Jonines švęs kitaip

Jonines švęs kitaip

Jo­ni­nes švęs ki­taip

Šian­dien – Jo­ni­nių iš­va­ka­rės. Šven­tė­je prie Rė­ky­vos eže­ro or­ga­ni­za­to­riai ža­da nu­ste­bin­ti ir kvie­čia pri­si­lies­ti prie se­nų­jų šven­tės iš­ta­kų.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Idė­ja nu­džiu­gi­no

Šią sa­vai­tę Rė­ky­va ruo­šė­si gra­žiau­siai va­sa­ros šven­tei: šie­na­vo pie­vas, ra­vė­jo gė­ly­nus, šla­vė ta­kus. Tre­čia­die­nį prie Rė­ky­vos kul­tū­ros na­mų Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro dar­buo­to­jai ir rė­ky­viš­kiai kū­rė šiau­di­nes skulp­tū­ras, va­kar py­nė ąžuo­lo vai­ni­kus, šian­dien nuo pat ry­to sta­tys ir žo­ly­nais api­pins Sau­lės virs­mo var­tus ir 19 va­lan­dą vi­sus pa­kvies į tik­ras lie­tu­viš­kas Jo­ni­nes.

Įvai­rio­mis apei­go­mis ir bur­tais, Žo­ly­nų kie­mu, kon­cer­tu, var­žy­tu­vė­mis, vyks­tan­čiu pre­ky­me­čiu ir nak­ti­šo­kiais prie Jo­ni­nių lau­žo su­si­rin­ku­sie­ji pa­ly­dės trum­piau­sią nak­tį.

Min­tis su­reng­ti ki­to­kias Jo­ni­nes prie Rė­ky­vos eže­ro ne­gu bū­da­vo iki šiol, ki­lo Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro va­do­vei Dei­man­tei Ba­čiu­lei. Ji su­kvie­tė vi­sų ke­tu­rių Rė­ky­vos bend­ruo­me­nių at­sto­vus, iš­dės­tė su­ma­ny­mus ir pa­pra­šė pri­si­dė­ti.

„Šie­met su­grįž­ta prie et­no­kul­tū­ros, prie tik­ro­jo, apei­gi­nio Jo­ni­nių šven­ti­mo. Džiu­gu, kad Rė­ky­vos gy­ven­to­jai tei­gia­mai rea­ga­vo į vyks­tan­čias kul­tū­ri­nes ini­cia­ty­vas, ak­ty­viai įsi­lie­jo į Kul­tū­ros cent­ro or­ga­ni­zuo­ja­mas veik­las“, – sa­kė Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro di­rek­to­rė D. Ba­čiu­lė.

„Nors pa­ti esu rė­ky­viš­kė, bet gal jau sep­ty­ne­rius me­tus nei­da­vau į Jo­ni­nes, nes bū­da­vo neį­do­mu. Kai D. Ba­čiū­lė pa­siū­lė su­reng­ti tra­di­ci­nes lie­tu­viš­kas Jo­ni­nes ir pa­pra­šė pri­si­dė­ti, mie­lai su­ti­kom“, – sa­kė Rė­ky­vos se­niū­ni­jos bend­ruo­me­nės „Rė­ky­ja­va“ va­do­vė As­ta Ja­nu­tie­nė.

„Rė­ky­ja­vos“ na­rys Vai­das Di­jo­kas pa­rū­pi­no šiau­dų skulp­tū­roms. Per ke­le­tą va­lan­dų dau­giau kaip de­šim­ties rė­ky­viš­kių ko­man­da pa­ga­mi­no ke­tu­rias šiau­di­nes skulp­tū­ras, ku­rios vi­dur­nak­tį su­lieps­nos nu­tvieks­da­mos trum­piau­sios nak­ties dan­gų. Ri­ši­mui nau­do­jo ne siū­lus, o vie­lą, kad deg­da­mos skulp­tū­ros kuo il­giau iš­lai­ky­tų for­mą.

Šven­tės me­tu veiks Žo­ly­nų kie­mas, ku­ria­me Rė­ky­vos bend­ruo­me­nės ir so­dų bend­ri­jos pri­sta­tys sa­vo veik­las, o žo­li­nin­kės da­ly­sis įvai­riais pra­kti­niais pa­ta­ri­mais: pa­pa­sa­kos, ku­ri žo­lė li­gas iš­gy­do, o ku­rių ge­riau ne­skin­ti ir apei­ti.

Pa­sak A. Ja­nu­tie­nės, min­tis įtrauk­ti bend­ruo­me­nes ir bend­ri­jas yra la­bai ge­ra, nes tai ska­ti­na žmo­nes ne tik atei­ti ir ste­bė­ti, bet ir da­ly­vau­ti šven­tė­je.

„La­bai svar­bu ne­pa­mirš­ti se­nų­jų tra­di­ci­jų ir puo­se­lė­ti jas. Gal­būt jau dau­ge­lis jau­nų žmo­nių net ne­mo­ka pin­ti vai­ni­ko. To­kios šven­tės – pui­ki pro­ga iš­mok­ti, su­ži­no­ti kaž­ką nau­jo“, – sa­ko A. Ja­nu­tie­nė.

Vyks ir pre­ky­me­tis, ku­ria­me lan­ky­to­jai ga­lės įsi­gy­ti įvai­rių ser­ti­fi­kuo­tų tau­ti­nio ir ku­li­na­ri­nio pa­vel­do ga­mi­nių.

Jo­ni­nės, Ra­sos, Ku­po­lės

Se­no­vė­je lie­tu­viai mi­nė­da­vo va­sa­ros sau­lėg­rį­žos šven­tę – Ku­po­les, Ra­sas, kai die­na bū­na il­giau­sia, o nak­tis – trum­piau­sia. Įsi­ga­lė­jus krikš­čio­ny­bei, šven­tė su­ta­pa­tin­ta su šv. Jo­no Krikš­ty­to­jo var­du ir pra­dė­ta va­din­ti Jo­ni­nė­mis. Ta­čiau apei­gos, bur­tai bei ma­gi­ja li­ko neat­sie­ja­ma Jo­ni­nių nak­ties da­li­mi.

Jo­ni­nių apei­gų me­tu, skam­bant su­tar­ti­nėms, lan­ky­to­jai bus kvie­čia­mi ženg­ti pro įspū­din­gus Sau­lės virs­mo var­tus ir at­lik­ti sim­bo­li­nį ap­si­va­ly­mo ri­tua­lą.

„Tą die­ną pi­na­mi vai­ni­kai iš de­vy­nių rū­šių žo­ly­nų, pie­vų gė­lių, jiems duo­da­mi mer­gi­nų ir vy­rų var­dai. Vai­ni­kai me­ta­mi į van­de­nį. Jei­gu du vai­ni­kai suei­na drau­gėn, tai tas vai­ki­nas ir mer­gi­na su­da­rys po­rą, jei vai­ni­kas ge­rai plau­kia, neužk­liū­va už žo­lių ar ša­kų – to žmo­gaus gy­ve­ni­mas bus links­mas ir leng­vas“, – pa­sa­ko­jo Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro et­ni­nės kul­tū­ros spe­cia­lis­tė Auš­ra Bri­jū­nie­nė.

Apei­gas už­baigs sim­bo­li­nis šiau­di­nių skulp­tū­rų ir Jo­ni­nių lau­žo už­de­gi­mas.

Mant­vy­do LA­BA­NAUS­KO nuo­tr.

Ap­vy­nio­ti me­di­nius kar­ka­sus šiau­dais pri­rei­kė ge­ro pus­die­nio. Prie vie­nos skulp­tū­ros dar­ba­vo­si po du ar dau­giau rė­ky­viš­kių.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Rė­ky­vos se­niū­ni­jos bend­ruo­me­nės „Rė­ky­ja­va“ va­do­vė As­ta Ja­nu­tie­nė džiau­gia­si, kad šie­met Jo­ni­nės prie Rė­ky­vos bus ki­to­kios.