Prie Kryžių kalno – kova be taisyklių?

Prie Kryžių kalno – kova be taisyklių?

Prie Kry­žių kal­no – ko­va be tai­syk­lių?

Šian­dien Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­bai tei­kia­mas svars­ty­ti klau­si­mas dėl pre­ky­vie­tės, esan­čios prie Kry­žių kal­no. Sa­vi­val­dy­bė tei­gia no­rin­ti įves­ti dau­giau tvar­kos ir aiš­kias tai­syk­les. Pre­kiau­to­jai prie­ši­na­si ir ieš­ko už­ta­rė­jų. Ar pa­vyks nu­trauk­ti de­šimt­me­čius vei­kian­tį už­da­rą pre­kiau­to­jų ra­tą, į ku­rį pa­ša­lie­čiai ne­pa­ten­ka? Ar prie Kry­žių kal­no vyks­ta ko­va dėl mi­ni­ma­laus at­ly­gi­ni­mo, ar dėl mi­li­jo­nų?

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Už­si­mo­ta po­ky­čiams

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė nu­spren­dė įves­ti nau­ją tvar­ką pre­ky­vie­tė­je prie Kry­žių kal­no, ku­rią pa­ti pa­sta­tė drau­ge su Tu­riz­mo ir vers­lo in­for­ma­ci­jos cent­ru už Eu­ro­pos Są­jun­gos ir Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to lė­šas prieš 9-erius me­tus – 2008 me­tų lie­pą. Pre­ky­vie­tė­je įreng­ta 16 pre­ky­bos vie­tų.

No­ri­ma reg­la­men­tuo­ti, kaip tu­ri vyk­ti pre­kiau­to­jų ir pre­kių at­ran­ka bei lei­di­mų iš­da­vi­mo tvar­ka, nes paaiš­kė­jo, kad il­gą lai­ką su­ka­si tas pa­ts už­da­ras pre­kiau­to­jų ra­tas, į ku­rį nau­jo­kai ne­ga­li pa­tek­ti.

Me­tų me­tus tie pa­tys pre­kiau­to­jai iš­si­per­ka pre­ky­bos vie­tas neor­ga­ni­zuo­jant at­ran­kos ar kon­kur­so. Tie­siog su­si­mo­ka­ma už pa­gei­dau­ja­mą pe­rio­dą – mė­ne­sį, ket­vir­tį, pus­me­tį ar me­tus lei­di­mą iš­duo­dan­čiai Meš­kui­čių se­niū­ni­jai.

Sa­vi­val­dy­bės pla­nuo­ja­ma at­ran­ka reg­la­men­tuo­tų, kam bū­tų tei­kia­ma pir­me­ny­bė pa­gal nu­sta­ty­tus kri­te­ri­jus.

„No­rė­tu­me pa­keis­ti tą už­da­rą ra­tą, kad at­si­ras­tų ga­li­my­bė vi­siems no­rin­tiems ten pre­kiau­ti, nes da­bar į tą už­da­rą ra­tą ne­la­bai kas ga­li pa­tek­ti“, – „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė ra­jo­no Sa­vi­val­dy­bės Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Gi­pol­das Kark­le­lis.

Vie­nas iš at­ran­kos kri­te­ri­jų – tau­to­dai­lės ga­mi­niai ir pa­tys jų ga­min­to­jai.

Ta­ry­bai bal­suo­ti pa­reng­ta­me pro­jek­te nu­ma­to­ma, kad pa­gal nau­ją­ją at­ran­ką „pir­mu­mo tei­sę pre­kiau­ti tu­rė­tų ama­ti­nin­kai, tu­rin­tys tau­to­dai­li­nin­ko ar­ba me­no kū­rė­jo pa­žy­mė­ji­mą ir pre­kiau­jan­tys sa­vos ga­my­bos su re­li­gi­ne ir (ar) Lie­tu­vos vals­ty­bės tau­ti­ne at­ri­bu­ti­ka su­si­ju­siais tau­to­dai­lės ga­mi­niais“.

Jei­gu at­li­kus at­ran­ką pir­mu­mo tei­sę tu­rin­čių as­me­nų bū­tų ma­žiau, nei 16 (tiek yra vie­tų pre­ky­vie­tė­je), at­ran­ką ga­lė­tų įveik­ti ir „pre­ky­bi­nin­kai, ku­rie pre­kiau­ja ma­si­ne re­li­gi­ne ir (ar) Lie­tu­vos vals­ty­bės tau­ti­ne at­ri­bu­ti­ka, ir (ar) tau­to­dai­lės ga­mi­niais“, „pre­ky­bi­nin­kai, ku­rie pre­kiau­ja tau­to­dai­lės su­ve­ny­rais ir pre­kė­mis“, „pre­ky­bi­nin­kai, ku­rie pre­kiau­ja spau­di­niais su­si­ju­siais su re­li­gi­ne at­ri­bu­ti­ka ir Lie­tu­vos gar­si­ni­mu“.

At­ran­ka, pa­gal pa­reng­tą pro­jek­tą, tu­rė­tų bū­ti skel­bia­ma ir įvyk­dy­ta iki kiek­vie­nų me­tų sau­sio 1 die­nos.

Spren­di­mo pro­jek­te nu­ro­do­ma, kad to­kiais kri­te­ri­jais bū­tų sie­kia­ma už­tik­rin­ti skaid­ru­mą.

Tie­sio­gi­nė trans­lia­ci­ja iš vargs­tan­čio „ur­vo“

Praė­ju­sią sa­vai­tę net ir pliau­piant ru­de­ni­niam lie­tui „Šiau­lių kraš­tas“ Kry­žių kal­no pre­ky­vie­tė­je su­ti­ko ne­ma­žus bū­rius tu­ris­tų, ku­rie, prieš ap­lan­ky­da­mi Kry­žių kal­ną, su­ko į pre­ky­vie­tę. Ang­la­kal­biai, vo­kiš­kai kal­ban­tys tu­ris­tai, ja­po­nai sto­vi­nia­vo prie pre­kys­ta­lių, ku­r par­da­vi­nė­ja­mi ir kry­že­liai, ir mo­li­niai asi­lai, ir re­li­gi­nio tu­ri­nio li­te­ra­tū­ra, ir so­li­des­ni gin­ta­ro pa­puo­ša­lai, ir pi­gūs se­ri­ji­niai pa­puo­ša­liu­kai.

Kai lan­kė­mės Kry­žių kal­ne, da­lis pre­kiau­to­jų bu­vo iš­vy­kę „štur­muo­ti“ po­li­ti­kų, o ki­ti li­ko prie pre­kys­ta­lių.

Ply­to­mis pa­rams­ty­ti ste­la­žai, ku­rių ko­jos ir ra­tu­kai, pa­na­šu, pa­da­ry­ti iš biu­ro kė­džių. To­kių be­si­va­ži­nė­jan­čių ste­la­žų len­ty­nos iš­pjaus­ty­tos iš me­džio drož­lių plokš­čių be ap­dai­los. Ka­ro­liai ir ro­žan­čiai su­mau­ti ant sta­ty­bi­nių me­ta­li­nių stry­pų.

Ka­sos apa­ra­tų ne­si­ma­to. Kai­nos su­ra­šy­tos flo­mas­te­riu ant lip­nių po­pie­riu­kų.

Su­ži­no­me, kad pa­tys pre­kiau­to­jai šį pre­ky­bos pa­vil­jo­ną va­di­na „ur­vu“.

Su­ži­no­me, kad pre­kiau­to­jai la­bai šą­la, ma­žai – vos mi­ni­mu­mą per mė­ne­sį teuž­dir­ban­tys, pre­kiau­jan­tys tik se­zo­no me­tu, o mo­kan­tys už me­tus.

Ki­tą da­lį Kry­žių kal­no pre­kiau­to­jų su­ti­ko­me ra­jo­no Ta­ry­bos jung­ti­nia­me Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to bei Svei­ka­tos ir so­cia­li­nių rei­ka­lų ko­mi­te­tų po­sė­dy­je. Kry­žių kal­ne dau­gu­ma pre­kiau­ja nuo 1990 me­tų.

Di­na ir Gin­ta­ras Balt­ru­šai­čiai pa­sa­ko­jo, kad pre­kia­vo Kry­žių kal­ne iki pa­sta­tant pre­ky­bi­nį pa­vil­jo­ną. Iš au­to­mo­bi­lių ba­ga­ži­nių ir su­lanks­to­mų sta­liu­kų pre­kia­vo 21 žmo­gus, vi­siems jiems bu­vo pri­ža­dė­ta skir­ti vie­tas 16 vie­tų nau­ja­me pa­vil­jo­ne. G. Balt­ru­šai­čio pa­sa­ko­ji­mu, ta­da 21 pre­kiau­to­jas pa­si­da­li­jo po 78 cen­ti­met­rus pre­kys­ta­lio.

Da­bar pre­kiau­to­jų ge­ro­kai su­ma­žė­jo, bet nau­jų – neat­si­ra­do. Pre­kiau­to­jai prie­kaiš­ta­vo, kad pa­tys su­si­kū­rė sau dar­bo vie­tas, ku­rias da­bar no­ri atim­ti „atė­ję su tau­to­dai­li­nin­kų pa­žy­mė­ji­mais“. Pre­kiau­to­jai skun­dė­si ir po­li­ti­kams, kad vi­sus me­tus ne­ga­li pre­kiau­ti, o mo­kė­ti tu­ri už vi­sus me­tus, už­dir­ba vos mi­ni­mu­mą, nes ne­są pir­kė­jų.

G. Balt­ru­šai­tis įjun­gia iš­ma­nų­jį te­le­fo­ną, ku­riuo tie­sio­giai trans­liuo­ja iš Kry­žių kal­ne pa­ka­bin­tos vaiz­do ka­me­ros, kiek pir­kė­jų tuo me­tu yra prie „ur­vo“, ką per­ka.

Ko­dėl ne­pa­ten­ka ki­ti?

Sa­vi­val­dy­bės Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Gi­pol­das Kark­le­lis „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, kad dėl Kry­žių kal­no pre­ky­vie­tės į ra­jo­no val­džią krei­pė­si žmo­nės „ir ofi­cia­liai, ir neo­fi­cia­liai, ku­rie aiš­kiai kė­lė klau­si­mą – ko­dėl Sa­vi­val­dy­bė ne­sii­ma tvar­kos? Ko­dėl ten ne­ga­li pa­tek­ti nau­ji pre­kei­viai, ko­dėl vyks­ta nei šio­kie, nei to­kie da­ly­kai?“.

Apie „nei šio­kius, nei to­kius da­ly­kus“ „Šiau­lių kraš­tui“ pa­sa­ko­jo ir tau­to­dai­li­nin­kai, ir vers­li­nin­kai, ir Sa­vi­val­dy­bės at­sto­vai.

Nors pre­ky­vie­tė­je yra še­šio­li­ka pre­ky­bos vie­tų, esą iš tie­sų „dir­ba vi­sai ki­tas skai­čius žmo­nių ir pre­ky­bos vie­tos yra vos ke­lių šei­mų ran­ko­se“.

„Šiau­lių kraš­tui“ liu­dy­to­jai pa­sa­ko­jo, kad į pre­ky­vie­tę dėl pre­kiau­jan­čių šei­mų vai­dų neva kvie­čia­ma po­li­ci­ja.

Sky­rė­si ir pa­sa­ko­ji­mai apie pre­kiau­to­jų pa­ja­mas. Ki­ti šal­ti­niai tvir­ti­no, kad die­nos su­ma se­zo­no me­tu ga­li siek­ti ir ke­tur­ženk­lius skai­čius, o me­tų pa­bai­gą ga­li vai­ni­kuo­ti ir „pa­sa­kiš­ka su­ma su še­šiais nu­liais“.

Ku­ri pu­sė sa­ko tie­są? Ant pre­kys­ta­lių ne­ma­tė­me ka­sos apa­ra­tų, ta­čiau ma­tė­me net ir žliau­giant ru­de­ni­niam lie­tui iš au­to­bu­sų į pre­ky­vie­tę sku­ban­čius bū­re­lius tu­ris­tų. Kry­žių kal­nas yra lan­ko­miau­sių Lie­tu­vos ob­jek­tų tre­je­tu­ke, o ten at­vy­ku­sie­ji no­ri pa­lik­ti sim­bo­li­nį kry­že­lį ar ro­žan­čių, ku­rį per­ka čia pat pre­ky­vie­tė­je. Dar su­si­gun­do ir at­mi­ni­mui par­si­vež­ti su­ve­ny­rų iš šven­tos vie­tos.

Ne vie­nas liu­dy­to­jas pa­sa­ko­jo, kad ten vyks­ta ne Kry­žių kal­ną ir Lie­tu­vos liau­dies me­ną pri­sta­tan­čių tau­to­dai­li­nin­kų, o dva­si­nin­kų vers­las. Ne­va tie­kia­ma pi­gi, su Lie­tu­va ir liau­dies meist­rais nie­ko bend­ra ne­tu­rin­ti ki­niš­ka ma­si­nė pro­duk­ci­ja, o sve­čių ša­lių tu­ris­tai per­ka ją lyg tai bū­tų au­ten­tiš­ki liau­dies meist­rų ga­mi­niai. Tei­gia­ma, kad iš­si­per­kan­tie­ji pre­ky­bos vie­tas pa­tys ne vi­sa­da pre­kiau­ja, o sam­do par­da­vė­jus, nes už­si­dir­ba pa­kan­ka­mai ir ga­li tai sau leis­ti.

G. Kark­le­lio tei­gi­mu, Sa­vi­val­dy­bė tu­rė­jo rea­guo­ti į gau­sy­bę skun­dų.

„Kai pa­ju­di­no­me šį rei­ka­lą, su­pra­to­me, kad ne­bus taip pa­pras­ta. Ky­la daug min­čių ir klaus­tu­kų. Pa­ban­dy­si­me ten tvar­ką įves­ti, nors pa­siū­ly­mų yra la­bai įvai­rių ir net vie­nas ki­tam prieš­ta­rau­jan­čių“, – „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius G. Kark­le­lis.

Ko­dėl se­niū­nę ten­ki­na se­na tvar­ka?

„Ši­ta tvar­ka, ku­ri yra, ma­ne ten­ki­na“, – „Šiau­lių kraš­tui“ tvir­ti­no Meš­kui­čių se­niū­nė Jo­lan­ta Baš­kie­nė.

Pa­si­tei­ra­vus, ko­dėl nau­ji pre­kiau­to­jai ne­ga­li atei­ti pre­kiau­ti sa­vo ga­my­bos pre­kė­mis, se­niū­nė paaiš­ki­no: „Pre­kiau­ja tie, ku­rie pre­kiau­ja“.

Tik pa­klau­sus, ar tik­rai nė­ra dau­giau no­rin­čių pre­kiau­ti Kry­žių kal­ne, pri­si­mi­nė, kad yra vie­nas pra­šy­mas.

„Jei­gu kas at­si­sa­ky­tų ten pre­kiau­ti, mes pa­skam­bin­tu­me tam žmo­gui ir pra­neš­tu­me, kad yra tuš­čia vie­ta ir ga­li atei­ti pre­kiau­ti, jei­gu tu­ri vi­sus do­ku­men­tus. To žmo­gaus pra­šy­mas yra priim­tas, ar mes jį iš­me­tėm? Juk neiš­me­tėm!“ – aiš­ki­no se­niū­nė J. Baš­kie­nė.

„Šiau­lių kraš­tas“ su­ra­do kal­vį, vers­li­nin­ką, mu­zi­kan­tą Arū­ną Vai­če­lį, ku­ris yra pa­tei­kęs se­niū­ni­jai pra­šy­mą ir pro­jek­tą pre­kiau­ti Kry­žių kal­ne sa­vo ir dar vie­no tau­to­dai­li­nin­ko su­kur­tais kū­ri­niais.

„No­rė­jo­me Kry­žių kal­no lan­ky­to­jams iš vi­so pa­sau­lio pa­ro­dy­ti au­ten­tiš­kus mū­sų kraš­to dir­bi­nius, ku­rie yra su­kur­ti pa­gal ar­cheo­lo­gės do­cen­tės Bi­ru­tės Ka­zi­mie­ros Sa­lat­kie­nės at­ras­tus au­ten­tiš­kus mū­sų pro­tė­vių dir­bi­nius, pa­puo­ša­lus. Tai Sau­lės mū­šio lai­kus ma­tę daik­tai, bū­din­gi mū­sų kraš­tui, mū­sų kul­tū­rai, mū­sų šak­nims“, – sa­kė A. Vai­če­lis.

„Uba­gų ma­fi­ją“ val­džia iš­vai­kė

Apie tai, kaip Kry­žių kal­ną bu­vo už­val­džiu­si ir „uba­gų ma­fi­ja“, „Šiau­lių kraš­tas“ ra­šė prieš vie­nuo­li­ka me­tų ("Uba­gų ma­fi­ja“ ap­raiz­gė Kry­žių kal­ną“, 2006 09 23).

„Šiau­lių kraš­to“ žur­na­lis­tas ta­da at­li­ko žur­na­lis­ti­nį eks­pe­ri­men­tą ir pa­vy­ko iš­siaiš­kin­ti ne tik tai, kad Kry­žių kal­no el­ge­tų ki­še­nės bū­da­vo ge­ro­kai pil­nes­nės nei vi­du­ti­niš­kai už­dir­ban­čio lie­tu­vio. El­ge­tau­ti į Kry­žių kal­ną „uba­gų ma­fi­ją“ at­vež­da­vo rau­do­nos spal­vos „Vol­vo“ au­to­mo­bi­lis ir neaiš­kiais ry­šiais su el­ge­to­mis su­si­jęs bu­vęs pa­rei­gū­nas.

„Uba­gų ma­fi­ja“ Kry­žių kal­ne bai­gė­si Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bai už­drau­dus šven­to­je vie­to­je pi­ni­gau­tis.

Net­ru­kus po „Šiau­lių kraš­to“ žur­na­lis­ti­nio eks­pe­ri­men­to Šiau­lių ra­jo­no ta­ry­ba pa­tvir­ti­no nau­jas kal­no lan­ky­mo tai­syk­les: prie Kry­žių kal­no už­draus­ta rū­ky­ti, var­to­ti al­ko­ho­lį, pa­lik­ti de­gan­čių žva­kių, bei at­si­ra­do ir el­ge­tau­ti drau­džian­tis ženk­las.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Ri­tos ŽA­DEI­KY­TĖS nuo­tr.

Pre­ky­bi­nis pa­vil­jo­nas pa­rams­ty­tas plyt­ga­liais, be­to­no lui­tais, su­konst­ruo­tas iš biu­ro kė­džių sto­vų, pi­giau­sių me­džio drož­lių plokš­čių. To­kį Lie­tu­vos šven­tos vie­tos vaiz­dą ma­to tu­ris­tai iš vi­so pa­sau­lio.

Pre­kiauti prie Kryžių kalno norėtų ir kiti, bet ratas "uždaras".

Kry­žių kal­no pre­ky­vie­tė­je siū­lo­mi ir rū­pin­to­jė­liai, ir mo­li­niai asi­lai, ir ka­ro­liai.

Pir­kė­jų ne­trū­ko net ir lie­tin­gą ru­dens die­ną.

Pre­kiau­to­jai ti­ki­na, kad už­si­dir­ba vos mi­ni­ma­lų at­ly­gi­ni­mą.

Kry­žių kal­no pre­kiau­to­ja Di­na Balt­ru­šai­tie­nė ti­ki­no, kad pre­kiau­to­jai pa­tys sau su­si­kū­rė dar­bo vie­tas, o Sa­vi­val­dy­bei reg­la­men­tuo­jant pre­kiau­to­jų at­ran­kos tai­syk­les, ga­li ne­tek­ti dar­bo.

27-eris me­tus Kry­žių kal­ne pre­kiau­jan­tis Gin­ta­ras Balt­ru­šai­tis te­le­fo­ne ma­to, kas vyks­ta pre­ky­bos pa­vil­jo­ne, kiek yra pir­kė­jų, ką per­ka.