„Busturo“ vairuotojai grasina „mikriukams“

„Busturo“ vairuotojai grasina „mikriukams“

„Busturo“ vairuotojai grasina „mikriukams“

Šiaulių miesto savivaldybės bendrovės „Busturas“ vairuotojai reikalauja naikinti konkurentus – maršrutinius mikroautobusus. Savivaldybei nesureagavus, grasinama imtis priemonių, kurių „tikrai maža nepasirodys“. Vicemeras Juras Andriukaitis įsitikinęs, jog monopolio atkurti negalima – mažieji vežėjai turi teisę dirbti rinkoje.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas

Senka kantrybė

Savivaldybė gavo raštą, kurį pasirašė apie šimtas „Busturo“ vairuotojų. Jie tikina, jog „senka kantrybė“ ir klausia, „kada baigsis „parazitinis“ mikroautobusų darbas Šiauliuose?“

Primena, jog Panevėžyje visai neliko mikroautobusų, neliksią ir Vilniuje.

„O pas mus jie kaip šmėžavo priekyje per vieną sustojimą, taip ir tebešmėžuoja, dirba kada tik nori, o mes turime važiuoti pagal tvarkaraščius“, – teigiama rašte.

Žinodami, kad greitai baigsis Savivaldybės sutartys su privačiais vežėjais, „Busturo“ vairuotojai siūlo panaikinti maršrutinius taksi. Esą galėtų likti tik vienas maršrutas – keleiviams privežti iš Vijolių iki Kuršėnkelio.

Nesulaukę per mėnesį Savivaldybės atsakymo vairuotojai grasina imtis įstatymo numatytų priemonių. Primena, jog autobusų parko vairuotojai yra streikų pradininkai Šiauliuose.

„Maža nepasirodys, nes savo gretose dar turime 1984 metų streiko dalyvių“, – rašoma miesto vadovams.

Kitoje pusėje – taip pat šimtas

Nežinia ir įtampa slegia mikroautobusų vairuotojus. Jų mieste taip pat yra apie šimtą.

„Žinome apie tą raštą, tai lyg koks šantažas, – sakė „Šiaulių kraštui“ vienas mikroautobuso vairuotojas. – Mes patys susikūrėme sau darbo vietas, jokių dotacijų neprašome ir šeimas išlaikome. Ne vienas esame investavę į mikroautobusus, juos nuomojame firmoms. Liktume be darbo, be pajamų ir prapultų mūsų investicijos.“

Jis atmeta kaltinimus, jog mikroautobusų vairuotojai dirba kaip nori ir kada nori.

Tikina, jog ir pats, ir kolegos atvažiuoja į stoteles ne tuo pačiu laiku kaip „Busturo“ autobusai.

„Tik dėl eismo spūsčių kartais į stotelę atvažiuojame kartu su jais, bet tada keleiviai renkasi, – sako vairuotojas. – Vieni sėda į autobusus, kiti – pas mus. Turime nuolatinių klientų, kurie visada važiuoja tik mikroautobusais.“

Kita vertus, vyras netiki, jog visi „Busturo“ vairuotojai laikytųsi tokios nuomonės, kokia yra išsakyta rašte Savivaldybei.

Nori mus nušluoti

Mikroautobusų maršrutus aptarnaujančios bendrovės „Jūsų taksi“ direktorė Jolita Dūdienė mano, jog miestiečių reikėtų klausti, ar „mikriukų“ paslauga reikalinga.

„Mus nori nušluoti, gelbėdami „Busturą“ nuo bankroto, – sako verslininkė. – Traktuoju tą raštą, kaip šmeižtą. Bet aiškinsimės, kas čia teisinga, o kas ne, nes mūsų vairuotojais reiškiamas nepasitenkinimas.“

Trys bendrovės ir dvi individualios įmonės aptarnauja mieste 10 mikroautobusų maršrutų. Veža 10–12 procentų visų keleivių, kurie naudojasi viešuoju transportu. Lengvatinio keleivių vežimo netaiko ir negali taikyti, nes pagal įstatymus negali būti subsidijuojami valstybės.

Sutartys su Savivaldybe baigiasi kitų metų vasario mėnesį. Ar jos bus tęsiamos, ar bus skelbiamas naujas konkursas, vežėjai dar nežino.

„Šiame versle dirbame jau dvidešimt metų, mums tik keliami nauji reikalavimai. Prisitaikome, išgyvename, bet vis esame blogi“, – sakė bendrovės vadovė.

Keleivių mažėja, o vežimo sąnaudos auga, todėl konkurencinė kova aštrėja. Verslininkės nuomone, tai, kas tinka Vilniui, netinka Šiauliams. Pavyzdžiui, siūlymas „mikriukams“ palikti tik „privežimą iki miesto": „Pas mus nėra didelio priemiesčio, kaip Vilniuje. Ką mes vešime iki Kuršėnkelio arba nuo oro uosto iki Zoknių?“

Norėtų tvarkos ir kontrolės

„Busturo“ profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Alma Steponavičienė sakė, jog ne profsąjunga yra rašto Savivaldybei iniciatorė. Patys vairuotojai susiorganizavę.

Jie rašė Savivaldybei pernai vasarą, bet atsakymo nesulaukė, todėl taip griežtai dabar reikalauja reakcijos.

A. Steponavičienės teigimu, labiausiai vairuotojus piktina tai, kad į priekį užlendantys mikroautobusai sukelia stresines situacijas, kelia pavojų keleivių ir eismo saugumui.

Mikroautobusai nuveža mokiausius keleivius, o „Busturo“ vairuotojai nuo parduodamų autobuse bilietų gauna 10 procentų prie savo algų.

Naujasis „Busturo“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas „Šiaulių kraštą“ tikino, jog nesvarsto galimybės siūlyti naikinti mikroautobusų maršrutus. Jis mano, jog pirmiausia reikia elementarios tvarkos maršrutuose.

„Reguliuojamoje rinkoje, kokia yra miesto viešojo transporto rinka, turi būti laikomasi grafikų, – sakė įmonės vadovas. – Jeigu taip būtų, tai ir konfliktų nekiltų.“

„Yra palaida bala“, – tikino ir vienas iš pasirašiusiųjų raštą Savivaldybei vairuotojų. Ar vairuotojai eis iki streiko, negalįs atsakyti. Tačiau yra tik dvi išeitys: „Arba mikroautobusus reikia naikinti, arba turi būti įvesta tvarka ir kontrolė. Dabar Savivaldybė tik mus kontroliuoja.“

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

KONKURENCIJA: Miesto centre piko valandomis ypač aštri konkurencija dėl keleivių: autobusas, apsuptas mikriukų – įprastas vaizdas.


Vicemero komentaras

Monopolio nebus

Vicemeras Juras Andriukaitis į vairuotojų raštą reagavo kategoriškai – monopolio nebus:

– Vairuotojai nori, kad būtų „Busturo“ monopolis. Monopolis tik iškreipia rinką ir sugadina paslaugos kokybę. Mažieji vežėjai, jeigu gali, tai ir turi dalyvauti viešojo transporto rinkoje. Kitas dalykas, kokiomis sąlygomis.

Jeigu Savivaldybė jiems leido važinėti senais mikroautobusais, tai jie ir važinėja. Jeigu leido aptarnauti tokius, o ne kitokius maršrutus, tai ir aptarnauja. Verslo dėl to negalima kaltinti.

Klaipėdoje puikiai dera autobusai ir mikroautobusai. Tai sudarykime grafiką ir pas mus, kontroliuokime, ir tegul dirba.

Klausėme mažųjų vežėjų, ar jie dalyvaus, jeigu įvesime elektroninį bilietą, ar važinės tais maršrutais, kuriuos nustatysime? Teigė, jog taip. Jie taip pat žmonės, savo šeimas išlaiko ir turi teisę gyventi.


Apklausa

Kokiu viešuoju transportu naudojatės Šiauliuose?

Algirdas Budris, buvęs krano mašinistas:

– Autobusais, nes man taikoma 80 procentų nuolaida. Man tai labai svarbu. Stengiuosi vaikščioti pėsčias, kad daugiau judėčiau. Labai retai važiuoju mikroautobusais.

Dabar autobusai tvarkingi. Prisimenu tarybinius laikus, kai įlipti negalėdavau – tiek žmonių būdavo. Dabar visada yra vietos.

Mikroautobusai labai reikalingi, kai reikia greičiau nuvažiuoti. Be to, kai kurie autobusai retai važiuoja, todėl gelbėja mikroautobusai.


Donatas Sereika, moksleivis:

– Važinėju automobiliu pas draugus, į mokyklą einu pėsčiomis. Anksčiau tekdavo važiuoti autobusu. Mikroautobusu – tik tada, kai labai skubėdavau. Manau, kad turėtų išlikti ir mikroautobusai, ir „Busturo“ autobusai.


Asta Kaikarytė, studentė:

– Viešuoju transportu naudojuosi retai. Kai reikia, važiuoju „Busturo“ autobusais, nes turiu autobuso bilietėlių. Taip pigiau negu mikroautobusais.

Jeigu panaikintų mikroautobusus, man problemos nebūtų. Bet pažįstu žmonių, kuriems patinka jais važiuoti, nes į autobusus prilipa nekaip atrodančių žmonių, keikiasi – nemalonu.


Irena Ratkutė, inžinierė:

– Ir mikroautobusais, ir autobusais. Būtų blogai, jeigu neliktų mikroautobusų. Patogu, kad jie sustoja tarpinėse stotelėse. Mikroautobusai išeiginėmis dienomis važiuoja dažniau nei autobusai. Žmonės turi pasirinkimą. Tai ir papildomos darbo vietos – negalima jų atimti.

Pavyzdžiui, Vokietijos mieste, kur 150 tūkstančių gyventojų, mikroautobusų nėra, bet šalia autobusų yra ir tramvajai.


Virginijus Kinčinaitis, Šiaulių dailės galerijos direktoriaus pavaduotojas, menotyrininkas:

– Gyvenu centre, dirbu centre. Viešuoju transportu naudojuosi tik kartais. Dažniau sėdu į mikroautobusą. Man viešasis transportas yra kaip laiko mašina: įlipi į „Busturo“ autobusą ir grįžti į tarybinius laikus, pabūni tarp liaudies – prasigėrusios, bedarbių. Visuomeninis transportas atspindi mūsų visuomenės lygį.

Suprantu, kad keleivių vežimo įmonės turi būti ir privačios. O kaip kitaip kokybę pakelti? Panaikinus mikroautobusus būtų labai blogai, nes žmonės neturėtų pasirinkimo. Netikiu, kad panaikinus privačius konkurentus, savivaldybės įmonė staiga taptų geresnė, kokybiškesnė.

Kalbino Gintarė VALUCKYTĖ, fotografavo Giedrius BARANAUSKAS