Seno daugiabučio atnaujinimas – kaip jį inicijuoti?

APVA archyvo nuotr.
Daugiabučių renovacija Lietuvoje.
Nuo 2013 metų daugiabučių namų modernizacijos programoje jau sudalyvavo ir renovacijos nauda įsitikino daugiau nei 3,5 tūkst. daugiabučių namų gyventojų. Didelės šildymo sąskaitos ir prasta gyvenimo kokybė skatina vis daugiau šalies gyventojų ryžtis atnaujinti senus daugiabučius. Svarstantiems būsto renovacijos galimybę Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) atsako į klausimą kaip inicijuoti modernizacijos procesus?

 

Daugiabučio namo atnaujinimą gali inicijuoti patys butų savininkai. Šiuo atveju už procesą atsakingas tampa namo valdytojas, kuris gali būti tiek bendrijos pirmininkas, tiek gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis fizinis asmuo ar namą administruojančios įmonės įgaliotas žmogus.

Sušauktas butų savininkų susirinkimas

Prieš pradedant renovacijos procesus turi būti sušauktas daugiabučio butų savininkų susirinkimas, kurio metu aptariamos daugiabučio renovacijos galimybės ir gyventojams atsakoma į rūpimus klausimus apie renovaciją.

Apie šaukiamą susirinkimą organizatorius turi praneši iš anksto – likus ne mažiau nei keturiolikai dienų. Verta paminėti, kad susirinkimo metu organizatorius turėtų aptarti namo būklę ir kaip modernizacija ją pagerintų bei apžvelgti renovacijos priemones ir kaip jos padidintų daugiabučio energinį efektyvumą ir buto savininkų gyvenimo kokybę.

Svarbu susipažinti su finansavimo ypatumais

Dar vienas svarbus aspektas – susirinkimo metu aptarti daugiabučio modernizacijos sąlygas. Įvykus pirmajam susirinkimui, butų savininkai turėtų būti susipažinę su informacija apie valstybės paramą, kokie žmonės turi teisę gauti šimtaprocentinę kompensaciją ir su kitais finansavimo ypatumais.

Dalyvauti susirinkime taip pat galima pakviesti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA), administruojančios renovacijos projektų įgyvendinimą Lietuvoje, atstovą ar net finansinės institucijos specialistus, kurie gyventojams išsamiai atsakys į iškilusius klausimus susijusius su modernizacija ir finansavimu.

Daugiabučio modernizaciją gali inicijuoti savivaldybė

Daugiabučio modernizaciją taip pat gali inicijuoti ir savivaldybė. Ji siūlo renovaciją atrinkusi daugiausiai energijos vartojančius daugiabučius.

Renovaciją inicijuojant savivaldybei, ji būtinai turi informuoti daugiabučio butų savininkus ir sulaukti jų pritarimo. Butų savininkams pritarus yra paskiriamas projekto administratorius, kuriuo gali būti ne pelno siekianti organizacija arba kita savivaldybei pavaldi įmonė.

Svarbus projekto administratoriaus vaidmuo

Daugiabučio renovacijos procesus galima pradėti tik pritarus ne mažiau kaip 55 proc. daugiabučio butų savininkų. Toks procentas turi pritarti renovacijai tiek ją inicijavus gyventojams, tiek savivaldybei. Jei iniciatyva buvo gyventojų, pritarę renovacijos procesui jie turi išsirinkti projekto administratorių.

Verta žinoti, kad projekto administratoriaus vaidmuo modernizacijos procese yra labai svarbus. Jis yra atsakingas už visų būsto renovacijos etapų eigos priežiūrą, bendravimą su rangovais, techniniais prižiūrėtojais, valstybinėmis įstaigomis bei pačiais gyventojais.

Valstybės parama renovacijai

Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje dalyvauti ir gauti valstybės paramą gali daugiabučiai namai, turintys tris arba daugiau butų, kurie buvo pastatyti pagal iki 1993 m. galiojusius techninius reikalavimus.

Parama yra skiriama daugiabučiams, kurie po renovacijos sutaupo ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų ir po atnaujinimo pasiekia B arba didesnę pastato energinio naudingumo klasę.

Užs. Nr. 533393

1 1