Nuogas karys – ne tik mero žmonai

Nuogas karys – ne tik mero žmonai

Nuo­gas ka­rys – ne tik me­ro žmo­nai

Šiau­liams ku­ria­mi nau­ji int­ri­guo­jan­tys me­ni­niai ak­cen­tai. Mies­tie­tį no­ri­ma ir „paer­zin­ti“ – mo­nu­men­tų lai­kai praė­jo. Uo­la-go­ri­los gal­va iš­nirs Talk­šos eže­re, o nuo­gas ka­rys su šal­mu lyg an­ti­ki­nė skulp­tū­ra iš­kils ant so­vie­ti­nio mo­nu­men­to griu­vė­sių Sal­du­vė­je.

Ka­rio au­to­rius – su „ver­kian­čios mer­gai­tės“ skulp­tū­rė­le mies­tą virk­dęs skulp­to­rius ir po­li­ti­kas Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis. Bron­zi­nį skulp­tū­ros ma­ke­tą jau pa­do­va­no­jo Šiau­lių me­ro žmo­nai.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Kon­kur­so ne­bė­ra

Me­ni­nių ak­cen­tų rei­ka­lus Sa­vi­val­dy­bė yra ati­da­vu­si į Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos ran­kas. Tre­čius me­tus me­ni­nin­kai kvie­čia­mi kur­ti mies­tui, tik šie­met me­ni­nių ak­cen­tų kon­kur­sas pa­keis­tas skulp­tū­ros ple­ne­ru „Ne/atrasti Šiau­liai“. Tre­čius me­tus vyks­ta ir gra­fi­čių ple­ne­ras „Sau­lės pa­gro­bi­mas“.

Iš vi­so ku­ria de­šimt me­ni­nin­kų. Dau­gu­ma dar­bų bus įreng­ti vie­šo­se erd­vė­se mies­to gim­ta­die­nio šven­tei „Šiau­lių die­nos“, o Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis sa­vo kū­ri­nį pri­sta­tys anks­čiau – per „Šiau­lių nak­tis“.

Dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­rės pa­va­duo­to­jas, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis „Šiau­lių kraš­tui“ ar­gu­men­ta­vo, jog me­ni­nių ak­cen­tų kon­kur­so at­si­sa­ky­ta, nes ži­no­mus me­ni­nin­kus sun­ku su­do­min­ti ne­di­de­lio biu­dže­to kon­kur­su. Kū­ry­bi­nių jė­gų ir lai­ko me­ni­nin­kai tu­ri skir­ti ne­ma­žai, o nėra jo­kių ga­ran­ti­jų, kad dar­bai bus įgy­ven­din­ti.

„Į ple­ne­rus me­ni­nin­kai tiks­lin­gai pa­kvies­ti, ap­tar­tos jų idė­jos, es­ki­zai ir įsi­pa­rei­go­ta jų kū­ri­nius įgy­ven­din­ti – tai už­sa­ko­mie­ji dar­bai“, – sa­kė ple­ne­rų ku­ra­to­rius.

Me­no­ty­ri­nin­ko žo­džiais, per ple­ne­rus vi­sa­da yra šan­sas pa­da­ry­ti kaž­ką įdo­maus ir iš ba­na­liau­sio mies­to bei jo ap­lin­kos. Bet ko­kia nuo­bo­džiau­sio pa­sta­to sie­na ga­li tap­ti me­ni­ne ver­ty­be, emo­ci­jų šal­ti­niu praei­viams.

„Ge­riau­sia, kai yra vie­ti­nių me­ni­nin­kų, ga­lin­čių tai pa­da­ry­ti, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis. – De­ja, Šiau­liuo­se nė­ra to­kių me­ni­nin­kų kri­ti­nės ma­sės. Nė­ra ir tra­di­ci­jos išei­ti į vie­šą erd­vę ir nu­ste­bin­ti sa­vo kū­ry­ba, ne­lauk­ti sa­vo pa­ro­dos ga­le­ri­jo­je dve­jus tre­jus me­tus, bet pa­da­ry­ti me­no kū­ri­nį, ku­rį per die­ną 7 tūks­tan­čiai žmo­nių pa­ma­ty­tų.“

Pab­rė­žia, jog ir Šiau­liuo­se tai įma­no­ma. Tik tra­di­ci­jos nė­ra, ją ten­ka su­kur­ti dirb­ti­nai: „To­dėl įkal­bi­nė­ja­me, kvie­čia­me me­ni­nin­kus – ir vie­ti­nius, ir iš ki­tų mies­tų.“

„Šiau­lie­čiai ne­duo­da sie­nų“

Gra­fi­čių ple­ne­ras su­kė­lė dau­giau­sia pro­ble­mų.

„Šiau­lie­čiai žiū­ri į tai įta­riai ir ne­duo­da mums tų sie­nų – su­var­go­me ir at­si­dū­rė­me ak­la­vie­tė­je, – pa­si­da­li­jo ple­ne­ro ku­ra­to­rius V. Kin­či­nai­tis. – Pra­dė­jo­me gal­vo­ti, gal ga­li bū­ti ir ins­ta­lia­ci­jos, me­ni­niai įvy­kiai – ieš­ko­me nau­jų for­mų.“

Pa­vyz­džiui, šiau­lie­tis ta­py­to­jas Dal­vy­tis Ud­rys da­ro švie­čian­čią tū­ri­nę skulp­tū­rą „Paukš­čių ta­kas“, ku­ri at­si­ras Kaš­to­nų alė­jo­je.

„Tai bus įdo­mi ins­ta­lia­ci­ja – tar­si pie­ši­nys erd­vė­je. D. Ud­rys do­mi­si šiuo­lai­ki­nė­mis tech­no­lo­gi­jomis ir su­tei­kė­me ga­li­my­bę jas pri­tai­ky­ti“, – sa­kė V. Kin­či­nai­tis.

Ar­chi­tek­tas Da­lius Pu­zi­nas Talk­šos eže­ro pa­kran­tė­je ku­ria vė­ja­ro­dę „Kryp­tis Šiau­rė“. Ju­dan­ti ins­ta­lia­ci­ja tu­rė­tų do­min­ti ir int­ri­guo­ti tuos, ku­rie vaikš­to pės­čių­jų ta­ku ap­link eže­rą.

Dai­li­nin­kai Arū­nas ir Re­da Uo­gin­tai ku­ria sie­ni­nės ta­py­bos kū­ri­nį ant Dra­mos teat­ro pa­sta­to. Kiek teat­ras gy­vuo­ja me­tų, tiek ant teat­ro sie­nos bus pa­vaiz­duo­ta dru­ge­lių. Dru­ge­liai sim­bo­li­zuo­ja teat­ro me­no gro­žį ir tra­pu­mą.

Be­nas Ale­jū­nas ku­ria ten­tą „86-ųjų kar­ta“ Kaš­to­nų alė­jo­je.

Dai­li­nin­kės Žvė­rū­nos gra­fi­čio „Mies­to paukš­tis“ pro­jek­tui įgy­ven­din­ti dar ieš­ko­ma vie­tos.

Am­ži­ny­bės at­si­sa­ky­ta

Į skulp­tū­rų ple­ne­rą be G. Lu­ko­šai­čio pa­kvies­ti dar du vil­nie­čiai skulp­to­riai. Vi­si trys skulp­tū­ras ku­ria iš putp­las­čio.

„Putp­las­tis – sta­ty­bi­nė me­džia­ga, bet tik­ro me­ni­nin­ko ran­ko­se ga­li tap­ti me­no kū­ri­niu, – tvir­ti­na V. Kin­či­nai­tis. – Pak­vie­tė­me me­ni­nin­kus, ku­rie su ta me­džia­ga jau įdo­miai dir­ba ir yra iš­gar­sė­ję.“

Vie­nas iš to­kių – vil­nie­tis Do­na­tas Jan­kaus­kas, jo skulp­tū­ros iš putp­las­čio ro­do­mos tarp­tau­ti­nė­se pa­ro­do­se. Vil­niu­je, ge­le­žin­ke­lio sto­ty­je, pa­sta­ty­ta jo su­kur­ta skulp­tū­ra „Sop­ra­nas“.

Šiau­liams jis ruo­šia di­de­lę skulp­tū­rą, ku­ri plū­du­riuos Talk­šos eže­re. Pa­gal M. K. Čiur­lio­nio pa­veiks­lą „Ra­my­bė“ ku­ria­ma, bet va­din­sis „Ne­ri­mu“.

„Bus lyg pro­ver­žis, – api­bū­di­na ak­cen­tą V. Kin­či­nai­tis. – Me­niš­kas ir int­ri­guo­jan­tis ob­jek­tas: iš van­dens iš­ni­ru­si uo­la, pri­me­nan­ti go­ri­los gal­vos for­mą, o iš „go­ri­los“ šner­vių sklis švie­sa. Žiū­ro­vus pro­vo­kuos ir su V. Pu­ro­no „La­pe“ bend­raus. Toks iro­niš­kas žvė­rin­čius – paer­zin­ti.“

Vil­nie­tis me­ni­nin­kas Gin­ta­ras Lin­ke­vi­čius ku­ria spal­vin­gą cha­me­leo­ną, ka­ban­tį že­myn gal­va me­dy­je. Cha­me­leo­nui iš­si­rin­ko pės­čių­jų bul­va­ro lie­pą ša­lia vai­kų žai­di­mų aikš­te­lės prieš Didžd­va­rio gim­na­zi­ją.

„Tai bus links­mas kū­ri­nys, – ti­ki­na me­no­ty­ri­nin­kas. – Vai­kai ga­lės ei­ti ap­lin­kui cha­me­leo­ną ty­ri­nė­ti, tik jis bus ne­pa­sie­kia­mas, kad kam neužk­liū­tų.“

„Ir, ži­no­ma, mes ne­ga­li­me ap­siei­ti be Gin­tau­to Lu­ko­šai­čio, – pa­brė­žia me­no­ty­ri­nin­kas. – Kai tik jį pa­si­kvie­čia­me, vie­ni kei­kia, ypač po­li­ti­kai, ki­ti gi­na ar ty­li – jis vi­sa­da su­ke­lia emo­ci­jų aud­ras.“

G. Lu­ko­šai­tis ku­ria ana­to­miš­kai to­bu­lą nuo­go vy­ro skulp­tū­rą pa­gal gar­sų­jį Leo­nar­do da Vin­čio pie­ši­nį „Vit­ru­vi­jaus žmo­gus“. Nuo­go ka­rio-pi­lo­to su šal­mu skulp­tū­ra sie­ja­si ir su an­ti­ki­nė­mis grai­kų ka­rių skulp­tū­ro­mis. Sta­tys ją Sal­du­vė­je ant bu­vu­sio so­vie­ti­nio mo­nu­men­to pa­ma­to griu­vė­sių.

„Ta erd­vė vi­sa­da bu­vo įe­lekt­rin­ta, nau­jas kū­ri­nys pa­pil­dys ją nau­jo­mis pra­smė­mis“, – pa­brė­žė me­no­ty­ri­nin­kas.

Sal­du­vė yra sau­go­ma pi­lia­kal­nio zo­na, skulp­tū­ra sto­vės lai­ki­nai, nes yra pro­jek­tas iš­va­ly­ti griu­vė­sius.

V. Kin­či­nai­tis ti­ki­na, jog jo­kios įta­kos ne­tu­ri tai, kad G. Lu­ko­šai­tis yra įta­kin­gas mies­to val­džios at­sto­vas, o ak­cen­tams pi­ni­gai ski­ria­mi iš mies­to biu­dže­to.

„Va­do­vau­juo­si tik vie­na tai­syk­le, ku­rią iš­gir­dau iš Tel­šių me­ni­nin­kų. Kai ban­džiau juos at­si­kvies­ti, sa­kė: „Tu­ri­te to­kį skulp­to­rių kaip G. Lu­ko­šai­tis, tai jį pir­miau­sia iš­nau­do­ki­te.“

Pats G. Lu­ko­šai­tis „Šiau­lių kraš­tą“ ti­ki­no, kad jo­kiuo­se mies­to kon­kur­suo­se ne­da­ly­vau­ja ir ne­da­ly­vaus.

„Čia gi ple­ne­ras, – sa­kė jis. – Ka­dan­gi pa­kvie­tė ir žai­di­mą to­kį da­ro, tai lei­do pa­si­rink­ti idė­ją. Pa­va­di­nau skulp­tū­rą „De­guo­nis“, nes tai svar­bus žmo­gui kom­po­nen­tas ir la­biau­siai neap­čiuo­pia­mas. Kario-piloto šal­mas yra su de­guo­nies žar­na. De­guo­nis vis­kam rei­ka­lin­gas – kai ge­ra at­mos­fe­ra, ge­ri da­ly­kai gims­ta. To­kia ma­no min­tis“.

Ka­dan­gi kū­ri­nys at­si­ras spe­ci­fi­nė­je erd­vė­je, tai bus pri­sta­ty­tas ir iš­skir­ti­nę die­ną – rugp­jū­čio 23-iąją – Juo­do­jo kas­pi­no die­ną.

Sa­vo bend­ra­žy­gio me­ro Ar­tū­ro Vi­soc­ko šei­mai ka­rys jau pri­sta­ty­tas.

„Pa­do­va­no­jau ma­ke­tą me­rie­nei 50-me­čio pro­ga, iš­lie­jau iš bron­zos“, – sa­ko skulp­to­rius.

Ne­be­si­ri­ša prie am­ži­ny­bės

V. Kin­či­nai­tis ti­ki­si, jog Šiau­liai su nau­jais sa­vo ak­cen­tais iš­ryš­kės kaip pa­kan­ka­mai mo­der­nūs.

„Ne­si­ri­ša­me prie am­ži­ny­bės, kar­tais ge­riau, kai kū­ri­niai lai­ki­nai su­do­mi­na, suint­ri­guo­ja bend­ruo­me­nę, o vė­liau ga­li bū­ti kei­čia­mi. Ko­dėl mums riš­tis prie mo­nu­men­tų?" – klau­sia ir pa­ts at­sa­ko, jog mo­nu­men­tai at­si­ran­da tik au­to­ri­ta­ri­nė­se vi­suo­me­nė­se, ku­rio­se gar­bi­na­mi ka­ra­liai, im­pe­ra­to­riai.

„O mes da­bar ne­tu­ri­me au­to­ri­te­tų, ku­riems ga­lė­tu­me lenk­tis, gar­bin­ti – ne tie lai­kai,– pa­brė­žia. – Vi­suo­me­nė no­ri mė­gau­tis gy­ve­ni­mu, no­ri int­ri­guo­jan­čių kū­ri­nių – į tą pu­sę ir mes mė­gi­na­me pa­suk­ti.“

Tai­ko­ma­si prie pra­mo­gi­nių sko­nių?

„Taip, – ne­nei­gia me­no­ty­ri­nin­kas. – Kai bu­vo sta­to­mi mo­nu­men­tai – ar ca­ri­nės Ru­si­jos, ar so­viet­me­čio – nie­kas vi­suo­me­nės nė ne­klau­sė. Jie bu­vo pri­mes­ti. Ar iš di­de­lės mei­lės ne­šė gė­les prie Le­ni­no pa­mink­lo?

Mo­nu­men­tų epo­cha yra prie­var­ti­nė, o kai vi­suo­me­nė tu­ri ga­li­my­bę rink­tis ir ren­ka­si skir­tin­gus da­ly­kus. Ta­da rei­kia at­ras­ti me­no for­mu­lę, ku­ri kuo dau­giau lū­kes­čių ati­tik­tų. Bet ką pa­sta­ty­tu­me – vi­suo­me­nė pe­šis ir gin­čy­sis. Vie­ni mus peiks, ki­ti girs – bet to­kia yra de­mok­ra­ti­jos kai­na. Yra ir ty­laus pa­klu­si­mo ke­lias – bet to­kio­je vi­suo­me­nė­je jau bu­vo­me.“

As­me­ni­nė nuo­tr.

Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis sa­vo so­dy­bo­je bai­gia kur­ti dau­giau kaip tri­jų me­tų aukš­čio ka­rio-pi­lo­to skulp­tū­rą „De­guo­nis“, ku­rią sta­tys Sal­du­vė­je ant so­vie­ti­nio mo­nu­men­to pa­ma­tų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis sa­ko, jei­gu po ak­cen­tų pri­sta­ty­mo „bus su­ju­di­mas, dis­ku­si­jos – tiks­las pa­siek­tas. Jei­gu bus ty­la – kū­ri­nių ga­lė­jo ir ne­bū­ti.“

Vil­nie­čio Do­na­to Jan­kaus­ko skulp­tū­ros „Ne­ri­mas“ pie­ši­nys – go­ri­los gal­vos for­mos uo­la iš­ny­ra iš van­dens Talk­šos eže­re.