Lie­tu­vos kunigaikščiai – tarsi didvyriai iš Rusijos

Lie­tu­vos kunigaikščiai – tarsi didvyriai iš Rusijos

Lie­tu­vos kunigaikščiai – tarsi didvyriai iš Rusijos

Į Šiau­lius so­cial­de­mok­ra­tų ini­cia­ty­va at­vež­tas pa­ro­dy­ti Lie­tu­vo­je gy­ve­nan­čio ar­mė­nų kil­mės dai­li­nin­ko Mik­hayil Sag­hoya su­kur­tas di­džiu­lis pa­veiks­las „Lie­tu­vos auš­ra“. Jis pri­me­na gar­sų­jį XIX a. ru­sų pa­veiks­lą „Try bo­ga­ty­ria" (trys did­vy­riai) ir pa­ts au­to­rius tos aso­cia­ci­jos ne­nei­gia. Tar­si trys ru­sų did­vy­riai, sie­nų sau­go­to­jai, vir­tę Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čiais, nuo ste­pių at­jo­jo ant Vil­niaus kal­vų.

Me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis sa­ko, jog „kū­ri­nys su me­nu ne­tu­ri nie­ko bend­ra“, o jo pri­sta­ty­mą įvar­di­ja „po­li­ti­ne“ ak­ci­ja ir „ri­tua­li­nės kul­tū­ros da­li­mi“.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Tik kan­di­da­tas į me­rus „ne­ži­no“

Šiau­lių are­no­je va­kar va­ka­re su­reng­tas pa­veiks­lo pri­sta­ty­mas, da­ly­vau­jant au­to­riui Mik­hayil Sag­hoya.

De­monst­ra­ci­jos pra­džia su­sie­ta su Moks­lo me­tų ati­da­ry­mo die­na, o to­liau bus ro­do­mas ir per „Šiau­lių die­nų“ šven­tę.

Sa­vi­val­dy­bės tink­la­la­py­je pa­veiks­lo de­monst­ra­vi­mą anon­sa­vo ir kvie­tė jį žiū­rė­ti mies­to Ta­ry­bos So­cial­de­mok­ra­tų frak­ci­ja.

Pa­veiks­las įvar­di­ja­mas, kaip mo­nu­men­ta­lios ta­py­bos „du vie­na­me“ kū­ri­nys. Mat ja­me pa­vaiz­duo­ti ne tik Lie­tu­vos val­do­vai, bet ir Auš­ros var­tų Die­vo mo­ti­na (Ma­do­na ma­to­ma tik tam­so­je). Pa­veiks­las yra 720 cm plo­čio ir 430 cm aukš­čio, o sve­ria per 700 kg.

Pa­veiks­lo pri­sta­ty­mo Šiau­liuo­se ini­cia­to­riu­mi įsi­var­di­jo me­ro pa­va­duo­to­jas ir LSDP Šiau­lių mies­to sky­riaus pir­mi­nin­ko pa­va­duo­to­jas Jus­ti­nas Sar­taus­kas.

Anon­se frak­ci­ja dė­ko­ja pa­veiks­lo au­to­riui Mik­hayil Sag­hoya už as­me­ni­nį in­dė­lį, Šiau­lių are­nos ko­lek­ty­vui – už pa­stan­gas ir pa­gal­bą, o LSDP Šiau­lių mies­to sky­riui – už fi­nan­si­nę pa­ra­mą.

J. Sar­taus­kas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, jog pa­veiks­lo de­monst­ra­vi­mą ini­ci­ja­vo mies­to gim­ta­die­nio šven­tei „Šiau­lių die­nos“. Ka­bės are­no­je pa­veiks­las ir per moks­lei­vių kū­ry­biš­ku­mo pa­ro­dą „Ta­vo PIN KO­DAS 2018“.

„Tai Lie­tu­vo­je tris­de­šimt me­tų gy­ve­nan­čio ar­mė­nų dai­li­nin­ko nau­jas kū­ri­nys, – sa­kė J. Sar­taus­kas. – Au­to­rius jo­kio ho­no­ra­ro ne­pra­šo, ap­mo­kė­jo­me tik ke­lio­nės ir pa­veiks­lo mon­ta­vi­mo iš­lai­das.“

Pa­veiks­lo žiū­rė­ti mo­ki­nius ir mo­ky­to­jus so­cial­de­mok­ra­tai kvie­tė ry­tą lan­ky­da­mie­si mo­kyk­lo­se per moks­lo me­tų ati­da­ry­mo šven­tę.

„Pak­vie­čiau pa­veiks­lo žiū­rė­ti, – pa­tvir­ti­no „Šiau­lių kraš­tui“ so­cial­de­mok­ra­tas Gin­tau­tas Sit­ni­kas, Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas, ku­ruo­jan­tis švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to rei­ka­lus. – Ko­kio­se mo­kyk­lo­se? Ke­lio­se bu­vau.“

G. Sit­ni­ką so­cial­de­mok­ra­tai yra pa­si­rin­kę ir kan­di­da­tu į me­rus. Ta­čiau jis ti­ki­no, ne­pra­de­dąs rin­kė­jų vi­lio­nės. Tvir­ti­no nė ne­ži­nąs, kad so­cial­de­mok­ra­tai ren­gia pa­veiks­lo pri­sta­ty­mą ir de­monst­ra­vi­mą Šiau­liuo­se.

„Frak­ci­jai ne­prik­lau­sau, ne­skai­čiau anon­so, – sa­kė po­li­ti­kas.– Aš kvie­čiau pa­veiks­lo žiū­rė­ti tik kaip žmo­gus, nes pa­veiks­las ver­tas pa­ma­ty­ti. Ko­dėl? Jis di­de­lis ir su daug po­teks­čių.“

No­rė­jau nu­džiu­gin­ti lie­tu­vius

Kū­ri­nio au­to­rius ar­mė­nų kil­mės dai­li­nin­kas Mik­hayil Sag­hoya „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, jog pa­veiks­lą kū­rė Lie­tu­vos 100-me­čiui. Jį jau ro­dęs Vil­niu­je, o po Šiau­lių pla­nuo­ja dar sy­kį ro­dy­ti sos­ti­nė­je – Sei­me.

„No­rė­jau pa­veiks­lu nu­džiu­gin­ti lie­tu­vius, at­spin­dė­ti Lie­tu­vos is­to­ri­ją, ap­si­džiau­giau kai pa­kvie­tė į Šiau­lius, – sa­kė dai­li­nin­kas. – O į po­li­ti­ką aš ne­len­du ir man ne­pa­tin­ka, kad čia po­li­ti­ką ima mai­šy­ti. Kai ly­gi­na ma­no pa­veiks­lą su V. Vas­ne­co­vo „Tri­mis did­vy­riais“, tai esu net lai­min­gas, nes tai di­dis dai­li­nin­kas, o pa­veiks­lų siu­že­tas pa­na­šus. Ma­nau, kad tos aso­cia­ci­jos ei­na iš so­viet­me­čio, kai daug kur bu­tuo­se ka­bo­jo V.Vas­ne­co­vo pa­veiks­lo su tri­mis ru­sų le­gen­di­niais he­ro­jais ko­pi­jos.“

M. Sag­hoya pa­ly­gi­no: V. Vas­ne­co­vo pa­veiks­le did­vy­riai sto­vė­jo gin­da­mi Ru­si­ją, o jo pa­veiks­le pa­vaiz­duo­ti Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čiai, vie­ni­ję lie­tu­vių že­mes ir įvai­rias tau­tas.

„Juk jū­sų ša­ly­je ir da­bar gy­ve­na ir ru­sai, ir len­kai, ir gu­dai, ir mu­sul­mo­nai, ku­riuos Vy­tau­tas pa­si­kvie­tė, – pa­brė­žė au­to­rius. – Su tais, ku­rie sa­ko, kad ma­no pa­veiks­las so­vie­ti­nė pro­pa­gan­da, tai ne­no­riu nė lai­ko gaiš­ti. Vie­nam val­di­nin­kui Vlniu­je pa­si­ro­dė, kad tai pla­ka­tas, o vie­na pen­si­nin­kė žiū­rė­jo kaip į Vas­ne­co­vo pa­veiks­lą – tai­gi, kiek­vie­nam sa­vo.“

Dai­li­nin­kas pa­brė­žė, jog pa­veiks­lo cent­re vaiz­duo­ja­mi trys rai­te­liai – tai Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čiai Ge­di­mi­nas, Min­dau­gas ir Vy­tau­tas. Už jų – 47 Lie­tu­vos vie­to­vių žy­miau­si ar­chi­tek­tū­ri­niai ak­cen­tai ir ki­ti Lie­tu­vos sim­bo­liai. Efek­tin­gai už­ko­duo­tas Auš­ros var­tų Die­vo mo­ti­nos at­vaiz­das.

„Ma­nęs klau­sia, ko­dėl Ge­di­mi­no pi­ly­je nė­ra vė­lia­vos – vė­lia­va yra tik ją rei­kia ma­ty­ti: ji – ku­ni­gaikš­čių ap­siaus­tuo­se: Ge­di­mi­no – gel­to­nas, Min­dau­go – ža­lias, Vy­tau­to – rau­do­nas,“ – sa­kė dai­li­nin­kas.

Sim­bo­liams paaiš­kin­ti yra su­kur­tas fil­mas. Jį pa­dė­jo kur­ti dai­li­nin­kui tal­ki­nan­tis ir pa­veiks­lą ren­gi­niuo­se pri­sta­tan­tis Ge­di­mi­nas Ma­žei­ka. Jis „Šiau­lių kraš­tui“ ne­nei­gė, jog pa­ts yra so­cial­de­mok­ra­tas.

„Bet mes to neak­cen­tuo­ja­me, – sa­kė jis. – Pap­ra­šė­me tik pa­dė­ti, nes daug kur at­si­mu­ša­me lyg į sie­ną. O dai­li­nin­kas sa­ko, jog pa­veiks­lą pa­do­va­no­tų Lie­tu­vai, jei­gu tik ras­tų tin­ka­mą nuo­lat de­monst­ruo­ti vie­tą.“

Me­no­ty­ri­nin­ko ko­men­ta­ras

Ki­čas, po­psas – kaip iko­na pri­sta­to­mas

Me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis „Šiau­lių kraš­tui“ vie­na­reikš­miai tei­gė, jog pa­veiks­lo „Lie­tu­vos auš­ra“, kaip me­no kū­ri­nio, nė ne­ga­lįs ko­men­tuo­ti, jo de­monst­ra­vi­mą su­pran­tąs tik kaip po­li­ti­nę ak­ci­ją:

– Ši­tas kū­ri­nys su me­nu ne­tu­ri nie­ko bend­ra, su ta­py­bos tra­di­ci­ja – taip pat. Tai ki­či­nis, po­psi­nis, di­le­tan­tiš­kas kū­ri­nys: ir ko­lo­ri­to, ir pro­por­ci­jų, ir mas­te­lio po­žiū­riu. Bet ka­dan­gi pri­sta­to­mas, kaip šven­ta­sis kū­ri­nys, kaip iko­na, ku­riai vi­si tu­ri lenk­tis, tai jo­kio me­niš­ku­mo ir ne­rei­kia.

Tai vi­sai ki­ta is­to­ri­ja – sak­ra­li­nė, re­li­gi­nė, ma­si­nė, po­li­ti­nė – ma­si­niam var­to­ji­mui skir­tas pro­duk­tas.

Bet žmo­nėms pa­tin­ka. Tie, ku­rie šai­po­si iš da­bar­ti­nių skulp­tū­rų, eis, aša­ros ir lenk­sis. O tie trys did­vy­riai – jie ir­gi nuo kaž­ko nu­ko­pi­juo­ti – ne­tu­ri jo­kio au­to­ri­nio brai­žo – iko­ni­nis ko­pi­juo­ja­mas pa­veiks­las. O Die­vo mo­ti­na – lyg sal­dai­niu­kas su­vy­nio­ta.

Vi­sa tai su­pran­tu, kaip po­li­ti­nę, re­li­gi­nę ak­ci­ją. Tai to­kia ir te­bū­na – ri­tua­li­nės kul­tū­ros da­lis. Lie­tu­vos 100-me­čiui au­ko­to­jų yra la­bai daug, bet kur tas au­kas dė­ti?

Gied­riaus BA­RA­NAUS­Ko nuo­tr.

Au­to­rius Mik­hayil Sag­hoya (kai­rė­je) pa­ts ne­nei­gia, jog pa­veiks­lo siu­že­tas pa­na­šus į ru­siš­ko­ pa­veiks­lo „Trys did­vy­riai“ siu­že­tą. De­ši­nė­je dai­li­nin­kui tal­ki­nan­tis pri­sta­ty­mo ve­dė­jas Ge­di­mi­nas Ma­žei­ka.

Mik­hayil Sag­hoya pri­si­sta­to esąs gar­saus ar­mė­nų kil­mės dai­li­nin­ko I. Ai­va­zovs­kio proa­nū­kis ir sa­ko, jog pa­veiks­lą „Lie­tu­vos auš­ra“ kū­rė Lie­tu­vos 100-me­čiui.

Me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis sa­ko, jog at­si­ras, kas eis ir verks prie to­kio pa­veiks­lo, bet tai ne me­nas.

Pa­veiks­las „Lie­tu­vos auš­ra“, vaiz­duo­jan­tis tris Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čius, yra dau­giau kaip 7 met­rų plo­čio ir 4 met­rų aukš­čio.