Kontrabandos namas vis didėja

Kontrabandos namas vis didėja

Kontrabandos namas vis didėja 

Pernai Seimo net kelis kartus didinti degalų, cigarečių ir alkoholio akcizai leido suklestėti kontrabandos gabentojams ir nusausino valstybės biudžetą.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Kontrabanda nesvetima ir įmonėms

Šiaulietis Viktoras (vardas pakeistas) — tolimųjų reisų vairuotojas. Vyras septinti metai dirba vienoje Šiaulių apskrities įmonėje. Pagrindinis maršrutas — Kaliningrado sritis. Tikslas — parvežti pigesnio dyzelino.

Viktoras sutinka papasakoti kontrabandinių degalų iš Kaliningrado srities gabenimo schemą.

Tiesiausias kelias dyzelio kontrabandai šiuo metu — į Rusiją. „Furos“, kurių bakuose telpa apie pusantros tonos kuro, Rusijos sieną kerta tuščiu baku. Netoli nuo sienos kuro talpos pripildomos gerokai pigesnio rusiško dyzelino ir iš karto suka Lietuvos link.

Grįžus vilkikų bakuose esantis dyzelinas išpumpuojamas į įmonės kolonėlę. Iš jos savo bakus pildosi „furos“, vežančios krovinius į Europos Sąjungos valstybes. Kontrabandinis dyzelis naudojamas ir lengviesiems įmonės automobiliams.

Viktoras sako, kad pigesnių degalų į Rusiją važiuojama du kartus per mėnesį.

„Dvi kelionės — trys tonos dyzelio, — sakė šiaulietis. — Kontrabandinio kuro parvežti vyksta trys arba keturi vilkikai. Štai kiek Lietuvos valstybei nesumokėto PVM mokesčio ir į biudžetą nesurinktų pinigų.“

Viktoras žino, kad kitų transporto įmonės vairuotojams moka labai mažus atlyginimus, bet sudaro sąlygas vilkikų bakuose parsigabenti kuro, kurį vairuotojai vėliau parduoda.

Benzinas — smulkiems vartotojams

Kas nežino, kad į Lietuvą iš Kaliningrado srities bei Baltarusijos atvežamas gerokai pigesnis kuras. Automobilių miestuose ir keliuose daug, o degalinėse laukti netenka.

Šiaulietis Rimantas (vardas redakcijai žinomas) kategoriškai atsisako kalbėti, ir tik prisaikdinęs, jog jo nelegalaus verslo detalės nebus iki galo atskleistos, sutinka.

Pasak 53 metų vyriškio, prieš pusantrų metų jis metė tolimųjų reisų vairuotojo darbą: krito atlyginimai, be to, labai pavargo nuo nuolatinės įtampos. Netekęs pajamų šiaulietis sumanė pabandyti iš Kaliningrado srities parvežti pigesnio benzino ir parduoti pažįstamiems. Įsuko ratą.

„Dabar lengvuoju automobiliu į Kaliningrado sritį kursuoju du kartus per savaitę, — sakė Rimantas. — Viena kelionė — parduoti bake pargabenu apie penkiasdešimt litrų A95 markės benzino. Pirkėjams sudarau eilę, nes visų norinčių aprūpinti nespėju.“

Rimantas rusiškus degalus parduoda po tris litus už litrą, o Rusijoje moka apie du litus.

Šiaulietis neabejoja, kad didžioji dalis automobilininkų važinėja kontrabandiniais degalais, tai liudija ir tuščios degalinės.

„Nelegalu? Taip, nelegalu. Jei Lietuvoje nebūtų neprotingai pučiami mokesčiai, kas piltųsi kontrabandinį, o ne vietos degalinių kurą? — svarsto Rimantas. — O jei būtų darbo, kas rizikuotų verstis kontrabanda?

Rimantas nesijaučia besielgiantis teisingai, bet pasak jo, valdžia pati skatina kontrabandą keldama akcizą ir nesugebėdama pažaboti „Mažeikių naftos“.

Į Rimanto namų kiemą užsuka pirkėjas. Vyriškis neprisistato, tačiau paklaustas, ar važiuoja tik kontrabandiniu benzinu, atsako: važiuotų, jei jo visuomet gautų. Kartais, anot vyro, rusiško benzino, net ir užsisakius , tenka ilgokai laukti.

Biznis — cigaretės

Rimantas veža ne tik benziną. Rusijoje prisipildęs automobilio baką, nepamiršta salone „užkišti“ ir keliolikos blokų rusiškų cigarečių. Šiaulietis sako, kad didesnių kiekių gabentojai rusams pasieniečiams sumoka “premijas“. Įvežtos kontrabandinės cigaretės atneša iki dviejų šimtų procentų pelno.

Tik šiek tiek daugiau nei litą už pakelį populiariausių cigarečių „Saint George“ ir “Jin Ling“ Rusijoje paklojęs Rimantas be vargo parduoda po keturis litus. Rūkorių — eilės.

Kontrabandinių rūkalų prekeiviai Šiaulių turguje kone choru teiraujasi, gal reikia cigarečių. Pakanka ženklo ir pardavėjas galva parodo, kurioje turgavietės pusėje laukia prekė.

Krepšius su cigaretėmis laikyti prie savęs rizikinga: baiminamasi patikros. Tačiau policijos pareigūnų, Mokesčių inspekcijos ar kitų institucijų reidai „turgaus cigaretininkams“ neretai žinomi iš anksto. Savi ryšiai?

Grįžtama į 2002-uosius

Preliminariais duomenimis, praėjusiais metais Lietuvos muitinės pareigūnai sulaikė neteisėtai gabenamų prekių už daugiau nei 44,5 milijonus litų. Tai kone dvigubai daugiau nei 2008-aisiais.

Per penkis šių metų mėnesius jau sulaikyta daugiau kaip penki milijonai nelegaliai gabenamų cigarečių pakelių, kurių vertė — maždaug 36,6 milijono litų. Tai sudaro net 84 procentus per visus 2009 metus sulaikytų nelegaliai gabentų prekių vertės. Šiemet oficialiai sulaikyta rūkalų kontrabanda išaugo beveik septynis kartus.

Tokio masto kontrabanda, kokia fiksuojama pastaraisiais metais, anot statistikos, buvo tik 2002-aisiais. Prieš keletą mėnesius naujasis Muitinės departamento generalinis direktorius Antanas Šipavičius viešai pripažino, kad pareigūnai sulaiko tik apie dešimtį procentų į Lietuvą įvežamos rūkalų kontrabandos.

Nemaža dalis kontrabandinių rūkalų tranzitu išsiunčiama į Vakarų Europos šalis.

Siūloma griežtinti bausmes

Prezidentė Dalia Grybauskaitė Seimui pateikė Baudžiamojo kodekso 47 straipsnio pataisas, kuriomis pasiūlė dešimteriopai padidinti maksimalias pinigines baudas už sunkius ekonominius bei finansinius nusikaltimus. Už mažiausiai pavojingas nusikalstamas veikas maksimalią baudos ribą siūloma didinti iki 65 tūkstančių litų, už sunkius nusikaltimus — nuo 39 iki 390 tūkstančių litų.

Tačiau ekonomikos ekspertai mano, kad baudų didinimas kontrabandos nesumažins: ji bus, kol ekonominės sąlygos bus palankios.

KOMENTARAS:

Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertas Vytautas Žukauskas įsitikinęs, kad kontrabandos lygmenį Lietuvoje diktuoja ir Europos Sąjungos keliami mokestiniai reikalavimai:

— Lietuvos laisvosios rinkos institutas atliko gyventojų požiūrio į kontrabandą ir nelegalių prekių vartojimo tyrimą. Pagrindinės, gyventojų nuomone, kontrabandos ir nelegalių prekių paplitimo priežastys yra dideli kainų skirtumai lyginant su kaimyninėmis šalimis, kuriuos lemia dideli mokesčiai (akcizai), augančios produktų kainos, mažėjančios žmonių pajamos ir galimybės įpirkti teisėtai.

Efektyviausios kovos su kontrabanda priemonės, gyventojų nuomone, yra mokesčių (akcizų) mažinimas siekiant mažesnių kainų.

Žinoma, akcizai nėra vienintelė akcizais apmokestinamų prekių kainų dedamoji. Kainos kinta ir dėl kitų veiksnių. Tačiau akcizo mokestis tabako gaminių, benzino, dyzelino, stipriųjų alkoholinių gėrimų kainose sudaro didelę dalį. Pavyzdžiui, benzine akcizas sudaro daugiau nei trečdalį kainos, cigaretėse — apie 60 procentų.

Lietuvos akcizų politiką į rėmus sustato ES minimalūs akcizų reikalavimai. Savotiškas ES šalių akcizų „kartelis“ numato minimalius apmokestinimo akcizais dydžius. Šiuo metu Lietuva tenkina (bet neviršija) minimalius ES reikalavimus apmokestinant cigaretes ir dyzeliną. Minimalius ES reikalavimus viršija benzino (34 procentai) apmokestinimas.

Tad kryptis iš pirmo žvilgsnio atrodo paprasta, norint mažinti kontrabandą ir nelegalų vartojimą reikia mažinti akcizus bent iki minimalių ES reikalavimų.

Tačiau kontrabanda yra ne tik Lietuvos, o visos Europos problema. Sumažinus akcizą cigaretėms Lietuvoje, būtų galima sumažinti kontrabandos skirtos vietinei rinkai kiekį, tačiau ekonominis motyvas gabenti kontrabandą per Lietuvą į Vakarų Europos šalis nesumažėtų.

Europos Sąjungos akcizų „kartelyje“ Lietuva be kitų veiksnių (tolerancijos kontrabandai, korupcijos masto) yra geografiškai nepalankioje padėtyje, kadangi ribojasi su trečiomis šalimis. Šis veiksnys yra svarbus ne tik formuojant akcizų politiką Lietuvoje, tačiau ir ES lygmeniu.

Deja, ES akcizų politika ir toliau juda kontrabandai palankia kryptimi: jau numatyta, jog ES minimalūs akcizų reikalavimai tabako gaminiams bus ir toliau didinami. Iki 2014 metų ES narės turės padidinti minimalius akcizus cigaretėms nuo dabar galiojančių 64 iki 90 eurų tūkstančiui cigarečių. Daliai ES šalių, tarp jų ir Lietuvai, suteiktas ilgesnis pereinamasis laikotarpis — iki 2018 metų.

PELNAS: Cigarečių kontrabanda į Lietuvą ir per Lietuvą šiuo metu itin aktyvi. Šaltiniai teigia, kad vienas sėkmingai realizuotas rūkalų krovinys duoda 200— 300 procentų pelno.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

Muitinės departamento nuotr.

PAIEŠKOS: Nors pareigūnams sulaikyti kontrabandinių cigarečių padeda ir dresuoti keturkojai, kontrabandos srautai nemažėja.

MAŽINIMAS: Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertas Vytautas Žukauskas sako, kad, sumažinus lietuviškąjį akcizą, kontrabanda neišnyktų: nelegalios rusiškos prekės per Lietuvą vis tiek būtų gabenamos į Europos šalis.

LLRI nuotr.