Ežeras centre – fantazija dugne

Ežeras centre – fantazija dugne

Eže­ras cent­re – fan­ta­zi­ja dug­ne

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė pra­dės reng­ti in­ves­ti­ci­nį pro­jek­tą dėl irk­la­vi­mo komp­lek­so Talk­šos eže­ro pa­kran­tė­je. Prieš aš­tuo­ne­rius me­tus pa­reng­tas tech­ni­nis pro­jek­tas lie­ka stal­čiu­je kaip ne­rea­lus – jam įgy­ven­din­ti rei­kė­tų 20 mi­li­jo­nų eu­rų. Val­džios fan­ta­zi­ja ir am­bi­ci­jos bliūkš­ta ir dėl ta­ko ap­lin­kui eže­rą, ku­ris yra ko­ne mies­to cent­re ir trau­kia mies­tie­čius poil­siui. „Kas vaikš­čios ap­link eže­rą?“ – ste­bi­si Sa­vi­val­dy­bės Ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vas Eduar­das Bi­vai­nis.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Tech­ni­nis pro­jek­tas – ne­rea­lus

Pir­ma­die­nį Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vai ir ki­ti sa­vi­val­dy­bi­nin­kai bei spor­to mo­kyk­los „At­ža­ly­nas“ va­do­vai ap­ta­rė tech­ni­nes už­duo­tis in­ves­ti­ci­niam pro­jek­tui reng­ti.

In­ves­ti­ci­nio pro­jek­to ren­gė­jams bus ke­lia­mas tiks­las iša­na­li­zuo­ti pro­jek­to fi­nan­sa­vi­mo, įgy­ven­di­ni­mo bei val­dy­mo al­ter­na­ty­vas, ren­gi­mo pro­ce­dū­ras. Neat­me­ta­ma pro­jek­tą įgy­ven­din­ti, pri­trau­kiant pri­va­čias in­ves­ti­ci­jas – vie­šos ir pri­va­čios par­tne­rys­tės bū­du.

Dar 2008 me­tais pa­reng­tas tech­ni­nis pro­jek­tas ati­de­da­mas į šo­ną. Pa­gal jį skai­čiuo­ta, jog įreng­ti Talk­šos eže­re tarp­tau­ti­nius stan­dar­tus ati­tin­kan­čią irk­la­vi­mo tra­są (de­vy­nių ta­kų, iš vi­so 180 met­rų plo­čio ir 2000 met­rų il­gio) ir sta­ty­ti rei­ka­lin­gos spor­to inf­rast­ruk­tū­ros sta­ti­nius kai­nuo­tų 60 mi­li­jo­nų li­tų ar­ba 20 mi­li­jo­nų eu­rų.

Tiek pi­ni­gų ne­bu­vo ras­ta per aš­tuo­ne­rius me­tus, da­bar svars­to­ma ma­žin­ti apim­tis, pro­jek­tą įgy­ven­din­ti eta­pais.

Orien­tuo­ja­si į rea­ly­bę

„Rei­kia at­skir­ti fan­ta­zi­jas nuo rea­ly­bės“, – ra­gi­no Eduar­das Bi­vai­nis, Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius.

Kam teik­ti prio­ri­te­tą? Gal ga­lė­tų tra­sa dar funk­cio­nuo­ti to­kia, ko­kia yra? Pra­dė­ti siū­ly­ta nuo inf­rast­ruk­tū­ros – elin­gų, pa­tal­pų spor­ti­nin­kams. Žiū­ro­vų tri­bū­nos taip pat ga­lin­čios pa­lauk­ti. Ga­li­ma bū­tų iš­si­vers­ti su kil­no­ja­mo­mis tri­bū­no­mis.

„At­ža­ly­no“ spor­to mo­kyk­los di­rek­to­riaus Sta­nis­lo­vo Mon­kaus nuo­mo­ne, pir­miau­sia rei­kė­tų gal­vo­ti apie tarp­tau­ti­nio ly­gio tra­są. Per­nai įren­gus tre­ni­ruo­čių sa­lę, spor­ti­nin­kams są­ly­gos pa­ge­rė­ju­sios. Lat­viai jau pra­šo­si per va­sa­rą tre­ni­ruo­tis.

Su­jun­gus Talk­šos ir Gin­kū­nų eže­rus irk­la­vi­mo tra­sa yra 2 ki­lo­met­rų ir pa­gal il­gį jau ati­tin­ka tarp­tau­ti­nius stan­dar­tus. Trūks­ta tik au­to­ma­ti­nės star­to ir ta­kų žy­mė­ji­mo įran­gos, kad bū­tų ga­li­ma reng­ti tarp­tau­ti­nius čem­pio­na­tus.

Da­bar tra­so­je ta­kai pa­žy­mi­mi, star­tas „pa­lei­džia­mas“ ran­ki­niu bū­du.

„Spor­ti­nin­kai ki­taip ma­no, – prieš­ta­ra­vo spor­to mo­kyk­los di­rek­to­riui Gied­rė Men­do­za Her­re­ra, Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja. – Ne­tu­ri­te kur val­čių pa­si­dė­ti – elin­go, inf­rast­ruk­tū­ros pir­miau­sia rei­kia.“

„Kas vaikš­čios ap­link?“

Dis­ku­si­ja ki­lo, ar pla­nuo­ti ap­link eže­rą 8 ki­lo­met­rų pa­žin­ti­nį ta­ką, dvi­ra­čių ta­kus ar tik „pus­ra­tį“ nuo mies­to pu­sės su poil­sio aikš­te­lė­mis.

Tie­siant ap­link – tek­tų įženg­ti ir į pri­va­čias že­mes, ir Šiau­lių ra­jo­no te­ri­to­ri­ją. Plius įveik­ti pel­kę ir dumb­lo „nu­so­di­ni­mo“ kal­vas. Iš­va­lius eže­rą dumb­las bu­vo su­vers­tas pa­kran­tė­je ties Til­žės gat­ve.

Pa­gal tech­ni­nį pro­jek­tą bū­tent šio­je eže­ro pa­kran­tė­je bu­vo su­pla­nuo­tas ke­lias, to­kio pat il­gio kaip irk­la­vi­mo tra­sa – nuo star­to iki fi­ni­šo – var­žy­boms ste­bė­ti. Ne var­žy­bų me­tu – mies­tie­čių pa­si­vaikš­čio­ji­mams, dvi­ra­ti­nin­kams, rie­du­ti­nin­kams.

„Kam leis­ti mi­li­jo­nus, kas vaikš­čios ap­link eže­rą – rea­liai pa­da­ry­ki­me pus­ra­tį ir gal neas­fal­tuo­tą – eis pa­si­vaikš­čio­ti, ne ma­dų de­monst­ruo­ti su aukš­ta­kul­niais“, – sa­kė E. Bi­vai­nis.

Per 60 me­tų – „ret­ro“ ba­zė­je

Šiau­liuo­se irk­la­vi­mo spor­tu už­sii­ma apie 200 vai­kų ir suau­gu­sių­jų.

Talk­šos pa­kran­tė­je, Žvy­ro gat­vė­je vei­kian­čios „At­ža­ly­no“ spor­to mo­kyk­los irk­la­vi­mo ba­zės būk­lė ap­verk­ti­na.

Va­kar ba­zė­je ka­no­ji­nin­kų tre­ni­ruo­tes ste­bė­jęs irk­la­vi­mo spor­to ve­te­ra­nas Vla­das Sta­ne­lis, ka­no­jų klu­bo val­dy­bos pir­mi­nin­kas, pa­brė­žė, jog se­niai rei­kia nau­jos ba­zės.

Ant vie­no iš ba­zės me­di­nių na­me­lių ka­bo pla­ka­tas „Šiau­lių irk­la­vi­mui – 60 me­tų“. Prie­šais – sten­das su pla­ka­tu, gar­si­nan­čiu du olim­pie­čius – Ed­vi­ną Ra­ma­naus­ką ir Au­ri­mą Lan­ką. Abu šio­je „ret­ro“ ba­zė­je išug­dy­ti.

„Čia vis­kas įreng­ta dar 1954 me­tais, – sa­kė V. Sta­ne­lis. – Nie­kas nuo to lai­ko ne­pa­si­kei­tė, te­bes­to­vi siau­ru­ko va­go­nė­liai, len­tom ap­kal­ti. Kai at­va­žiuo­ja spor­ti­nin­kai į var­žy­bas, gau­na po va­go­nė­lį rū­bams, irk­lams su­si­dė­ti. Tik aka­de­mi­nio irk­la­vi­mo elin­gas nau­jai pa­sta­ty­tas Smė­lio gat­vė­je.“

Jis tei­gia­mai ver­ti­na, kad prie pro­jek­to grįž­ta­ma, kad iš nau­jo spren­džia­ma, ku­rią vie­tą ba­zei rink­tis.

Pa­gal bran­gų­jį pro­jek­tą ba­zę pla­nuo­ta kur­ti bu­vu­sio­je „El­nio“ fab­ri­ko ka­ti­li­nė­je.

Spor­to ve­te­ra­nas pa­brė­žė, jog tu­ri­me kla­si­ki­nę tra­są, tin­kan­čią ir irk­luo­to­jams, ir ka­no­ji­nin­kams, ir bai­da­ri­nin­kams. Jo žo­džiais „rim­toms var­žy­boms“ rei­kia ir au­to­ma­ti­nės star­to įran­gos, ir ta­ko pa­lei vi­są tra­są var­žy­boms ste­bė­ti.

„Ne ma­nau, o ži­nau, kad rei­kia to­kio ta­ko, – sa­kė V. Sta­ne­lis. – Pa­sau­ly­je, Eu­ro­po­je, kur ren­gia­mos tarp­tau­ti­nės var­žy­bos, vi­sur kaip čia yra to­kia ka­na­lo ti­po tra­sa ir ša­lia vi­sur yra ta­kas – tre­ne­riai va­žiuo­ja, šau­kia pa­sta­bas.“

2018 me­tais pre­ten­duo­tų į in­ves­ti­ci­jas

Gin­ta­ras Ja­siū­nas, Kū­no kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus ve­dė­jas, „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, jog in­ves­ti­ci­nis pro­jek­tas tu­rės at­sa­ky­ti, ar tech­ni­nis pro­jek­tas bus iš nau­jo ren­gia­mas ar ko­re­guo­ja­mas.

„To­kios lė­šos, ko­kios bu­vo su­pla­nuo­tos – nė­ra rea­lios, – sa­kė ve­dė­jas. – Su­ma­žin­tu­me apim­tis ke­lis kar­tus ir ieš­ko­tu­me lė­šų šal­ti­nių – pa­gal vals­ty­bės in­ves­ti­ci­jų pro­gra­mą, Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­te, pri­va­čių in­ves­tuo­to­jų gal pri­trauk­tu­me.“

Ve­dė­jo tei­gi­mu, eu­ro­pi­nės pa­ra­mos lė­šų ti­kė­tis ne­ga­li­ma, nes to­kiems pro­jek­tams jos ne­ski­ria­mos.

G. Ja­siū­nas pro­gno­zuo­ja, jog į vals­ty­bės in­ves­ti­ci­jų pro­gra­mos lė­šas ga­li­ma bū­tų pre­ten­duo­ti 2018 me­tais. Ti­ki­ma­si Kū­no kul­tū­ros ir spor­to de­par­ta­men­to, Irk­la­vi­mo fe­de­ra­ci­jos pa­lai­ky­mo.

„Gam­ta mums pa­ti duo­da tra­sos tarp­tau­ti­nį ly­gį, o be au­to­ma­ti­nio star­to pa­lei­di­mo grei­tai nė Lie­tu­vos čem­pio­na­to ne­ga­lė­si­me su­reng­ti, – sa­kė ve­dė­jas. – Sut­var­ko­me elin­gus, pa­tal­pas spor­ti­nin­kams per­si­reng­ti, o pa­žin­ti­niai ta­kai ga­li bū­ti įreng­ti vė­liau – pa­gal ga­li­my­bes.“

Kas pla­nuo­ta?

2008 me­tais bu­vo pa­reng­tas tech­ni­nis pro­jek­tas, dar­bai pla­nuo­ti už 60 mi­li­jo­nų li­tų ar­ba 20 mi­li­jo­nų eu­rų.

Talk­šos eže­re pla­nuo­ta įreng­ti tarp­tau­ti­nius stan­dar­tus ati­tin­kan­čią irk­la­vi­mo tra­są – de­vy­nių ta­kų, iš vi­so 180 met­rų plo­čio ir 2000 met­rų il­gio.

Eže­ro priei­go­se – irk­la­vi­mo tra­sos star­to ir fi­ni­šo pa­sta­tai, elin­gai, spor­ti­nin­kams – fi­zi­nio pa­si­ren­gi­mo ir ki­tos pa­tal­pos, val­čių prie­plau­ka, val­čių re­mon­to pa­tal­pos, žiū­ro­vų tri­bū­nos su pa­gal­bi­nė­mis pa­tal­po­mis var­žy­bų ren­gė­jams.

Pak­ran­tė­je ties Kal­niu­ko mik­ro­ra­jo­nu – 6,5 met­ro plo­čio ir 2000 met­rų jun­gia­ma­sis ke­lias ste­bė­ti var­žy­boms. Ne var­žy­bų me­tu – dvi­ra­ti­nin­kams, rie­du­ti­nin­kams va­ži­nė­ti ar mies­tie­čiams pa­si­vaikš­čio­ti.

Ne tik irk­la­vi­mo ba­zei, bet ir ki­toms spor­to ša­koms pla­nuo­ta per­tvar­ky­ti bu­vu­sią „El­nio“ fab­ri­ko ka­ti­li­nę – įreng­ti bok­so, sta­lo te­ni­so sa­les, pa­tal­pas dvi­ra­ti­nin­kams, dvi­ra­čių re­mon­to dirb­tu­ves.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

KLAU­SI­MAS: Ka­da Talk­šos pa­kran­tė­je at­si­vers nau­jos irk­la­vi­mo ba­zės var­tai?

SPOR­TI­NIN­KAI: Šiau­liuo­se apie 200 vai­kų ir suau­gu­sių­jų už­sii­ma irk­la­vi­mo spor­tu.

BA­ZĖ: Irk­la­vi­mo ba­zė įkur­ta 1954 me­tais – ją puo­šia prieš dve­jus me­tus at­švęs­to 60-me­čio pla­ka­tas.

VE­TE­RA­NAS: Irk­la­vi­mo spor­to ve­te­ra­nas Vla­das Sta­ne­lis sa­ko, jog ba­zės vaiz­das ne­si­kei­čia nuo pat įkū­ri­mo. Už jo nu­ga­ros „is­to­ri­niai“ na­me­liai – len­to­mis ap­kal­ti „siau­ru­ko“ va­go­nė­liai, skir­ti irk­lams lai­ky­ti, spor­ti­nin­kams per­si­reng­ti per var­žy­bas.

KAL­VOS: Su­pil­tos, žo­le ap­žė­lu­sios dumb­lo kal­vos truk­do pla­nams nu­ties­ti pa­kran­tė­je ta­ką var­žy­boms ste­bė­ti, o ne var­žy­bų me­tu – pa­si­vaikš­čio­ti, dvi­ra­čiais ar rie­du­čiais va­ži­nė­ti. Ar dumblo negalima išvežti?