
Naujausios
Maestro išgyvena renesansą
Šiandien Šiaulių koncertų salėje „Saulė“ legendinis choro dirigentas Sigitas Vaičiulionis klausysis sveikinimų net kelių jubiliejų proga. Skambės jo besąlygiškai mylima renesanso ir baroko epochų muzika. Kažkas iš didžiųjų yra pasakęs, kad Renesansas yra šviesa, sušvitusi po viduramžių tamsybės. Maestro taip pat teko patirti ir savąsias viduramžių inkvizicijas, ir sulaukti savojo renesanso.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Muzikanto džiaugsmas
Šį antradienį vienam garsiausių visų laikų Šiaulių choro dirigentų maestro Sigitui Vaičiulioniui sukako 70 metų. Šiandien švenčiamas dar vienas jubiliejus – jo veiklos 50-mečiui „Saulėje“ rengiamas koncertas „Myliu tave“.
Muzikos šedevrus atliks Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė profesorė Asta Krikščiūnaitė (sopranas), Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistas Juozas Janužas (tenoras). Greta kitų įžymybių gros ir du buvę šiauliečiai – Lietuvos nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos mokinė smuikininkė Liepa Jurgutavičiūtė, kuriai žadama itin puiki muzikės karjera bei legendinis pianistas Rimantas Vingras.
Gros ir paties S. Vaičiulionio vadovaujamas Šiaulių pučiamųjų orkestras, kuriam diriguos Gediminas Brūzga.
„Man jubiliejus – tik proga surengti įdomų koncertą. Proga pakviesti pasiklausyti profesionalaus pučiamųjų orkestro, kuris beveik kas mėnesį parengia naują koncertinę programą! Džiaugiuosi, kad dabar turiu tokias puikias aplinkybes – koncertinės įstaigos vadovų palaikymą, puikų profesionalų orkestrą. Esu laimingas“, – pakylėtas emocijų kalbėjo vienas žymiausių Šiaulių muzikų.
Maestro akcentuoja, kad nori džiaugtis šiandiena ir nebesižvalgyti į praeitį.
„Praeitis. Tai jau buvo. Jos nebėra“, – sako S. Vaičiulionis apie abi šį lapkritį jį „ištikusias“ sukaktis.
Tačiau be praeities nebūtų šiandienos arba ji būtų kitokia.
Vienintelis
Sigitas Vaičiulionis gimė pokario Vilniuje 1948 metais tarnautojo ir siuvėjos šeimoje. Tikina – giminėje nei iki jo, nei vėliau muzikantų nebuvo. Jis vienintelis. Vienas iš dviejų Sigito brolių bandė šiek tiek mokytis muzikos, bet metė.
Kodėl būtent jis tapo žinomu muziku, su išlavintu skoniu, idealia klausa ir Dievo duotu talentu? Pokario laikas, su eilėmis prie duonos ir cukraus lyg ir nebuvo puiki terpė užsiimti muzika. Atsimena tik, kaip užsilipdavęs namie ant senovinės plačios palangės, pasiimdavęs mamos rankinę ir grodavo ja lyg armonika.
„Kai mama pamatė, kad nepaliauju koncertuoti, nuvedė pas fortepijono mokytoją. Ji šiek tiek pakonsultavo ir atsidūriau M. K. Čiurlionio meno mokykloje, kuri tuo metu taip dar nesivadino, bet ten jau mokėsi gabūs vaikai“, – ramiai šypsosi jubiliatas.
S. Vaičiulionis beveik viso pokalbio metu nepaleis nuo lūpų ir akių šypsenos. Šypsosi ir tada, kai teiraujamės apie aristokratišką jo kilmę, užuominos, į kurią sudėtos jo manierose, net ir frakas jam stulbinamai visada tiko.
Maestro šypsosi – jokių žinių apie aristokratišką kilmę neturįs, o gerų manierų išmoko ir M. K. Čiurlionio meno mokykloje, kurioje kultūra iš tiesų prasidėdavo jau rūbinėje. Po lauką vaikščioti skirtus batus vaikai palikdavo rūbinėje, o po mokyklos parketą vaikščiodavo apsiavę šlepetėmis. Tokia buvo prestižinės meno mokyklos tvarka. Ji apėmė visas gyvenimo sritis.
„Buvo ir garsių žmonių vaikų, bet kai vyksta individualūs užsiėmimai meno mokykloje, kilmė nieko nebereiškia, nes turi išreikšti savo talentą ir gebėjimus pats, už niekieno nugaros negalėdamas pasislėpti – esi tik tu ir tavo profesorius“, – vėl šypsosi S. Vaičiulionis.
Kaip sukako 50 metų
1968 metais, besimokydamas Lietuvos valstybinės konservatorijos choro dirigavimo, konservatorijos dėstytojo Sauliaus Sondeckio prašymu, S. Vaičiulionis buvo sukūręs senosios muzikos ansamblį iš chorvedybą studijavusių studentų. Tai maestro ir laiko savo profesionalios veiklos pradžia.
Žymusis dirigentas prisimena, kaip sovietmečiu tuometinėje Paveikslų galerijoje – dabar Vilniaus arkikatedroje – buvo atliekamas S. Sondeckio koncertas „Senoji Vilniaus muzika“. Koncerte dalyvavo mergaičių choras „Liepaitės“, Lietuvos kamerinis orkestras, vadovaujamas paties S. Sondeckio, ir S. Vaičiulionio vadovaujamas studentų ansamblis. Koncertas buvo ypatingas – pirmą kartą okupuotoje Lietuvoje po bažnyčios skliautais buvo atliekami madrigalai (Renesanso muzikos žanras), motetai (vokalinės muzikos žanras, kuriamas dažniausiai pagal religinį tekstą).
Nuostabus ir sovietmečiu sunkiai įmanomas koncertas „Senoji Vilniaus muzika“ gyvavo net du sezonus. Sigitas tada buvo „antrakursis studenčiukas“.
„S. Sondeckis mokėdavo pastebėti jaunus žmones, padėti jiems. Toks jis išliko visą gyvenimą, – sakė S. Vaičiulionis.– Įsivaizduojate, S. Sondeckis ateina ne pas kurį nors profesorių, kurių buvo daugybė, o pas studentą! Ir paprašo, kad padaryčiau vokalinį ansamblį! Profesūra kėlė, augino jaunimą. Kaip su manimi pasielgė, taip ir aš dabar stengiuosi daryti – kelti ir rodyti, globoti jaunus talentus, kurie kurs Lietuvos muzikos ateitį.“
Chorvedys skaičiuoja: jeigu nebūtų koncerto su S. Sondeckiu, tikriausiai nebūtų buvę „Polifonijos“, o tada ir garsiųjų bažnytinės muzikos festivalių Šiauliuose. Daug ko nebūtų, jei ne pagrindas, kurį laiku padėjo žymusis šiaulietis S. Sondeckis.
Dar S. Vaičiulionis žino, kad muzikų paskirtis yra auklėti ne tik jaunąją muzikų kartą, bet ir publiką. Rengdamas koncertų programas visada jas kuria ir iš „saldainiukų“, kurių su malonumu klausosi daugelis, bet būtinai stengiasi įdėti į programą ir „gabaliuką mėsos“, kurią klausytojas turi ilgiau „pakramtyti“, pamąstyti, pajausti.
Patikimiausia – bičiulystė
Iki šiol S. Vaičiulionis laikosi taisyklės, kuri ne kartą gyvenime pasitvirtino, kad daug kas remiasi į bičiulystę.
Šiauliuose sklandė legendos, kad S. Vaičiulioniui turbūt nėra neįmanomų dalykų kultūroje, jeigu beveik uždarame kariškių ir daugiausia darbininkų mieste sugebėjo įkurti valstybinį chorą, kuris dainavo senąją bažnytinę muziką, o finansavimą gauna tiesiai iš valstybės biudžeto.
„Ne be gerų žmonių pagalbos. Vienas nieko nepadarysi“, – šypsosi S. Vaičiulionis.
Iš tiesų tai buvo unikalus atvejis, kai 1974 metais S. Vaičiulionio ir jo žmonos dirigentės Danutės Vaičiulionienės įkurtas, vėliau tapęs vienu žinomiausių Lietuvos profesionalių chorų – valstybinis kamerinis choras „Polifonija“ gimė iš vokalinio senosios muzikos ansamblio. Būtent jis bene vienintelis Lietuvoje tada dainavo renesanso ir baroko epochų kompozitorių kūrinius.
Tuo laiku į koncertus vaikščiodavo ne tik muzikos gerbėjai, bet ir ideologinio skyriaus instruktoriai, kurie skaičiuodavo, kiek kartų „Pater noster“ ar „Aleliuja“ ansamblis atliko ir kaip apskritai išdrįsta tai dainuoti.
„Po vieno tokio pranešimo gandas apie religinę muziką pasiekė komunistų partijos centro komiteto sekretorių Algirdą Brazauską, kuris partijos centro komiteto gamybiniame pasitarime apsvarstė šį klausimą ir liepė perduoti draugui Vaičiulioniui, kad koncerte daugiau keturių kantatų nedainuotų. Geriau, kad dainuotų tik dvi“, – pasakodamas seną sovietmečio istoriją šypsosi S. Vaičiulionis.
Maestro puikiai žino, kad daugelio dalykų be bičiuliškų santykių nebūtų buvę. Be Šiaulių pedagoginio instituto rektoriaus Juozo Vaitkevičiaus leidimo, ansamblio repeticijoms instituto salės negausi – ir dar bažnytinę muziką dainuoti!
Be Liucijos Stulgienės, tuometės Šiaulių miesto Vykdomojo komiteto pirmininko pavaduotojos kultūrai, švietimui ir sportui, taip pat nelabai ką nuveiksi, jei neužtars.
O Zinaida Gaurilčikienė, buvusi miesto Kultūros skyriaus vedėja, Šiaulių vykdomojo komiteto pirmininko pavaduotoja, prieš kiekvieną S. Vaičiulionio rengtą senosios, o iš tiesų – bažnytinės muzikos festivalį, S. Vaičiulionio pasakojimu, pasikviesdavo į savo kabinetą saugumo atstovą kultūrai, užrakindavo duris, pastatydavo butelį ir prikalbindavo duoti leidimą rengti senosios muzikos festivalius sakydama, juk tas Vaičiulionis su senąja muzika tikrai nieko blogo nepadarys...
„Ką kalbėti apie festivalius, jeigu kiekvieną koncerto afišą turėjai suderinti prieš spausdinimą su Glavlit'u“, – vėl šypsosi maestro.
S. Vaičiulionis iš savo gyvenime sutiktų muzikos grandų mokėsi ne tik muzikos. Mena, kad ilgametis pagrindinės meno talentų kalvės rektorius Jurgis Karnavičius, įėjęs rytą pro duris pirmiausia paspausdavo visiems sutiktiems konservatorijos studentams rankas, ir tik tada eidavo į savo kabinetą.
Visada jautė ir savo profesoriaus Antano Jozėno, kuris išmokė jį chorvedystės, globą ir pamokas.
Jo bičiuliu buvo iš Šiaulių kilęs 1988–1990 metų Lietuvos kultūros ministras Dainius Trinkūnas – vadovavęs M. K. Čiurlionio menų mokyklai, kai joje mokėsi S. Vaičiulionis.
Ir, žinoma, – Saulius Sondeckis, šiaulietiškų šaknų muzikos grandas, su kuriuo jie visą gyvenimą išlaikė bičiulišką ryšį kas benutiktų.
Šiauliai atsitiko netyčia
Į Šiaulius jauni chorvedžiai Sigitas ir Danutė Vaičiulioniai atvažiavo 1973 metais. Kaip vilniečio ir kaunietės gyvenime atsirado Šiauliai? Kodėl Šiauliai?
„Netyčia“, – šypsosi maestro.
Grįžus Sigitui po kariuomenės chormeisterio vieta Kauno muzikiniame teatre jau buvo užimta. Jaunai talentingų chorvedžių šeimai siūlė važiuoti arba į Klaipėdą, arba į Šiaulius.
„Danutė norėjo į Šiaulius, nes senelis netoli gyveno... Jeigu būtume važiavę į Klaipėdą, gal būtų buvę viskas kitaip... bet kaip – dabar jau nebesužinosime“, – vėl santūriai šypsosi ponas Sigitas.
Muzikų šeima Šiauliuose rado uždaro miesto gyvenimą ir be „meno saviveiklos“ daugiau beveik nieko nebuvo, išskyrus Šiaulių dramos teatrą.
Tiesa, tada jau buvo rengiamas pirmasis Sovietų Sąjungoje pėsčiųjų bulvaras. Netrukus tuometiniame Kultūros centre atidaryta kamerinė salė antrame pastato aukšte. Ją pavyko įrengti vietoj sporto salės ir už tai, S. Vaičiulionio atmintyje išliko, kad tuometė Vykdomojo komiteto pirmininko pavaduotoja L. Stulgienė gavo papeikimą. Toje salėje vyko ir pirmieji Sigito ir Danutės Vaičiulionių surengti bažnytinės muzikos festivaliai.
23-ejus metus ne tik visi Šiauliai, bet ir šalies rimtosios muzikos auditorija žinojo, kad antrąją šv. Velykų dieną Šiaulių katedroje prasidės bažnytinės muzikos festivalis, kuris tęsis visą savaitę.
Bažnytinės muzikos festivaliai Šiaulių katedroje buvo dar vienas esminis Sigito ir Danutės Vaičiulionių kūrinys. Deja, atėjo diena, kai tas kūrinys tapo nebe jų. Šiuo metu Velykinę savaitę taip pat vyksta velykiniai muzikos festivaliai katedroje, bet jau keliolika metų – be Vaičiulionių ir pavadinimas festivalio jau kitoks.
Kai skaudėjo
Sigitas ilgo pokalbio metu pasakojo apie jaunus talentus, kurių tiesiog nebus, jeigu jie nedirbs, nekovos, nes ant auksinės lėkštutės sėkmės niekas paskui juos nenešios visą gyvenimą.
Kalba pasisuko apie kovą meno pasaulyje. Ir jam, ir jo velionei žmonai yra tai tekę.
„... ir daugiau, negu reiktų...“, – dar patvirtina maestro.
Tris kartus kėsintasi sugriauti valstybinį kamerinį chorą „Polifonija“. Kodėl? „O kodėl būtent tas profesionalus, o kodėl būtent tas – valstybinis“, – klausimu į klausimą atsakė maestro.
Su „Polifonija“ S. ir D. Vaičiulioniai patyrė daugybę išbandymų. Mena, kaip sugrąžintoje tikintiesiems Vilniaus katedroje tuoj po Sąjūdžio suvažiavimo įvyko koncertas, kuriame koncertavo ir „Polifonija“. Sigitas mena, kaip tuometinėje „Tiesoje“ atsirado straipsnis. Vienoje jo pusėje buvo plakamas Juozas Domarkas – kaip jis drįso sugroti L. van Bethoveno Devintąją simfoniją, o kita straipsnio dalis – kaip drįso kažkokia „Polifonija“ pačioje Paveikslų galerijoje kažkokią niekinę tautinę, naftalinu atsiduodančią muziką groti?
Sigitas su atlaidžia šypsena pasakoja, kad po kelerių metų didysis kritikas, atspausdinęs straipsnį „Tiesoje“, Kaune po vieno „Polifonijos“ koncerto priėjo prie Sigito ir atsiprašė už tada užkurtą „peklą“.
Nemažas išbandymas buvo ir tai, kad 1989 metais būtent „Polifonija“ pirmą kartą koncertavo Šiaulių katedroje, kuri tuo metu dar neturėjo tokio titulo ir buvo Šiaulių Petro ir Povilo bažnyčia. Tokiam žingsniui ryžosi muziką mėgęs tuometis klebonas monsinjoras šviesaus atminimo Kleopas Jakaitis.
Daug buvo pirmų kartų, puikių koncertų, įstabių pažinčių su muzika ir atlikėjais. Kol visa tai nevirto begaliniu skausmu. 2005 metų vasarą Vaičiulioniams teko pasitraukti iš savo sukurto ir išgarsino choro. Garsiai prabilta apie tai, kad alkoholis trukdo „Polifonijos“ vadovams. Jie abu buvo atleisti iš pareigų. Garsiausio visų laikų profesionalaus Šiaulių choro vadovas užsiregistravo Darbo biržoje.
Tik gerokai vėliau kita legendinė asmenybė, šokių kolektyvo „Želmenėliai“ vadovė Aldona Masėnienė išdrįso pasikviesti maestro šokių akompaniatoriumi. Vėliau atsirado vieta muzikos mokykloje, o galiausiai – ir profesionalaus Šiaulių pučiamųjų orkestro vadovo pareigos.
Per 13 metų, kai teko palikti „Polifoniją“, Sigitas nė karto nėra buvęs nė viename „Polifonijos“ koncerte. Skaudėjo. Tylėjo.
Ir dabar maestro įsitikinęs – ne alkoholis buvo pagrindinė priežastis juos su Danute patraukti nuo „Polifonijos“.
2019 metais Šiaulių valstybinis kamerinis choras „Polifonija“ minės 45-metį. Šia proga „Polifonijos“ naujoji direktorė Nijolė Saimininkienė pakvietė S. Vaičiulionį parengti jubiliejinio koncerto programą.
„Mielai padarysiu“, – šviesia šypsena patvirtina maestro. Ir tai bus jo sugrįžimas prie to, kas brangiausia po daugelio skaudžių metų.
Maestro sulaukė savo renesanso, jo mylimoji Danutė – nebe.
Be Danutės
Šis lapkritis jau trečiasis be Danutės. Urna su Danutės Vaičiulionienės (1944 – 2015) pelenais ilsisi Ginkūnų kapinių kolumbariume.
2014 metų rugpjūtį, kai D. Vaičiulionienė minėjo 70 metų sukaktį, kalbėjomės apie jos gyvenimą ir kūrybą telefonu. Ji nenorėjo, kad matytume, o juo labiau – fotografuotume ją po sunkios ligos.
„Šiaulių krašte“ tada buvo išspausdintas paskutinis jos interviu „Dovanų už talentą dirigentė nebesitiki“, (2014 08 22). Tada žinoma dirigentė, pedagogė sakė nelaukianti dėmesio nei iš jos išauginto „Polifonijos“ choro, nei iš valdžios. „Aš savo dovanas jau susirinkau“. Jai buvo likę gyventi šiek tiek daugiau nei metai.
Sigitas su Danute ir „Polifonija“ kocertavo nemažai pasaulio šalių.
Dabar Sigito gyvenimas sėslesnis. Išliko dvi pagrindinės pareigos – muzikai ir Pudelytei, kurią Sigitas privaloma tvarka du kartus per dieną pavedžioja.
***
Jubiliejinis koncertas pavadintas „Myliu tave“. Kam maestro taria šiuos žodžius? Mylimai Danutei? „Polifonijai“? Renesanso ir baroko epochų muzikai, kurias pamilęs jau niekada neišsižadės? Ansambliui „Ars Vivo“, kurį sukurė netekęs „Polifonijos“? Velykiniams bažnytinės muzikos festivaliams?
Maestro tik šypsosi. Šviesiai ir ramiai.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Legendinis choro vadovas Sigitas Vaičiulionis šį lapkritį mini du jubiliejus – 70 metų gimimo ir 50 metų profesionalios muzikinės veiklos pradžios.
Sigitas Vaičiulionis repetuoja su Šiaulių pučiamųjų orkestru.