
Naujausios
Šapokų istorija: nuo legendos iki ministro
Šiauliečių Liudos ir Algirdo Šapokų šeimos, giminės istorija it švytuoklė, kurios amplitudėje telpa daug Lietuvos istorijos įvykių ir garsių žmonių. Kas juos sieja su tarpukario Lietuvos istoriku Adolfu Šapoka ir septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės finansų ministru Viliumi Šapoka?
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Vyriausybės valanda Šiauliuose prie molberto
Į Liudos ir Algirdo Šapokų namus pataikome ateiti tada, kai šeima iš rankų nepaleidžia televizoriaus pultelio. Taip būna visada, kai tiesiogiai transliuojama Vyriausybės valanda, kur turi kalbėti jų sūnus Vilius Šapoka, finansų ministras.
Tėvai trečia valanda nesitraukia nuo televizoriaus, nes jų Vilius Seimui pristatinėja naują mokestinę programą.
Mama Liuda net neslepia, kad kai jų sūnus pasakė, jog sutiko eiti finansų ministro pareigas, ji visą naktį nemiegojo. Žinojo, kad bus nelengva. Visiems. Tai ne tos pareigos, kai uždarei kontoros duris lygiai 17 valandą ir esi atsakingas tik už save.
Tačiau svečio akį labiau, nei televizorius, traukia molbertas, ant jo – naujausias Liudos tapytas paveikslas. Šviesus ir spalvingas. Kaip ir visa jos tapyba.
„Man gėles patinka ne auginti, o tapyti! Aš net nelabai moku jų auginti“, – juokiasi moteris. Ji gėles tapo pasižiūrėjusi į atvirukus, kuriuos jai dovanojo brangūs žmonės. Pats brangiausias jai – nutapytas pagal dukros Janos atsiųstą atviruką iš Amerikos, kai ji ten išvyko pirmą kartą.
Nemažai jos paveikslų yra ir Aliaskoje, kur jau keliolika metų gyvena dukra Jana su šeima.
Tapyti gėles ponia Liuda pradėjo išėjusi į pensiją, po 42 metų darbo vaikų darželiuose. Tik tada jai atsivėrė ryškių spalvų gėlių pasauliai. Iki tol ji buvo kūrusi pastelinių spalvų gėlių ir ornamentų kompozicijas iš sėklų, pupelių.
Sėklų kompozicijos prasidėjo dar dirbant Sibire, Barnaulo miesto vaikų darželyje su logopedine grupe, kur vaikams reikėjo sugalvoti užsiėmimų, lavinančių jų motoriką, kūrybiškumą.
Visi jos darželio auklėtiniai turėjo drauge su auklėtoja sukurtą savo paveikslėlį iš sėklų. Moteris susigraudina prisiminusi, kad mamos pagal vaikų amžių skaičiuodavo, kiek metų paveikslėliai iš sėklų puošia jų namus. Išlydėdamos auklėtoją su šeima gyventi į Lietuvą, auklėtinių mamos dėkojo už atskleistą vaikų kūrybiškumą.
Paveikslų iš sėklų kūrimo azartą atsivežė į Šiaulius. Čia daugiau nei 20 metų ji dirbo darželyje „Rugiagėlė“ taip pat su logopedinės grupės vaikais. Kūrė su darželio vaikais ir tada, kai jau turėjo ne vien auklėtojos, bet ir psichologės diplomą.
Lemtingas akmenuko dzingtelėjimas
Kai klausiu, kokia šiauliečių Liudos ir Algirdo pažinties istorija, abu Šapokos pažvelgia vienas į kitą: ne tik jų istorijos, bet ir jų pačių neturėjo būti.
Ponios Liudos gyslomis teka rusų ir mordovių kraujas. Ji – sibirietė. Šiemet birželio 1-ąją sukako 71-eri. Lygiai tiek sukako ir nuo jos tėvelio mirties: tą dieną, kai gimė Liuda, nuo sunkios ligos mirė ilgai sirgęs tėvelis. Tik vėliau ji sužinos, kad jai planuotą likimą laimingu pavertė akmenuko dzingtelėjimas.
Šeima jau augino tris vaikus. Laukėsi ketvirtojo. Tėvo sveikata sparčiai silpo. Jis pasakė žmonai, kad keturis vaikus jai vienai užauginti bus sunku ir patarė atiduoti naujagimį.
Mama sunkią valandą pasidavė ir sutiko. Ligoninėje jai padėjo užpildyti prašymą, kad vaiką atiduoda auginti valstybei. Kai atėjo delegacija iš vaikų namų paimti gimusios mergaitės, užsuko pas gimdyvę. Tuo metu, kai visi kalbėjosi, kažkas dzingtelėjo į lango stiklą. Tai buvo nedidelis akmenukas.
Mama priėjo prie lango ir pamatė stovinčius tris savo vaikus: vyriausiam tada buvo dešimt, jauniausiam – penkeri. Jos visi trys vaikai rankose laikė didžiulį vaikiška rašysena išrašytą plakatą: „Mama, parodyk sesutę!“.
Moteris susižvalgė su medicinos sesele. Ši paėmė ryšulėlį su naujagime, padavė jaunai moteriai į rankas ir pasakė: „Kur trys, ten užaugs ir ketvirtas“. Buvo 1947 metų pirmosios birželio dienos. Skurdžios, nepriteklių pilnos.
Dukart ištremtas
A. Šapokos gyvenimas taip pat neapsiėjo be lemtingų, tragiškų išbandymų.
Šeduvos girininko, Šaulių sąjungos nario Jono Šapokos ir mokytojos Vincės Šapokienės šeimą su trimis vaikais Algirdu Vytautu ir Danute ištrėmė 1941 metų birželio 14-ąją. Algirdas žino, kodėl buvo pasirinkta būtent birželio 14-oji: mokslo metai baigėsi birželio 13-ąją, todėl mokytojai, kurių nemažai buvo siunčiama į tremtį, turėjo nespėti niekur išvažiuoti atostogų.
Jo tėvas Jonas Šapoka – garsiojo Lietuvos istoriko, vieno iš 1936 metais išleisto veikalo „Lietuvos istorija“ autorių ir redaktorių – Adolfo Šapokos (1906 – 1961) brolis. Drauge su Jono šeima ištrėmė ir jųdviejų tėvą aštuoniasdešimties metų sulaukusį Juozą Šapoką.
Jonas, atskirtas nuo žmonos ir vaikų, mirė Krasnojarsko krašte Rešiotos lageryje išgyvenęs vos vieną mėnesį.
Senelis Juozas Šapoka akis amžiams užmerkė 1942 metų balandį, dar nė sniegui nenutirpus. Palaidojo jį artimieji svetimame Altajaus krašte, Ustjpristanio rajono šešiasdešimt septintajame miško kvartale.
Vincė Šapokienė su trimis savo vaikais 1947 metais nelegaliai grįžo į Lietuvą.
Algirdas mena, kad prasidėjo blaškymasis, slapstymasis po Lietuvą – tai pas vienus gimines, tai pas kitus pagyvena. Neturėdamas paso, su gimimo liudijimu Algirdas sugebėjo įstoti Kėdainių rajono Lančiūnavos žemės ūkio mokykloje į traktorininkų kursus.
Brolis Vytautas buvo įsidarbinęs Kelmės mašinų ir traktorių stotyje. Kai padavė prašymą išduoti dokumentus pasui iš karto buvo areštuotas. Tik vėliau sužinojo, kad kai šeima nelegaliai grįžo į Lietuvą, kažkas mamai buvo pataręs rašyti prašymą Justui Peleckiui dėl dokumentų ir leidimo gyventi Lietuvoje, tačiau tas raštas ne padėjo šeimai, o atsidūrė KGB ir saugumiečiai jau laukė Šapokų šeimos narių, kurie kreipsis į valdiškas įstaigas dėl dokumentų.
Pas suimtą brolį Vytautą rado Algirdo laiškus. Algirdas mena, kad buvęs perspėtas pasitraukti, taip ir padarė – pasiekęs Radviliškį nutarė važiuoti į Šiaulius. Atsistojo į eilę nusipirkti traukinio bilieto. Priėjo tyliai iš dviejų pusių. Į Šiaulius nuvežė be bilieto. Šiaulių kalėjime praleido pusę metų.
Septyniolikmetį Algirdą vis kviesdavo į tardymus – kur mama, buvusi mokytoja, išdrįsusi pabėgti iš tremties.
„Nebuvau skystas berniukas, tremtis buvo mane užgrūdinusi. Jie manęs klausinėja, o aš jų klausiu – ar jie, žinodami, kad mamą suims, vis tiek ją išduotų?! Jie pradėjo man aiškinti, kad nori man padėti – išsiblaškiusią po Lietuvą šeimą surinkti į krūvą!..“ – neslėpdamas nervo pasakojo A. Šapoka.
Etapais per porą mėnesių per Vilniaus, Maskvos Krasnaja Presnia, Sverdlovsko, Novosibirsko kalėjimus Algirdą nuvežė į Barnaulo kalėjimą ir sugrąžino į buvusios tremties vietą Ustjpristanio rajone, Altajuje.
Tai prisiminimas iš gūdžių 1951-ųjų.
Visi keliai vedė į Lietuvą
1970-aisiais prasidėjo bendra Liudos ir Algirdo istorija. Jai 23-eji, jam – 37-eri.
Liuda tik iš Algirdo išgirdo tikrąją lietuvių tremties į Sibirą istoriją. Negalėjo patikėti tuo, kad mokykliniuose vadovėliuose galėjo rašyti ir kalti vietiniams vaikams nesąmones, esą Lietuvoje vyko kultūrinė revoliucija ir lietuviai patys vyko gyventi į Sibirą, o visos broliškos respublikos kada tik panorėjusios laisvai galėjo išstoti iš TSRS sudėties.
„Ką jau kalbėti apie galimybę laisvai išstoti, jeigu mes apsivedę daugiau, nei dešimt metų ieškojome visokiausių galimybių išsikeisti butą ir išvažiuoti gyventi į Lietuvą!“ – pykteli Liuda.
Susituokę pradėjo rūpintis, kaip išvykti gyventi į Lietuvą. Pavyko tik 1985-aisiais. Kodėl taip ilgai?
Algirdas iš darbovietės jau buvo gavęs Barnaule butą. Reikėjo surasti šeimą Lietuvoje, kuri sutiktų keisti savo butą bet kuriame Lietuvos mieste į jų butą Barnaule. Tada nei parduoti buto Barnaule ir pirkti kur nors Lietuvoje nebuvo leidžiama, nes butai buvo ne nuosavi, jie priklausė valstybei.
Paskutinį tašką jų grįžimo į Lietuvą istorijoje padėjo būtent Liuda, ji su dukra Jana atvažiavo į lemtingas derybas ir keitimo dokumentų įforminimą su viena šiauliečių šeima, panorusia išvykti gyventi į Barnaulą ir susikeisti su Šapokomis butais. Pavyko.
Paskutinį kartą savo tremties vietose Altajaus krašte A. Šapoka lankėsi maždaug prieš 10 metų. Jau kaip turistas.
„Barnaule nebeliko nė vienos gamyklos. Gavome laišką iš Liudos dukterėčios, kad mieste liko vienintelė alaus gamykla, kad žmonės gertų ir nematytų, kaip jie blogai gyvena“, – sako Algirdas.
Išvažiavo tremtiniu, grįžo direktoriumi
„Į Sibirą mane išvežė kaip stoviu. O grįžau į Lietuvą su trimis jūriniais konteineriais ir „Volga“, – kvatojasi ponas Algirdas.
Savo „Volgą“ jis parvairavo „nuo durų iki durų“ maždaug per savaitę, šturmavęs Sibirą, Uralo kalnus spalio pabaigoje, kai ten jau pilna sniego.
– GAZ-24 „Volga“? – tikslinuosi, bandydama įsivaizduoti savaitės kelionę automobilyje per sniegynus.
– Ką jūs?! Tik GAZ-21! 24-oji „Volga“ palyginus su 21-a – nestabilus žaisliukas iš plonos skardelės!
Šiauliuose jis įsidarbino kelių tiesimo įmonėje, netrukus tapo „Šiaulių plento“ Mechanizacijos skyriaus direktoriumi. Jo dar ilgokai neišleido į pensiją – užmegzti žmogiški santykiai ir ryšiai Prancūzijos, Čekijos, Vokietijos, Lenkijos ir kitų Europos šalių kelių tiesimo techniką gaminančiose įmonėse dar ilgai pravertė Šiaulių kelininkų įmonei.
Eilė prie legendinės istorijos
Prasidėjus tautiniam atgimimui, legendinę Adolfo Šapokos „Lietuvos istoriją“ pirmiausia atskiromis dalimis ėmė publikuoti „Kultūros barai“, Algirdas šiam žurnalui yra parašęs ir straipsnį, 1989 metais šis veikalas Lietuvoje jau išleistas 100 000 egzempliorių tiražu, dar po metų – 1990-aisiais išėjo pakartotinis leidimas 155 000 tiražu. Tačiau tada šis veikalas dar buvo pardavinėjamas pagal sąrašus – visi troško paskaityti autentišką savo šalies istoriją.
A. Šapoka nuėjo į Šiaulių knygyną užsirašyti į eilę. Pardavėja klausia pavardės, o šis tvirtina, kad Šapoka. Knygyno darbuotoja ne iš karto patikėjo, kad pirkėjas nepainioja knygos autoriaus ir savo pavardės, o išgirdusi, kad Algirdas yra garsiojo istoriko brolio vaikas, pardavė knygą be eilės.
Šiaulietis ypač ryškiai mena dieną, kai svečiavosi pas tėvo brolį Adolfą apie 1940 metus. Algirdo tėvas turėjęs daug reikalų Kaune, jį paliko prižiūrėti garsiajam istorikui. Algirdui tada buvo maždaug šešeri. Dėdė rūpestingai jam pasakojo apie Lietuvos istoriją, kai jie vaikščiojo po Kauno karo muziejų. Tai buvęs paskutinis jų susitikimas.
Algirdo šeima – į tremtį, Adolfas su savo šeima 1944 metais pasitraukė į Vokietiją, o vėliau – į Kanadą.
Pirmąjį laišką šeima iš dėdės Adolfo gavo tik 1958 metais. Dėdė domėjosi Lietuva, skaitė emigracijoje prieinamą spaudą apie Lietuvą, bet ji nebuvusi reguliari.
Apgailestaudamas dėl brolio šeimos likimo Adolfas Šapoka laiške stebėjosi: „Kaip daug žmogus pakelia!“. Apie save rašė, kad jo šeimai sunku įsigyventi svetimame krašte.
Kaip užauginti ministrą?
Šapokų šeimos istoriją grąžiname į šiandieną – kaip užauginti ministrą? Šapokos susižvalgo ir nusišypso: rodos, nieko ypatingo.
Kai Šapokų šeima iš Sibiro grįžo į Lietuvą, Šiaulius, dukrai Janai buvo trylika, jaunyliui Viliui – šešeri.
Tėvai mena pirmąją pirmosios mokytojos reakciją – berniukui būsią labai sunku, nes prastai moka lietuvių kalbą.
Vilius Šapoka Šiaulių 14-ąją vidurinę mokyklą (dabar – Lieporių gimnazija) baigė puikiais pažymiais. Tėvai tikina, kad išskirtinis jų sūnaus bruožas – darbštumas. Daug sportavo, lankė karatė, kilnojo svarmenis, o vasaromis pardavinėdavo ledus.
Tėvas prisimena, kaip daugeliui buvo šokas, kad Šapoka, garsiojo istoriko Adolfo Šapokos giminaitis privalo studijuoti istoriją, bet Vilius be jokių diskusijų pasirinko ekonomiką.
„Pamenu, pasitinku jį, grįžusį iš kelionės į Prancūziją, Taizė vienuolyną, o jo pirmi žodžiai: „Mama, kaip noriu valgyti“. Pasirodo, jis dvi paras kelionėje nieko nevalgė, nes nieko nebuvo pasirūpinęs kelionei autobusu. Sakau, reikėjo prisėsti prie kelionės draugų ir būtų pasidaliję. „Ką tu, mama, nepatogu!..“ – prisiminė ponia Liuda.
Bitės ir „velnių“ duodantis genys
Priežastis susipažinti su Liuda ir Algirdu Šapokomis buvo bitės.
Abu jau gerą dešimtmetį bitininkauja, domisi bičių šeimomis, jų gyvenimu ir sugyvenimu. Ponas Algirdas nedvejodamas pasisiūlė visiškai žaliai bičiulei išsukti moderniu medsukiu pirmąjį gyvenime medų. Ponia Liuda įgudusia ranka šukutėmis atakiavo korių vaško dangtelius, ramiai ir šiltai pasakodama apie savo meilę bitėms, apie ramybę, kuri yra pagrindas sugyventi su bitėmis. Vyras reguliavo medsukio greitį. Darbas vyko vienas kitam padedant. Kitaip jų namuose niekada ir nebuvo.
A. Šapoka kviečia į jaukų kiemelį kolektyviniame sode. Nusileidus laiptukais prie sodo obelų, prideda pirštą prie lūpų ir ragina elgtis tyliai. Einame link sausos obels, ji jau buvo pasmerkta pjūklui, gerokai apgenėta, reikėjo tik baigti nurėžti kamieną.
„Genys, – šnabžda Algirdas, rodydamas į nedidelę drevę kamiene. – Įsivaizduojat, miškas aplinkui, medžių kokių tik nori ir kiek tik nori. Bet įsitaisė į pjaunamą obelį prie žmonių!“
Visai šalia – pavėsinė, kurioje Šapokos mėgsta pavakaroti. Bet vos tik pradeda garsiau kalbėti ar juoktis, tuoj iš savo drevės iššoka genys – pastraksi ant šakos, pakraipo galvą ir pakalenęs snapu į kamieną žvalgosi, kas čia triukšmauja.
„Duoda velnių, kai garsiau kalbame: tuk tuk tuk snapu į medį ir mes pritylame. Privalome palaikyti gerus santykius su visais“, – sako ponas Algirdas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Asmeninio archyvo nuotr.
Liuda ir Algirdas Šapokos turi ką papasakoti iš savo ir sudėtingo, ir laimingo gyvenimo.
Liudos Šapokienės paveikslai, tapyti pagal jai brangių žmonių atsiųstus atvirukus.
Ant molberto – naujausios savamokslės dailininkės Liudos Šapokienės tapytos gėlės.
Paveikslai iš sėklų ir pupelių.
Liuda, Algirdas, Jana ir Vilius Šapokos netrukus po to, kai atvyko gyventi į Šiaulius.
Sėdi Juozas Šapoka, jo marti Vincė Šapokienė ir sūnus Jonas (Algirdo mama ir tėtis), stovi – garsusis Lietuvos istorijos autorius Adolfas Šapoka. Nuotrauka daryta apie 1929-uosius metus.
Algirdo tėvas Jonas Šapoka duoda priesaiką stodamas į Šiaulių sąjungą.
Mokytoja Vincė Šapokienė su sūnumis Vytautu ir Algirdu.
Algirdas Šapoka tremtyje.
Senelis Juozas Šapoka, Algirdas su broliu Vytautu – dar vaikai, Algirdo mama Vincė, tėtis Juozas ir į svečius atvykęs tėvo brolis garsusis Lietuvos istorikas Adolfas Šapoka.
ELTA nuotr.
Septynioliktosios Vyriausybės finansų ministras Vilius Šapoka – buvęs šiaulietis.