Pinigai Šiaulių „Busturui“ – iš keleivių kišenių

Gintarės DAKNYTĖS nuotr.
Nuo Naujųjų metų kelionės miesto autobusais bus brangesnės.
Praėjus naujametėms šventėms, keliaujantys Šiaulių miesto autobusais pajus pokyčius – pabrangusias keliones. Drastiškai brangs bilietai, įsigyjami autobuse. Vieno elektroninio bilieto kaina, atrodytų, keičiasi nedaug – 4 centais, tačiau nuolatiniai keleiviai tai pajus, nes brangsta ir terminuoti bilietai. UAB „Busturas“ aiškina, kad branginti keliones reikia, nes padidinus minimalų darbo užmokestį neturės iš ko kelti atlyginimų vairuotojams, nors labiausiai atlyginimai auga įmonės vadovams.

Nauji metai – naujos kainos

Šiaulių miesto taryba patvirtino nuo sausio 1 dienos įsigaliosiančias naujas UAB „Busturas“ miesto autobusų bilietų kainas. Labiausiai brangs vienkartiniai bilietai, įsigyjami miesto maršrutiniuose autobusuose – nuo 1 euro iki 1,5 euro. Atsiskaitant elektronine laikmena ar mobiliąja programėle, su galimybe per 30 minučių nemokamai persėsti į kitus autobusus, vienos kelionės kaina didės nuo 64 iki 68 centų. Vieno mėnesio bilietas brangs 2 eurais ir kainuos 30 eurų. Visi terminuoti bilietai brangs 6 procentais, nesikeis tik dvi kainos – kontrolės bilieto (8 eurai) ir pradinuko bilieto (10 eurų).

Savivaldybės administracijos Ekonomikos skyrius paskaičiavo tris variantus, kaip galėtų keistis kainos. Autobuse perkamo bilieto kaina svyravo nuo 1 iki 2 eurų, o vienkartinio elektroninio bilieto – nuo 66 iki 70 centų. Kodėl pasirinktas vidurinis variantas? „Todėl, kad taip nusprendė Taryba“, – paaiškino Ekonomikos skyriaus vedėja Aistė Petkuvienė.

Savivaldybės miesto autobusų bilietų kainos pakėlimas motyvuojamas siekiu išlaikyti keleivių vežimo miesto susisiekimo autobusų maršrutais bilietų kainos santykį, kurį sudaro 40 procento viešojo transporto (keleivių) pajamos ir 60 procentų lengvatų ir nuostolių kompensacija.

„Busturo“ tikslas – surinkti daugiau pajamų, kad galėtų kelti vairuotojų darbo užmokestį. Pabranginus bilietus įmonė papildomai surinks apie 400 tūkstančių eurų per metus.

Įdomiausia, kad Ekonomikos skyrius aiškina, jog pabranginus bilietus esą Savivaldybės iš biudžeto mokamas lengvatų kompensavimas sumažės, nors kompensuos tą pačią pabrangusio bilieto dalį.

„UAB „Busturas“ gautinos pajamos yra nesusietos su negautomis pajamomis dėl keleiviams taikytų važiavimo vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusais lengvatų. Įmonė, atlikusi skaičiavimus ir palyginusi 2024 metų sausio–rugsėjo mėnesių laikotarpį su 2023 metų atitinkamu laikotarpiu, įvertino, kad negautos pajamos sumažėjo 1 procentu, todėl atliekant planavimą numatyta, kad poreikis bus 10 tūkstančių eurų mažesnis“, – aiškino vedėja.

Nauji autobusai kainų nesumažino

Miesto autobusų kainos brangimas tampa nemalonia tradicija. 4 centais – nuo 60 iki 64 – vienkartiniai elektroniniai bilietai pabrango nuo šių metų pradžios, o palyginus nuo 2020 metų kitais metais elektroninių bilietų kaina bus išaugusi 14 centų.

Dažniausiai Savivaldybės ir „Busturo“ atstovai aiškina, kad reikia kelti darbuotojų atlyginimus. O kartą net tikino, kad esą to prašė keleiviai, nes nori važiuoti patogesniuose autobusuose.

UAB „Busturas“ Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė Raimonda Pelutienė informavo, kad nuo 2019 metų įmonė įsigijo 22 naujus miesto autobusus. Paskutiniuosius 10 autobusų nusipirko 2023 metais. Nauji autobusai įsigyti iš Valstybinės klimato kaitos programos, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, tad įmonei finansiškai prisidėti teko tik nedidele dalimi.

Paklausus skyriaus vadovės, kaip nauji, ekologiški autobusai lėmė įmonės kaštus, kuro suvartojimą, išlaidas remontui, bilieto kainą, ji staiga „nebesuprato“ ir paprašė patikslinti, apie kokius autobusus kalbame. Autobusų numerių tikrai nežinome.

Viešai pristatydami naujus pirkinius ir rėždami iškilmingas kalbas Savivaldybės atstovai aiškindavo, kad nauji autobusai ne tik pagerins keleivių pervežimo paslaugas, bus ekologiškesni, nes varomi suskystintomis dujomis, bet ir turės įtakos kainai. Akivaizdu, kad įtakos čia mažai.

Savivaldybės tarybos miesto ūkio ir plėtros komitete įmonės vadovas Vaidas Seirackas aiškino, kad naujų autobusų lizingas ir nusidėvėjimas neleidžia mažinti įmonės kaštų, jie lieka tame pačiame lygyje, kaip ir eksploatuojant senus autobusus.

Iš viso įmonė turi 108 miesto autobusus, kurių amžiaus vidurkis – 11,9 metų.

Daugiausia atlyginimai kyla vadovams

Nors dažniausiai bilietų kainų kėlimas motyvuojamas poreikiu kelti atlyginimus vairuotojams, daugiausia laimi vadovai. Pagal viešai skelbiamus įmonės duomenis, palyginti 2023 metų ir 2024 metų III ketvirčio darbo užmokestį, daugiausia išaugo 5 įmonės vadovų darbo užmokesčio vidurkis – 861 euru ir siekia 4 224 eurus iki mokesčių. Tuo tarpu 177 vairuotojų darbo užmokesčio vidurkis padidėjo 346 eurais iki 1 764 eurų be mokesčių, nors 2023–2024 metais jiems kelti atlyginimai du kartus.

R. Pelutienė pakomentavo, kad vairuotojų darbo užmokestis yra kasmet peržiūrimas kartu su profesinės sąjungos vadovybe ir pagal galimybes bei atsižvelgiant į darbo rinkos situaciją bendru sutarimu yra didinamas. Pastaruoju metu atlyginimai vairuotojams buvo didinti 2023 metų liepos mėnesį ir 2024 metų sausio mėnesį.

R. Pelutienė pakomentavo, kad kasmet gegužės mėnesį įmonės akcininkas – Šiaulių miesto savivaldybė – vertina įmonės pasiektus rezultatus. Atsižvelgiant į tai bei remiantis teisės aktų nustatyta tvarka yra koreguojami įmonės vadovų darbo užmokesčiai.

Beje, šiais metais padaugėjo vadovų. Anot Plėtros ir marketingo skyriaus vadovės, gavus akcininko pritarimą buvo sujungti 3 poskyriai (transporto remonto, techninės priežiūros ir kontrolės bei veiklos aprūpinimo) ir nuo 2023 metų rugsėjo mėnesio paskirtas Techninio skyriaus vadovas, kuris atsakingas už visų šių poskyrių veiklą. Transporto priemonių kontrolės vadybininkas buvo pakeltas į vadovo pareigas.

Iš viso UAB „Busturas“ dirba 311 darbuotojų. Per lyginamą laikotarpį bendras darbuotojų skaičius nepakito.

Pasiteiravus, ar be keleivių bilietų branginimo įmonė neranda kitų galimybių atlyginimams didinti, įmonės atstovė aiškino, kad bendrovėje be miesto pervežimų yra vykdomos dar ir papildomos komercinės veiklos: tolimojo, priemiestinio susisiekimo ir užsakomųjų reisų pervežimai, autobusų stoties veikla, teikiamos techninės paslaugos, reklamos, patalpų nuomos, transporto plovyklos ir kitos paslaugos. 2023 metais pelnas iš šių veiklų sudarė 27,7 procento viso įmonės pelno. Per 2024 metų 11 mėnesių iš šių veiklų gauta 30,1 procento viso įmonės pelno. Dalis iš šių veiklų gautų pajamų yra naudojamos ir darbo užmokesčiui didinti.

Manipuliacijos skaičiais

Ekonomikos skyriaus vedėja A. Petkuvienė miesto Tarybos nariams pateikė informaciją, kurioje rašoma, kad, palyginti šiuos ir ateinančius metus, planuojama, jog įmonės sąnaudos išaugs per 1,5 milijono eurų. Tačiau kodėl – nekomentuojama. Tik paaiškinta, kad į šį padidėjimą įeina ir 10 procentų didesni darbuotojų atlyginimai.

Toje pačioje lentelėje matyti, kad Savivaldybės įmonei mokama nuostolių kompensacija kitais metais padidės beveik milijonu eurų – nuo 3 549 900 iki 4,404 milijono eurų. Paklausus, kas taip išaugins įmonės nuostolius, vedėja tai neigė ir jau pateikė kitus skaičius.

„Skirtumas yra 253,9 tūkstančio eurų. Faktiniai asignavimai skiriami nuostoliams kompensuoti, priklauso nuo UAB “Busturas” gautų pajamų, ridos ir savikainos bei gali skirtis nuo plano“, – teigė vedėja, manipuliuodama skaičiais.

Politiko nuomone, įmonė valdoma neefektyviai

Šiaulių miesto tarybos opozicijos atstovas Martynas Šiurkus teigia, kad „Busturo“ bilietai brangsta, nes įmonė valdoma neefektyviai, o Savivaldybė labai nesigilindama patvirtina tokius įkainius, kokių įmonė paprašo.

„Ši įmonė yra įpratusi gyventi iš Savivaldybės biudžeto, jai nereikia stengtis. Jeigu mes kompensuojame jų nuostolius su jau įskaičiuotu 5 procentų pelnu. Kokiame versle taip gali būti?“ – stebėjosi politikas.

Jį piktino tai, kad įsigyti nauji autobusai nemažina įmonės kaštų, kurie 100 procentų gula į bilieto kainą. Tarybos narys kėlė klausimą, kodėl verslo įmonės perka naujus automobilius, kad sumažėtų kaštai, o „Busture“ jie nemažėja.

„Jeigu autobusus remontuojančių darbuotojų nesumažėja, išlaidos nemažėja, tai ir kaštai lieka tokie patys. Mes investuosime 4 milijonus eurų (į elektroninio bilieto atnaujinimą – aut. past.) ir mums aiškina, kad nebus jokios naudos ir efektyvumo nei keleiviams, nei įmonei“, – kalbėjo M. Šiurkus.

Savivaldybė įmonei kompensuoja už patirtus nuostolius. Politikas mano, kad turėtų būti „Busturui“ mokama už nuvažiuotus kilometrus. Kiek važiuoja keleivių ir kokios yra lengvatos – tai jau Savivaldybės reikalas susiskaičiuoti. Tuomet įmonė turėtų efektyvinti veiklą, žiūrėti, kur susimažinti kaštus.

„Dabar mes viską esame jiems atidavę. Ir kontrolę, ir maršrutų organizavimą – viską jie patys daro. Tvirtinsime ateinančių metų biudžetą ir net neabejoju, kad kompensacijos ir vėl bus išaugusios“, – prognozavo opozicijos atstovas.

Jis priminė, kad anksčiau bet kuriai Savivaldybės įmonei sugalvojus didinti paslaugų įkainius, būdavo sudaroma komisija, į kurią įeidavo Savivaldybės administracijos, įmonės, opozicijos, valdančiųjų atstovai. Tokia komisija dirbdavo mėnesį–du, išsireikalaudavo visą reikiamą informaciją, duomenų pagrindimą ir panašiai. Yra buvę atvejų, kad komisija rekomendavo kainą didinti mažesne dalimi, nei įmonė prašė.

„O dabar per komiteto posėdį paklausi kokios nors informacijos, ima nervintis, aiškinti, kad informacijos neturi, atsiųs. Valdančiųjų atstovai ima piktintis, ko tu čia klausinėji ir viskas tuo baigiasi“, – apgailestavo politikas.

Jis teigė, kad mieste panaši situacija su visomis Savivaldybės įmonėmis.

„Pažiūrėkite, kaip mieste pabrango vanduo, nors „Šiaulių vandenys“ turi milijoninį pelną. Vandens kainą nustato Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, tačiau įmonės išlaidas suplanuojame mes“, – priminė M. Šiurkus.

11

Iš dalies remia Medijų rėmimo fondas