Paminklas Tautos laisvei ar Kovotojams už laisvę?

Paminklas Tautos laisvei ar Kovotojams už laisvę?

Pa­mink­las Tau­tos lais­vei ar Ko­vo­to­jams už lais­vę?

Šiau­liuo­se to­liau tę­sia­mas dis­ku­si­jų cik­las dėl pa­mink­lo Tau­tos lais­vei sta­ty­bos. Ant­ra­die­nį Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­sios bib­lio­te­kos sa­lė­je su­reng­tas bend­ruo­me­nės su­si­ti­ki­mas-dis­ku­si­ja su žy­miu ar­chi­tek­tu pro­fe­so­riu­mi Al­giu Vyš­niū­nu.

„Apie ko­kią lais­vę kal­ba­me? Koks lais­vės tu­ri­nys Šiau­liuo­se?“ – klau­sė ar­chi­tek­tas, kvies­da­mas at­sa­ky­ti pir­miau­sia į šį klau­si­mą.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Koks tu­ri­nys įpras­mi­na­mas

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė ren­gia­si re­konst­ruo­ja­mo­je Pri­si­kė­li­mo aikš­tė­je pa­sta­ty­ti pa­mink­lą Tau­tos lais­vei. Vie­ta pa­mink­lui yra nu­ma­ty­ta, jis iš­kils prieš Sa­vi­val­dy­bę, skve­re, ku­ris lai­ko­mas aikš­tės da­li­mi.

A. Vyš­niū­nas bu­vo pa­kvies­tas pri­sta­ty­ti šiau­lie­čiams pa­mink­lų tra­di­ci­jas ir ten­den­ci­jas. Kal­bė­jo apie pa­sau­li­nius ir Lie­tu­vos pa­vyz­džius, ly­gi­no, siū­lė, ką rei­kė­tų da­ry­ti, o ko ne­da­ry­ti.

Pro­fe­so­rius pri­mi­nė, jog Šiau­liuo­se prieš 20 me­tų iš­kė­lus idė­ją sta­ty­ti pa­mink­lą bu­vo for­mu­luo­ja­ma, kad bus įpras­mi­na­mas Pri­si­kė­li­mo apy­gar­dos par­ti­za­nų at­mi­ni­mas. Po to for­mu­luo­ta, jog pa­mink­las sta­to­mas Tau­tos lais­vei ir ne­prik­lau­so­my­bei.

„Da­bar li­ko tik Tau­tos lais­vė, – at­krei­pė dė­me­sį A. Vyš­niū­nas ir ne kar­tą klau­sė: – Apie ko­kią lais­vę kal­ba­me? Ar to­je lais­vės sam­pra­to­je yra re­zis­ten­ci­jos tu­ri­nys?“

At­li­ko ir eks­pe­ri­men­tą – pa­ro­dė au­di­to­ri­jai par­ti­za­nų apy­gar­dų va­dų po­rtre­tus ir pa­pra­šė juos įvar­din­ti. Su­si­rin­kę į dis­ku­si­ją šiau­lie­čiai at­pa­ži­no nuo­trau­ko­je tik vie­ną ki­tą iš va­dų.

Pro­fe­so­rius pa­brė­žė, jog „lais­vė yra su­si­ju­si su per­ga­le, su ko­va ir su lais­vės ko­vo­to­jais“.

„Tai vi­sa­da bu­vo aiš­ku, su­pran­ta­ma, tik pa­sku­ti­nį de­šimt­me­tį tas tu­ri­nys pra­dė­tas iš­plau­ti, – tei­gė jis.– Pra­si­dė­jo li­be­ra­liz­mas be ri­bų – kaž­ko­kia in­di­vi­dua­li lais­vės sam­pra­ta.“

Jo žo­džiais, dis­ku­tuo­jant dėl Tau­tos lais­vės pa­mink­lo yra tik du na­ra­ty­vai: ar tai bus bend­ras sim­bo­lis, ar par­ti­za­nų na­ra­ty­vas? Ir ne me­ni­nio gin­čo, o pi­lie­ti­nės dis­ku­si­jos rei­kia.

„Jei­gu tai per­ga­lės da­ly­kas, tai yra uni­fi­kuo­ti sim­bo­liai: obe­lis­kas, trium­fo ar­ka ar tas pa­ts Vy­tis“,– var­di­jo pro­fe­so­rius.

Tik per­spė­jo, jog he­ral­di­kos sim­bo­lių erd­vi­ni­mas – tai „me­ni­nis ne­raš­tin­gu­mas“. Kau­ne, jo žo­džiais, pa­sta­ty­tas net ne Vy­tis, o „Lais­vės ka­rys“. Taip yra pa­va­di­nę pa­tys pri­va­tūs pa­mink­lo ini­cia­to­riai.

A. Vyš­niū­nas pri­mi­nė, jog Šiau­liuo­se ne­pa­vy­ko pa­mink­lo Tau­tos lais­vei pa­sta­ty­ti bū­tent ta­da, kai re­zis­ten­ci­jos tu­ri­nys bu­vo „iš­plau­tas“. Mat, jo žo­džiais, tuo­me­ti­nė me­rė lai­kė­si ki­to­kios nuo­mo­nės apie re­zis­ten­ci­ją.

Vė­liau ne­da­vė re­zul­ta­to skelb­ti pa­mink­lo idė­jų kon­kur­sai ir kū­ry­bi­nės dirb­tu­vės. Jų da­ly­viai Tau­tos lais­vę sie­jo ir su upe­liu, ir su suo­liu­ku, ir su an­ge­lu. Ne­pa­vy­ko ir dėl to, kad ne­bu­vo nu­ma­ty­ta vie­ta pa­mink­lui sta­ty­ti.

Da­bar tai yra pa­da­ry­ta – aikš­tės re­konst­ruk­ci­jos au­to­rius Vy­te­nis Ru­do­kas yra nu­ma­tęs ir pa­grin­dęs, ko­dėl ver­ti­ka­lus pa­mink­las (obe­lis­ko, pa­vyz­džiui, for­mos) tu­ri iš­kil­ti skve­re prie Sa­vi­val­dy­bės.

Šiau­liai tu­ri pro­ga bū­ti pa­vyz­džiu

A. Vyš­niū­nas pa­brė­žė, jog Šiau­liai – mies­tas, o pa­mink­las mies­te ir už mies­to – skir­tin­gi da­ly­kai. Mies­to aikš­tė, jo žo­džiais, tai ne „vie­šo­ji erd­vė“ (vie­šo­ji erd­vė – in­ter­ne­tas). Tai ur­ba­nis­ti­nė erd­vė, ku­ri ku­ria­ma pa­gal ur­ba­nis­ti­kos tai­syk­les.

Jis gy­rė, kad Šiau­liai su Pri­si­kė­li­mo aikš­tės re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tu pa­da­rė tai, ko ne­pa­da­rė nė vie­nas ki­tas iš di­džių­jų mies­tų su sa­vo pa­grin­di­nė­mis aikš­tė­mis.

„Nė vie­nas mies­tas ne­pag­rin­dė erd­vi­nio for­ma­vi­mo nau­jo­mis są­ly­go­mis, o Šiau­lių aikš­tė­je vis­kas su­dė­lio­ta – aikš­tės ašis, pa­mink­lo vie­ta ir dy­dis“, – ak­cen­ta­vo pro­fe­so­rius.

Jis ly­gi­no sos­ti­nės Lu­kiš­kių aikš­tės si­tua­ci­ją, pa­brėž­da­mas, jog ten su­nie­ki­nus es­mi­nius da­ly­kus, įvar­di­jus, jog „ašis, mo­nu­men­tai – tai sta­li­niz­mas“, įstri­go pa­mink­lo sta­ty­ba, o Vil­nius tu­ri „ne aikš­tę, o skve­rą ir čiuo­žyk­lą“.

Kal­bė­da­mas apie pa­mink­lų ten­den­ci­jas siū­lė me­ni­nin­kams grįž­ti prie žan­rų ir ne­be­liks gin­čų. Var­di­jo, jog yra mo­nu­men­ta­lio­ji skulp­tū­ra ir ki­tos skulp­tū­ros rū­šys, yra ir me­ni­nės ak­ci­jos, per­for­man­sai.

Šiau­liuo­se, pa­vyz­džiui, pa­sta­ty­tame me­ni­nia­me ak­cen­te „Pen­ze­liu­kas“ ne­jau­čiąs pa­gar­bos dai­li­nin­kui Ge­rar­dui Bag­do­na­vi­čiui.

„Pra­var­dei, o ne žmo­gui pa­mink­las pa­sta­ty­tas – taip ri­bos iš­plau­na­mos, – kri­ti­ka­vo A.Vyš­niū­nas. – Vi­sai ki­toks pa­vyz­dys – A. Grei­mui pa­sta­ty­ta skulp­tū­ra.“

Pa­mink­lo Pri­si­kė­li­mo aikš­tė­je at­ve­ju, jo žo­džiais, „kal­ba­me ne apie in­di­vi­dua­lią sa­vi­raiš­ką be ri­bų, o apie is­to­ri­nę at­min­tį, kal­ba­me ne apie me­ni­nę ak­ci­ją, šven­ti­nį per­for­man­są, o apie pa­mink­lą vi­siems lai­kams.“

Taip pat per­spė­jo, „jei­gu nie­ko ne­pa­da­ry­si­te, to­je erd­vė­je do­mi­nuos so­vie­ti­nių ka­rių pa­lai­do­ji­mo vie­ta“. Pab­rė­žė, jog to­kios pa­lai­do­ji­mo vie­tos mies­tų cent­ruo­se at­si­ra­do, kaip po­li­ti­nis dik­ta­tas.

A. Vyš­niū­nas siū­lė pa­mink­lo kū­rė­jams už­duo­tį grįs­ti žai­di­mo tai­syk­lė­mis, ku­rios jau yra tiks­liai su­for­mu­luo­tos aikš­tės re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­te.

„Ir pa­tiks­lin­ki­te pa­va­di­ni­mą ar­ba tie­siai pa­sa­ky­ki­te, jog tai – ne pa­mink­las re­zis­ten­ci­jai – ir rei­ka­lau­ki­te mo­nu­men­ta­laus dai­lės kū­ri­nio, aukš­tos me­ni­nės ko­ky­bės ir iš il­ga­lai­kės me­džia­gos“, – re­ziu­ma­vo A.Vyš­niū­nas.

„Kur jūs anks­čiau bu­vo­te?“ – klau­sė pa­si­džiaug­da­mas pro­fe­so­riaus kal­ba šiau­lie­tis Ka­zi­mie­ras Al­mi­nas, pa­lai­kan­tis idė­ją sta­ty­ti pa­mink­lą par­ti­za­nams.

Po šių žo­džių au­di­to­ri­ja ar­chi­tek­tui pa­dė­ko­jo plo­ji­mais.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Pro­fe­so­rius Al­gis Vyš­niū­nas ak­cen­tuo­ja, jog dis­ku­si­ja tu­ri vyk­ti dėl lais­vės sam­pra­tos, ku­ri įde­da­ma į pa­mink­lo tu­ri­nį: „Ką Šiau­liai da­ry­si­te ir kaip pa­da­ry­si­te?“

Al­gis Vyš­niū­nas ro­dė lais­vės te­mos pa­mink­lų pa­sau­li­nius pa­vyz­džius.

Šiau­lie­čiams ar­chi­tek­tas Al­gis Vyš­niū­nas kal­bė­jo apie įpa­mink­li­ni­mo tra­di­ci­jas ir ten­den­ci­jas. e