
Naujausios
Latviai pastūmė konkurentus iš kelio
Šiaulių rajone nuo liepos 1 dienos keleivius vežiojanti Latvijos bendrovė „Rigas mikroautobusu satiksme“ (RMS) iš rajono rinkos išstūmė ne tik mažuosius vežėjus, bet ir Šiaulių miesto savivaldybės įmonę „Busturas“. Latviai vietinius vežėjus „nušlavė“ ne tik važiavimo savikaina, bet ir naujais autobusais. Nuo rugsėjo 1 dienos latvių įmonė taip pat pradės aptarnauti dalį Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Latviai atėjo
Nuo šeštadienio, laimėjusi Šiaulių rajono savivaldybės skelbtą viešą konkursą, latvių bendrovė pradėjo aptarnauti 13 vietinio susisiekimo maršrutų. Iš Šiaulių bus vykstama į Bazilionus, Bubių sodus, Kairius, Kelmę, Pašiaušę, Radviliškį, Šaukėnus, Šilėnus, Tytuvėnus, Voveriškius, Kuršėnus.
Bendrovė gabens aštuoniais „Mercedes Benz Sprinter“ modelio 2013 metų gamybos autobusais, turinčiais 20 sėdimų vietų.
Latvių vežėjo atstovės UAB „B-Bus“ Šiaulių regiono vadovė Jolita Dūdienė skelbia, kad vežėjo autobusų parką Šiauliuose prieš kelias dienas papildė ir du šių metų gamybos „Isuzu Turquoise“ modelio autobusai, turintys 33 sėdimas vietas.
O rugpjūtį keleivius vežios dar ir šių metų gamybos „Volkswagen Crafter“ modelis, turintis 32 sėdimas vietas. Didžiausias Latvijos bendrovės autobusas, aptarnausiantis Šiaulių rajono keleivius – „Yutong 6121HQ“ markės, 2015 metų gamybos autobusas, turintis 60 sėdimų vietų.
Skelbiama, kad Latvijos vežėjas Šiauliuose įdarbino 15 vairuotojų, turinčių ne mažesnį kaip 5 metų darbo stažą vairuojant D kategorijos transporto priemones ir profesinę kvalifikaciją patvirtinančią pažymą pagal ES reikalavimus.
„Busturas“ neteko viso Šiaulių rajono
Šiaulių rajono vežėjų konkursas vyko dar praėjusį rudenį. Naujasis vežėjų konkursas buvo organizuotas kitaip, nei ankstesniais kartais – visi maršrutai buvo padalyti į tris paketus, kurių kiekviename įdėta ir pelningų, ir nuostolingų maršrutų.
Vieną iš paketų laimėjo rajono savivaldybės įmonė Kuršėnų autobusų parkas, kitą – Palangos UAB „Vlasava“ su šiauliečių UAB „Ridvija“, o trečiąjį – „Rigas mikroautobusu satiksme“.
Iš rajono rinkos per naująjį konkursą iškrito ne tik keliolika smulkių vežėjų įmonių, bet ir UAB „Busturas“
Laimėtojai naujais maršrutais turėjo pradėti vežti nuo sausio 1 dienos, tačiau UAB „Busturas“ apskundė konkursą teismui ir naujų laimėtojų darbo pradžia buvo atidėta. „Busturas“ dar sutiko vežti rajonų klientus nuo balandžio iki liepos 1 dienos, kol latvių vežėjai paprašė laiko pasirengti darbui.
„Busturo“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas „Šiaulių kraštui“ teigė, kad „Busturui“ rajone „priemiestiniai maršrutai sudarė tik apie 5 procentus įmonės verslo“. Dabar, „Busturui“ netekus priemiestinių maršrutų, liko visi Šiaulių miesto ir tarpmiestiniai maršrutai, kurie sudaro apie ketvirtadalį bendrovės verslo.
„Neslėpkim, bet kokios rinkos praradimas – nuostolis bendrovei. Ir tai nėra joks mūsų įmonės pasididžiavimas, bet pagal esamą situaciją ir savikainą, mes su savo technika nelabai būtume galėję dirbti. Mūsų technika – per didelė“, – „Šiaulių kraštui“ teigė „Busturo“ generalinis direktorius.
Šiaulių rajone, pasak Šiaulių rajono Savivaldybės Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vedėjos Audronės Birutienės, pernai „Busturo“ aptarnaujami maršrutai sudarė 21 procentą visų rajono maršrutų.
Savivaldybė kasmet vežėjams dengia patirtus nuostolius – kompensacijas už lengvatinius bilietus ir nuostolingus maršrutus. Vien 2016 metais rajono savivaldybė vežėjams išmokėjo per 325 tūkstančius eurų, iš jų „Busturo“ dalis – 84 tūkstančiai eurų.
Netekusi darbo vėl grįžo į verslą
„Tikrai niekas specialiai nesistengė pakenkti „Busturui“, tik įsitikinau, kad Dievas yra teisingas ir patarlė: nekask kitam duobės, nes pats įkrisi – galioja“, – „Šiaulių kraštui“ vakar sakė latvių vežėjo atstovės UAB „B-Bus“ Šiaulių regiono vadovė J. Dūdienė.
Būdama Šiaulių įmonės „Jūsų taksi“, kuri vežė mieste keleivius maršrutiniais mikroautobusais, direktore J. Dūdienė neteko darbo, o įmonė buvo sužlugdyta, kai Šiaulių miesto savivaldybė 2014 metų pradžioje priėmė sprendimą panaikinti visus mikroautobusų maršrutus mieste ir palikti tik vieną vežėją – Savivaldybės įmonę „Busturas“.
Įsakymą, dėl kurio darbo neteko gerokai per 100 šiauliečių, pasirašė dabartinis miesto Tarybos narys, o tada buvęs Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriumi socialdemokratas Gedeminas Vyšniauskas.
„Šiaulių kraštas“ rašė ("Valdžios įnorio kaina: skurdas, ligoninė, kapai“, 2014 03 01), kad dėl tokio sprendimo „mikriukų“ rinkoje dirbusiems žmonėms sutriko sveikata, pati J. Dūdienė buvo atsidūrusi ligoninėje. „Mikriukų“ įmonių vadovai pasakojo sulaukę ir tragiškų baigčių.
Patyrusią vežėjų įmonės vadovę J. Dūdienę susirado ir pakvietė į darbą Latvijos vežėjų bendrovė.
J. Dūdienė teigė, kad belgiškos kilmės kapitalo turinčios vežėjų įmonės tikslas – apimti visas Baltijos šalis, todėl ties Šiauliais jie tikrai nesustos. Jau nuo rugsėjo 1 dienos latvių įmonė taip pat pradės aptarnauti dalį Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų.
„Vilniuje jie turės 120 autobusų, Šiaulių rajonas jiems – tik ašaros“, – sakė J. Dūdienė.
Jos teigimu, dėl Latvijos valstybinės politikos, jų vežėjai privalo turėti naujus autobusus, todėl latviams nesunku buvo nukonkuruoti „senus, supuvusius, suplėkusius, baisius“ autobusus turinčius vežėjus.
Seniausi latvių autobusai, vežantys rajono keleivius – 2013 metų gamybos. Latvių bendrovė jau suteikė darbo tiems vairuotojams, kurie neteko darbo nelaimėję rajono vežėjų maršrutų.
„Įmonės mokesčiai taip pat liks Lietuvoje, nes latvių įmonė registravo filialą Vilniuje“, – sakė J. Dūdienė.
„Nušlavė“ savikaina, bet bilietai brango
Bendrovės atstovės pranešime teigiama, kad Latvijos vežėjas pagal sutartį su Savivaldybe Šiaulių rajono gyventojus gabens trejus metus iki 2020 metų liepos 1 dienos rajono Tarybos nustatytais tarifais.
Pagrindinis kriterijus, pagal kurį vežėjai laimėjo konkursą – mažiausia kaina. Rašėme, kad latviai nušlavė vietinius vežėjus akivaizdžiai mažesne savikaina – 0,61 cento už kilometrą, o vietiniai vežėjai viešųjų pirkimų konkurse pasiūlė, pavyzdžiui, 0,76 cento už kilometrą kainą.
„Šiaulių kraštas“ rašė, kad rajono savivaldybė birželio 27 dienos posėdyje nutarė branginti bilietus keleiviams.
Nuo rugpjūčio 1 dienos važiuojantys vietinio susisiekimo maršrutais Kuršėnai–Šiauliai ir Šiauliai–Kuršėnai mokės nebe 1,15 euro, o – 1,40 euro, nes bilietas brango po 1 centą už kiekvieną kilometrą, nors dalyje kitų maršrutų bilietų kaina sumažinta.
„Latvių įmonė tikrai neprašė branginti bilietų, prašė – kiti vežėjai. Kaip mes būtume galėję prašyti dar nepradėję dirbti“, – sakė J. Dūdienė.
Ji teigė, kad pirmomis dienomis „prisvilusių blynų“ būta dėl to, kad daugeliui vairuotojų – tai visiškai nauji maršrutai. Žadama, jog latvių vežėjo vairuotojus žmonės netrukus galės atskirti iš specialios aprangos.
Giedriaus BARANAUSKO, autorės nuotr.
Latvių vežėjo mersedesai – 2013 metų gamybos, o nauji „Isuzu“ markės autobusai rajono keliuose skaičiuoja net ne savo darbo mėnesius, o dienas.
Latvių vežėjo atstovės UAB „B-Bus“ Šiaulių regiono vadovė Jolita Dūdienė: latviai, į Lietuvą įžengę per Šiaulių rajoną, turi tikslą užimti visą Baltijos šalių rinką.
„Busturo“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas teigė, kad „Busturui“ rajone priemiestiniai maršrutai sudarė tik apie 5 procentus įmonės verslo.
Latvių vežėjai viešųjų pirkimų konkurse konkuravo ir su skylėtais Kuršėnų autobusų parko autobusais, kurie rinkoje išliko.
Šiaulių rajono savivaldybės Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vedėja Audronė Birutienė sakė, jog Šiaulių miesto savivaldybės įmonė „Busturas“ 2016 metais užėmė apie penktadalį rajono vežėjų rinkos.