Latviai pastūmė konkurentus iš kelio

Latviai pastūmė konkurentus iš kelio

Lat­viai pa­stū­mė kon­ku­ren­tus iš ke­lio

Šiau­lių ra­jo­ne nuo lie­pos 1 die­nos ke­lei­vius ve­žio­jan­ti Lat­vi­jos bend­ro­vė „Ri­gas mik­roau­to­bu­su sa­tiks­me“ (RMS) iš ra­jo­no rin­kos iš­stū­mė ne tik ma­žuo­sius ve­žė­jus, bet ir Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės įmo­nę „Bus­tu­ras“. Lat­viai vie­ti­nius ve­žė­jus „nu­šla­vė“ ne tik va­žia­vi­mo sa­vi­kai­na, bet ir nau­jais au­to­bu­sais. Nuo rug­sė­jo 1 die­nos lat­vių įmo­nė taip pat pra­dės ap­tar­nau­ti da­lį Vil­niaus mies­to vie­šo­jo trans­por­to marš­ru­tų.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Lat­viai atė­jo

Nuo šeš­ta­die­nio, lai­mė­ju­si Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės skelb­tą vie­šą kon­kur­są, lat­vių bend­ro­vė pra­dė­jo ap­tar­nau­ti 13 vie­ti­nio su­si­sie­ki­mo marš­ru­tų. Iš Šiau­lių bus vyks­ta­ma į Ba­zi­lio­nus, Bu­bių so­dus, Kai­rius, Kel­mę, Pa­šiau­šę, Rad­vi­liš­kį, Šau­kė­nus, Ši­lė­nus, Ty­tu­vė­nus, Vo­ve­riš­kius, Kur­šė­nus.

Bend­ro­vė ga­bens aš­tuo­niais „Mer­ce­des Benz Sprin­ter“ mo­de­lio 2013 me­tų ga­my­bos au­to­bu­sais, tu­rin­čiais 20 sė­di­mų vie­tų.

Lat­vių ve­žė­jo at­sto­vės UAB „B-Bus“ Šiau­lių re­gio­no va­do­vė Jo­li­ta Dū­die­nė skel­bia, kad ve­žė­jo au­to­bu­sų par­ką Šiau­liuo­se prieš ke­lias die­nas pa­pil­dė ir du šių me­tų ga­my­bos „Isu­zu Tur­quoi­se“ mo­de­lio au­to­bu­sai, tu­rin­tys 33 sė­di­mas vie­tas.

O rugp­jū­tį ke­lei­vius ve­žios dar ir šių me­tų ga­my­bos „Volks­wa­gen Craf­ter“ mo­de­lis, tu­rin­tis 32 sė­di­mas vie­tas. Di­džiau­sias Lat­vi­jos bend­ro­vės au­to­bu­sas, ap­tar­nau­sian­tis Šiau­lių ra­jo­no ke­lei­vius – „Yu­tong 6121HQ“ mar­kės, 2015 me­tų ga­my­bos au­to­bu­sas, tu­rin­tis 60 sė­di­mų vie­tų.

Skel­bia­ma, kad Lat­vi­jos ve­žė­jas Šiau­liuo­se įdar­bi­no 15 vai­ruo­to­jų, tu­rin­čių ne ma­žes­nį kaip 5 me­tų dar­bo sta­žą vai­ruo­jant D ka­te­go­ri­jos trans­por­to prie­mo­nes ir pro­fe­si­nę kva­li­fi­ka­ci­ją pa­tvir­ti­nan­čią pa­žy­mą pa­gal ES rei­ka­la­vi­mus.

„Bus­tu­ras“ ne­te­ko vi­so Šiau­lių ra­jo­no

Šiau­lių ra­jo­no ve­žė­jų kon­kur­sas vy­ko dar praė­ju­sį ru­de­nį. Nau­ja­sis ve­žė­jų kon­kur­sas bu­vo or­ga­ni­zuo­tas ki­taip, nei anks­tes­niais kar­tais – vi­si marš­ru­tai bu­vo pa­da­ly­ti į tris pa­ke­tus, ku­rių kiek­vie­na­me įdė­ta ir pel­nin­gų, ir nuo­sto­lin­gų marš­ru­tų.

Vie­ną iš pa­ke­tų lai­mė­jo ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės įmo­nė Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­kas, ki­tą – Pa­lan­gos UAB „Vla­sa­va“ su šiau­lie­čių UAB „Rid­vi­ja“, o tre­čią­jį – „Ri­gas mik­roau­to­bu­su sa­tiks­me“.

Iš ra­jo­no rin­kos per nau­ją­jį kon­kur­są iš­kri­to ne tik ke­lio­li­ka smul­kių ve­žė­jų įmo­nių, bet ir UAB „Bus­tu­ras“

Lai­mė­to­jai nau­jais marš­ru­tais tu­rė­jo pra­dė­ti vež­ti nuo sau­sio 1 die­nos, ta­čiau UAB „Bus­tu­ras“ ap­skun­dė kon­kur­są teis­mui ir nau­jų lai­mė­to­jų dar­bo pra­džia bu­vo ati­dė­ta. „Bus­tu­ras“ dar su­ti­ko vež­ti ra­jo­nų klien­tus nuo ba­lan­džio iki lie­pos 1 die­nos, kol lat­vių ve­žė­jai pa­pra­šė lai­ko pa­si­reng­ti dar­bui.

„Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Vai­das Sei­rac­kas „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, kad „Bus­tu­rui“ ra­jo­ne „prie­mies­ti­niai marš­ru­tai su­da­rė tik apie 5 pro­cen­tus įmo­nės vers­lo“. Da­bar, „Bus­tu­rui“ ne­te­kus prie­mies­ti­nių marš­ru­tų, li­ko vi­si Šiau­lių mies­to ir tarp­mies­ti­niai marš­ru­tai, ku­rie su­da­ro apie ket­vir­ta­da­lį bend­ro­vės vers­lo.

„Nes­lėp­kim, bet ko­kios rin­kos pra­ra­di­mas – nuo­sto­lis bend­ro­vei. Ir tai nė­ra joks mū­sų įmo­nės pa­si­di­džia­vi­mas, bet pa­gal esa­mą si­tua­ci­ją ir sa­vi­kai­ną, mes su sa­vo tech­ni­ka ne­la­bai bū­tu­me ga­lė­ję dirb­ti. Mū­sų tech­ni­ka – per di­de­lė“, – „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė „Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius.

Šiau­lių ra­jo­ne, pa­sak Šiau­lių ra­jo­no Sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos ir vers­lo plėt­ros sky­riaus ve­dė­jos Aud­ro­nės Bi­ru­tie­nės, per­nai „Bus­tu­ro“ ap­tar­nau­ja­mi marš­ru­tai su­da­rė 21 pro­cen­tą vi­sų ra­jo­no marš­ru­tų.

Sa­vi­val­dy­bė kas­met ve­žė­jams den­gia pa­tir­tus nuo­sto­lius – kom­pen­sa­ci­jas už leng­va­ti­nius bi­lie­tus ir nuo­sto­lin­gus marš­ru­tus. Vien 2016 me­tais ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė ve­žė­jams iš­mo­kė­jo per 325 tūks­tan­čius eu­rų, iš jų „Bus­tu­ro“ da­lis – 84 tūks­tan­čiai eu­rų.

Ne­te­ku­si dar­bo vėl grį­žo į vers­lą

„Tik­rai nie­kas spe­cia­liai ne­si­sten­gė pa­kenk­ti „Bus­tu­rui“, tik įsi­ti­ki­nau, kad Die­vas yra tei­sin­gas ir pa­tar­lė: ne­kask ki­tam duo­bės, nes pa­ts įkri­si – ga­lio­ja“, – „Šiau­lių kraš­tui“ va­kar sa­kė lat­vių ve­žė­jo at­sto­vės UAB „B-Bus“ Šiau­lių re­gio­no va­do­vė J. Dū­die­nė.

Bū­da­ma Šiau­lių įmo­nės „Jū­sų tak­si“, ku­ri ve­žė mies­te ke­lei­vius marš­ru­ti­niais mik­roau­to­bu­sais, di­rek­to­re J. Dū­die­nė ne­te­ko dar­bo, o įmo­nė bu­vo su­žlug­dy­ta, kai Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė 2014 me­tų pra­džio­je priė­mė spren­di­mą pa­nai­kin­ti vi­sus mik­roau­to­bu­sų marš­ru­tus mies­te ir pa­lik­ti tik vie­ną ve­žė­ją – Sa­vi­val­dy­bės įmo­nę „Bus­tu­ras“.

Įsa­ky­mą, dėl ku­rio dar­bo ne­te­ko ge­ro­kai per 100 šiau­lie­čių, pa­si­ra­šė da­bar­ti­nis mies­to Ta­ry­bos na­rys, o ta­da bu­vęs Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riu­mi so­cial­de­mok­ra­tas Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas.

„Šiau­lių kraš­tas“ ra­šė ("Val­džios įno­rio kai­na: skur­das, li­go­ni­nė, ka­pai“, 2014 03 01), kad dėl to­kio spren­di­mo „mik­riu­kų“ rin­ko­je dir­bu­siems žmo­nėms su­tri­ko svei­ka­ta, pa­ti J. Dū­die­nė bu­vo at­si­dū­ru­si li­go­ni­nė­je. „Mik­riu­kų“ įmo­nių va­do­vai pa­sa­ko­jo su­lau­kę ir tra­giš­kų baig­čių.

Pa­ty­ru­sią ve­žė­jų įmo­nės va­do­vę J. Dū­die­nę su­si­ra­do ir pa­kvie­tė į dar­bą Lat­vi­jos ve­žė­jų bend­ro­vė.

J. Dū­die­nė tei­gė, kad bel­giš­kos kil­mės ka­pi­ta­lo tu­rin­čios ve­žė­jų įmo­nės tiks­las – apim­ti vi­sas Bal­ti­jos ša­lis, to­dėl ties Šiau­liais jie tik­rai ne­sus­tos. Jau nuo rug­sė­jo 1 die­nos lat­vių įmo­nė taip pat pra­dės ap­tar­nau­ti da­lį Vil­niaus mies­to vie­šo­jo trans­por­to marš­ru­tų.

„Vil­niu­je jie tu­rės 120 au­to­bu­sų, Šiau­lių ra­jo­nas jiems – tik aša­ros“, – sa­kė J. Dū­die­nė.

Jos tei­gi­mu, dėl Lat­vi­jos vals­ty­bi­nės po­li­ti­kos, jų ve­žė­jai pri­va­lo tu­rė­ti nau­jus au­to­bu­sus, to­dėl lat­viams ne­sun­ku bu­vo nu­kon­ku­ruo­ti „se­nus, su­pu­vu­sius, su­plė­ku­sius, bai­sius“ au­to­bu­sus tu­rin­čius ve­žė­jus.

Se­niau­si lat­vių au­to­bu­sai, ve­žan­tys ra­jo­no ke­lei­vius – 2013 me­tų ga­my­bos. Lat­vių bend­ro­vė jau su­tei­kė dar­bo tiems vai­ruo­to­jams, ku­rie ne­te­ko dar­bo ne­lai­mė­ję ra­jo­no ve­žė­jų marš­ru­tų.

„Įmo­nės mo­kes­čiai taip pat liks Lie­tu­vo­je, nes lat­vių įmo­nė re­gist­ra­vo fi­lia­lą Vil­niu­je“, – sa­kė J. Dū­die­nė.

„Nuš­la­vė“ sa­vi­kai­na, bet bi­lie­tai bran­go

Bend­ro­vės at­sto­vės pra­ne­ši­me tei­gia­ma, kad Lat­vi­jos ve­žė­jas pa­gal su­tar­tį su Sa­vi­val­dy­be Šiau­lių ra­jo­no gy­ven­to­jus ga­bens tre­jus me­tus iki 2020 me­tų lie­pos 1 die­nos ra­jo­no Ta­ry­bos nu­sta­ty­tais ta­ri­fais.

Pag­rin­di­nis kri­te­ri­jus, pa­gal ku­rį ve­žė­jai lai­mė­jo kon­kur­są – ma­žiau­sia kai­na. Ra­šė­me, kad lat­viai nu­šla­vė vie­ti­nius ve­žė­jus aki­vaiz­džiai ma­žes­ne sa­vi­kai­na – 0,61 cen­to už ki­lo­met­rą, o vie­ti­niai ve­žė­jai vie­šų­jų pir­ki­mų kon­kur­se pa­siū­lė, pa­vyz­džiui, 0,76 cen­to už ki­lo­met­rą kai­ną.

„Šiau­lių kraš­tas“ ra­šė, kad ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė bir­že­lio 27 die­nos po­sė­dy­je nu­ta­rė bran­gin­ti bi­lie­tus ke­lei­viams.

Nuo rugp­jū­čio 1 die­nos va­žiuo­jan­tys vie­ti­nio su­si­sie­ki­mo marš­ru­tais Kuršėnai–Šiauliai ir Šiauliai–Kuršėnai mo­kės ne­be 1,15 eu­ro, o – 1,40 eu­ro, nes bi­lie­tas bran­go po 1 cen­tą už kiek­vie­ną ki­lo­met­rą, nors da­ly­je ki­tų marš­ru­tų bi­lie­tų kai­na su­ma­žin­ta.

„Lat­vių įmo­nė tik­rai ne­pra­šė bran­gin­ti bi­lie­tų, pra­šė – ki­ti ve­žė­jai. Kaip mes bū­tu­me ga­lė­ję pra­šy­ti dar ne­pra­dė­ję dirb­ti“, – sa­kė J. Dū­die­nė.

Ji tei­gė, kad pir­mo­mis die­no­mis „pri­svi­lu­sių bly­nų“ bū­ta dėl to, kad dau­ge­liui vai­ruo­to­jų – tai vi­siš­kai nau­ji marš­ru­tai. Ža­da­ma, jog lat­vių ve­žė­jo vai­ruo­to­jus žmo­nės ne­tru­kus ga­lės at­skir­ti iš spe­cia­lios ap­ran­gos.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO, au­to­rės nuo­tr.

Lat­vių ve­žė­jo mer­se­de­sai – 2013 me­tų ga­my­bos, o nau­ji „Isu­zu“ mar­kės au­to­bu­sai ra­jo­no ke­liuo­se skai­čiuo­ja net ne sa­vo dar­bo mė­ne­sius, o die­nas.

Lat­vių ve­žė­jo at­sto­vės UAB „B-Bus“ Šiau­lių re­gio­no va­do­vė Jo­li­ta Dū­die­nė: lat­viai, į Lie­tu­vą įžen­gę per Šiau­lių ra­jo­ną, tu­ri tiks­lą užim­ti vi­są Bal­ti­jos ša­lių rin­ką.

„Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Vai­das Sei­rac­kas tei­gė, kad „Bus­tu­rui“ ra­jo­ne prie­mies­ti­niai marš­ru­tai su­da­rė tik apie 5 pro­cen­tus įmo­nės vers­lo.

Lat­vių ve­žė­jai vie­šų­jų pir­ki­mų kon­kur­se kon­ku­ra­vo ir su sky­lė­tais Kur­šė­nų au­to­bu­sų par­ko au­to­bu­sais, ku­rie rin­ko­je iš­li­ko.

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos ir vers­lo plėt­ros sky­riaus ve­dė­ja Aud­ro­nė Bi­ru­tie­nė sa­kė, jog Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės įmo­nė „Bus­tu­ras“ 2016 me­tais užė­mė apie penk­ta­da­lį ra­jo­no ve­žė­jų rin­kos.