Bulvaras – žvyrkelis, šaligatvis – beveik greitkelis

Bulvaras – žvyrkelis, šaligatvis – beveik greitkelis

Bul­va­ras – žvyr­ke­lis, ša­li­gat­vis – be­veik greit­ke­lis

Rugp­jū­čio 23-iąją Re­gist­rų cent­ro ne­kil­no­ja­mojo tur­to re­gist­re bu­vo užre­gist­ruo­tas nau­jas ob­jek­tas – ša­li­gat­vis prie am­fi­teat­ro, ku­ria­me sto­vi į bul­va­rą at­suk­ti am­fi­teat­ro suo­liu­kai. Be­veik 100 kvad­ra­ti­nių met­rų ša­li­gat­vio ga­ba­liu­kui su­teik­ta pa­grin­di­nės gat­vės ka­te­go­ri­ja, ku­ria ga­li lėk­ti ir au­to­bu­sai, ir „fū­ros“, kai pa­ts is­to­ri­nis mies­to bul­va­ras pri­ly­gin­tas žvyr­ke­liui.

Ko­dėl Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bei pri­rei­kė to­kios ma­ni­pu­lia­ci­jos?

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Bu­to dy­džio jud­ri su­si­sie­ki­mo ar­te­ri­ja

„Šiau­lių kraš­tas“ ga­vo do­ku­men­tus, ku­riuo­se juo­du ant bal­to užre­gist­ruo­ti du nau­ji ob­jek­tai – B ka­te­go­ri­jos ke­lias (gat­vė) – ša­li­gat­vis tuo pa­čiu ad­re­su, kaip ir bul­va­ro Am­fi­teat­ras – Vil­niaus gat­vė 153 a.

Vie­nas ob­jek­tas 8,07 kvad­ra­ti­nio met­ro – to­kio plo­to kaip maž­daug so­vie­ti­nės sta­ty­bos bu­to vir­tu­vė, o ki­tas – 78,83 kvad­ra­ti­nio met­ro plo­to, maž­daug ke­tu­rių kam­ba­rių bu­tas.

Abu šie ob­jek­tai Re­gist­rų cent­ro do­ku­men­tuo­se nu­ro­dy­ti, kaip B ka­te­go­ri­jos gat­vės. Ši ka­te­go­ri­ja ski­ria­ma pa­grin­di­nėms gat­vėms, ku­rio­se vyks­ta mo­to­ri­zuo­tas eis­mas, vyks­ta su­si­sie­ki­mas tarp mies­to funk­ci­nių zo­nų, ra­jo­nų, cent­rų, di­džių­jų trans­por­to sto­čių bei ry­šiai su už­mies­čio ke­liais.

Skel­biant vie­šą­jį kon­kur­są bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jai, is­to­ri­nei mies­to ar­te­ri­jai – pės­čių­jų bul­va­rui su­teik­ta tik F ka­te­go­ri­ja. F ka­te­go­ri­ja reiš­kia ne­mo­to­ri­zuo­to eis­mo gat­vę, ku­ri ga­li bū­ti ir žvy­ruo­ta.

„Šiau­lių kraš­tas“ ne kar­tą ra­šė, kad uni­ka­lus mies­to pės­čių­jų bul­va­ras bu­vo pri­ly­gin­tas žvyr­ke­liui, kai te­ko skelb­ti vie­šą­jį kon­kur­są, ku­ria­me, ti­ki­no mies­to Sa­vi­val­dy­bės va­do­vai, pa­gal tei­sės ak­tus uni­ka­li mies­to vie­šo­ji erd­vė tu­ri tik šios že­mos ka­te­go­ri­jos su­si­sie­ki­mo ko­mu­ni­ka­ci­jų sta­ti­nio sta­tu­są.

Pa­gal to­kį sta­tu­są bul­va­rą re­konst­ruo­ti ga­li tik ke­li­nin­kai, ku­rie ir lai­mė­jo ran­go­vo kon­kur­są.

Mies­to ar­chi­tek­tams kri­ti­kuo­jant to­kias są­ly­gas dėl to, kad bul­va­re yra įvai­rių vi­suo­me­ni­nių erd­vių – aikš­čių, fon­ta­nė­lių, ar­kų, am­fi­teat­ras, ku­rių nei greit­ke­liui, nei žvyr­ke­liui ne­pri­ly­gin­si, ža­dė­ta, kad ke­li­nin­kai pa­tys sam­dys ar­chi­tek­tą, ku­ris pro­jek­tuos šių vie­šų­jų erd­vių re­konst­ruk­ci­ją.

Ga­ba­liu­ką skly­po gat­ve lie­pė pa­vers­ti Sa­vi­val­dy­bė

Re­gist­rų cent­ro do­ku­men­tuo­se nu­ro­do­ma, kad ka­dast­ri­nius 100 kvad­ra­ti­nių met­rų am­fi­teat­ro, vir­tu­sio pa­grin­di­ne gat­ve, ma­ta­vi­mus at­li­ko Kęs­tu­tis Klioš­to­rai­tis, Šiau­lių bend­ro­vės „Ma­ti­nin­kų cent­ras“ va­do­vas.

„Sa­vi­val­dy­bė pa­pra­šė įre­gist­ruo­ti“, – paaiš­ki­no K. Klioš­to­rai­tis.

100 kvad­ra­ti­nių met­rų ga­ba­liu­kas prie suo­liu­kų ta­po jud­ria gat­ve, nes K. Klioš­to­rai­čio tei­gi­mu: „Vil­niaus gat­vė pra­si­de­da vie­na­me Šiau­lių ga­le, o bai­gia­si ki­ta­me, o čia yra su­dė­ti­nė tos gat­vės da­lis. Kiek­vie­nam at­ski­ram ga­ba­liu­kui nie­kas ne­skai­do ka­te­go­ri­jų“.

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Tur­to val­dy­mo po­sky­rio ve­dė­ja Ire­na Kru­giš­kie­nė „Šiau­lių kraš­tui“ paaiš­ki­no, kad „am­fi­teat­ras yra at­ski­ras tur­to vie­ne­tas, o tuo pa­čiu ad­re­su įre­gist­ruo­tas ša­li­gat­vis, to­dėl, kad am­fi­teat­ras tu­ri že­mės skly­pą, o į jį pa­ten­ka Vil­niaus gat­vės pės­čių­jų bul­va­ro ša­li­gat­viai“.

To rei­kė­jo, pa­sak I. Kru­giš­kie­nės, nes no­ri­ma „vi­są Vil­niaus gat­vę nuo pa­ma­to iki pa­ma­to re­mon­tuo­ti, kad ne­bū­tų, kaip kiau­ši­nis, kur lup­ta, kur ne­lup­ta“.

Ma­ni­pu­lia­ci­jos at­ga­li­ne da­ta – įtei­sin­ti skan­da­lą?

Iš­vy­dę užre­gist­ruo­tą ga­ba­liu­ką is­to­ri­nio Šiau­lių am­fi­teat­ro jud­ria gat­ve, ži­no­mi ar­chi­tek­tai gūž­čio­jo pe­čiais – no­ri­ma už­glais­ty­ti ne vi­sai šva­riai iš­si­vy­nio­ju­sį kon­kur­są, kai vis tik vie­šų­jų erd­vių re­konst­ruk­ci­jai pro­jek­tuo­ti rei­kė­jo skelb­ti gal­būt net at­ski­rą kon­kur­są, nes pra­si­len­kia su tei­se fak­tas, kad ke­li­nin­kai ga­li pro­jek­tuo­ti ne tik ke­lius?

Bu­vęs šiau­lie­tis ar­chi­tek­tas Ro­kas Ma­zu­ro­nis „Šiau­lių kraš­tui“ ste­bė­jo­si, kad vos 100 kvad­ra­ti­nių met­rų ga­ba­liu­kas įtei­sin­tas gat­ve, ku­ria ga­li „lėk­ti ir au­to­bu­sai ir fū­ros“.

„Tai la­bai pa­na­šu į ma­ni­pu­lia­ci­ją – jei­gu da­lis am­fi­teat­ro tam­pa jud­ria gat­ve, tai ne­be taip aki­vaiz­džiai pra­si­len­kia su tei­se ir tai, jog pro­jek­tą ren­gė ne ar­chi­tek­tai, o ke­li­nin­kai?"– klau­sė R. Ma­zu­ro­nis.

Šiau­lie­tis ar­chi­tek­tas Da­rius Ja­ku­baus­kas taip pat ma­no, kad tai „bal­tais siū­lais siū­ta is­to­ri­ja“.

„Bul­va­ras yra F ka­te­go­ri­jos gat­vė, o Rū­dės gat­ve­lė, be­rods, D ka­te­go­ri­jos. Aki­vaiz­du, kad su­si­ker­tant šioms gat­vėms esan­tis am­fi­teat­ras ar jo priei­gos nie­kaip ne­ga­li tap­ti B ka­te­go­ri­jos gat­ve – vos ne greit­ke­liu. Ga­ba­liu­kas nie­kaip ne­ga­li bū­ti svar­bes­nis už pa­čią pės­čių­jų gat­vę“, – ste­bė­jo­si ži­no­mas ar­chi­tek­tas D. Ja­ku­baus­kas.

Vie­šuo­sius pir­ki­mus, kai bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tą ga­lė­jo reng­ti tik ke­li­nin­kai, D. Ja­ku­baus­kas pa­va­di­no „įdo­miu skan­da­lu“, kai „vie­ša­sis pir­ki­mas pra­si­len­kė su tei­se – ne tik gat­vę, bet ir sta­ti­nį – am­fi­teat­rą pro­jek­tuo­ja ke­li­nin­kai“, o ta­da „at­bu­li­ne da­ta pra­de­da­ma rai­ty­tis ir „tai­so­mi“ rei­ka­lai“.

„To­dėl ju­ri­di­nį ak­tą, įtei­si­nan­tį ir da­lį am­fi­teat­ro, kaip gat­vę, ga­li­ma ver­tin­ti kaip do­ku­men­tų klas­to­ji­mą, pra­si­len­kian­tį su eti­ka. Dar rei­kia pri­si­min­ti ir eti­nius au­to­rys­tės da­ly­kus, kai no­ri­ma griau­ti ar­chi­tek­tų kū­ri­nius, esan­čius bul­va­re. Rei­kia pri­si­min­ti, kad juos kū­rė ne tik Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis, bet Vir­gi­li­jus, Ri­man­tas Ka­čins­kai. Neg­ra­žu...“, – ma­no D. Ja­ku­baus­kas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šio­je vie­to­je tarp bul­va­ro ir am­fi­teat­ro Sa­vi­val­dy­bės liep­ta įtei­sin­ti jud­rią B ka­te­go­ri­jos gat­vę, ku­ria ga­li lėk­ti ir au­to­bu­sai, ir sunk­ve­ži­miai.