Pirkinių krepšelyje – pigesnės kruopos, brangesnis sviestas

Pirkinių krepšelyje – pigesnės kruopos, brangesnis sviestas

„ŠIAU­LIŲ KRAŠ­TO“ TY­RI­MAS

Pir­ki­nių krep­še­ly­je – pi­ges­nės kruo­pos, bran­ges­nis svies­tas

„Šiau­lių kraš­tas“ nuo 2004 me­tų, kai dar tvir­tai lai­kė­mės li­to, pra­dė­jo fik­suo­ti pi­giau­sių mais­to pro­duk­tų kai­nas di­džiuo­siuo­se pre­ky­bos tink­luo­se. Ta­da pa­si­rink­tų pre­kių krep­še­lis kai­na­vo 63 li­tus.

Šian­dien toks pa­t krep­še­lis to­je pa­čio­je par­duo­tu­vė­je sie­kia apie 29 eu­rus, ar­ba dau­giau ne­gu 98 li­tus. Įdo­mu tai, kad 2010-ai­siais šio krep­še­lio kai­na bu­vo šok­te­lė­ju­si be­veik iki 104 li­tų. Ar ga­li bū­ti, kad kai­nos pra­dė­jo ma­žė­ti?

Lo­re­ta KLIC­NER

loreta@skrastas.lt

Vie­nos pre­kės pi­go, ki­tos – bran­go

2004 me­tais į pre­kių krep­še­lį įdė­jo­me 13-a pi­giau­sių tam tik­ros rū­šies pro­duk­tų: grie­ti­nės, svies­to, cuk­raus, ka­vos, ry­žių, gri­kių, jau­tie­nos far­šo ir jau­tie­nos men­ties be kau­lo, viš­tie­nos broi­le­rių fi­lė, kiau­ši­nių, obuo­lių ir pjaus­ty­to ba­to­no. Krep­še­lį pil­dė­me par­duo­tu­vė­je „Ma­xi­ma“.

2004-asiais krep­še­lis kai­na­vo 63,74 Lt. Po me­tų kai­na su­ma­žė­jo iki 62,50 Lt, ta­čiau vė­liau fik­sa­vo­me tik au­gi­mą: 2007 me­tais – 76,56 Lt, 2009 me­tų ba­lan­dį – 88,67 Lt, o rugp­jū­tį – 91,63 Lt, 2010 me­tais – net 103,83 Lt. Brang­da­vo be­veik vi­si pro­duk­tai (vi­sos kai­nos pa­tei­kia­mos len­te­lė­je).

Šie­met sau­sio 5 die­ną to pa­ties krep­še­lio kai­na sie­kė 28,52 eu­ro, per­skai­čia­vus į li­tus – 98,39 Lt. Tai­gi, pi­giau ne­gu prieš aš­tuo­ne­rius me­tus. Kas pa­si­kei­tė?

Da­lis pre­kių krep­še­ly­je ge­ro­kai pa­bran­go, da­lis – at­pi­go.

Grie­ti­nės ir svies­to kai­nos išau­go ko­ne dvi­gu­bai, pa­ly­gin­ti su 2010-ai­siais, o cuk­raus – nu­kri­to be­veik per­pus, pi­giau­si obuo­liai kai­na­vo net ke­tu­ris kar­tus ma­žiau, pi­ges­ni bu­vo ir kiau­ši­niai, viš­tie­nos broi­le­rių fi­lė, ry­žiai.

Įdo­mu tai, kad 2010 me­tais krep­še­lio ver­tę la­bai pa­kė­lė gri­kių kri­zė: tuo me­tu gri­kius pir­kė­jai šla­vė nuo len­ty­nų, to­dėl "Maxi­mo­je" ra­do­me tik eko­lo­giš­kų gri­kių už 6,99 li­to (800 g). Šį kar­tą gri­kių pa­si­rin­ki­mas bu­vo di­des­nis, o pi­giau­sių kai­na sie­kė 0,85 eu­ro (2,93 Lt).

Pa­na­šios kai­nų ten­den­ci­jos ir ki­tuo­se pre­ky­bos tink­luo­se. Tarp la­biau­siai pa­bran­gu­sių – grie­ti­nė ir svies­tas bei ka­va ir jau­tie­na. Tarp at­pi­gu­sių pre­kių – obuo­liai, kiau­ši­niai ir kruo­pos. Pi­giau­sio ba­to­no kai­na iš­li­ko be­veik ne­pa­ki­tu­si.

Ka­dan­gi jau­tie­nos far­šo ir jau­tie­nos nu­ga­ri­nės dau­gu­mo­je pre­ky­bos cent­rų ne­bu­vo ar­ba bu­vo tik far­šas, te­ko fik­suo­ti ki­tų jau­tie­nos pro­duk­tų kai­nas: „Ri­mi“ jau­tie­nos iš­pjo­vos ki­log­ra­mas kai­na­vo 21,99 eu­ro (75,87 Lt), o „Nor­fo­je“ jau­tie­nos kum­pis be kau­lo – 5,79 eu­ro (19,98 Lt), IKI – 7,89 eu­ro (27,22 Lt).

Pas­te­bė­jo­me, kad pi­giau­sios kruo­pos yra pa­čių pre­ky­bos tink­lų pre­ki­niai ženk­lai, o pi­giau­si pro­duk­tai – daž­nai iš ak­ci­jos są­ra­šo. Bet jei­gu pir­kė­jas nė­ra ak­ci­jų me­džio­to­jas, o į krep­šį de­da ne pi­giau­sią pre­kę, o tą, ku­rios no­ri, pro­duk­tų krep­še­lis kai­nuo­ja ge­ro­kai dau­giau.

Kai­nų ly­gį vei­kė di­de­lė kon­ku­ren­ci­ja

„Pag­rin­di­nių mais­to pro­duk­tų kai­nos „Nor­fo­je“ me­tų lai­ko­tar­py­je svy­ra­vo, ta­čiau bend­rai paė­mus, iš­li­ko sta­bi­lios. Ne­ma­žai pre­kių pi­giau­sių pro­duk­tų seg­men­te ne­tgi šiek tiek at­pi­go“, – ko­men­ta­vo „Nor­fos“ at­sto­vas spau­dai Da­rius Ry­liš­kis.

Jo žo­džiais, tai dau­giau­siai lė­mė di­de­lė kon­ku­ren­ci­ja ša­lies vi­du­je. Kiek įta­kos tu­rė­jo Len­ki­jos rin­ka, kur da­lis pir­kė­jų mig­ruo­ja ap­si­pirk­ti ir ten pa­lie­ka sa­vo eu­rus? D. Ry­liš­kis sa­kė, jog tai dau­giau lo­ka­li pro­ble­ma tų par­duo­tu­vių, ku­rios yra pa­sie­nio zo­no­je, o Lie­tu­vos mas­tu di­de­lės įta­kos ne­da­ro.

Jis pa­tvir­ti­no, kad ak­ci­jų me­tu pre­kių par­da­vi­mai ženk­liai išau­ga, to­dėl ak­ci­jos vyks­ta nuo­lat įvai­rioms pre­kių gru­pėms, nuo­lai­dų su­lau­kia lo­ja­lūs pir­kė­jai.

„Apsk­ri­tai nuo­sek­lią bend­ro­vės plėt­rą bei sta­bi­lius fi­nan­si­nius re­zul­ta­tus le­mia lie­tu­viš­kų pre­kių gau­sa „Nor­fos“ pre­ky­bos cent­ruo­se ir efek­ty­vi nuo­lai­dų sis­te­ma“, – ko­men­ta­vo pre­ky­bos tink­lo at­sto­vas.

Pak­laus­tas apie val­džios įta­ką ma­žin­ti kai­nas, D. Ry­liš­kis su­ti­ko, kad val­džia tu­ri sver­tų da­ry­ti joms įta­ką.

„Efek­ty­viau­si sver­tai ga­lė­tų bū­ti mo­kes­čių op­ti­mi­za­vi­mas, vi­sų pir­ma, PVM bū­ti­niau­siems mais­to pro­duk­tams su­ma­ži­ni­mas“, – sa­kė D. Ry­liš­kis.

Pi­giau­sio pre­kių krep­še­lio pa­klau­sa au­ga

Pre­ky­bos tink­las „Ma­xi­ma“ skel­bia, kad per tris mė­ne­sius pi­giau­siam jų su­da­ry­tam mais­to pre­kių krep­še­liui pri­klau­san­čių pro­duk­tų nu­pirk­ta dau­giau nei 5 mi­li­jo­nai vie­ne­tų, o kai ku­rių pro­duk­tų pa­klau­sa išau­go net 40 pro­cen­tų.

Pre­ky­bos tink­lo krep­še­ly­je –10 per­ka­miau­sių mais­to pro­duk­tų: ma­ka­ro­nai, gri­kiai, kiau­ši­niai, olan­diš­kas sū­ris, sau­lėg­rą­žų alie­jus, vir­ta deš­ra, rai­ky­ta duo­na, rai­ky­tas ba­to­nas, pie­nas ir te­pu­sis rie­ba­lų te­pi­nys. Da­lis pre­kių – pre­ky­bos tink­lo pre­kės ženk­lo „Op­ti­ma li­ni­ja“. Šio krep­še­lio skel­bia­ma kai­na – 5,76 eu­ro.

„Ma­xi­ma“ at­sto­vo ry­šiams su vi­suo­me­ne Pau­liaus Sto­nio tei­gi­mu, „Ma­žos kai­nos ga­ran­ti­ja“ šiuo me­tu tai­ko­ma 2 000 pre­kių, iš ku­rių pu­sė – Lie­tu­vos ga­min­to­jų pro­duk­ci­ja.

„Skai­čiuo­ja­me, kad per vi­są kam­pa­ni­jos „Ma­žos kai­nos ga­ran­ti­ja“ lai­ką nuo 2017 me­tų va­sa­rio bent kar­tą pre­kę įsi­gi­jo dau­giau nei 1,8 mi­li­jo­no pir­kė­jų“, – sa­kė „Ma­xi­ma“ at­sto­vas.

Ko­kios pre­kės bran­go ar pi­go „Ma­xi­mos“ tink­le pa­sta­rai­siais me­tais?

P. Sto­nio tu­ri­mais duo­me­ni­mis, per 2018-ųjų me­tų lai­ko­tar­pį vi­du­ti­niš­kai 20 pro­cen­tų pi­go cuk­rus ir kiau­ši­niai, pi­go ry­žiai (vi­du­ti­niš­kai 2 pro­c.), gri­kiai (vi­du­ti­niš­kai 0,7 pro­c.), švie­žia jau­tie­na (vi­du­ti­niš­kai 2 pro­c.), ka­va (vi­du­ti­niš­kai 6 pro­c.), švie­žia viš­tie­na (vi­du­ti­niš­kai 0,7 pro­c.). O bran­go grie­ti­nė ir svies­tas (vi­du­ti­niš­kai 15 pro­c.).

„Pag­rin­di­nė grie­ti­nės ir svies­to bran­gi­mo prie­žas­tis bu­vo vi­so­je Eu­ro­pos Są­jun­go­je smar­kiai išau­gu­si svies­to ir grie­ti­nės pa­klau­sa, – ko­men­ta­vo P. Sto­nis. – Dėl pra­stes­nio pre­ky­bai tin­kan­čių vai­sių der­liaus bran­go obuo­liai – vi­du­ti­niš­kai 20 pro­cen­tų 2018 me­tų lai­ko­tar­py­je“.

P. Sto­nis taip pat pri­pa­ži­no, kad vi­di­nė kon­ku­ren­ci­ja da­ro įta­ką kai­nų ly­giui.

„Kon­ku­ren­ci­nė ap­lin­ka vi­sa­da ska­ti­na kiek­vie­ną pre­ky­bi­nin­ką steng­tis, kad pir­kė­jai ras­tų ge­riau­sios kai­nos pa­siū­ly­mus, „Ma­xi­ma“ – ne išim­tis. „Ma­žos pre­kės ga­ran­ti­jos“ pre­kių kai­nas tik­ri­na­me re­gu­lia­riai du kar­tus per sa­vai­tę vi­suo­se pre­ky­bos cent­ruo­se“, – sa­kė „Ma­xi­mos“ at­sto­vas.

Mar­ty­no Amb­ra­zo (EL­TA) nuo­tr.

Ką de­da­me į krep­še­lį – pi­giau­sių mais­to pro­duk­tų ar tai, ką no­ri­me?

Mais­to pro­duk­tų krep­še­lio kai­nos

2004 me­tais – 63,74 li­to;

2005 me­tais – 62,50 li­to

2007 me­tais – 76,56 li­to,

2009 me­tų ba­lan­dį – 88,67 li­to

2009 me­tų rugp­jū­tį – 91,63 li­to,

2010 me­tais – 103,83 li­to

2018 me­tų sau­sis – 28,52 eu­ro (98,40 Lt)

Šal­ti­nis: „Šiau­lių kraš­to“ kai­nų ty­ri­mas


Apy­var­ta au­ga, bet pre­kių nu­per­ka­ma ma­žiau

Lau­ry­nas Vi­li­mas, Lie­tu­vos pre­ky­bos įmo­nių aso­cia­ci­jos va­do­vas, ak­cen­ta­vo, jog mais­to pro­duk­tų kai­noms įta­ką da­ro daug veiks­nių, tarp jų – ir ener­ge­ti­niai, ir lo­gis­ti­kos kaš­tai. Vie­nas iš veiks­nių – vals­ty­bė:

– Vals­ty­bė la­biau­siai ga­li pri­si­dė­ti per PVM po­ky­čius ar­ba ne­tie­sio­giai – ma­žin­da­ma biu­rok­ra­ti­nę, ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą. Bet mes gy­ve­na­me at­vi­ro­je eko­no­mi­ko­je – Eu­ro­pos Są­jun­gos, pa­sau­lio rin­kos da­ro įta­ką Lie­tu­vo­je esan­čių kai­nų ly­giui, taip pat – der­lius, pa­klau­sa, ža­lia­vos, ener­ge­ti­nių re­sur­sų bran­gi­mas.

Su­ma­ži­nus PVM, kai­nos su­ma­žė­tų, bet tai ne­reiš­kia, kad kai­nų ly­gis bū­tų už­fik­suo­tas vi­sam lai­kui, nes PVM – tik vie­na su­de­da­mo­ji da­lis.

Šie­met pa­bran­gu­sios du­jos, elekt­ra ženk­liai da­rys įta­ką, nes tų kaš­tų neiš­vengs nei au­gin­to­jai, nei ga­min­to­jai, nei pre­ky­bi­nin­kai. Ne­ga­li ga­min­ti ar par­duo­ti pro­duk­to į mi­nu­są.

Pre­ky­bos įmo­nės, jei­gu pa­si­žiū­rė­tu­me fi­nan­si­nius ro­dik­lius, dir­ba su la­bai ma­ža pel­no grą­ža, nes daug in­ves­tuo­ja­ma į plėt­rą, re­no­va­ci­jas. Nors apy­var­tos di­de­lės, bet ga­lu­ti­nis pel­no ro­dik­lis yra la­bai ma­žas, pa­ly­gin­ti su ga­min­to­jais.

Lie­tu­vo­je nė­ra nu­per­ka­ma dau­giau pre­kių vie­ne­tais ne­gu bu­vo 2006–2007 me­tais, nes su­ma­žė­jo žmo­nių. Apy­var­tos pa­di­dė­ji­mas yra per kai­nų di­dė­ji­mą.

Pas­ku­ti­niais me­tais ypač ak­tua­lu tai, kad žmo­nės pe­rei­na prie ko­ky­biš­kes­nių, bran­ges­nių pro­duk­tų: jei­gu krep­še­lis vie­ne­tais iš­lie­ka toks pat, jo kai­na di­dė­ja.

Kal­bant bend­rai – pa­ja­mos di­dė­ja, eko­no­mi­nių su­krė­ti­mų kol kas ne­bu­vo, to­dėl po­žiū­ris, ver­ti­nant fi­nan­si­nę atei­tį, yra po­zi­ty­vus, Tai at­si­spin­di ir krep­še­ly­je, ku­ris ne­bū­ti­nai yra pil­nes­nis, bet jis yra bran­ges­nis.

Ko ti­kė­tis šiais me­tais? Šie me­tai bus nuo­sai­kes­nio au­gi­mo, gal gy­ven­to­jų nuo­tai­kos bus at­sar­ges­nės, kai kal­ba­ma apie ga­li­mą eko­no­mi­kos at­vė­si­mą.

Mar­ty­no Amb­ra­zo (EL­TA) nuo­tr.