Kova dėl „Busturo“ kąsnio pasiekė STT

Kova dėl „Busturo“ kąsnio pasiekė STT

Ko­va dėl „Bus­tu­ro“ kąs­nio pa­sie­kė STT

Šiau­lių au­to­bu­sų sto­ty­je die­gia­ma pri­va­čios Kau­no ve­žė­jų bend­ro­vės „Kaut­ra“ ka­sų val­dy­mo sis­te­ma. Bu­vęs „Bus­tu­ro“ bend­ro­vės va­do­vas To­mas Bie­lins­kas ti­ki­na, jog kon­ku­ren­tas da­bar val­dys „Bus­tu­ro“ kon­fi­den­cia­lią in­for­ma­ci­ją. Jis pa­ts bu­vo spė­jęs įdieg­ti lat­vių sis­te­mą, bet ji pa­ša­lin­ta.

Dėl ga­li­mai ne­tei­sė­tų veiks­mų bu­vęs va­do­vas at­si­dū­rė tei­sė­sau­gos aki­ra­ty­je –  Spe­cia­lių­jų ty­ri­mų tar­ny­bos Šiau­lių val­dy­bos pa­rei­gū­nai pra­dė­jo iki­teis­mi­nį ty­ri­mą.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ,

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

redakcija@skrastas.lt

„Bus­tu­rą“ štur­ma­vo STT

Va­kar Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės bend­ro­vę „Bus­tu­ras“ krė­tė Spe­cia­lių­jų ty­ri­mų tar­ny­bos (STT) pa­rei­gū­nai. Įta­ria­ma, kad ga­li­mai bu­vo pa­da­ry­ta ne­tei­sė­tų veiks­mų ir pa­žei­di­mų pa­si­ra­šant vie­šo­jo trans­por­to elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mos įdie­gi­mo Šiau­lių mies­te su­tar­tį. Vyk­do­mo pro­jek­to ver­tė – dau­giau nei mi­li­jo­nas eu­rų.

STT pa­rei­gū­nai at­li­ko UAB „Bus­tu­ras“ do­ku­men­tų, su­si­ju­sių su mi­nė­tos pa­slau­gos pir­ki­mu, poė­mius.

Vyk­dant ant­ra­die­nį pra­dė­tą iki­teis­mi­nį ty­ri­mą dėl ga­li­mo pikt­nau­džia­vi­mo sie­kiant as­me­ni­nės nau­dos, bus aiš­ki­na­ma­si, ar ne­pikt­nau­džiau­ta tar­ny­bi­ne pa­dė­ti­mi ir ne­siek­ta tur­ti­nės nau­dos taip ga­li­mai pa­da­rant di­de­lę ža­lą „Bus­tu­rui“ ir Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bei.

Įta­ri­mai kol kas ne­pa­reikš­ti nie­kam.

Abejonės dėl sandorio

Neo­fi­cia­liais duo­me­ni­mis, agen­tams ke­lia abe­jo­nių bu­vu­sio di­rek­to­riaus T. Bie­lins­ko va­do­va­vi­mo lai­ko­tar­piu at­lik­ti san­do­riai, su­si­ję su elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mos die­gi­mu.

Ži­no­ma, kad, pa­si­trauk­da­mas iš „Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­rei­gų, T. Bie­lins­kas va­sa­rio 29 die­ną su Klai­pė­dos bend­ro­ve „Al­ma­va“ pa­si­ra­šė su­tar­tį. Jo­je nu­ma­ty­ta, kad Šiau­lių au­to­bu­sų bend­ro­vė „Al­ma­vai“, ofi­cia­liai au­to­bu­sų bi­lie­tų sis­te­mos „Bus Tic­ket Pro“ pla­tin­to­jai, kiek­vie­ną mė­ne­sį mo­kės pro­cen­tus nuo par­duo­tų elekt­ro­ni­nių bi­lie­tų už­mies­čio bei prie­mies­čio rei­suo­se.

Ši su­tar­tis ko­vo mė­ne­sį Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ini­cia­ty­va bu­vo nu­trauk­ta.

Dar dau­giau abe­jo­nių ky­la dėl dau­giau nei mi­li­jo­no eu­rų ver­tės san­do­rio skaid­ru­mo su elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mos įdie­gi­mo kon­kur­są lai­mė­ju­sia įmo­ne „Em­pi­ri­ja“. Ši su­tar­tis bu­vo pa­si­ra­šy­ta 2014 me­tų pra­džio­je, ta­čiau įsi­pa­rei­go­ji­mai per nu­ma­ty­tą lai­ką įvyk­dy­ti ne­bu­vo.

Už san­do­rio rei­ka­la­vi­mų ne­si­lai­ky­mą ran­go­vas tu­rė­jo su­mo­kė­ti ne­tesy­bas. Ta­čiau jos bu­vo nu­ra­šy­tos pa­tei­kiant ke­lias są­ly­gas.

STT agen­tams ky­la ir dau­giau neaiš­ku­mų dėl vie­šo­jo trans­por­to elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mos įdie­gi­mo Šiau­lių mies­te skaid­ru­mo.

Kam ati­teks in­for­ma­ci­ja?

T. Bie­lins­kas ko­vo pra­džio­je bu­vo at­leis­tas iš „Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­rei­gų. Prieš išei­da­mas iš dar­bo jis spė­jo au­to­bu­sų sto­ty­je įdieg­ti lat­vių pro­gra­mi­nę įran­gą bi­lie­tų par­da­vi­mo ka­soms val­dy­ti. Ji vei­kė nuo ko­vo 1 die­nos. T. Bie­lins­kas nuė­jo dirb­ti į tą pa­čią Klai­pė­do­je vei­kian­čią bend­ro­vę, ku­ri „Bus­tu­rui“ die­gė bi­lie­tų par­da­vi­mo val­dy­mo sis­te­mą.

Bu­vu­sio va­do­vo aiš­ki­ni­mu, elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mą Šiau­liuo­se die­gian­ti UAB „Em­pi­ri­ja“ tu­rė­jo pa­rei­gą įdieg­ti ir pro­gra­mi­nę įran­gą au­to­bu­sų sto­ties ka­soms val­dy­ti, bi­lie­tams in­ter­ne­tu par­duo­ti.

„Em­pi­ri­ja“, pa­ti ne­tu­rė­ju­si to­kio pro­duk­to, pa­siū­lė dieg­ti „Kaut­ros“ sis­te­mą. T. Bie­lins­kas tam pa­si­prie­ši­nęs, nes „Kaut­ra“, jo žo­džiais, yra di­džiau­sia „Bus­tu­ro“ kon­ku­ren­tė.

„Ka­te­go­riš­kai ne­su­ti­kau, nes tai pro­gra­ma, per ku­rią ei­na in­for­ma­ci­ja apie par­da­vi­mus, fi­nan­si­nės ata­skai­tos, o įmo­nė tu­ri sau­go­ti sa­vo ko­mer­ci­nes pa­slap­tis, – tvir­ti­no T. Bie­lins­kas. – Kas sis­te­mą val­do, tas ma­to vi­sus duo­me­nis apie tarp­mies­čio ir prie­mies­čio ke­lei­vių srau­tus, kiek bi­lie­tų ko­kio­mis kryp­ti­mis par­duo­da­ma. Rin­ko­da­ros pra­sme la­bai nau­din­ga tu­rė­ti to­kią in­for­ma­ci­ją.“

To­dėl esą priė­męs ry­gie­čių, ku­rie nė­ra su­si­ję su ve­žė­jais, pa­siū­ly­mą dieg­ti jų ap­tar­nau­ja­mą ne­prik­lau­so­mą sis­te­mą. Ti­ki­no, jog ji bu­vo įdieg­ta ne­mo­ka­mai, kaip „pi­lo­ti­nė“, „Bus­tu­ras“ ne­mo­ka­mai ga­lė­jo ja nau­do­tis me­tus.

Pa­ti­ki­mu­mu sua­be­jo­jo

Sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos sky­riaus ve­dė­ja Kris­ti­na Šmid­tie­nė yra „Bus­tu­ro“ val­dy­bos pir­mi­nin­kė. „Šiau­lių kraš­tui“ ji tei­gė, jog bend­ro­vės val­dy­ba nu­spren­dė at­si­sa­ky­ti lat­vių sis­te­mos, nes sua­be­jo­ta die­gė­jų įmo­nės pa­ti­ki­mu­mu.

T. Bie­lins­kas su­tar­tį su­da­ręs „ne su lat­viais“, o su UAB „Al­ma­va“, į ku­rią ir nuė­jęs dirb­ti.

„Al­ma­va“ įkur­ta prieš ke­lis mė­ne­sius, tu­ri tik du dar­buo­to­jus, ne­tu­ri nei kre­di­to is­to­ri­jos, nei pa­tir­ties, – ti­ki­no K. Šmid­tie­nė. – Ne­bu­vo jo­kio su­de­ri­ni­mo su įmo­nės val­dy­ba, jo­kio tech­ni­nio sis­te­mos ap­ra­šy­mo, priė­mi­mo-per­da­vi­mo ak­to. Tie­siog T. Bie­lins­kui išei­nant iš dar­bo ši su­tar­tis bu­vo iš­trauk­ta ir pa­teik­ta ant sta­lo. To­dėl te­ko ana­li­zuo­ti ir žiū­rė­ti, su kuo ji su­da­ry­ta. Ne­ga­lė­jo­me to­kiai įmo­nei pa­ti­kė­ti klien­tų duo­me­nų sau­gu­mo, yra ir ban­ki­niai mo­kė­ji­mai.“

„Em­pi­ri­ja“ in­for­ma­vu­si, kad su „Kaut­ra“ su­da­rė su­bran­gos su­tar­tį, kad diegs „Kaut­ros“ mo­du­lį. Dėl to abe­jo­nių val­dy­bos pir­mi­nin­kei ne­ki­lo. Aiš­ki­no­si sis­te­mos „ri­bas": ko­kia in­for­ma­ci­ja pe­rei­na „į aną pu­sę“. Bu­vo pa­ti­kin­ta, kad „Em­pi­ri­ja“ vi­sus duo­me­nis val­dys, o ser­ve­riai yra ne „Kaut­ro­je“.

„Pa­si­ra­šy­ti įsi­pa­rei­go­ji­mai dėl duo­me­nų ne­nau­do­ji­mo, ne­tu­ri­me pa­grin­do abe­jo­ti, o ran­gos su­tar­ty­je ne­bu­vo nu­ma­ty­ta, kad „Em­pi­ri­ja“ ne­ga­li rink­tis su­bran­go­vo, – sa­kė K. Šmid­tie­nė. – Ana­lo­go tai sis­te­mai Lie­tu­vo­je nė­ra, ma­to­me, kiek daug sto­čių ja nau­do­ja­si.“

Jos žo­džiais, „ke­lei­vių srau­tai nė­ra kon­fi­den­cia­li in­for­ma­ci­ja": „Tuos duo­me­nis ga­li­ma su­si­rink­ti ir at­si­sto­jus prie au­to­bu­so.

Ma­to vien pri­va­lu­mus

„Bus­tu­ro“ lai­ki­na­sis ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Sil­vas Ge­da­mins­kas „Kaut­ros“ sis­te­mo­je įžvel­gia tik pri­va­lu­mus. Jo žo­džiais, bu­vęs va­do­vas su­da­ręs ne­tei­sė­tą ir ne­nau­din­gą įmo­nei su­tar­tį.

„Lat­viai nie­ko mums ne­do­va­no­jo,– tvir­ti­no S. Ge­da­mins­kas. – „Al­ma­vai“ tu­rė­jo­me mo­kė­ti 1 pro­cen­tą nuo vi­sų par­duo­tų bi­lie­tų apy­var­tos. Nut­rau­kė­me tą su­tar­tį, nes pa­tys ne­tu­rė­jo­me tos sis­te­mos dieg­ti, kai yra su­tar­tis su „Em­pi­ri­ja“, o ka­sų val­dy­mo sis­te­ma yra su­tar­ties dėl elekt­ro­ni­nio bi­lie­to įve­di­mo da­lis.“

Dėl kon­ku­ren­to įve­da­mos sis­te­mos ne­ma­to jo­kios pro­ble­mos – ir Vil­niaus, ir Klai­pė­dos, ir ki­tų dar dvi­de­šim­ties mies­tų au­to­bu­sų sto­ty­se ji vei­kia. Ke­lei­viams ir „Bus­tu­rui“ bus nau­din­ga: ir ka­so­se, ir in­ter­ne­te bus ma­to­mos lais­vos vie­tos prie sis­te­mos pri­si­jun­gu­sių ve­žė­jų au­to­bu­suo­se, va­žiuo­jan­čiuo­se per Šiau­lių au­to­bu­sų sto­tį.

Lat­vių sis­te­ma bu­vu­si už­da­ra: „Ma­tė­me tik sa­vo au­to­bu­sus.''

Pas­vars­tė, jei­gu ki­ti ve­žė­jai „Kaut­ros“ bi­jo­tų, ne­dieg­tų jos sis­te­mos sa­vo au­to­bu­sų sto­ty­se.

„Pa­ra­met­rų tos pro­gra­mos ne­ži­nau, bet jei­gu pa­si­tvir­tin­tų, jog „Kaut­ra“ kaž­ko­kius duo­me­nis val­dys, tai bus ki­ti rei­ka­lai – paaiš­kės prii­mant sis­te­mą“, – ti­ki­no S. Ge­da­mins­kas.

Sa­vi­val­dy­bė įva­riu­si „šo­ką“

Bend­ro­vės „Em­pi­ri­ja“ va­do­vas Hen­ri­kas Ma­tu­lio­nis „Šiau­lių kraš­tą“ ti­ki­no pa­ty­ręs „šo­ką“, kai prieš tris sa­vai­tes su­ži­no­jo, kad Sa­vi­val­dy­bės nu­ro­dy­mu nu­trauk­ta su­tar­tis su lat­vių įmo­ne, o to­liau pro­ble­mą tu­rin­ti iš­spręs­ti „Em­pi­ri­ja“.

Jis aiš­ki­no, jog Lie­tu­vo­je funk­cio­nuo­ja tik dvi sis­te­mos – lat­vių ir „Kaut­ros“. Su „Kaut­ra“ se­niai tu­ri vers­lo ry­šių, prieš aš­tuo­ne­rius me­tus įren­gė jos au­to­bu­suo­se ka­sos apa­ra­tus ir ži­no, kaip fun­cio­nuo­ja ka­sų val­dy­mo sis­te­ma. Tre­čią sis­te­mą pa­tiems su­kur­ti per trum­pą lai­ką su­dė­tin­ga.

Ka­dan­gi bu­vęs įmo­nės va­do­vas „Kaut­ros“ sis­te­mai prie­ši­no­si, ban­dęs per K. Šmid­tie­nę iš­klaus­ti Sa­vi­val­dy­bės po­li­ti­kų nuo­mo­nės, ką rink­tis.

„Bu­vo pa­sa­ky­ta, kad tai – mū­sų rei­ka­las“, – sa­kė H. Ma­tu­lio­nis.

Šiau­lių au­to­bu­sų sto­ty­je lat­vių sis­te­ma ge­rai funk­cio­na­vu­si. Bet iš­gir­dęs, jog yra ri­zi­kos, nes sis­te­mą die­gė ne pa­grin­di­nė lat­vių įmo­nė, o ma­ža ant­ri­nė įmo­nė.

„Jei­gu ji pa­si­trauk­tų iš Lie­tu­vos, tu­rė­tu­me pro­ble­mų su sis­te­mos prie­žiū­ra, ir mus paau­ko­tų, – tei­gė „Em­pi­ri­jos“ va­do­vas. – To­dėl pa­si­rin­kau „Kaut­rą“.

Kas ką pri­žiū­rės?

„Em­pi­ri­ja“ pri­žiū­rės ka­sų val­dy­mo sis­te­mą“, – sa­kė H. Ma­tu­lio­nis, bet paaiš­ki­no: – Pa­si­ra­šė­me su­tar­tį su „Kaut­ra“. Ope­ra­ty­vi­nę prie­žiū­rą at­liks, smul­kius ge­di­mus ša­lins mū­sų par­tne­riai Šiau­liuo­se, jei­gu rim­ti ge­di­mai bus, nuo­to­li­niu bū­du sis­te­mos duo­me­nų sau­gu­mą pri­žiū­rės „Kaut­ra“.

H. Ma­tu­lio­nis ne­nei­gė, jog yra „teo­ri­nė“ ga­li­my­bė „Kaut­rai“ su­ži­no­ti „Bus­tu­ro“ kon­fi­den­cia­lius duo­me­nis.

„Su „Kaut­ra“ esa­me pa­si­ra­šę kon­fin­den­cia­lu­mo su­tar­tį, net jei­gu su­ži­nos, nie­kur tos in­for­ma­ci­jos ne­ga­lės pa­nau­do­ti, – ti­ki­no jis. – Teo­riš­kai pri­si­jung­ti ga­li – įsi­lau­žė­liai pri­si­jung­ti ga­li prie bet ko. Bet ką iš to lai­mės? Šiau­lių va­rian­te įdie­gia­me tik mi­ni­mu­mą funk­ci­jų – bi­lie­tų par­da­vi­mą.“

Tei­sė­sau­ga gra­si­na ir par­la­men­ta­ras

Sei­mo na­rys so­cial­de­mok­ra­tas Ed­var­das Ža­ka­ris „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, jog aiš­kin­sis ap­lin­ky­bes, ko­dėl „Bus­tu­rui“ die­gia­ma kon­ku­ren­to sis­te­ma.

„Jei­gu pa­si­tvir­tin­tų, jog kon­ku­ren­tui ga­li bū­ti priei­na­mi „Bus­tu­ro“ duo­me­nys, kreip­siuos ir į Kon­ku­ren­ci­jos ta­ry­bą, ir į tei­sė­sau­gą“, – tei­gė par­la­men­ta­ras.

Šiau­lių mies­to ta­ry­bos opo­zi­cinės So­cial­de­mok­ra­tų frak­ci­jos na­rys Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas taip pat įžvel­gia ga­li­mą ri­zi­ką įmo­nei.

„Įki­šo la­pė uo­de­gą į viš­ti­dę, grei­tai ir vi­sa įlįs, – ko­men­ta­vo si­tua­ci­ją G. Vyš­niaus­kas. – Įsi­lei­džia­ma di­džiau­sio „Bus­tu­ro“ kon­ku­ren­to sis­te­ma, ir neaiš­ku, kas bus to­liau. Kai toks veiks­mas da­ro­mas, įžvelg­ti ga­li­ma ir įmo­nės pri­va­ti­za­vi­mo sce­na­ri­jų.“

Jo žo­džiais, „Bus­tu­ro“ si­tua­ci­ja yra su­dė­tin­ga. Sa­vi­val­dy­bės po­li­ti­kams tei­kia­mi duo­me­nys, jog ke­lei­vių per praei­tus me­tus su­ma­žė­jo apie 10 pro­cen­tų. Kon­ku­ren­ci­ja dėl tarp­mies­čio ke­lei­vių ve­ži­mo yra di­de­lė, o ne­ga­li­ma at­mes­ti, jog in­for­ma­ci­ja apie „Bus­tu­ro“ ke­lei­vių srau­tus „nu­te­kės“ ir bus nau­din­ga kon­ku­ren­tui.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

KON­KU­REN­CI­JA: Pa­gal elekt­ro­ni­nio bi­lie­to die­gi­mo su­tar­tį Šiau­lių au­to­bu­sų sto­ty­je tu­rė­jo bū­ti įdieg­ta ir bi­lie­tų par­da­vi­mo ka­sų val­dy­mo sis­te­ma – pa­si­rink­ta „Bus­tu­ro“ kon­ku­ren­tės „Kaut­ros“ sis­te­ma.

SI­TUA­CI­JA: To­mas Bie­lins­kas dėl sa­vo spren­di­mo įdieg­ti lat­vių sis­te­mą ap­lin­ky­bių pa­te­ko į tei­sė­sau­gos aki­ra­tį.

PA­SI­RIN­KI­MAS: Kris­ti­na Šmid­tie­nė, Sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos sky­riaus ve­dė­ja ir „Bus­tu­ro val­dy­bos pir­mi­nin­kė, tei­gia, jog ran­go­vo rei­ka­las bu­vo pa­si­rink­ti, ko­kią sis­te­mą dieg­ti.

Redakcijos archyvo nuo­tr.

SIS­TE­MA: Ar elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mos Šiau­lių mies­te įdie­gi­mo ne­tem­do ko­rup­ci­jos še­šė­lis, tu­rė­tų paaiš­kė­ti po STT ty­ri­mo.