
Naujausios
Giedrius Kuprevičius: „Lietuviškumą išlaikys periferija“
Ketvirtadienį skambiais akordais prasidėjo dešimtasis Žagarės vyšnių festivalis. Jame savo kūrybą pristatęs Nacionalinės premijos laureatas, kompozitorius Giedrius Kuprevičius prisiminė sąsajas su šiuo miestu ir sakė, kad lietuviškumas išliks būtent per tokius kultūrinius taškus, krašto periferiją.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Muzika ir ąžuolai
Po mišių Naujosios Žagarės bažnyčioje prie baigiamų restauruoti Dmitrijaus Naryškino dvaro rūmų ir trykštančio fontano improvizacijomis, niekur neužrašyta muzika, kuri čia pat gimsta ir miršta, į susirinkusius žiūrovus kreipėsi Nacionalinės premijos laureatas, kompozitorius, karilionų muzikos puoselėtojas Giedrius Kuprevičius.
Muzika skrido virš ąžuolų, o kompozitorius prisiminė, kad vienas toks šimametis auga ir jo namų kieme. Ąžuolai, pasak svečio, sukuria aurą, kuri reguliuoja, harmonizuoja žmogaus dvasią.
Lietuviškumas išliks per periferiją
Giedrius Kuprevičius teigė, kad susitikimas Žagarėje yra svarbesnis negu Kaune, Vilniuje, Paryžiuje ar Dubajuje. Nes tas gyvenimas, kuris vyksta mažuose miestuose, yra gija, kurios dėka Lietuvos kultūra nemiršta ir stiprėja. Lietuviškumas išliks būtent per tokius kultūrinius taškus, kaip Žagarė, per periferiją, tvirtino kompozitorius.
G. Kuprevičiaus nuomone, šiandienos pasaulis darosi grėsmingas.
„Ar galėjo lietuviai galvoti, kad bus sukišti gyvuliniuose vagonuose ir išvežti? Kur aš lenkiu? Kad nebegalime nieko numatyti, stoti tarp šiandien ir rytoj“, – tvirtino festivalio svečias.
Jis apgailestavo, kad menas šiandien nebeatlieka reikalingų funkcijų, nueita į primityvų stebinimą. Svarbu pasiimti pinigus už sukurtą projektą.
Žmonės iš tiesų nebegirdi vieni kitų, siekiama efekto ir greito produkto. Su Prezidentu Valdu Adamkumi telefonu pasikalbantis G. Kuprevičius pažymėjo, kad dabar visi tik domisi jo liga: ar geriau? tikrai geriau? blogiau? Bet iš tiesų niekam nerūpi, kuo žmogus gyvena. Kompozitorius sakė Prezidentui vis primenantis, kad laukia jo naujos knygos ir tikisi ją skaityti kitais metais.
Tačiau G. Kuprevičių džiugina jaunoji karta, kurioje iškyla vis naujų talentų.
Džiugina jauni talentai
Tokia yra ir Lina Navickaitė – solistė, pasirenkanti skirtingų žanrų kūrinius – nuo operos, miuziklo iki populiarių dainų. Atlikėja pademonstravo įvairialypį talentą, ne tik sudainuodama keletą kūrinių pagal Kazio Bradūno, Kazio Binkio eiles bei garsiąją dainą „Kregždutės“ iš miuziklo „Ugnies medžioklė su varovais“, bet ir suvaidinusi modelį publikai pristatytoje operoje „Intrigos“.
Šiame kūrinyje solistės balso žiūrovai neišgirdo, viską ji perteikė ekstravagantiška vaidyba su grupe muzikos atlikėjų.
Sąsajos su Žagare
Giedrius Kuprevičius susitikime prisiminė ir sąsajas su Žagare. Čia gyveno, dirbo jo senelis gydytojas Mykolas Kuprevičius. Pats kompozitorius šiame mieste nesilankė jau 40 metų.
Apie ryšį su Žagare prabilo ir „Auksinės gervės“ laureatas už gyvenimo nuopelnus kino operatorius Jonas Tomaševičius. Iš čia kilusios jo žmonos šaknys.
Operatorių kalbinęs aktorius, režisierius Kęstutis Jakštas prisiminė, kad už J. Tomaševičiaus nugaros aktoriai visada jausdavosi saugiai ir patikimai.
Operatorius dalijosi savo prisiminimais iš filmavimų.
Žagarės vyšnių festivalio žiūrovų tą vakarą dar laukė filmų „Kai auga medis“ (režisierė Birutė Sodeikaitė), „Anglijos karalienė pagrobė mano vaikus“ (režisierius Ernestas Jankauskas) ir „Santa“ (režisierius Marius Ivaškevičius) peržiūra.
O muzikos jūroje skandino Birštono džiazo festivalio „Grand Prix“ laureatas Valerijus Ramoška ir grupė.
Autorės nuotr.
SVARBA: Kompozitorius Giedrius Kuprevičius teigė, kad susitikimas Žagarėje yra svarbesnis negu Kaune, Vilniuje, Paryžiuje ar Dubajuje, nes gyvenimas, kuris vyksta mažuose miestuose, yra gija, kurios dėka Lietuvos kultūra nemiršta.
IMPROVIZACIJA: Kompozitorius Giedrius Kuprevičius pats sėdo prie instrumento muzikinei improvizacijai.
DŽIAZAS: Birštono džiazo festivalio „Grand Prix“ laureatas Valerijus Ramoška (dešinėje) ir džiazo grupės muzikantas Eugenijus Kanevičius.
INTRIGA: Akimirka iš intriguojančios Giedriaus Kuprevičiaus operos „Intrigos“.