Gatvės rekonstrukciją pavadino komedija

Gatvės rekonstrukciją pavadino komedija

Gat­vės re­konst­ruk­ci­ją pa­va­di­no ko­me­di­ja

Ko­me­di­ja šiau­lie­čiai vie­ša­me svars­ty­me pa­va­di­no Po­vi­lo Vi­šins­kio gat­vės re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ti­nius pa­siū­ly­mus. Kar­tu bus per­tvar­ko­mas ir skve­ras ties P. Vi­šins­kio ir Sto­ties gat­vių san­kir­ta. Šiau­lie­čius nu­ste­bi­no idė­ja skve­re, ku­rį la­bai pa­mė­gę be­na­miai ir aso­cia­lūs as­me­nys įreng­ti suo­lus-gul­tus.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Aikš­tė­je už­kliu­vo tik „gul­tai“

P. Vi­šins­kio gat­vės ir aikš­tės re­konst­ruk­ci­ją pro­jek­tuo­ja tie pa­tys kau­nie­čiai ke­li­nin­kai, ku­rie ren­gia ir Vil­niaus gat­vės pės­čių­jų bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos tech­ni­nį pro­jek­tą – Kau­no UAB „SRP Pro­jek­tas“. Aikš­tei pro­jek­tuo­ti, kaip ir bul­va­rui, ke­li­nin­kai pa­si­tel­kė ar­chi­tek­tę As­tą Kiau­nie­nę.

P. Vi­šins­kio ir Sto­ties gat­vės san­kir­to­je esan­tis skve­ras, ku­riame pa­sta­ty­tas me­ni­nis ak­cen­tas pe­da­go­gui Jo­nui Mur­kai at­min­ti, per­tvar­ko­mas iš es­mės. No­ri­ma šią erd­vę pa­vers­ti pa­trauk­lia jau­ni­mui.

Aikš­tė įrė­mi­na­ma žel­dy­nų plo­tais su esa­mų me­džių ma­sy­vu. Va­ka­ri­nė­je pu­sė­je siū­lo­ma pa­kel­ti nau­jai įren­gia­mų žel­dy­nų plokš­tu­mą. Ant su­for­muo­to „kal­ne­lio“ so­di­na­mi me­džiai, o jung­ty­je su aikš­te įren­gia­mas ke­lių pa­ko­pų il­gas me­di­nis suo­las-laip­tai, tar­si par­te­ris į aikš­tę.

Šiau­ri­nė­je pu­sė­je po esa­mais me­džiais at­si­ras­tų „re­lak­so zo­na“ – tri­kam­pių gul­tų iš me­ta­lo ar plas­ti­ko kom­po­zi­ci­jos. Pa­sak ar­chi­tek­tės, ant jų ga­li­ma bus ir sė­dė­ti, ir gu­lė­ti.

Tie „suo­lai gul­tai“ su­kė­lė abe­jo­nių. Ar be­na­miai, mėgs­tan­tys da­bar ap­leis­tą aikš­tę, neap­si­gy­vens nuo­lat?

Aikš­tė bū­tų grin­džia­ma be­to­no bei gra­ni­to plokš­tė­mis, tad ga­li­ma bus va­ži­nė­tis dvi­ra­čiais, ried­len­tė­mis ar rie­du­čiais.

Pag­rin­di­nis aikš­tės ak­cen­tas – aukš­tas (12 met­rų) švies­tu­vas su in­ten­sy­vios švie­sos pro­žek­to­riais. Va­ka­re aikš­tė bū­tų stip­riai ap­švies­ta ir žmo­nės čia ga­lė­tų bur­tis.

Žel­di­nius po gul­tais ir „kal­ne­lio“ plokš­tu­mo­je nu­ma­ty­ta ap­švies­ti pro­žek­to­riais. Da­ly­je aikš­tės nu­ma­to­ma nau­do­ti „švie­čian­tį“ be­to­ną, ku­ris va­ka­re su­kur­tų ypa­tin­gą efek­tą.

Gat­vė siau­ri­na­ma ir be „par­kin­go“

Aist­ras su­kė­lė gat­vės re­konst­ruk­ci­jos pa­siū­ly­mai, ku­riuos pri­sta­tė pro­jek­tuo­to­jas Ne­ri­jus Ja­ku­lis.

Gat­vės va­žiuo­ja­mą­ją da­lį, ku­ri da­bar yra 8–9 met­rų, jis siū­lo siau­rin­ti iki 6 met­rų, o ties pe­rė­ja prie „Ju­ven­tos“ pro­gim­na­zi­jos – iki 5 met­rų. Esą rei­kia vie­tos pės­čių­jų ir dvi­ra­čių ta­kams. Pas­ta­rie­ji tu­ri bū­ti 2,5 met­ro plo­čio, dvi­pu­sio eis­mo. Plius rei­kia vie­tos ža­lioms ve­joms ir me­džiams.

Gat­vės ašis kin­ta. Dvi­ra­čių ta­kas nuo Sto­ties gat­vės iki Vy­tau­to gat­vės pro­jek­tuo­ja­mas kai­rė­je pu­sė­je, o nuo Vy­tau­to gat­vės iki Vil­niaus gat­vės bul­va­ro – de­ši­nė­je. Mat čia dvi­ra­čių ta­kui ties­ti ta pa­čia kryp­ti­mi truk­do uni­ver­si­te­to pa­sta­to ko­lo­nos.

At­kar­po­je nuo Vy­tau­to iki Vil­niaus gat­vės bul­va­ro, ku­ri bai­gia­si ak­la­gat­viu, au­to­mo­bi­liai da­bar sta­to­mi, yra įreng­tos mo­ka­mos aikš­te­lės. Pa­gar­sin­ta, kad jo­kių au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo vie­tų nei čia, nei ki­to­je at­kar­po­je ne­bus. Esą pil­na vie­tos jiems uni­ver­si­te­to ir dau­gia­bu­čių kie­muo­se.

Tik prie pro­gim­na­zi­jos ga­lės stab­te­lė­ti į mo­kyk­lą at­ve­žu­sių tė­vų au­to­mo­bi­liai.

Ki­lus ne­pa­si­ten­ki­ni­mui, pro­jek­tuo­to­jas aiš­ki­no, jog lai­ko­si sta­ty­bos reg­la­men­to nor­mų, o jos ne­lei­džia „par­ka­vi­mo“ įreng­ti, bet „ga­li­ma me­džius so­din­ti kas 10 met­rų, o tarp jų sta­ty­ti au­to­mo­bi­lius“.

„Tik aš par­kin­go ne­pro­jek­tuo­siu, kaip už­sa­ko­vas be­no­rė­tų“, – pa­reiš­kė N. Ja­ku­lis.

„Gat­vę nai­ki­na­te – nė­ra ką svars­ty­ti“

„Tar­pu­ka­riu gat­vės bu­vo pla­ti­na­mos, o da­bar siau­ri­na­me – su Dva­ro gat­ve ne­są­mo­nė jau pa­da­ry­ta, – pik­ti­no­si Ze­no­nas Sa­ba­lys, mies­to gar­bės pi­lie­tis. – Tai gal už­duo­tį rei­kia keis­ti?“

Mies­to ar­chi­tek­tai bu­vo dar pik­tes­ni.

„Tai – ko­me­di­ja, – pa­reiš­kė ar­chi­tek­tas Jo­nas Bar­kaus­kas. – Gat­vė išar­do­ma, jos ašis pa­kei­čia­ma. Au­to­mo­bi­liai nor­ma­liai čia sta­to­mi, o da­bar tai nai­ki­na­te. Ne mies­tui da­ro­ma, o at­si­ver­čia­ma STR (Sta­ty­bos tech­ni­nio reg­la­men­to) ei­lu­tė ir dė­lio­ja­ma – vi­siš­kai gat­vę nai­ki­na­te! Nė­ra nė ką svars­ty­ti.“

Ar­chi­tek­tas Ri­man­tas Stuo­pe­lis ra­gi­no mąs­ty­ti ki­taip: „Ko­dėl čia ne­ga­li bū­ti ra­mi zo­na, be as­fal­to, be bor­diū­rų – su grin­di­niu vie­na­me ly­gy­je – ne D ka­te­go­ri­jos gat­vė bū­tų, o vi­sai ki­ta erd­vė – pės­čių­jų zo­na su ga­li­my­be pri­va­žiuo­ti trans­por­tu iki Vil­niaus gat­vės bul­va­ro.“

„Ką bū­tu­me pa­da­rę 1980 me­tais (apie tuos me­tus Šiau­liuo­se įreng­tas bul­va­ras, Sau­lės Laik­ro­džio aikš­tė), jei­gu bū­tu­me žiū­rė­ję tik į STR?“ – klau­sė ar­chi­tek­tas, kreip­da­ma­sis į Z. Sa­ba­lį, ku­ris anuo­met bu­vo vie­nas iš mies­to va­do­vų, ir ku­ra­vo sta­ty­bas. „Nie­ko“, – at­sa­kė šis.

„Aikš­tė dar ga­li bū­ti, o gat­vės pro­jek­ti­niai pa­siū­ly­mai – „ža­li“, – re­ziu­ma­vo Ra­sa Bud­ry­tė, vy­riau­sio­ji mies­to ar­chi­tek­tė.

Po to­kios iš­va­dos pro­jek­tuo­to­jui teks iš es­mės ko­re­guo­ti sa­vo pa­siū­ly­mus.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

P. Vi­šins­kio gat­vė­je pro­jek­tuo­to­jai siū­lė nai­kin­ti au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo vie­tas, o pa­čią gat­vę siau­rin­ti.

Skve­ras prie Sto­ties gat­vės la­bai mė­gsta­mas be­na­mių. Bai­mi­na­ma­si, kad pa­sta­čius gul­tus, jie čia ap­si­gy­ven­tų il­gam.