
Naujausios
Į Latviją – patogiu asfaltuotu keliu
Iš Naujosios Akmenės pasukus Latvijos artimiausio rajono centro Aucės link iki valstybinės sienos jau penkeri metai riedama asfaltu. Būtent tuo keliu, kuriam pinigų Akmenės rajono savivaldybė prašė beveik nuo pat Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo.
Tačiau šalies biudžete keliolika metų vis nesurasta lėšų. Išgelbėjo Europos Sąjungos struktūrinė parama.
Vytautas RUŠKYS
Vykdant Europos regioninės plėtros fondo lėšomis finansuotą Žvyrkelių asfaltavimo programą, kelias nuo Naujosios Akmenės per Vegerius iki Lietuvos–Latvijos sienos išasfaltuotas dviem etapais – 2,27 kilometro 2007 metais , o likę 6,94 kilometro baigti 2008 metų pabaigoje. Abiems ruožams asfaltuoti buvo panaudota beveik 5,9 milijono litų Europos regioninės plėtros fondo paramos lėšų bei 3,1 milijono litų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų.
Kelyje Naujoji Akmenė – Aucė eismas buvo intensyvus tarybiniais laikais. Važinėjo krovininis transportas, kelis kartus per dieną kursavo maršrutiniai autobusai.
Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo pradžios laikotarpiu transporto srautai šiek tiek buvo padidėję. Didžiausios Akmenės rajono pramonės įmonės „Akmenės cementas“ produkciją irgi buvo patogu vežti į Latviją artimiausiu keliu.
Tačiau srautai ėmė mažėti, įsigaliojus muitinių sistemai ir tame kelyje atsisakius muitinės posto. Todėl keliaujantys turėjo sukti kitais keliais į Latviją ar iš ten į Naująją Akmenę.
Galiausiai keliaujančių vis labiau mažėjo, nustojo važinėti visuomeninis transportas. Žvyrkelis liko duobėtas. Lietingu metu juo vargiai beišvažiuodavo lengvieji automobiliai. Duobės buvo palyginamos, danga paremontuojama, tačiau ne kapitaliai.
Akmenės rajono savivaldybė tikėjo, kad srautai kelyje atsigaus. Itin daug vilčių sieta su Lietuvos įstojimu į Europos Sąjungą.
Dabar pensijoje esantis, o anksčiau tris kadencijas rajono meru buvęs Anicetas Lupeika mena vylęsis, kad geresnis kelias į Latviją sustiprins Akmenės rajono ekonominius reikalus.
„Taip mes ruošėme kelią investicijoms – kad rajonas sėkmingai gyvuotų, – sakė A. Lupeika. – Juk geras kelias į Latviją reikalingas tiems, kas nori naudotis šios valstybės sostinėje esančio oro ir jūrų transporto paslaugomis – iki Rygos nuvažiuojama per pusantros valandos“.
Taip pat asfaltas į Latviją turėjo pagerinti Akmenės rajono pakraštyje esančių Vėlaičių, Vegerių kaimų gyventojų poreikius.
Todėl ne kartą prašyta šalies valdžios institucijų skirti lėšų iš valstybės biudžeto. Tačiau vis negauta. Atsakymas buvo argumentuotas – per mažai važiuoja transporto priemonių.
„O mes argumentavome: per mažai važiuoja, nes kelias blogas“, – mena A. Lupeika.
Beveik prieš dešimtmetį Akmenės rajono savivaldybė pasiūlė tuometinei Latvijos Dobelės rajono valdžiai abiem institucijoms vienu metu kreiptis į savo valstybių vyriausybes, kad būtų išasfaltuotas žvyrkelis tarp Vytinių (Latvija) ir Naujosios Akmenės miestų.
Po kurio laiko atėjo žinia – gelbės Europos Sąjungos struktūrinė parama. Projektavimo darbai prasidėjo 2006-aisiais.
Šiuo metu, kai Lietuvoje užbaigti kelio asfaltavimo darbai, deja, Latvijos teritorijoje tebelieka žvyrkelis – apie 3 kilometrai. Nors latviai yra parengę šio kelio sutvarkymo projektinę dokumentaciją.
Ir vis dėlto blogesnė atkarpa neatbaido sunkiasvorio krovininio transporto vairuotojų trumpinti keliones keliasdešimčia kilometrų, pasirinkus maršrutą nebe per Joniškį, o per Naująją Akmenę.
Taip pat iš Naujosios Akmenės patogiai ir greitai pasiekiamas Rygos oro uostas, poilsiavietės pajūryje. Vasaromis keliauja uogautojai, žiemomis – slidinėjimo sporto mėgėjai. Ištisus metus latviai mėgsta atvažiuoti į Naujojoje Akmenėje vykstančius turgus.
Kaimyninių valstybių gyventojams patogu lankyti kitapus sienos gyvenančius gimines. Dobelės krašte gyvena beveik 300 lietuvių, Akmenės rajone – kelios dešimtys latvių. Patogu ir vykstantiems į artimųjų kapines.
Susisiekimo patogumais džiaugiasi pastaruoju metu kultūrinius ryšius plėtojančios Aucės ir Naujosios Akmenės muzikos mokyklos, kurių kolektyvai kasmet po kelis kartus vyksta pas kaimynus koncertuoti.
Net kai kurios Aucės sportininkų komandos dalyvauja Akmenės rajono atvirose pirmenybėse, į kurias kartais tenka važinėti kas savaitgalį – bet patogiu geru keliu.
Kelio Naujoji Akmenė–Vegeriai–Lietuvos ir Latvijos valstybių siena rekonstrukcija – vienas iš 2007–2013 m. šalyje vykdytos Žvyrkelių asfaltavimo programos darbų. Panaudojus 537,5 mln. litų Europos regioninės plėtros fondo paramą šiuo laikotarpiu Lietuvoje išasfaltuota 737 kilometrai žvyrkelių. Darbai atlikti pagal Susisiekimo ministerijos administruojamą Ekonomikos augimo veiksmų programos priemonę „Valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros techninių parametrų gerinimas“.
Autoriaus nuotr.
PLĖTRA: Akmenės rajono plėtrą skatina pagerėjusios susisiekimo sąlygos su Latvija.
KELIAS: Išasfaltuotu keliu iki Lietuvos–Latvijos sienos naudojasi ne tik Akmenės rajono gyventojai, bet ir kitų kraštų žmonės.
Užs. Nr. 181703