Ketvirtojoje „Post kryžkelėje“ Kurtuvėnų svirnas tapo galerija

Ketvirtojoje „Post kryžkelėje“ Kurtuvėnų svirnas tapo galerija

Ket­vir­to­jo­je „Post kryž­ke­lė­je“ Kur­tu­vė­nų svir­nas ta­po ga­le­ri­ja

Penk­ta­die­nį Kur­tu­vė­nų (Šiau­lių r.) dva­ro svir­ne vy­ko jau ket­vir­ta­sis prieš dvy­li­ka me­tų pir­mą­kart su­reng­to kul­tū­ri­nio pro­jek­to „Post kryž­ke­lė“ ren­gi­nys. Kul­tū­ri­nė­je ir is­to­ri­nė­je kryž­ke­lė­je pri­sta­ty­ta ir nau­ja pa­ro­dų erd­vė – Kur­tu­vė­nų svir­nas ofi­cia­liai ta­po ga­le­ri­ja. Pir­mo­ji pa­ro­da „Die­vo bi­tės“ – Lie­tu­vos baž­ny­čių pie­ši­niai, kur­ti ar­chi­tek­to Gin­tau­to Vyš­niaus­ko (1958–2016).

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Kryž­ke­lės is­to­ri­jos

Ket­vir­ta­sis pro­jek­to ren­gi­nys „Pa­si­vaikš­čio­ji­mai po Kur­tu­vė­nų dva­ro svir­ną su vaiz­dais ir gar­sais“ skir­ta svir­nui, ku­rio erd­vė­se pro­jek­tas „Post kryž­ke­lė“ pra­si­dė­jo ir vys­to­si.

Vie­no iš pro­jek­to or­ga­ni­za­to­rių – Vil­niaus uni­ver­si­te­to Is­to­ri­jos fa­kul­te­to pro­de­ka­no do­cen­to dr. Sal­vi­jaus Ku­le­vi­čiaus tei­gi­mu, svir­nas ne tik se­no­vi­nis pa­sta­tas, bet ir kryž­ke­lės sim­bo­lis. Ka­dai­se Kur­tu­vė­nų mies­te­lis bu­vo svar­bi ke­lių kryž­ke­lė, da­bar jis tam­pa nau­ja kryž­ke­le, ku­rio­je su­si­tin­ka žmo­nės, nuo­mo­nės, moks­las, me­nas, lai­kas, is­to­ri­ja ir da­bar­tis.

„Post kryž­ke­lė“, pa­sak S. Ku­le­vi­čiaus, ski­ria­ma ap­mąs­ty­ti vi­suo­me­nei ak­tua­lias te­mas bei iš­reikš­ti per me­no (kū­ry­bos, in­terp­re­ta­vi­mo, įtrau­ki­mo), moks­lo (pa­ži­ni­mo, švie­ti­mo, kri­tiš­ku­mo) pri­zmes ir vie­šas dis­ku­si­jas. Ki­tas bruo­žas – „di­de­lių“ te­mų narp­lio­jimas per Kur­tu­vė­nų kraš­to­vaiz­dį, is­to­ri­jas ir žmo­nių bū­tį.

S. Ku­le­vi­čius ren­gi­nio da­ly­vius pa­sa­ko­ji­mais „ve­džio­jo“ po fes­ti­va­lio ir Kur­tu­vė­nų svir­no is­to­ri­ją. 2005 me­tais įvy­ko pir­ma­sis „Post kryž­ke­lės“ fes­ti­va­lis, ku­ris bu­vo skir­tas tuo me­tu dar men­kai pa­žin­tos ir at­gai­vin­tos dva­rų kul­tū­ros ak­tua­li­za­vi­mui.

2009 me­tais  gi­mė na­cio­na­li­nio mas­to pro­jek­tas „Ant­rie­ji val­do­vų rū­mai“, ku­ris šiek tiek iro­niš­kai pa­žvel­gė į to me­to ak­tua­li­ją – Val­do­vų rū­mų sta­ty­bą Vil­niu­je, jo reikš­mę, mi­to kū­ri­mą.

2016 me­tais „Post kryž­ke­lė“ at­gi­mė ki­tu pa­vi­da­lu ir ta­po tri­jų die­nų festivaliu/diskusija „Erd­vės ap/gynimas. Pro­pa­gan­da, me­nas, lais­vė“. Šios te­mos at­lie­pė tuo­me­ti­nius Uk­rai­nos įvy­kius, kei­čian­čius pa­sau­lį, lais­vės ir pro­pa­gan­dos ri­bas.

Vi­sų „Post kryž­ke­lių“ or­ga­ni­za­to­rių ko­man­da ta pa­ti – S. Ku­le­vi­čius (Vil­niaus uni­ver­si­te­to Is­to­ri­jos fa­kul­te­tas), Rim­vy­das Ta­mu­lai­tis (Kur­tu­vė­nų re­gio­ni­nio par­ko di­rek­ci­ja), Min­dau­gas Lu­ko­šai­tis (Ant­rų­jų val­do­vų rū­mų klu­bas).

Gar­sus pa­žin­ti, iš­girs­ti jų pir­map­ra­dį pa­sa­ko­ji­mą pa­kvie­tė gar­so meist­ras, būg­ni­nin­kas Gin­tau­tas Gas­ce­vi­čius, ku­rio au­dio­per­for­man­sų cik­las „Fo­noG­ra­fi­jos“ pra­si­dė­jo bū­tent „Post kryž­ke­lė­je“ iš­gau­nant gar­sus kar­pių šė­ryk­lo­mis.

Še­šių te­le­vi­zi­jos lai­dų cik­lą apie 2016 me­tų „Post kryž­ke­les“ su­kū­ręs vi­deo­me­ni­nin­kas To­mas And­ri­jaus­kas pri­sta­tė šių lai­dų anon­są. Ket­vir­tų­jų „Post kryž­ke­lių“ fo­to­met­raš­ti­nin­kas – Gi­ta­ras Mil­te­nis.

Ga­le­ri­ja pra­si­dė­jo nuo „Die­vo bi­tės“

„Post kryž­ke­lės“ me­tu pri­sta­ty­ta nau­ja pa­ro­dų erd­vė – Kur­tu­vė­nų svir­nas ta­po ga­le­ri­ja.

Svir­no virs­mą į ga­le­ri­ją ly­dė­jęs kul­ti­nis fo­tog­ra­fas Arū­nas Ku­li­kaus­kas, 22 me­tus kū­ręs Niu­jor­ke, grį­žęs į Lie­tu­vą „ju­din­ti kul­tū­ros ne tik Vil­niu­je“, pa­sa­ko­jo bū­tent per „Post kryž­ke­lę“ at­ra­dęs Kur­tu­vė­nus ir svir­no erd­vę. A. Ku­li­kaus­ko idė­ja – svir­ne ro­dy­ti ne „tra­di­ci­nį sun­kų­jį me­ną, o dai­li­nin­kų es­ki­zus, su­ma­ny­mus, min­tis – la­biau eks­pe­ri­men­ti­nį me­ną, neį­si­ga­lė­ju­sį gal­vo­se ir ga­le­ri­jo­se“.

Pir­mo­ji svir­no ga­le­ri­jos pa­ro­da, pa­sak A. Ku­li­kaus­ko, jį su­si­ra­do pa­ti.

Šį sau­sį ke­lio­nę pra­dė­jo ži­no­mo ar­chi­tek­to Gin­tau­to Vyš­niaus­ko (1958–2016) pie­ši­nių pa­ro­da „Die­vo bi­tė“. Pir­miau­sia pa­ro­da bu­vo su­reng­ta Baž­ny­ti­nio pa­vel­do mu­zie­ju­je Vil­niu­je.

Pas­ku­ti­niais gy­ve­ni­mo me­tais G. Vyš­niaus­kas, ži­no­da­mas apie sa­vo li­gą, va­ži­nė­jo po Lie­tu­vą ir pie­šė baž­ny­čias. 2014–2015 me­tais su­kur­ti Lie­tu­vos baž­ny­čių pie­ši­niai eksp­re­sy­vūs, emo­cio­na­lūs. Au­to­rius ne­si­sten­gęs at­kar­to­ti jų fo­tog­ra­fi­nio vaiz­do.

Ar­chi­tek­to žmo­na Edi­ta Mil­da­žy­tė, pa­de­da­ma me­no­ty­ri­nin­kės, iš dau­giau nei šim­to pie­ši­nių at­rin­ko pen­kias­de­šimt, ku­rie ir pra­dė­jo ke­lio­nę po ga­le­ri­jas.

Svir­no ga­le­ri­ja, pa­sak A. Ku­li­kaus­ko, bus se­zo­ni­nė – veiks tik va­sa­rą.

G. Vyš­niaus­ko bi­čiu­lis Sau­lius Plin­kus, me­no­ty­ri­nin­kas, vie­nas Vil­niaus „Užu­pio res­pub­li­kos“, „Lan­go“ ga­le­ri­jos įkū­rė­jų, bu­vęs Vil­niaus ro­tu­šės ce­re­mon­meis­te­ris, Lie­tu­vos kul­tū­ros ata­šė Iz­rae­ly­je, pa­ro­dos ati­da­ry­me pa­sa­ko­jo, kad „ar­chi­tek­tas no­rė­jo nu­pieš­ti kuo dau­giau Lie­tu­vos baž­ny­čių, vil­da­ma­sis, kad tai bus pa­li­ki­mas sa­vo ar­ti­miems žmo­nėms“. Ta­čiau pa­ro­da ta­po priei­na­ma vi­suo­me­nei.

G. Vyš­niaus­kas sa­vo pie­ši­nių cik­lą pra­dė­jo pieš­ti Kel­mės ra­jo­ne, Lio­liuo­se, nuo baž­ny­čios, ku­rio­je jis bu­vo krikš­ty­tas. G. Vyš­niaus­kas per sa­vo ma­mą – kel­miš­kis.

Pa­ro­do­je yra ir dau­giau su Šiau­lių kraš­tu su­si­ju­sių baž­ny­čių. Ne­ti­kė­tais is­to­ri­jos vin­giais vie­nas pie­ši­nys G. Vyš­niaus­ką sie­ja ir su dva­ri­nin­kais Na­gurs­kiais – Kur­tu­vė­nų svir­no sta­ty­to­jais, jis yra nu­pie­šęs Kre­tin­gos ra­jo­no Jo­kū­ba­vo mies­te­lio, ku­rį įkū­rė Jo­kū­bas Na­gurs­kis, baž­ny­čią.

„Ne­rei­kia di­de­lio me­no, nes čia yra daug šir­dies, pa­kan­ka­mai pro­fe­sio­na­lu, ir su­vir­pi­na sie­lą“, – am­ži­ny­bėn išė­ju­sio bi­čiu­lio pa­ro­dą pri­sta­tė S. Plin­kus.

Kur­tu­vė­nų re­gio­ni­nio par­ko di­rek­to­rius R. Ta­mu­lai­tis pri­mi­nė ir ma­žai kam ži­no­mą fak­tą, kad ar­chi­tek­tas G. Vyš­niaus­kas yra Ba­zi­lio­nų kul­tū­ros na­mų pa­sta­to pro­jek­to au­to­rius.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Svir­no ga­le­ri­ja bus se­zo­ni­nė – veiks tik va­sa­rą.

Is­to­ri­kas Sal­vi­jus Ku­le­vi­čius ren­gi­nio da­ly­vius pa­sa­ko­ji­mais „ve­džio­jo“ po fes­ti­va­lio ir Kur­tu­vė­nų svir­no is­to­ri­ją.

Iš­girs­ti mu­zi­ką gar­suo­se pa­kvie­tė būg­ni­nin­kas Gin­tau­tas Gas­ce­vi­čius.

Se­re­džiaus šv. Jo­no Krikš­ty­to­jo baž­ny­čia. 2015 09 15, G. Vyš­niaus­ko pie­ši­nys.

Tve­rų Švč. Mer­ge­lės Ma­ri­jos ap­si­lan­ky­mo baž­ny­čia. 2015 06 15, G. Vyš­niaus­ko pie­ši­nys.

Kur­tu­vė­nų svir­ne ga­le­ri­ją pa­siū­lęs kur­ti fo­tog­ra­fas Arū­nas Ku­li­kaus­kas (de­ši­nė­je) ir pir­mą­ją pa­ro­dą į ga­le­ri­ją at­ve­žęs me­no­ty­ri­nin­kas Sau­lius Plin­kus pa­ro­dos „Die­vo bi­tė“ ati­da­ry­me.