Kuro kainos atima pelną ir darbą

Kuro kainos atima pelną ir darbą

Kuro kainos atima pelną ir darbą

Vairuotojų kantrybė, kylant degalų kainoms, senka: sekmadienį kauniečiai buvo pirmieji, degalinėse pradėję protesto akciją prieš kylančias degalų kainas. Vairuotojai degalų pylėsi tik už litą, taip apsunkindami degalinių darbą. Dėl kainų šuolių vežėjai Europoje bankrutuoja, Lietuvoje — atleidžia darbuotojus.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Brangins paslaugas

Vieno lito akcija turėtų tęstis ir šią savaitę bei atsiristi iki Šiaulių.

Lietuvoje savaitės pradžioje populiariausios markės benzino 95 litras kainavo 3,95— 4,02 lito, dyzelinas — nuo 4,33 iki 4,39 lito.

Šiaulių mieste veikiančios įmonės „Miesto taksi“ direktorius Darius Girdauskas sako: labiausiai paveikia ne pats degalų brangimo faktas, o kainos šuoliai, nes žmonės nebespėja taip greitai reaguoti.

Taksi įmonei, direktoriaus teigimu, degalų brangimas itin atsiliepė, nes ji tiesiogiai priklauso nuo degalų kainos.

„Koks pelnas? Visiškai nieko nelieka, viską išleidžiame kurui. O ir klientai mažiau naudojasi taksi paslauga, nes ji nėra pirmojo būtinumo“, — sako direktorius. Klientų sumažėjimą įmonė pajuto jau nuo pavasario.

„Miesto taksi“ kol kas Šiauliuose veža po 1,70 lito už kilometrą. Direktorius sako, kad vežimo kainą teks branginti, tik dar nenusprendė, nuo kada. Pastarąjį kartą įmonė kainą kėlė prieš Naujuosius metus.

Atleidžia darbuotojus

„Blogai, blogai“, — net neabejoja UAB Naujosios Akmenės autobusų parkas direktorius Jurgis Sarulis. — Degalų kainos kyla nuo vasario mėnesio, o galo nesimato, degalų rinka nekontroliuojama“.

Apie pelną tik dyzeliną naudojantis autobusų parkas nė negalvoja, o nuostolis per pirmuosius penkis mėnesius siekia 70 tūkstančių litų.

Bendrovė jau nuo vasario mėnesio mažina darbuotojų skaičių, šiemet planuojama atleisti aštuonis žmones.

Maršrutus bendrovė sumažino jau praėjusių metų pabaigoje, todėl šiemet daugiau neatsisakys. Tik nuo birželio 20 dienos iki rugsėjo 1 dienos, kuomet į mokyklas nevežami mokiniai ir sumažėja keleivių srautas, kai kuriais maršrutais priemiestiniai autobusai važiuos rečiau.

Naujosios Akmenės autobusų parkas bilietų kainas kėlė nuo šių metų balandžio 1 dienos: 1 kilometro keleivio važiavimo tarifas pakilo iki 5,2 cento, tai sudaro apie 20 procentų brangimą. Kitą kainos kilimą direktorius prognozuoja rudenį.

Išnaudoja rusišką kurą

Vienos iš krovinių pervežimų įmonės vykdomojo direktoriaus Edmundo Gruzdžio teigimu, per keturis šių metų mėnesius bendras degalų brangimas Europoje siekė 23 procentus.

Kovo— balandžio mėnesių duomenimis, Prancūzijoje dyzelinas kainavo 4,4 lito, Vokietijoje — 4,76, Belgijoje — 4,3, Austrijoje — 4,1 lito.

Todėl vežėjai šiuo metu stengiasi kaip galima mažiau piltis kuro Europoje ir išnaudoti rusiško kuro kainos skirtumus.

Bet birželio pradžioje pirmą kartą šiais metais kuras ženkliai brango ir Rusijoje — šiuo metu litras dyzelino vidutiniškai kainuoja beveik dolerį.

Vežėjų nuotaikos būtų geresnės, jei rinkoje atsirastų stabilumo. O dabartinė situacija — neaiški, nes nežinia, kokios bus kuro kainos po mėnesio. O tarptautinių pervežimų kainos nekyla taip sparčiai, kaip norėtųsi vežėjams.

Turės sumažėti vežėjų

Nors lietuviškas kuras santykinai pabrango daugiau nei kuras Europoje,o pabrangimas Europos gyventojams buvo mažiau ženklus nei lietuviams, būtent Ispanijos, Prancūzijos vežėjus kainų šuolis paskatino išeiti į gatves.

E. Gruzdžio teigimu, situacija Europoje nėra lengva: sausį apie bankrotą paskelbė viena iš didžiausių Vokietijos pervežimo kompanijų.

Bet apie streikus Lietuvoje kol kas nekalbama.

„Mano nuomone, streikų Lietuvoje nebus dėl kelių priežasčių: pirma — lietuviai yra kantresni, antra — nežinia, ką gali padaryti Lietuvos vežėjai ir prieš ką streiką nukreipti, nes naftos kainų sumažinti neįmanoma.

Pagalba iš Vyriausybės įtakotų situaciją, bet tai — ne išsigelbėjimas. Didžiausią efektą protestais gali pasiekti vidus pervežimo įmonių vežėjai: kiltų nepasitenkinimas, jei pritrūktų prekių prekybos centruose„, — sako E. Gruzdys.

Jo nuomone, rinkoje turi sumažėti tarptautinių vežėjų, todėl perspektyvoje įvyks tiek pačių transporto priemonių, tiek vežėjų persiskirstymas: tik sunku prognozuoti, kada.

Metų pradžioje buvo galvojama, kad minėtas laikas bus vasara, kuri yra kritinis laikotarpis vežėjams. Todėl jau rudenį turėtų paaiškėti, kas nesugebėjo išsilaikyti, kas laiku pasitraukė iš rinkos, o kas — pavėluotai ir su nuostoliais.

Kelerius paskutinius metus vežėjai optimizmo nestokojo: rinka augo gana sparčiai. Bet jau šiais metais arba kitų metų pradžioje teks rinkti optimizmo vaisius. Belieka spėti, koks nusileidimas bus po spartaus augimo.

Nors situacija pervežimų rinkoje tampa sudėtingesnė, gerų vairuotojų trūksta iki šiol. Kol kas vyksta migracija iš kitų rinkų: Lietuvoje dirba nemažai Baltarusijos vairuotojų. O lietuviai, vykdavę dirbti į Europą, pradeda grįžti.

Situacijai kintant, manoma, kad metų pabaigoje norinčių dirbti Lietuvoje vairuotojų pagausės. Gali būti mažinami vairuotojų atlyginimai.

Galės importuoti pigesnį dyzeliną

Vežėjai akcentuoja: pagrindinė nesustojamai brangstančio kuro priežastis — monopolinė naftos produktų didmeninė rinka. Ši išvada nuskambėjo praėjusią savaitę asociacijos „Linava“ ir transporto įmonių vadovų rengtame susitikime.

Vežėjų nuomone, Vyriausybė turi kuo skubiau liberalizuoti naftos produktų importą ir atsisakyti specifinių degalų kokybės reikalavimų, kad būtų galimybė degalų importui iš ne Europos Sąjungos šalių.

Į vieną iš dalyvių siūlymą jau atsižvelgta: vakar ūkio ministras Vytas Navickas pasirašė įstatymą, pagal kurį nuo rudens Lietuvoje bus galima prekiauti pigesniu F klasės žieminiu dyzelinu, kurį galės gaminti ir AB „Mažeikių nafta“, ir bus galima jį importuoti iš kitų šalių.

Šią savaitę pradėta kalbėti ir apie degalų kainos mažėjimo galimybę. „Lietuva Statoil“ pardavimų ir tiekimo departamento direktoriaus Skirmanto Mačiuko teigimu, švelnesnę situaciją rinkoje lemia sustiprėjęs doleris.

KITIMAS: Vienos iš krovinių pervežimų įmonės vykdomojo direktoriaus Edmundo Gruzdžio teigimu, apie galimybę, jog rinkoje išliks visi vežėjai, išlaikydami tokią plėtrą, kurią planavo, — nebegalvojama. 

Sauliaus JANKAUSKO nuotr.

Išnaša: „Bendrovė jau nuo vasario mėnesio mažina darbuotojų skaičių, šiemet planuojama atleisti aštuonis žmones.