Iš­ma­nių­jų kar­tai rei­kia „Šar­ke­los var­ne­los“

Iš­ma­nių­jų kar­tai rei­kia „Šar­ke­los var­ne­los“

Iš­ma­nių­jų kar­tai rei­kia „Šar­ke­los var­ne­los“

Šiau­lių 1-osios mu­zi­kos mo­kyk­los mer­gai­čių cho­ro „Ga­ma“ va­do­vė, cho­ro di­ri­gen­tė Dai­na Ka­va­liaus­kie­nė kas­dien su­si­du­ria su pa­ra­dok­su: te­le­fo­nų „tapš­no­to­jų“ kar­ta mie­lai ren­ka­si dai­nuo­ti ar­cha­jiš­kas lie­tu­vių liau­dies, sak­ra­li­nes dai­nas. Mo­ky­to­ja ma­to, kaip dai­na­vi­mas virs­ta psi­cho­te­ra­pi­ja jau­ni­mui. Be­dai­nuo­da­mos „Šar­ke­lą var­ne­lą“ mer­gai­tės „pa­ga­vo“ net „Auk­so paukš­tę“ – aukš­čiau­sią Lie­tu­vo­je mė­gė­jų me­no ap­do­va­no­ji­mą.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Se­no­sios dai­nos te­be­ku­ria ste­buk­lą

1-osios mu­zi­kos mo­kyk­los cho­ro „Ga­ma“ va­do­vė D. Ka­va­liaus­kie­nė juo­kia­si, kad ne vi­sos cho­ris­tės, su­ži­no­ju­sios, kad „Ga­ma“ pel­nė „Auk­so paukš­tę“, su­pra­to, kas tai per ap­do­va­no­ji­mas. Te­ko „pa­gūg­lin­ti“.

„Ir tik iš­siaiš­ki­nu­sios in­ter­ne­te jos šo­ki­nė­jo iš džiaugs­mo, kad tai – aukš­čiau­sias Lie­tu­vo­je mė­gė­jų me­no ap­do­va­no­ji­mas!“ – juo­kė­si cho­ro va­do­vė.

D. Ka­va­liaus­kie­nei tai jau ant­ro­ji „Auk­so paukš­tė“. Pir­mą­ją ji pel­nė 2004 me­tais su Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro Ak­lų­jų ir silp­na­re­gių sky­riaus vo­ka­li­niu an­samb­liu „Der­mė“, ku­rį pa­ti ir įkū­rė 1997 me­tais.

Mer­gai­čių cho­ras „Ga­ma“ yra vie­nas ti­tu­luo­čiau­sių Šiau­lių cho­rų, lai­mė­jęs ne vie­ną pres­ti­ži­nį fes­ti­va­lį. Re­per­tua­re – sak­ra­li­nė, se­no­ji lie­tu­vių liau­dies mu­zi­ka. Pas­ta­rai­siais me­tais cho­ras „skrai­do“ po tarp­tau­ti­nius fes­ti­va­lius ir ski­na lau­rus.

Ba­lan­džio 2-ąją cho­ras „Ga­ma“ grį­žo iš Len­ki­jo­je vy­ku­sio II tarp­tau­ti­nio jau­nių cho­rų fes­ti­va­lio „Mun­dus Can­tat Gdansk 2017“ su aukš­čiau­sio laips­nio ap­do­va­no­ji­mu – Grand Prix. At­li­ko la­bai su­dė­tin­gų kū­ri­nių pro­gra­mą – N. Sin­ke­vi­čiū­tės „Ave, Ma­ri­ja“, L. Po­vi­lai­čio „Se­ku se­ku pa­sa­ką“, A. No­vi­ko har­mo­ni­zuo­tą lie­tu­vių liau­dies dai­ną „Oi, griež­le griež­le­le“, taip pat J. Ta­mu­lio­nio har­mo­ni­zuo­tą lie­tu­vių liau­dies dai­ną „Šar­ke­la var­ne­la“ ir ki­tas.

Ar toks re­per­tua­ras ga­li bū­ti įdo­mus šiuo­lai­ki­niam jau­ni­mui? Ką ar­cha­jiš­ko­ji šar­ke­lė var­ne­lė ar­ba griež­lė ga­li pa­pa­sa­ko­ti šiuo­lai­ki­niam paaug­liui, kai daž­nas viš­tos nuo an­ties ne­ski­ria?

„Mer­gai­tės pa­čios ne­no­ri leng­vų kū­ri­nių. Jos no­ri iš­šū­kių!“ – paaiš­ki­na cho­ro va­do­vė.

D. Ka­va­liaus­kie­nė ži­no, kad net ir su­dė­tin­giau­sius kū­ri­nius jau­ni žmo­nės ga­li pa­mėg­ti, jei­gu yra, kas pa­de­da iš­ko­duo­ti se­nų­jų dai­nų pra­smes, pa­si­kal­bė­ti apie tai, ką dai­na ak­tua­li­zuo­ja šian­dien. Su „tri­jų akor­dų“ dai­ne­lė­mis nie­ko ne­nus­te­bin­si cho­ri­nės mu­zi­kos fes­ti­va­ly­je.

„Nie­ko ste­bė­ti­no, kad mū­sų mer­gai­tės lai­mi pri­zi­nes vie­tas la­bai rim­tuo­se fes­ti­va­liuo­se. Ne­se­niai pa­sau­li­nio ly­gio Sankt Pe­ter­bur­go fes­ti­va­ly­je nu­si­lei­do­me tik dviem ki­nų cho­rams, ku­rie be per­sto­jo re­pe­tuo­ja ir jų klau­sy­tis ra­mia vei­do iš­raiš­ka neį­ma­no­ma, mes par­si­ve­žė­me tre­čią­ją vie­tą. Ta­da su­pra­to­me, kad mū­sų mer­gai­tės ir „Šar­ke­la var­ne­la“ ga­li kur­ti ste­buk­lus ir mums, ir pa­sau­liui“, – pa­sa­ko­jo D. Ka­va­liaus­kie­nė.

Am­ži­nas klau­si­mas

Penk­ta­die­nį Šiau­lių are­no­je „Auk­so paukš­tės“ ap­do­va­no­ji­mo kon­cer­te dai­na­vo ir Šiau­lių ber­niu­kų cho­ras „Da­gi­lė­lis“.

D. Ka­va­liaus­kie­nė iš pa­tir­ties ži­no: jei­gu mies­te yra ber­niu­kų cho­ras, jis daž­niau­siai bus ži­no­mes­nis, nei mer­gi­nų, nors mer­gai­tės su tuo ir ban­do ne­su­tik­ti , pa­lenk­ty­niau­ti.

„Kai tik pra­si­de­da lenk­ty­nės, mer­gai­tėms vi­sa­da pri­me­nu: ber­niu­kų ir mer­gai­čių cho­rai ne­pa­ly­gi­na­mi. Ber­niu­kų cho­ras ga­li dai­nuo­ti miš­rų va­rian­tą, nes jie tu­ri dis­kan­tus, al­tus, te­no­rus, bo­sus – vi­są bal­sų dia­pa­zo­ną. Mer­gai­čių cho­rai – ly­gių bal­sų. Mer­gai­čių bal­sai taip pat mu­tuo­ja, bet ne tiek, kiek ber­niu­kų. Esa­me skir­tin­gi ir tai rei­kia su­vok­ti“, – taip am­ži­ną vy­rų ir mo­te­rų pa­na­šu­mų ir skir­tu­mų klau­si­mą spren­džia cho­ro va­do­vė D. Ka­va­liaus­kie­nė.

Dar vie­nas „am­ži­nas“ klau­si­mas – ar iš­liks cho­rai? So­viet­me­čiu cho­rai tu­rė­jo pro­pa­gan­di­nį tu­ri­nį ir dai­no­mis, ir ma­siš­ku­mu. Šiuo­lai­ki­nė­je vi­suo­me­nė­je ren­gia­mi „cho­rų ka­rai“ skir­ti links­min­ti liau­dį.

„Tik­ro­ji cho­ro pa­skir­tis yra ne per­da­ri­nė­ti po­psi­nes dai­ne­les, o iš­lai­ky­ti ir pa­de­monst­ruo­ti dau­gia­bal­sį dai­na­vi­mą tar­si pu­čiant di­de­liam ko­lek­ty­vui į vie­ną dū­dą. Juk di­džiu­lis ste­buk­las še­šias­de­šim­čiai, aš­tuo­nias­de­šim­čiai žmo­nių virs­ti vie­nu kū­nu, vie­nu dau­gia­bal­siu ga­lin­gu gar­su, kai su­si­de­ri­na dau­gy­bė bal­sų taip, kad at­si­skleis­tų mu­zi­kos kū­ri­nys, kad jis bū­tų „ati­duo­da­mas“ žiū­ro­vui su­vok­ti, pa­ža­din­ti jaus­mus“, – įkvėp­tai pa­sa­ko­jo cho­ro va­do­vė.

D. Ka­va­liaus­kie­nė sa­ko, jog tiks­las nė­ra cho­ris­tes išug­dy­ti da­i­ninin­kė­mis.

„Man svar­biau­sia jas išug­dy­ti as­me­ny­bė­mis. La­vin­ti eti­ką, es­te­ti­ką, elg­se­ną, vei­do kal­bą. Vi­sa­da su mer­gai­tėms kal­ba­mės apie tai, kaip gy­ven­ti, kad nie­kas nei gū­džia­me kai­me, nei Eu­ro­pos sos­ti­nė­je jų ne­pa­va­din­tų neišp­ru­su­sio­mis, neiš­si­la­vi­nu­sio­mis, nees­te­tiš­kai ap­si­ren­gu­sio­mis. Tam rei­ka­lin­gi il­gi mū­sų po­kal­biai po re­pe­ti­ci­jų“, – sa­ko cho­ro va­do­vė.

Prik­lau­so­my­bė – nuo pri­klau­so­my­bės

„Iš tik­rų­jų čia yra ne dai­na­vi­mo kla­sė, o psi­cho­te­ra­pi­jos ka­bi­ne­tas, – sa­ko chor­ve­dė. – Kad kas ži­no­tų, kaip šiuo­lai­ki­niai vai­kai yra per­var­gę nuo vis­ko – gat­vės, ap­lin­kos, keis­tų mo­kyk­li­nių pro­gra­mų, te­le­vi­zo­riaus, iš­ma­nio­jo te­le­fo­no, kom­piu­te­rio! Su ko­kio­mis pro­ble­mų „kup­ro­mis“ gy­ve­na mū­sų vai­kai – dau­ge­lis suau­gu­sių­jų to neį­si­vaiz­duo­ja ir ma­no, jei ap­si­ren­gęs, pa­val­gęs, kom­piu­te­rį tu­ri, ko dau­giau rei­kia.... Vai­kas pra­ve­ria kla­sės du­ris ir aš ma­tau, su ko­kia šian­dien „kup­ra“ jis atė­jo“.

D. Ka­va­liaus­kie­nė, pa­ti užau­gi­nu­si dvi duk­ras, ma­to, kaip vis dau­giau vai­kų pa­si­glem­žia pri­klau­so­my­bė nuo te­le­fo­no, so­cia­li­nių tink­lų, kom­piu­te­rio.

„Vai­kai da­bar gal­būt yra daug lais­ves­ni ma­ni­pu­liuo­ti in­for­ma­ci­ja, bet tik čia iš es­mės ir pa­si­reiš­kia jų trokš­ta­ma lais­vė. Pert­rau­kė­lė re­pe­ti­ci­jo­je ir ma­tau tik pa­kau­šiu­kus. Vai­kai­ bi­jo kaž­ką pra­leis­ti, pa­ma­ty­ti ne pir­mi, „ne­pa­lai­kin­ti“ drau­go įra­šų. Juk tai – pri­klau­so­my­bė. Bet ku­ris me­di­kas pa­sa­kys, kad pri­klau­so­my­bė yra svei­ka­tos su­tri­ki­mas. Jei­gu vai­kys­tė­je žmo­gus pa­ka­bi­na­mas, tai kaip jis at­si­spirs suau­gu­sių­jų pri­klau­so­my­bėms?“ – svars­to pe­da­go­gė.

Ji ma­to, kad vai­kus kan­ki­na nuo­la­ti­nis ne­ri­mas, o pa­ni­ka iš­tin­ka, pa­vyz­džiui, ne­ra­dus įpras­to­je ki­še­nė­je te­le­fo­no...

Prik­lau­so­my­bė nuo te­le­fo­no pe­rau­ga į ne­ri­mą dėl ba­tų, san­ty­kių ar il­gi­na­mų moks­lo me­tų – taip, pe­da­go­gės nuo­mo­ne, au­gi­na­mas pro­ble­mų ka­muo­lys.

„Ne moks­lo me­tus rei­kia il­gin­ti, nes dvi sa­vai­tės vai­kų ži­nių kie­kio ne­pa­di­dins. Kai daug bend­rau­ji su vai­kais, iš­girs­ti, ko­kių ab­sur­diš­kų da­ly­kų pri­grūs­ta mo­ky­mo pro­gra­mo­se, ko tie varg­šai vai­kai tu­ri mo­ky­tis. Kai no­ri­ma pri­grūs­ti daug, ne­lie­ka vie­tos es­mi­nėms ži­nioms“, – sako mu­zi­kos pe­da­go­gė.

Ro­do pa­gar­bos pa­vyz­dį

Po dai­na­vi­mo už­siė­mi­mų cho­ro kla­sė­je vyks­ta il­gi po­kal­biai apie gy­ve­ni­mą. Cho­rą lan­ko 55 mer­gai­tės nuo paaug­lys­tės iki pil­na­me­tys­tės. Da­bar­ti­nės dvy­lik­to­kės, lan­kan­čios cho­rą nuo ta­da, kai bai­gė pra­di­nę, be­veik nė­ra pra­lei­du­sios cho­ro pa­mo­kų, nors pa­pil­do­mos re­pe­ti­ci­jos vyks­ta ir kiek­vie­ną penk­ta­die­nio va­ka­rą, kai mies­to jau­ni­mas jau links­mi­na­si dūz­gė­se.

Cho­ro va­do­vė ži­no, kad mer­gai­tės tai da­ro dėl ke­lių prie­žas­čių. Jos cho­re iš­mo­ko dis­cip­li­nos, iš­mo­ko bū­ti at­sa­kin­gas ne tik už sa­ve, bet ir už sa­vo bend­ruo­me­nę. Jos ži­no, kad čia ne­pa­tirs įtam­pos ir pa­ty­čių, nuo ku­rių dau­ge­lis vai­kų yra per­var­gę.

„Ne­bi­jos dėl sa­vo fi­gū­ros ar dra­bu­žių. Mū­sų cho­re nė­ra „tu – gra­ži“, „tu – tur­tin­ga“. Sten­giuo­si ug­dy­ti pa­gar­bą pa­ti jas la­bai gerb­da­ma. Kai mū­sų mo­kyk­lo­se yra mi­ni­mos sa­vai­tės be pa­ty­čių – kraups­tu. Vai­kai tik sa­vai­tę ga­li at­si­kvėp­ti nuo pa­ty­čių?!“ – sa­ko mo­ky­to­ja.

Va­rik­liu­kai

Kai po­kal­bio pa­bai­go­je pa­ma­tė­me kant­riai už du­rų lau­kian­čias jau­ną­sias cho­ris­tes, su­pra­to­me, ko­dėl D. Ka­va­liaus­kie­nei bu­vo su­dė­tin­ga su­ras­ti lai­ko po­kal­biui.

Po dar­bo Šiau­lių 1-ojo­je mu­zi­kos mo­kyk­lo­je D. Ka­va­liaus­kie­nė sė­da į marš­ru­ti­nį au­to­bu­są – ke­lio­nė į Pak­ruo­jį ir re­pe­ti­ci­ja su Pak­ruo­jo kul­tū­ros cent­ro miš­riu vo­ka­li­niu an­samb­liu „Dai­na“, po to – į Kur­šė­nus, į re­pe­ti­ci­ją su Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės kul­tū­ros cent­ro mo­te­rų vo­ka­li­niu an­samb­liu „Me­lo­di­ja“.

„Man pa­tin­ka marš­ru­ti­niu au­to­bu­su va­žiuo­ti į re­pe­ti­ci­jas vien to­dėl, kad ga­liu ra­miai pa­sė­dė­ti. Su­si­kaup­ti. Per­sip­rog­ra­muo­ti. Nes iš re­pe­ti­ci­jų išei­ni tar­si iš­gręž­ta. Daž­nai pa­gal­vo­ju, iki ko­kio am­žiaus tu­rė­siu tiek ener­gi­jos, kad ga­lė­čiau už­deg­ti žmo­nes dai­nuo­ti cho­re, su­do­min­ti vai­kus ge­rai at­lik­ti kū­ri­nį?“ – svars­to cho­ro va­do­vė.

Ji ne­si­ste­bi, ko­dėl pe­da­go­gai kar­tais iš­drįs­ta pa­sa­ky­ti, kad juos anks­čiau rei­kė­tų iš­leis­ti į pen­si­ją: „Vai­kus tu­ri ug­dy­ti ener­gin­gi žmo­nės. Mo­ky­to­jas tu­ri bū­ti va­rik­liu­kas“.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių 1-osios mu­zi­kos mo­kyk­los mer­gai­čių cho­ro „Ga­ma“ va­do­vė Dai­na Ka­va­liaus­kie­nė ži­no, kad bend­rau­jant su vai­kais, jau­ni­mu ne­ga­li bū­ti prie­var­tos.

Chor­ve­dė Dai­na Ka­va­liaus­kie­nė ži­no, kad pe­da­go­gai tu­ri bū­ti bū­ti ener­gin­gais „va­rik­liu­kais“.

Penk­ta­die­nį cho­rui „Ga­ma“ bu­vo įteik­tas aukš­čiau­sias Lie­tu­vo­je mė­gė­jų me­no ap­do­va­no­ji­mas – "Auk­so paukš­tės" sta­tu­lė­lė. Ta pro­ga vy­ko kon­cer­tas.