Mo­čiu­tes ati­duos latviams

Mo­čiu­tes ati­duos latviams

Mo­čiu­tes ati­duos latviams

Šiau­lių ra­jo­ne nuo ba­lan­džio 1 die­nos nu­ma­ty­tos per­mai­nos marš­ru­ti­nių au­to­bu­sų rin­ko­je. Kei­čia­si ne tik kai ku­rie marš­ru­tai, bet ir au­to­bu­sų iš­vy­ki­mo lai­kas. Prio­ri­te­tas – mo­kyk­las lan­kan­tys vai­kai ir dir­ban­tie­ji, o mo­čiu­tės, val­di­nin­kų žo­džiais, tu­rės prie jų tai­ky­tis – sa­vi­val­dy­bei per bran­gu au­to­bu­se vež­ti „vie­ną mo­čiu­tę ir daug oro“. Į ra­jo­ną atė­ję lat­vių ve­žė­jai ža­da vež­ti už žy­miai ma­žes­nę sa­vi­kai­ną. Ar ke­lei­viai va­žiuos pi­giau?

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Kei­čia­si ir marš­ru­tai, ir rei­sai

Šiau­lių ra­jo­no in­ter­ne­ti­nia­me tink­la­la­py­je nu­ro­do­ma, ko­kiais marš­ru­tais ir ko­kiu lai­ku ra­jo­ne kur­suos ke­lei­vi­niai au­to­bu­sai nuo ba­lan­džio 1 die­nos.

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos ir vers­lo plėt­ros sky­riaus ve­dė­ja Aud­ro­nė Bi­ru­tie­nė tei­gė, kad vi­sai pa­nai­kin­tų marš­ru­tų nė­ra, ta­čiau yra su­trum­pė­ju­sių. Pa­vyz­džiui, ra­jo­no ve­žė­jai ne­be­veš ke­lei­vių iki Nau­jo­sios Ak­me­nės ir Ža­ga­rės. Nuo Kur­šė­nų į Nau­ją­ją Ak­me­nę ir nuo Jo­niš­kio į Ža­ga­rę tu­rės ke­liau­ti ki­tų ve­žė­jų au­to­bu­sais.

Eko­no­mi­kos ir vers­lo plėt­ros sky­riaus vy­riau­sio­sios spe­cia­lis­tė Vio­le­tos Bu­čins­ky­tės tei­gi­mu, per mė­ne­sį ra­jo­ne ve­žė­jams su­trum­pės tra­sos 84 tūks­tan­čiais ki­lo­met­rų.

„Kai ku­rie au­to­bu­sai va­žiuos, pa­vyz­džiui, ne pen­kis kar­tus, o tik tris kar­tus per die­ną. Pri­va­lė­jo­me at­si­žvelg­ti į ženk­liai su­ma­žė­ju­sius ke­lei­vių srau­tus“, – tei­gė V. Bu­čins­ky­tė.

Marš­ru­tų skai­čius kei­sis, bet tai esą „są­ly­gi­nis da­ly­kas“. Spe­cia­lis­tė pa­tei­kė pa­vyz­dį: nai­ki­na­mas marš­ru­tas Kur­šė­nai – Ža­rė­nai, bus pa­keis­tas marš­ru­tu Šiau­liai – Ma­žai­čiai ir Ma­žai­čių au­to­bu­sas pra­suks pro Ža­rė­nus.

Ma­žės ir rei­sų skai­čius. Pa­vyz­džiui, iš Šiau­lių į Bu­bių so­dus va­sa­rą bū­da­vo trys marš­ru­tai per die­ną. „At­li­ko­me eks­pe­ri­men­tą ir pa­li­ko­me du rei­sus pa­ko­re­ga­vę lai­ką, kad bū­tų op­ti­ma­lu: ir ve­žė­jas nuo­sto­lių ne­pa­tir­tų, ir ke­lei­viams bū­tų pa­to­gu“, – sa­kė spe­cia­lis­tė V. Bu­čins­ky­tė.

Jos žo­džiais, per die­ną marš­ru­tu Šiau­liai – Kur­šė­nai bu­vo 78 rei­sai, nuo ba­lan­džio 1 die­nos liks 49.

Svar­biau­sia – į dar­bą ir mo­kyk­lą

V. Bu­čins­ky­tės tei­gi­mu, nau­ji au­to­bu­sų gra­fi­kai bu­vo reng­ti at­si­žvel­giant į tai, kad „aš­tun­tai va­lan­dai ry­to ra­jo­no dir­ban­tie­ji bū­tų su­ve­žio­ti į dar­bus, o moks­lei­viai – į mo­kyk­las. Ir ati­tin­ka­mai, par­vež­ti po dar­bo ar pa­mo­kų“.

„At­siž­vel­gė­me į tuos rei­sus, kai bū­na di­džiau­si ke­lei­vių srau­tai, o ne į mo­čiu­čių vos ne spe­cia­lius rei­sus į tur­gų. Kri­te­ri­jus bu­vo dir­ban­tie­ji ir mo­ki­niai, o mo­čiu­tės ga­li tai­ky­tis prie gau­sių­jų srau­tų“, – ma­no V. Bu­čins­ky­tė.

Ji ak­cen­ta­vo, kad už pa­tir­tus ve­žė­jų nuo­sto­lius pa­gal su­tar­tis Sa­vi­val­dy­bė pri­va­lo kom­pen­suo­ti. Už „oro ve­žio­ji­mą“ ve­žė­jams anks­tes­niais me­tais su­mo­kė­da­vo mi­li­jo­ni­nes su­mas kom­pen­sa­ci­jų ir do­ta­ci­jų. Pas­ta­rai­siais me­tais ma­žė­jant ke­lei­vių Sa­vi­val­dy­bės iš­lai­dos ve­žė­jų nuo­sto­liams deng­ti dar la­biau au­gu­sios.

„Pri­va­lė­jo­me fi­nan­si­nę naš­tą op­ti­mi­zuo­ti, kad ne­bū­tų, jog rei­sas ga­li ap­si­mo­kė­ti tik ta­da, kai, pa­vyz­džiui, va­žiuo­ja de­šimt žmo­nių, o iš tie­sų va­žiuo­ja tik du žmo­ge­liu­kai ir Sa­vi­val­dy­bė už aš­tuo­nis ne­va­žia­vu­sius mo­ka iš biu­dže­to. Dvi mo­čiu­tes ir daug oro į tur­gų ve­žėm vos ne spe­cia­liu rei­su“, – skai­čia­vo V. Bu­čins­ky­tė.

Spe­cia­lis­tė tei­gia, kad dėl marš­ru­tų po­rei­kis bu­vo ap­tar­tas su se­niū­nais, se­niū­nai­čiais, Ta­ry­bos na­riais.

Į ra­jo­ną atė­jo lat­viai

Per­nai ra­jo­nas ren­gė nau­jus ve­žė­jų kon­kur­sus pa­gal tris pa­ke­tus.

Pa­gal bu­vu­sią su­tar­tį ra­jo­ne ke­lei­vius ve­žė vie­nuo­li­ka ve­žė­jų, da­bar kon­kur­są lai­mė­jo trys ve­žė­jai – tarp jų ir ve­žė­jas iš Lat­vi­jos – tik­ro­ji ūki­nė bend­ri­ja „Ri­gas sa­tiks­me“.

Iš rin­kos iš­kri­to ir dar­bo ne­te­ko „ma­žiu­kai“ – tu­rė­ję po vie­ną ar ke­lis mik­roau­to­bu­sus.

„Jei­gu jie bū­tų tar­pu­sa­vy­je su­si­da­rę jung­ti­nes su­tar­tis, bū­tų ga­lė­ję lai­mė­ti kon­kur­sus pa­gal nau­jas kon­kur­so są­ly­gas. Ži­no­ma, svar­bu bu­vo, kad vež­tų kuo ma­žes­nė­mis są­nau­do­mis, tam tik­ro dy­džio au­to­bu­sais“, – sa­kė V. Bu­čins­ky­tė.

Lat­viai „nu­šla­vė“ vie­ti­nius ve­žė­jus aki­vaiz­džiai ma­žes­ne sa­vi­kai­na – 0,61 cen­to už ki­lo­met­rą, kai vie­ti­niai ve­žė­jai pa­siū­lė, pa­vyz­džiui, 0,76 cen­to už ki­lo­met­rą.

Lat­vių sa­vi­kai­ną ge­ro­kai su­ma­ži­na tai, kad jų se­niau­si au­to­bu­sai – ke­le­rių me­tų, kai, pa­vyz­džiui, Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko au­to­bu­sų „am­žius“ – nuo 12 iki 30 ir dau­giau me­tų.

Lat­vių ve­žė­jas, V. Bu­čins­ky­tės tei­gi­mu, pla­nuo­ja steig­ti ba­zę vie­to­je, kad ne­rei­kė­tų jų au­to­bu­sų va­ry­ti po dar­bo ar tech­ni­nio ap­tar­na­vi­mo į Lat­vi­ją. Ga­li bū­ti, kad lat­viai sam­dys ir vie­tos vai­ruo­to­jus.

Bi­lie­tų kai­nos, pa­sak V. Bu­čins­ky­tės, ne­prik­lau­sys nuo to, „ar veš lat­vis, ar lie­tu­vis“, nes bi­lie­tų kai­ną tvir­ti­na ra­jo­no ta­ry­ba. Pas­ku­ti­nį kar­tą kai­na pa­tvir­tin­ta 2014 me­tais.

Pi­giau­siai va­žiuo­ja maršruto Šiau­liai – Kur­šė­nai ke­lei­viai už 1,15 eu­ro ar­ba 0,04 eu­ro už ki­lo­met­rą. Tai, pa­sak V. Bu­čins­ky­tės, „ma­žiau­sias ta­ri­fas Lie­tu­vo­je jau ke­le­tą me­tų“.

Maršruto Šiau­liai – Rad­vi­liš­kis ke­lei­viai va­žiuo­ja 0,06 eu­ro už ki­lo­met­rą. 0,08 eu­ro už ki­lo­met­rą ke­lei­viai mo­ka už va­žia­vi­mą au­to­bu­su as­fal­tuo­tais ge­rais ke­liais. Žvyr­ke­liais ir pra­stes­niais ke­liais prie­mies­čiuo­se ra­jo­no ke­lei­viai mo­ka 0,10 eu­ro už ki­lo­met­rą.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Nuo ba­lan­džio 1 die­nos Kur­šė­nų – Šiau­lių ke­lei­viams bus ne­be 78, o 49 rei­sai per die­ną.