
Naujausios
Močiutes atiduos latviams
Šiaulių rajone nuo balandžio 1 dienos numatytos permainos maršrutinių autobusų rinkoje. Keičiasi ne tik kai kurie maršrutai, bet ir autobusų išvykimo laikas. Prioritetas – mokyklas lankantys vaikai ir dirbantieji, o močiutės, valdininkų žodžiais, turės prie jų taikytis – savivaldybei per brangu autobuse vežti „vieną močiutę ir daug oro“. Į rajoną atėję latvių vežėjai žada vežti už žymiai mažesnę savikainą. Ar keleiviai važiuos pigiau?
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Keičiasi ir maršrutai, ir reisai
Šiaulių rajono internetiniame tinklalapyje nurodoma, kokiais maršrutais ir kokiu laiku rajone kursuos keleiviniai autobusai nuo balandžio 1 dienos.
Šiaulių rajono savivaldybės Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vedėja Audronė Birutienė teigė, kad visai panaikintų maršrutų nėra, tačiau yra sutrumpėjusių. Pavyzdžiui, rajono vežėjai nebeveš keleivių iki Naujosios Akmenės ir Žagarės. Nuo Kuršėnų į Naująją Akmenę ir nuo Joniškio į Žagarę turės keliauti kitų vežėjų autobusais.
Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vyriausiosios specialistė Violetos Bučinskytės teigimu, per mėnesį rajone vežėjams sutrumpės trasos 84 tūkstančiais kilometrų.
„Kai kurie autobusai važiuos, pavyzdžiui, ne penkis kartus, o tik tris kartus per dieną. Privalėjome atsižvelgti į ženkliai sumažėjusius keleivių srautus“, – teigė V. Bučinskytė.
Maršrutų skaičius keisis, bet tai esą „sąlyginis dalykas“. Specialistė pateikė pavyzdį: naikinamas maršrutas Kuršėnai – Žarėnai, bus pakeistas maršrutu Šiauliai – Mažaičiai ir Mažaičių autobusas prasuks pro Žarėnus.
Mažės ir reisų skaičius. Pavyzdžiui, iš Šiaulių į Bubių sodus vasarą būdavo trys maršrutai per dieną. „Atlikome eksperimentą ir palikome du reisus pakoregavę laiką, kad būtų optimalu: ir vežėjas nuostolių nepatirtų, ir keleiviams būtų patogu“, – sakė specialistė V. Bučinskytė.
Jos žodžiais, per dieną maršrutu Šiauliai – Kuršėnai buvo 78 reisai, nuo balandžio 1 dienos liks 49.
Svarbiausia – į darbą ir mokyklą
V. Bučinskytės teigimu, nauji autobusų grafikai buvo rengti atsižvelgiant į tai, kad „aštuntai valandai ryto rajono dirbantieji būtų suvežioti į darbus, o moksleiviai – į mokyklas. Ir atitinkamai, parvežti po darbo ar pamokų“.
„Atsižvelgėme į tuos reisus, kai būna didžiausi keleivių srautai, o ne į močiučių vos ne specialius reisus į turgų. Kriterijus buvo dirbantieji ir mokiniai, o močiutės gali taikytis prie gausiųjų srautų“, – mano V. Bučinskytė.
Ji akcentavo, kad už patirtus vežėjų nuostolius pagal sutartis Savivaldybė privalo kompensuoti. Už „oro vežiojimą“ vežėjams ankstesniais metais sumokėdavo milijonines sumas kompensacijų ir dotacijų. Pastaraisiais metais mažėjant keleivių Savivaldybės išlaidos vežėjų nuostoliams dengti dar labiau augusios.
„Privalėjome finansinę naštą optimizuoti, kad nebūtų, jog reisas gali apsimokėti tik tada, kai, pavyzdžiui, važiuoja dešimt žmonių, o iš tiesų važiuoja tik du žmogeliukai ir Savivaldybė už aštuonis nevažiavusius moka iš biudžeto. Dvi močiutes ir daug oro į turgų vežėm vos ne specialiu reisu“, – skaičiavo V. Bučinskytė.
Specialistė teigia, kad dėl maršrutų poreikis buvo aptartas su seniūnais, seniūnaičiais, Tarybos nariais.
Į rajoną atėjo latviai
Pernai rajonas rengė naujus vežėjų konkursus pagal tris paketus.
Pagal buvusią sutartį rajone keleivius vežė vienuolika vežėjų, dabar konkursą laimėjo trys vežėjai – tarp jų ir vežėjas iš Latvijos – tikroji ūkinė bendrija „Rigas satiksme“.
Iš rinkos iškrito ir darbo neteko „mažiukai“ – turėję po vieną ar kelis mikroautobusus.
„Jeigu jie būtų tarpusavyje susidarę jungtines sutartis, būtų galėję laimėti konkursus pagal naujas konkurso sąlygas. Žinoma, svarbu buvo, kad vežtų kuo mažesnėmis sąnaudomis, tam tikro dydžio autobusais“, – sakė V. Bučinskytė.
Latviai „nušlavė“ vietinius vežėjus akivaizdžiai mažesne savikaina – 0,61 cento už kilometrą, kai vietiniai vežėjai pasiūlė, pavyzdžiui, 0,76 cento už kilometrą.
Latvių savikainą gerokai sumažina tai, kad jų seniausi autobusai – kelerių metų, kai, pavyzdžiui, Kuršėnų autobusų parko autobusų „amžius“ – nuo 12 iki 30 ir daugiau metų.
Latvių vežėjas, V. Bučinskytės teigimu, planuoja steigti bazę vietoje, kad nereikėtų jų autobusų varyti po darbo ar techninio aptarnavimo į Latviją. Gali būti, kad latviai samdys ir vietos vairuotojus.
Bilietų kainos, pasak V. Bučinskytės, nepriklausys nuo to, „ar veš latvis, ar lietuvis“, nes bilietų kainą tvirtina rajono taryba. Paskutinį kartą kaina patvirtinta 2014 metais.
Pigiausiai važiuoja maršruto Šiauliai – Kuršėnai keleiviai už 1,15 euro arba 0,04 euro už kilometrą. Tai, pasak V. Bučinskytės, „mažiausias tarifas Lietuvoje jau keletą metų“.
Maršruto Šiauliai – Radviliškis keleiviai važiuoja 0,06 euro už kilometrą. 0,08 euro už kilometrą keleiviai moka už važiavimą autobusu asfaltuotais gerais keliais. Žvyrkeliais ir prastesniais keliais priemiesčiuose rajono keleiviai moka 0,10 euro už kilometrą.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Nuo balandžio 1 dienos Kuršėnų – Šiaulių keleiviams bus nebe 78, o 49 reisai per dieną.