„Busturo“ vairuotojų algas “nusvers“ kūno svoris

„Busturo“ vairuotojų algas “nusvers“ kūno svoris

„Busturo“ vairuotojų algas “nusvers“ kūno svoris

Šiaulių bendrovėje „Busturas“ visi vairuotojai, norintys pretenduoti į didesnį atlyginimą, jau turėjo lipti ant svarstyklių. Mat kvalifikacines klases sumąstyta jiems suteikti ne tik pagal profesinius gebėjimus, bet ir kūno masės indeksą. “Projektas“ grindžiamas Šiaulių universiteto magistro rekomendacijomis, už kurias bus paklota 12 tūkstančių litų.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas.lt

Šokiravo „linksmoji dalis“

„Busturo“ vairuotojams numatyta suteikti kvalifikacines klases, kurių bus trys: pirmoji, antroji ir trečioji. Nuo klasės priklausys tarifiniai atlyginimai, priedai prie jų, ketvirčio premijų dydžiai.

Atestavimo tvarkos metmenų projektas jau parengtas. Projekto „linksmoji dalis“, anot Elenos Dinienės, “Busturo“ profesinės sąjungos, priklausančios “Solidarumui“, pirmininkės, — tai “juokas pro ašaras“.

Ketinama vertinti vairuotojų „sveiką gyvenimo būdą“. Balus rašyti už kūno masės indeksą, kraujospūdį, sergamumą. Sirgai per metus iki 6 dienų, gausi 5 balus, nesirgai — 10 balų. Esi lieknesnis — turėsi pranašumą prieš storulius. Lieknesni gali tikėtis 5 balų, storesni — tik 2. Jeigu kraujospūdis “normalus“ — gausi 8 balus, jeigu “normaliai aukštas“ — tik 3 balus.

„Ką reiškia tas “normaliai aukštas kraujospūdis“, nė nenurodoma“, — sakė E. Dinienė.

Anot jos, vairuotojai jau yra pamatuoti, „susverti“ ant svarstyklių, ir paaiškėjo, kad ne vienam gresia “neatitikti reikalavimų“.

Balai bus rašomi ir už vairuotojo išvaizdą (reikalaujama vilkėti švarką, šviesius vienspalvius marškinius, ryšėti kaklaraištį), ir už vairuojamo autobuso būklę.

„Bet autobusą skiria darbdavys, remontuoti privalo remontininkai, o ne vairuotojas, — piktinosi E. Dinienė. — Net kai vairuotojas pats imasi autobusą remontuoti, už tai atlyginimas jam nemokamas. Tai kodėl net nuo autobuso turi priklausyti kvalifikacinė klasė?“

„Profesorius“ veltui nedirba

Šiaulių universiteto „profesorius“, profsąjungos primininkės teigimu, vaikščiojo po bendrovę jau nuo pavasario. Darė apklausas. Pagal jas esą darbuotojai patys pageidavę naujos skatinimo tvarkos.

„Į tas apklausas žmonės buvo atrinkti, lojalūs administracijai, — tikino profsąjungos pirmininkė. — Su profsąjungomis niekas nieko nederino. Pati atsitiktinai tą projektą pamačiau. Tai tiesiog pinigų plovimas. Juk ne veltui profesorius dirbo. Reikėjo pasidalyti tūkstančius litų, tai ir pasidalijo. Geriau už tuos pinigus būtų nupirkę vairuotojams ir švarkus, ir marškinius, ir kaklaraiščius, jeigu jų reikia. Ar ne darbdavio pareiga yra pasirūpinti darbo drabužiais?“

E. Dinienė prognozuoja, kad apie pusė vairuotojų gali nesulaukti jokios klasės.

„Kas turės pirmą klasę, esą gaus 40 procentų priedo, antrą — 30 procentų, o kas trečią — nieko. Vadinasi, kas neturės jokios klasės, tam atlyginimas gali mažėti, — svarsto pirmininkė. — Be to, jie bus pirmieji išvaryti į darbo biržą, nes rašoma, kad mažinant etatus bus atsižvelgiama į klasę.“

„Profesorius“ — magistras

Vilius Laužikas, bendrovės „Busturas“ generalinis dirketorius, “Šiaulių kraštui“ bandė aiškinti, jog dar tik “vyksta“ atestaciniai bandymai.

„Jeigu jau kilo toks ažiotažas, tai nebus to kūno svorio, — tikino V. Laužikas. — Mes tik norėjome skatinti sveiką gyvenimo būdą, kaip priimta Europos šalyse, bet matyti, kad tam dar nepribrendome“.

Kvalifikacinių klasių įvedimo idėja kilusi kone atsitiktinai. Šiaulių universiteto vienas magistrantas parašęs ir apsigynęs magistro darbą apie darbuotojų skatinimo būdus „Busturo“ bendrovėje. Magistranto atliktos apklausos, anot V. Laužiko, parodė, kad vairuotojai “patys nori tobulėti, nori būti įvertinami ir skatinami“.

„Mums tas darbas labai patiko, — teigė V. Laužikas. — Todėl ir sudarėme sutartį jį įgyvendinti“.

Socialinių mokslų magistro, konsultacinės firmos „Veikma“ savininko Stasio Sušinsko darbas įkvėpė “Busturo“ bendrovės vadovus naujovėms. Su šia konsultacine firma ir buvo pasirašyta sutartis vairuotojų atestacijos metmenis parengti.

Už konsultacijas, anot V.Laužiko, bus sumokėta 12 tūkstančių litų: „Už magistro darbą mes jam nemokėjome, tik už projekto įgyvendinimą sumokėsime.“

V.Laužiko teigimu, atestacija bus savanoriška. Kas nenorės, nedalyvaus: „Dėl to atlyginimai niekam nesumažės.“

Tačiau, kada ir kiek didės atlyginimai dėl kvalifikacinių klasių, V. Laužikas negalėjo konkrečiai atsakyti: „Priklausys nuo finansinės situacijos. Kažkada juk reikės atlyginimus didinti, tam dabar ir ruošiamės“.

 

ATESTACIJA: „Busturo“ vairuotojams atestacinius balus sumanyta rašyti ir už kūno masės indeksą, ir už tai, ar yra pasirišę kaklaraištį.

 

NUOMONĖ: Elena Dinienė, „Busturo“ vienos iš profesinių sąjungų pirmininkė, mano, jog panašūs projektai yra tiesiog pinigų plovimas.

KRITERIJAI: Vilius Laužikas, bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius, aiškina, kad kvalifikacinei klasei nustatyti įvesti “sveikatos“ balai atitiktų europinius kriterijus — mat skatintų sveiką gyvenseną.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

Komentaras

Darbuotojai — ne paršiukai

Aušrinė Burneikienė, Lygių galimybių kontrolierė:

— Kūno svoris neįeina į diskriminacinių ribų sąrašą. Bet suprantu, kad čia jis siejamas su atlyginimu. Kvalifikacinės klasės neturėtų būti susijusios su darbuotojų sveikatos būkle. Sveikatos patikrinimas vairuotojams yra privalomas, ir jis eina savo ruožtu.

Dieve, iki ko priėjome, jeigu už kūno svorį prideda atestacijos balų, sveria darbuotojus, kaip paršiukus. Kiek pasaulyje storulių, tai ką jie nebegalės dirbti?

Darbuotojo kvalifikacija ir ne nuo gripo epidemijos ar vėjaraupių priklauso. Vairuotojų kvalifikaciją pagal avaringumą turi vertinti, o ne pagal tai, kiek laiko jis sirgo.

Gedimino SAVICKIO (ELTA) nuotr.