Seimo nario privatus interesas tampa viešuoju

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Gatvėje pilna stovinčių automobilių ir prasilenkti dviem priešprieša važiuojantiems automobiliams tampa keblu, vienam iš gatvės tenka išvažiuoti atbula eiga.
„Šiaulių krašte“ rašyta, kad gegužės pabaigoje Šiaulių apygardos prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriaus prokuroras pareikalavo Šiaulių miesto savivaldybės pašalinti teisės aktų pažeidimus ir užtikrinti S. Lukauskio gatvėje eismo saugumą. Kaip dažniausiai būna, Savivaldybė neskubėjo reaguoti į teisėsaugos institucijos reikalavimus. Saugaus eismo komisija susirinko tik liepos pabaigoje. Tačiau jos sprendimas uždrausti automobilių stovėjimą šioje gatvėje nepatiko daliai gyventojų su Seimo nariu Domu Griškevičiumi priešakyje. Šios gatvės epopėja tęsiasi. Seimo nario privatus interesas tampa viešuoju interesu.

Problema suskaldė S. Lukauskio gatvės gyventojus

S. Lukauskio gatvė – siaura, maždaug 5 metrų pločio ir mažiau nei kilometro ilgio gatvė miesto centre. Atnaujindama Zubovų parką, Savivaldybė rekonstravo šią gatvelę, ją susiaurino, įrengė šaligatvį, greta – automobilių stovėjimo aikštelę. Vienoje jos pusėje – gyvenamieji namai, kitoje – parkas. Parko pusėje sustačius automobilius, lieka laisva tik viena eismo juosta ir prasilenkti su priešais atvažiuojančiu automobiliu tampa sudėtinga. Gyventojai pasakojo, kad yra tekę atbulomis važiuoti iki sankirtos su Dvaro gatve ir net įvažiuoti į pačią sankryžą, kad galėtų praleisti iš priekio atvykstantį automobilį.

Kai kurių individualių namų gyventojams dėl priešais stovinčių automobilių tapo sudėtinga įsukti į savo kiemą, ypač jei vartai atsidaro į gatvės pusę.

S. Lukauskio ir gretimų gatvių gyventojai ne juokais susikibo: dalis nori uždrausto automobilių stovėjimo gatvėje, kita dalis nori ten laikyti savo mašinas. Ypač daugiabučių namų gyventojai.

Kadangi stovėjimas S. Lukauskio gatvėje vis dar neapmokestintas, joje patogu laikyti savo mašinas Dvaro gatvės 100-ojo daugiabučio namo gyventojams, nes šioje gatvėje automobilių stovėjimas yra mokamas. Savivaldybė laukia, kaip išsispręs ginčas dėl automobilių stovėjimo. Jei jis bus uždraustas, apmokestinti stovėjimo gatvėje nebereikės, jei ne – bus statomi ženklai ir parkavimas taps mokamas. Toks jis bus ir naujojoje aikštelėje.

Prokuroro reikalavimų ir terminų nepaiso

Šių metų gegužės pabaigoje Viešojo gynimo skyriaus prokurorė Lina Matutienė priėmė nutarimą pareikalauti iš Šiaulių miesto savivaldybės administracijos priimti sprendimus ir taikyti priemones teisės pažeidimams, susijusiems su saugaus eismo užtikrinimu S. Lukauskio gatvėje, šalinti. Prokuratūra Savivaldybei davė 20 darbo dienų sprendimams priimti ir dar 20 – jiems įvykdyti.

Prokurorė akcentavo, kad šiuo atveju viešasis interesas yra ne tik reikalauti iš Savivaldybės vykdyti savo funkcijas, bet ir neatidėliotinai bei realiu laiku užtikrinti eismo saugumą S. Lukauskio gatvėje.

Pabrėžiama, kad Savivaldybei apie grėsmes eismo saugumui šioje gatvėje yra žinoma nuo 2021 metų, tačiau šis klausimas nesprendžiamas. Prokuratūra nesutinka su Savivaldybės administracijos argumentu, kad esą laukiama projekto įgyvendinimo pabaigos. Projektas trunka ne vienerius metus, o eismo dalyvių saugumas neužtikrinamas.

Saugaus eismo komisija susirinko liepos 19 dieną. Komisijoje buvo išklausyti į ją atvykę gyventojai, kurie prašė pastatyti parko pusėje ženklą, draudžiantį ten transporto priemonių stovėjimą.

Komisija perskaitė ir įvertino kitos pusės raštu su dalies gyventojų parašais pateiktus argumentus, kad gatvėje užtektų keliose vietose pabraižyti geltonus zigzagus, draudžiančius automobilių laikymą, o kitose vietose stovėjimo nedrausti. Įvertinusi priešgaisrinės tarnybos poziciją, policijos atstovų nuomonę, kad automobilių parkavimas minėtoje gatvėje trukdo sklandžiam automobilių ir kitų eismo dalyvių eismui, komisija balsavo – iš 13 narių 11 buvo už tai, kad automobilių stovėjimą gatvėje uždrausti.

Tačiau po kelių dienų paaiškėjo, kad liepos 27-ąją šaukiamas naujas komisijos posėdis, kuris šį klausimą svarstys iš naujo. Jo esą pareikalavo Seimo narys Domas Griškevičius, jis šioje situacijoje turi asmeninį interesą ir aktyviai jį gina, pasitelkdamas dalį jam pritariančių gyventojų.

D. Griškevičius gyvena S. Lukauskio gatvėje esančiame keturbutyje ir dažnai savo šeimos automobilius laiko gatvėje.

D. Griškevičius piktinosi, kad komisija išklausė tik vienos pusės argumentus, o kita pusė posėdyje nedalyvavo.

Liepos 27 dieną sušauktas Saugaus eismo komisijos posėdis neįvyko, nes susirinko mažiau nei pusė komisijos narių. Posėdis atidėtas iki ateinančio antradienio.

Kas svarbiau: norai ar teisės aktai?

Savivaldybėje argumentais apsikeisti spėjo abiejų pusių atstovai – D. Griškevičius ir verslininkas Algimantas Jankauskas, nebeslepiantys vienas kitam priešiškumo.

D. Griškevičius aiškino turįs sprendimo variantą, kuris galėtų būti priimtinas visiems – tam tikrais tarpais ant gatvės dangos pažymėtas geltonas zigzagas, reiškiantis, kad toje vietoje transporto priemonių stovėjimas negalimas. Jis priminė, kad Savivaldybė organizavo gyventojų apklausą, kurioje dauguma taip pat pasisakė už būtent tokį ženklinimą. Tačiau gyventojams buvo pateikti tik du galimi variantai – geltonas zigzagas arba vienpusis eismas, apie automobilių stovėjimo uždraudimą net neužsiminta.

Politiko oponentai klausė, o kas bus žiemą, kai tokia maža gatvelė nėra dažnai valoma nuo sniego. Kas matys tuos zigzagus?

D. Griškevičius pripažino, kad geltoni zigzagai eismo saugumo klausimo šioje gatvėje neišspręs.

Paklaustas, kodėl negali statyti savo automobilio naujojoje stovėjimo aikštelėje, jis aiškino, kad ji yra vieša infrastruktūra, skirta parko lankytojams. Tačiau lygiai taip pat vieša infrastruktūra yra ir gatvė.

A. Jankauskas kvietė spręsti eismo saugumo klausimą, vadovaujantis teisės aktais, o ne norais ar emocijomis.

Saugaus eismo komisijos pirmininkas mero patarėjas Vincas Urbonavičius komentavo, kad naujo posėdžio prireikė, nes pirmajame nebuvo išklausyti kitos pusės argumentai. Vienpusio eismo variantas šioje gatvėje jau nebesvarstomas. Ar ne per ilgai užtruko šio klausimo sprendimas? Eismas ten nesaugus jau dabar, kiekvieną dieną.

„Šiandien ten yra tam tikra menka betvarkė, galima sakyti, nesaugus eismas. Deja, yra kaip yra“, – skėsčiojo rankomis komisijos pirmininkas, pridūręs, kad viešojo intereso gynimo prokuroras yra informuotas apie Saugaus eismo posėdžiuose sprendžiamą klausimą.

Saugaus eismo komisijos „pageidavimų koncertai“

Situacija su Saugaus eismo komisija jau kartojasi. 2021 metais rugsėjį komisija nusprendė abiejose S. Lukauskio gatvės pusėse įrengti ženklus „Sustoti draudžiama“, nes pagal gatvės kategoriją ir esamą plotį automobiliai joje negali būti parkuojami.

Tačiau jau kitą mėnesį komisija keitė savo sprendimą, nes į ją kreipėsi toje gatvėje gyvenantis Seimo narys D. Griškevičius bei daugiabučio namo Dvaro gatvėje Nr.100 gyventojai, prašydami pakeisti sprendimą dėl automobilių parkavimo uždraudimo, nes daugiabučio namo gyventojai esą neturi pakankamai parkavimo vietų, todėl priversti automobilius laikyti S. Lukauskio gatvėje. Buvo pasiūlyta šioje gatvėje palikti vienpusį eismą su įvažiavimu iš Dvaro gatvės, o išvažiavimu į Vaisių gatvę.

Komisija nusprendė uždengti transporto priemonių stovėjimą parko pusėje draudžiantį ženklą iki bus baigti parko rekonstravimo darbai ir bus nuspręsta įrengti vienpusį eismą. Komisija sprendimą iš esmės vis atidėliojo, kol bus įrengta automobilių stovėjimo aikštelė.

Tačiau ir toliau komisija pasiduoda tampoma iš vienos pusės į kitą. Neva pagal gyventojų prašymus. Šio „pageidavimų koncerto“ įkaitais tampa visi miestiečiai, kuriems tenka važiuoti automobiliais užstatyta siaura S. Lukauskio gatve.