Dėl alkoholio reklamos pinami gedulo vainikai

Dėl alkoholio reklamos pinami gedulo vainikai

Dėl alkoholio reklamos pinami gedulo vainikai

Nuo sausio 1-osios įsigaliosiantis sugriežtintas alkoholio reklamos draudimas sukėlė diskusijų ir grasinimų audrą. Krepšinio rungtynių transliuotojai prakalbo apie krepšinio laidotuves, pataisą siūlę Seimo nariai sulaukė sirgalių grasinimų susidoroti, o krepšinio atstovai sako, kad be aludarių paramos išsiversti bus sunku.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Sugriežtino draudimą

Pagal Alkoholio kontrolės įstatymo naująją redakciją, nuo sausio 1 dienos transliuotojų ir retransliuotojų programose nuo 6 iki 23 valandos visų alkoholinių gėrimų reklama bus draudžiama.

Iki šiol draudimas buvo švelnesnis: reklama buvo draudžiama televizijos ir radijo programose nuo 15 valandos iki 22 valandos 30 minučių, o savaitgaliais ir moksleivių atostogų dienomis — nuo 8 valandos iki 22 valandos 30 minučių. Šis draudimas negaliojo alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų.

Naujoje pataisoje paminėta, kad reklama draudžiama ir „koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas.“ Ir dar: “Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir paaugliams iki 18 metų skirtus renginius) taip pat gali būti pateikiamas renginį remiančios ir alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose renginiuose, gaminančios arba jais prekiaujančios įmonės pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir formą neprieštaraujantys teisės aktų reikalavimams“. Ką tai reiškia?

Traktuoja skirtingai

Reaguodama į pataisą, krepšinio rungtynes transliuojanti viena televizija pagarsino Eurolygos rungtynes netiesiogiai rodyti tik po 23 valandos. Televizija skelbia: „Seimas Naujuosius metus pradės smogdamas mirtiną smūgį Lietuvos sportui. Pirmoji seimūnų auka — krepšinis“.

Ar bus baudžiamos televizijos, iki 23 valandos rodysiančios krepšinio varžybas, kurių metu ant stendų bei žaidėjų marškinėlių bus matyti alkoholio gamintojų logotipai? Į šį klausimą skirtingai atsako įstatymo pataisos kūrėjai ir įstatymo prižiūrėtojai.

Vakar Vilniuje surengtoje spaudos konferencijoje vienas iš minėtos pataisos iniciatorių, parlamentinio Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas konservatorius Antanas Matulas aiškino: prekių ženklai nėra tiesioginė reklama, todėl jų rodymas neturėtų būti draudžiamas.

A. Matulas bei kita pataisų iniciatorė, Ekonomikos komiteto pirmininkė socialdemokratė Birutė Vėsaitė kilusį triukšmą pavadino gamintojų inicijuotu šantažu bei manipuliavimu krepšinio aistruoliais. Seimo nariai esą sulaukė grasinimų sau ir šeimos nariams, o A. Matulas įspėjo kreipsiąsis į teisėsaugą.

A. Matulo nuomone, kova vyksta dėl didžiulių pinigų: „Vien reklamai alkoholio gamintojai išleidžia 360 milijonų litų“.

Jam antrino ir Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas, Nacionalinės sveikatos tarybos narys Aurelijus Veryga: „Žaidimas vyksta ne dėl sporto. Aludariai nori grąžinti visą reklamą tuo laiku, kaip buvo iki šiol — ištisą parą su nedidelėmis išimtis. Kova vyksta ne dėl sporto. Jis panaudotas kaip įrankis“.

Dengs juodomis vėliavomis?

Pasak „Šiaulių“ klubo direktoriaus Adomo Klimavičiaus, “Šiaulių“ krepšinio komanda rėmėjų — aludarių neturi.

„Tarsi numatėme tokį dalyką, todėl mums ne taip skaudu. Bet, žiūrint plačiau — nesąmonė. Reklamą uždraudžia, o kiekviename kioske — alus, parduotuvėse gėrimai parduodami visą parą. Teiginiai vieni kitiems prieštarauja“, — sako A. Klimavičius.

Klubo direktoriaus žodžiais, „Šiauliams“ rungtyniaujant Šiaulių arenoje, transliacijų metų būtų matoma stendinė alaus reklama. “Ką darysi, vėliavas juodas uždėsime. Šias problemas turės spręsti arena“.

Lietuva esą nėra tokia turtinga šalis, kad krepšinio komandos išsilaikytų be alkoholio gamintojų paramos.

„Mes neturime geležies, anglies pramonės, bet mūsų alus turi gerą vardą ir turime jį reklamuoti. Europoje Lietuvą garsina labai stiprios komandos: nei B. Vėsaitė, nei A. Matulas taip nereklamuos Lietuvos, kiek “Žalgiris“ ar “Lietuvos rytas“. Tikrai skersai žiūriu į šį dalyką“, — sako A. Klimavičius.

Šiaulių arenos generalinis direktorius Gintaras Radavičius vakar dar nebuvo įsigilinęs į pataisos subtilybes.

„Skydai, esantys aplink aikštelę, yra krepšinio klubo reikalas. Bet pas mus kabo ir sidro, ir alaus reklama: pagal naująją pataisą nesuprantu, ar ji ten gali būti?

Žinoma, uždengti ir nuimti stendus galimybės yra. Bet juk per transliacijas specialiai šie stendai nerodomi, o ar reklama tai, kad jie kabo arenos viduje?„, — svarstė G. Radavičius.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vadovas Feliksas Petrauskas tvirtino: reklama yra ir vaizdo klipai, ir logotipai, todėl tiek už vienų, tiek už kitų rodymą neleistinu metu žadama bausti.

NUOMONĖ: „Šiaulių“ klubo direktorius Adomas Klimavičius sako, kad aludarių remiamos krepšinio komandos Lietuvą garsina labiau nei alkoholio reklamos draudimą inicijavę Seimo nariai.

SMŪGIS: Krepšinio rungtynių transliuotojai grasina, kad, sugriežtinus alkoholio reklamą, krepšiniui bus suduotas mirtinas smūgis.

IŠSTŪMIMAS: Gali būti, kad alkoholio reklamos draudimas po Naujųjų metų išstums tiesiogines krepšinio transliacijas. Nesutariama, ar logotipai ant krepšininkų marškinėlių ir stenduose — irgi draudžiama reklama.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

Išnaša: „Žiūrint plačiau — nesąmonė. Reklamą uždraudžia, o kiekviename kioske — alus, parduotuvėse gėrimai parduodami visą parą.