
Naujausios
Per mandalą nuvingiavo šviesa
Mūšių žaizdas tebegydančiame tebekariaujančios Ukrainos Mariupolio mieste meno terapijos užsiėmimus beveik mėnesį vedė Naujosios Akmenės muzikos mokyklos dailės mokytoja Rita Almanis. Prieš metus ji pradėjo tokią veiklą savanoriaudama.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Pernai R. Almanis nukeliauti į Mariupolį įkalbino Inga Shvendikh, kuri pabėgo iš kariaujančio Donecko ir apsistojo Naujojoje Akmenėje.
Ukrainietė suprato, kad meno terapija padėtų atgauti dvasinę pusiausvyrą, susigrąžinti gyvenimo džiaugsmą baisumus patyrusiems žmonėms, ypač vaikams.
Rusijai okupavus dalį Ukrainos teritorijų, iš ten su šeimomis į kitas šios valstybės vietoves vien nepilnamečių yra pasitraukę daugiau kaip 200 tūkstančių.
Prieš metus R. Almanis vyko už rėmėjų skirtas lėšas ir savo santaupas, šiemet gavo finansavimą pagal projektą.
Į atskiras grupes suburti penkiamečiai darželinukai, vaikų namų globotiniai, suaugusieji. Daugelis jų, – palikę Donecką ir įsikūrę Mariupolyje.
Vis dėlto skirstymas grupėmis tapo sąlyginis. Mat į užsiėmimus atžalas atlydintys tėvai irgi įsitraukdavo. Susižavėdavo ir mažamečiai, kuriuos suaugusieji atsivesdavo į savo grupės užsiėmimus.
Kūrė mandalas, papuošalus. Mėgavosi ebru piešimo technika. Teigiamos emocijos užplūsdavo muilo burbulų pūtimo užsiėmimuose.
Lietuvei maloniu įvertinimu tapo darželinukų auklėtojų ištarti žodžiai: „Mūsų vaikai nieko panašaus nebuvo matę ir kažin ar kada bepamatys“.
Ukrainietės pedagogės stebėjosi, kad po užsiėmimų hiperaktyvūs vaikai kuriam laikui pasikeičia. Viena su nematytais žmonėmis nebendraujanti mergaitė jei ką piešdavo – niekam nerodydavo. Ir staiga prieina prie dailės mokytojos nušvitusiu veideliu, apsikabina, priglunda.
„Man – labai didelis atlygis už pastangas“, – sakė R. Almanis.
Ukrainiečiai stebino akmeniškę, noriai atlikdami testus, pavyzdžiui, spalvų. Pagal tai galima spręsti apie dvasinę būseną. Ją atspindėjo ir akvarele sukurti kūriniai. Kai vyrauja tamsios spalvos, – tai slegiančių skaudžių patyrimų ar turimų bėdų požymis.
Berniukas užsiėmime sukūrė šviesių spalvų piešinį, tačiau netikėtai viską padengė juodai. Pedagogė nustebo: kodėl. „Tai karas“, – paaiškino vaikas.
Į suaugusiųjų grupę priimta moteris nė karto nepaėmė teptuko. Tik sėdėdavo ir stebėdavo piešiančias savo dukreles. Visas tebeslėgė šeimos maitintojo žūtis. Pedagogė suprato, kodėl trylikametė mergaitė piešė mandalą tik ruda ir kitomis tamsokomis spalvomis. Tačiau netikėtai per mandalą nuvingiavo šviesus takelis...
Rita patyrė ir netikėtumų. Prieš pirmąjį užsiėmimą su dviem dešimtimis vaikų namų globotinių ant stalų išdėliojo visas piešimui reikalingas spalvas – kaip yra įpratusi savo mokykloje.
„Buvau numačiusi aptarti ką piešime, o jie nelaukė – atsidarė dažus ir makalai makalai, – mena R. Almanis. – Nebebuvo įmanoma sustabdyti ir susitaikiau: tegul tik paišo kad ir kojomis“.
Po užsiėmimo vaikų auklėtojos ir juos mokiusi lietuvė šveitė patalpas.
Kituose užsiėmimuose ji pakeitė metodiką.
Pabaigus kursą vaikams visi tėvai atėjo į individualius pokalbius su pedagoge. Išgirsti jos pastabų apie vaikus, patarimų, kaip padėti atsiskleisti jų gebėjimams.
Autoriaus nuotr.
Naujosios Akmenės muzikos mokyklos dailės mokytoja Rita Almanis: „Į Ukrainą važiuoju tam, kad galėčiau nors šiuo tuo padėti žmonėms, kuriems yra blogiau.“
Asmeninės nuotr.
Rita Almanis užsiėmimuose su ukrainiečiais vaikais stengėsi, kad jie kuo daugiau džiaugtųsi.