Senovinių transporto priemonių gerbėjai atidarė sezoną

Senovinių transporto priemonių gerbėjai atidarė sezoną

Se­no­vi­nių trans­por­to prie­mo­nių ger­bė­jai ati­da­rė se­zo­ną

Šeš­ta­die­nį Šiau­lių gat­vė­se bu­vo ga­li­ma iš­vys­ti ne vie­ną se­nu­tė­lį au­to­mo­bi­lį ar mo­to­cik­lą. Ir smal­su, ir ne­jau­ku bu­vo su­si­dur­ti su mi­li­ci­jos pa­rei­gū­nais. Šven­ti­niu pa­ra­du, pa­ro­da ir at­rak­ci­jo­mis is­to­ri­nės tech­ni­kos ger­bė­jai iš vi­sos Lie­tu­vos ati­da­rė se­zo­ną, ku­ris trun­ka nuo pa­va­sa­rio iki vė­ly­vo ru­dens.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Ku­ria mu­zie­jų

Vol­gos, mosk­vi­čiai, za­po­ro­žie­čiai, ži­gu­liai, se­ni volks­va­ge­nai ir dau­gy­bė ki­to­kių ma­ty­tų ir ne­ma­ty­tų ato­mo­bi­lių rin­ko­si prie Šiau­lių are­nos. Vė­liau ko­lo­na pa­ju­dė­jo Til­žės gat­ve link Chai­mo Fren­ke­lio vi­los, kur šiau­lie­čiai ir mies­to sve­čiai ga­lė­jo ap­žiū­rė­ti se­no­vi­nę tech­ni­ką, o ren­gi­nio da­ly­viai – ap­lan­ky­ti vi­lą.

Prie įva­žia­vi­mo į vi­lą ke­lią pa­sto­jo mi­li­ci­jos ma­ši­na. Gink­luo­tas mi­li­ci­jos ma­jo­ras pa­pra­šė pa­ro­dy­ti do­ku­men­tus.

Mi­li­ci­nin­ko uni­for­mą vil­kin­tis rad­vi­liš­kie­tis Si­gi­tas Sa­vic­kas – ren­gi­nio or­ga­ni­za­to­rės is­to­ri­nės tech­ni­kos ju­dė­ji­mą puo­se­lė­jan­čios aso­cia­ci­jos „Ret­ro­mo­bi­le“ (Kau­nas) na­rys. Se­nų au­to­mo­bi­lių en­tu­zias­tas pa­ts dir­bo mi­li­ci­jo­je, ne­ma­žai at­ri­bu­ti­kos iš­sau­go­jo iš tų lai­kų, ki­tos įsi­gi­jo sen­daik­čių tur­gu­je.

„Į uni­for­mą ne­beį­til­pau, bet ko­le­ga tu­rė­jo se­nos uni­for­mi­nės me­džia­gos, pa­si­siu­vau nau­ją“, – pa­sa­ko­ja šven­tės da­ly­vis.

Au­to­mo­bi­lis – tar­ny­bi­nis, šiek tiek res­tau­ruo­tas, kad gra­žiai at­ro­dy­tų. „Šis au­to­mo­bi­lis ga­na jau­nas – 1981 me­tų. Tai pa­sku­ti­nis tos lai­dos ži­gu­liu­kas pir­mu­kas“, – sa­ko S. Sa­vic­kas.

En­tu­zias­tas pa­sa­ko­ja, kad da­lių au­to­mo­bi­liams ras­ti vis sun­kiau, ieš­ko tur­ge­liuo­se, se­nų au­to­mo­bi­lių da­lių tur­guo­se Kau­ne ir Ry­go­je.

S. Sa­vic­kas da­bar tu­ri 16 se­nų au­to­mo­bi­lių, bet tik trys iš jų yra res­tau­ruo­ti. Se­niau­sias au­to­mo­bi­lis – 1954 me­tų lai­dos ZAZ-965, liau­dy­je va­din­tas kup­riu­ku.

Še­šių en­tu­zias­tų gru­pė Rad­vi­liš­kio ra­jo­ne, Še­du­vo­je, bu­vu­siuo­se kul­tū­ros na­muo­se, sa­vo jė­go­mis ir lė­šo­mis ku­ria se­no­vi­nių au­to­mo­bi­lių mu­zie­jų, ku­rio ati­da­ry­mas nu­ma­to­mas ge­gu­žės 26 die­ną. Mu­zie­ju­je bus ne tik ta­ry­bi­nių, bet ir va­ka­rie­tiš­kų au­to­mo­bi­lių.

Iš tri­jų – vie­na

Kai ku­rie au­to­mo­bi­liai pa­ženk­lin­ti ru­dais re­gist­ra­ci­jos nu­me­riais.

„Ru­di nu­me­riai iš­duo­da­mi is­to­ri­niams au­to­mo­bi­liams, ku­riems dau­giau kaip 40 me­tų. Be to, au­to­mo­bi­lis tu­ri bū­ti iki 95 pro­cen­tų ori­gi­na­lus. „Re­git­ros“ tri­jų as­me­nų ko­mi­si­ja įver­ti­na au­to­mo­bi­lį ir spren­džia, ar ga­li skir­ti ru­dus nu­me­rius“, – pa­sa­ko­ja 1970 me­tų GAZ-21 ("Vol­ga") šei­mi­nin­kas Vy­tau­tas Ka­ze­liū­nas.

Šiau­lie­tis pir­ko tris vol­gas ir iš jų da­rė vie­ną. Už­gai­šo tre­jus me­tus. Daug ką res­tau­ra­vo, kai ku­rios plas­ti­ki­nės de­ta­lės vis dar ga­mi­na­mos Sankt Pe­ter­bur­ge, to­dėl jų gau­ti nė­ra su­dė­tin­ga. En­tu­zias­tas sa­ko, kad iki smulk­me­nų sten­gė­si iš­lai­ky­ti ori­gi­na­lu­mą, net pa­dan­gos ori­gi­na­lios. Tik aku­mu­lia­to­rius šiuo­lai­ki­nis.

Pak­laus­tas, kuo taip su­ža­vė­jo vol­ga, šven­tės da­ly­vis sa­ko: „Ma­no tė­vu­kas tu­rė­jo 21 vol­gą. Su šia vol­ga užau­gau, iš­lai­kiau vai­ra­vi­mo tei­ses, ku­rį lai­ką va­ži­nė­jau, bet vė­liau par­da­vė­me. Bu­vo nos­tal­gi­ja šiam au­to­mo­bi­liui ir su­gal­vo­jau pa­si­da­ry­ti.“

Į pir­mą se­no­vi­nių au­to­mo­bi­lių pa­ro­dą su sa­vo vol­ga at­vy­kęs V. Ka­ze­liū­nas ža­da ne tik į pa­ro­das va­ži­nė­ti, juo­lab kad val­dy­ti se­no­vi­nę tech­ni­ką yra įpra­tęs. „Man ne­rei­ka­lin­gas nei vai­ro, nei stab­džių stip­rin­tu­vas. Va­žiuo­jant man tai dis­kom­for­to ne­su­ke­lia“, – šyp­te­li vy­ras.

Dvi­ra­tis su va­rik­liu

Di­de­lio su­si­do­mė­ji­mo su­lau­kė se­nu­tė­lis ap­rū­di­jęs 1959 me­tų pran­cū­zų ga­my­bos mo­to­ri­nis dvi­ra­tis „Ve­lo­So­leX 1400“. Ap­link jį ir jo šei­mi­nin­ką su­si­bū­rę smal­suo­liai tei­ra­vo­si, kiek de­ga­lų su­nau­do­ja, ko­kio se­nu­mo, kaip už­si­ve­da ir pa­na­šiai.

Vil­nie­tis Vid­mi­nas Blu­se­vi­čius pa­sa­ko­ja, jog pir­miau­siai Vil­niaus me­ta­lo su­pirk­tu­vė­je ra­do prie­ki­nę mo­pe­do da­lį – ša­kę su mo­to­ru. Se­no­vi­nės tech­ni­kos en­tu­zias­tas su­si­do­mė­jo, ko­kiai tai trans­por­to prie­mo­nei ga­lė­jo pri­klau­sy­ti, su­si­ra­do in­for­ma­ci­jos in­ter­ne­te pa­gal ant mo­to­ro iš­kal­tą se­ri­jos nu­me­rį. Ne­ti­kė­tai spe­cia­li­zuo­ta­me fo­ru­me ra­do ir skel­bi­mą, ku­ria­me bu­vo tei­rau­ja­ma­si, ar ver­ta re­mon­tuo­ti se­ną „Ve­lo­So­leX“. Taip iš Da­ni­jos lau­žo su­pirk­tu­vės pas vil­nie­tį at­ke­lia­vo se­nas, ap­rū­di­jęs mo­pe­das.

„Aš jį su­tvar­kiau, kad bū­tų tech­niš­kai tvar­kin­gas, va­žiuo­jan­tis. Do­miuo­si me­cha­ni­ka ir nag­ri­nė­ti mo­to­rą man bu­vo pa­ts įdo­miau­sias dar­bas. Iš­rin­kau jį, iš­va­liau, su­de­ri­nau ir už­si­kū­rė ga­na leng­vai. Jei­gu mo­to­ras su­gen­da ar­ba esa­me la­bai tau­pūs, juo ga­li­ma va­žiuo­ti ir kaip dvi­ra­čiu. Aš jį va­di­nu hib­ri­di­niu“, – sa­ko V. Blu­se­vi­čius.

Mo­to­ri­nis dvi­ra­tis su­nau­do­ja 1,2 lit­ro de­ga­lų 100 ki­lo­met­rų, bent jau taip skel­bia­ma jo tech­ni­nia­me pa­se. Dvi­ra­tė prie­mo­nė tu­ri ir už­rak­tą, kad va­gi­šiai ne­ga­lė­tų nu­va­ry­ti. „Bet ga­li nu­si­neš­ti“, – juo­ka­vo žiū­ro­vai. Ta­čiau vil­nie­tis ti­ki­no, kad su 27 ki­log­ra­mus sve­rian­čiu mo­pe­du ne­to­li pa­bėg­si. Be­je, pa­čiam en­tu­zias­tui ga­vus mo­pe­dą il­go­kai te­ko pa­varg­ti, kol at­ra­ki­no spy­ną.

Nors tai pui­kiai va­žiuo­jan­ti trans­por­to prie­mo­nė, ta­čiau su ja vil­nie­tis daž­niau­siai da­ly­vau­ja tik pa­ro­do­se. Mo­pe­dui tai penk­ta­sis ren­gi­nys.

Po­rą va­lan­dų pa­si­sve­čia­vę Chai­mo Fren­ke­lio vi­los kie­me se­no­vi­niai au­to­mo­bi­liai pa­ju­dė­jo at­gal prie are­nos, kur šven­tės da­ly­vių lau­kė ne ma­žiau įdo­mi pro­gra­ma: rung­tys ir kon­cer­tas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PA­RA­DAS: Se­no­vi­nių au­to­mo­bi­lių ir mo­to­cik­lų ko­lo­na nu­si­drie­kė Til­žės gat­ve.

DĖ­ME­SYS: Neįp­ras­tas re­gi­nys su­lau­kė smal­suo­lių dė­me­sio.

PA­REI­GŪ­NAS: Ke­lių mi­li­ci­jos pa­rei­gū­nus su mo­to­cik­lais, ko ge­ro, pri­si­me­na daž­nas vy­res­nės kar­tos lie­tu­vis.

MI­LI­CI­JA: „Mi­li­ci­jos ma­jo­ras“ Si­gi­tas Sa­vic­kas pa­pra­šė pa­ro­dy­ti do­ku­men­tus.

DE­TA­LĖS: Vy­tau­tas Ka­ze­liū­nas, pa­kė­lęs 1970 me­tų GAZ-21 ("Vol­ga") va­rik­lio gaub­tą, ro­do, kad vis­ką steng­ta­si at­kur­ti iki smulk­me­nų – tik aku­mu­lia­to­rius šiuo­lai­ki­nis.

MO­PE­DAS: Vil­nie­tis Vid­mi­nas Blu­se­vi­čius de­monst­ruo­ja, kad 1959 me­tų pran­cū­zų ga­my­bos mo­to­ri­niu dvi­ra­čiu „Ve­lo­So­leX 1400“ tau­pant de­ga­lus ga­li­ma min­ti kaip pa­pras­tu dvi­ra­čiu.

AU­TO­MO­BI­LIS: 1941 me­tų „Chev­ro­let“ į Lie­tu­vą at­ke­lia­vo iš už At­lan­to. Ma­žei­kių se­no­vi­nės tech­ni­kos klu­bas „Ol­mo­bi­lis“ šį įspū­din­gą au­to­mo­bi­lį įsi­gi­jo auk­cio­ne. Pa­sak klu­bo pre­zi­den­to Egi­di­jaus Mai­gos, šis au­to­mo­bi­lis 100 pro­cen­tų au­ten­tiš­kas, ja­me nie­kas ne­keis­ta, pa­lik­ti ne­tgi api­ply­šę sė­dy­nių ir vi­daus ap­dai­los ap­mu­ša­lai. Ne­pai­sant gar­bin­go am­žiaus, au­to­mo­bi­lis rie­da pui­kiai.

RUNG­TYS: Prie Šiau­lių are­nos se­no­ji tech­ni­ka bu­vo iš­ban­dy­ta įvai­rio­se rung­ty­se.

TRI­RA­TIS: Žiū­ro­vų sim­pa­ti­jų ir pa­lai­ky­mo su­lau­kė tri­ra­tis ryš­kus au­to­mo­bi­liu­kas.