
Naujausios
NATO „akys ore“ nusileido Šiauliuose
Vakar Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazėje Šiauliuose nusileido NATO E-3A komponento ankstyvojo perspėjimo ir valdymo sistemos AWACS (Airborne Warning and Control System) orlaivis.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Tęs užduotis
Iš Varšuvos atskridęs orlaivis Šiaulių aerodrome nusileido prieš 16 valandą. Tarp AWACS komandą sutikusiųjų buvo ir KOP Aviacijos bazės vadas pulkininkas Marius Matulaitis, NATO oro policijos misiją vykdančius karius lankęs Prancūzijos ambasadorius Philippe Jeantaud.
„Esu labiau nei laimingas su savo komanda būdamas čia, Šiauliuose, Lietuvoje. Norime parodyti, kad ir ateityje tęsime savo operacijas, toliau remsime čia vykdomas operacijas ir užduotis“, – išlipęs iš lėktuvo sakė komponento vadas brigados generolas Stoye Karsten.
Vadas paneigė, kad šis vizitas susijęs su „Iskander“ raketų dislokavimu Kaliningrado (Rusija) srityje.
Pasak Karsten Stoye, lėktuvas beveik kasdien skrenda šiaurės rytų Europoje, įskaičiuojant Lenkiją ir Baltijos šalis. Rusų naikintuvai lėktuvo nepersekioja, nes jis skrydžius vykdo NATO kontroliuojamoje oro erdvėje.
Komponento vado teigimu, AWACS ypatingas tuo, kad gali atlikti žvalgybą rajone, kur vykdoma užduotis, kartu vadovauti ir kontroliuoti užduotį vykdančius orlaivius: ir naikintuvus, ir kitus orlaivius, taip pat suteikti visą reikiamą informaciją antžeminiams ir ore esantiems orlaiviams apie šalia jų esančius orlaivius ir jų vykdomus veiksmus.
Įprastai orlaivio komandą sudaro 17–20 žmonių, neskaitant pilotų. Tarp komandos narių – skrydžių vadovai, technikai, skripto, radijo ryšio specialistai.
Žurnalistams buvo leista apžiūrėti orlaivio vidų. „Tai – viena iš geriausių darbo vietų NATO sistemoje“, – prie monitoriaus šypsojosi vyr. leitenantas Thomas Blazko. Komponentą sudaro penkiolikos šalių atstovai.
Simbolinis orlaivio apsilankymas Šiauliuose žymėjo per tūkstantį šio orlaivio įgulos operacinių skrydžių, atliktų užtikrinant NATO rytinių sienų saugumą.
NATO orlaivis E-3A su AWACS sistema, dar kitaip vadinamas NATO "akimis ore", rytiniame NATO flange, virš Lenkijos ir Rumunijos teritorijų, pasitelkiamas nuo 2014 metų kovo. Vėliau tokie skrydžiai pradėti vykdyti ir virš Baltijos šalių, Turkijos.
Pastarąjį kartą AWACS Šiauliuose buvo praėjusių metų rugsėjo 29 dieną, BRTE pratybų metu.
Apie AWACS
NATO E-3A komponentą sudaro 16 ankstyvojo perspėjimo ir valdymo sistemos AWACS orlaivių, kurie dislokuoti Geilenkirchene (Vokietija).
Šie NATO orlaiviai dažniausiai skrydžius vykdo 10 kilometrų aukštyje ir, naudodami „Doppler“ radarus, gali aptikti 400 kilometrų spinduliu oro erdvėje esančius orlaivius. Regėjimo laukas 9 150 metrų aukštyje – 312 000 kvadratinių kilometrų.
Kai kuriose tokių lėktuvų modifikacijose taip pat sumontuotos elektroninės žvalgybos priemonės. Esant reikalui, AWACS lėktuvai gali būti naudojami kaip mobilios oro erdvės kontrolės vadavietės.
Orlaivis turi keturis TF-33 Pratt&Whitney 100A turboventiliatorinius variklius. Greitis siekia daugiau nei 800 kilometrų per valandą.
Kuro bako talpa – 89,610 litro/70,371 kilogramo. Be degalų papildymo orlaivis gali skristi apie 10 valandų, degalus gali pasipildyti ore.
Orlaivio matmenys: ilgis – 46,68 m, aukštis – 12,70 m, sparnų ilgis – 44,45 m.
Besisukančio radaro antenos kupolo matmenys: skersmuo – 9,1 m, plotis – 1,8 m, aukštis – 3,35 m. Aplink savo ašį antena apsisuka per 10 sekundžių.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
ORLAIVIS: „Boeing 707“ lėktuvo pagrindu sukurtas orlaivis priklauso Vokietijoje dislokuotam NATO išankstinio perspėjimo ir oro erdvės valdymo komponentui E-3A.
NUSILEIDIMAS: Šiaulių aerodrome vakar leidosi NATO E-3A komponento ankstyvojo perspėjimo ir valdymo sistemos AWACS orlaivis.
ŽVALGYBA: Oro erdvė iki 400 kilometrų atstumu stebima naudojant ant fiuzeliažo viršaus sumontuotą radarą.
AMBASADORIUS: Vakar Šiauliuose viešėjęs Prancūzijos ambasadorius Philippe Jeantaud stebėjo AWACS tūpimą.
KOMANDA: AWACS nariai įsiamžino prie orlaivio Šiaulių aerodrome.
ĮRANGA: Orlaivio vidus prikimštas elektroninės įrangos.
POKALBIS: NATO E-3A komponento vadas brigados generolas Karsten Stoye (kairėje) bendravo su KOP Aviacijos bazės vadu pulkininku Mariumi Matulaičiu.
SPECIALISTAS: Vyr. leitenantas Thomas Blazko darbą AWACS lėktuve vadina geriausiu NATO sistemoje.
KABINA: Pilotų kabina.
SKRYDŽIAI: Pilotų kabinoje padėti skrydžių žemėlapiai.
VAIZDAS: Tokį vaizdą ekrane mato AWACS komandos specialistai.