Bul­va­ras „žvyr­ke­lis“ pa­bars­ty­tas „ko­rup­ci­jos elementais“?

Bul­va­ras „žvyr­ke­lis“ pa­bars­ty­tas „ko­rup­ci­jos elementais“?

Bul­va­ras „žvyr­ke­lis“ pa­bars­ty­tas „ko­rup­ci­jos elementais“?

Šiau­lių pės­čių­jų bul­va­ras vie­šų­jų pir­ki­mų pro­ce­dū­rų me­tu pri­ly­gin­tas žvyr­ke­liui. To­dėl pres­ti­ži­nę ir pa­grin­di­nę mies­to gat­vę ga­li re­konst­ruo­ti ke­li­nin­kai, ku­rie tech­ni­nį pro­jek­tą rengs vos už 34 tūks­tan­čius eu­rų. To­kia keis­tai ma­ža di­de­lės apim­ties dar­bų kai­na abe­jo­nių ke­lia mies­to me­rui ir

eu­ro­par­la­men­ta­rui. Už­si­me­na­ma apie ga­li­mos ko­rup­ci­jos po­žy­mius.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Są­ly­gos – ke­li­nin­kams, pi­ni­gai – „ke­lio dan­gai“

„Šiau­lių kraš­tas“ ga­vo per­nai va­sa­rą Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės pa­reng­tus Šiau­lių pės­čių­jų bul­va­ro su priei­go­mis at­vi­ro­jo kon­kur­so są­ly­gų do­ku­men­tus.

Juo­du ant bal­to nu­ro­dy­ta, kas tu­ri tei­sę reng­ti bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos tech­ni­nį pro­jek­tą:

„Tie­kė­jas per pa­sku­ti­nius 3 me­tus ar­ba (...) tu­ri bū­ti įvyk­dęs bent vie­ną ke­lių (gat­vių) nau­jos sta­ty­bos ir (ar) re­konst­ra­vi­mo pro­jek­ta­vi­mo su­tar­tį, ku­rios su­pro­jek­tuo­tų sta­ty­bos dar­bų są­ma­ti­nė ver­tė ne ma­žes­nė kaip 2 mi­li­jo­nai“.

Žur­na­lis­tai taip pat tu­ri do­ku­men­tą, ku­ria­me nu­ro­do­ma, kaip iš­si­dės­tė kon­kur­so lai­mė­to­jų ei­lė ir už ko­kias su­mas lai­mė­to­jas ir pra­lai­mė­to­jai pa­siū­lė.

Lai­mė­to­jo – vil­niš­kės UAB „SRP pro­jek­tas“, ku­rios spe­cia­li­za­ci­ja – trans­por­to inf­rast­ruk­tū­ros (ke­lių, gat­vių ir jų san­kry­žų) pro­jek­tų ren­gi­mas – pa­siū­ly­ta su­ma – 34 143,66 eu­ro.

Kon­kur­se da­ly­va­vo 7 įmo­nės. Pas­ku­ti­nę vie­tą užė­mu­si šiau­lie­čių bend­ro­vė siū­lė dar­bus at­lik­ti vos ne už tris­kart di­des­nę su­mą – be­veik už 109 tūks­tan­čius eu­rų.

„Šiau­lių kraš­tas“ ("Uni­ka­lus pės­čių­jų bul­va­ras – tik pa­pras­tas ke­lias“, 2017 02 11) jau kė­lė klau­si­mų, ko­dėl bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ją pa­ti­kė­ta pro­jek­tuo­ti ne ar­chi­tek­tams, o ke­li­nin­kams, ste­bė­ta­si ir ma­ža san­do­rio su­ma.

Ra­šė­me, kad pro­jek­tuo­to­jai pa­si­rink­ti pa­gal ma­žiau­sią kai­ną – 34 143,66 eu­ro, nors pro­jek­tui rea­li­zuo­ti gau­na­ma 4,7 mi­li­jo­no eu­rų eu­ro­pi­nė pa­ra­ma.

Ta­da ži­no­mi mies­to ar­chi­tek­tai iro­niš­kai rep­li­ka­vo, kad bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ja „bus F ka­te­go­ri­jos ke­lio re­konst­ruk­ci­ja ir dan­gos kei­ti­mas.“

„Ko­rup­ci­nių ele­men­tų“ klau­si­mas

Eu­ro­par­la­men­ta­ras ar­chi­tek­tas Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis bu­vo šios bul­va­ro da­lies vie­nas ar­chi­tek­tū­ri­nės da­lies au­to­rių (drau­ge su švie­saus at­mi­ni­mo ar­chi­tek­tu Ri­man­tu Ka­čins­ku, vė­liau pri­si­jun­gė ar­chi­tek­tas V. Ka­čins­kas).

Ši bul­va­ro da­lis su am­fi­teat­ru, ar­ko­mis, P. Vi­šins­kio aikš­te ir ki­tais ak­cen­tais bu­vo su­kur­ta 750-ajam Šiau­lių gim­ta­die­niui 1986 me­tais.

„Ke­lia rim­tų abe­jo­nių pa­ts pro­ce­sas – kaip ren­gia­ma bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ja. Ma­no ma­ny­mu, šis pro­ce­sas or­ga­ni­zuo­ja­mas ne­pro­fe­sio­na­liai. Ma­no nuo­mo­ne, ga­li­mai – ne­šva­riai ir ga­li­mai su tam tik­rais ko­rup­ci­niais ele­men­tais at­ro­dan­tys kai ku­rie klau­si­mai“, – „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė V. Ma­zu­ro­nis.

Jo tei­gi­mu, rim­tų abe­jo­nių ke­lia pro­jek­tų už­sa­ky­mų, pro­jek­to ren­gė­jų pa­si­rin­ki­mas, kai kon­kur­są lai­mė­jo ke­lius pro­jek­tuo­jan­ti įmo­nė. V. Ma­zu­ro­nį ste­bi­na, kad „gy­vi dar esan­tys bul­va­ro au­to­riai net nein­for­muo­ti, kas bus da­ro­ma su jų kū­ri­niu“.

Tai V. Ma­zu­ro­niui ke­lia rim­tų abe­jo­nių ir dėl eti­kos, ir dėl me­ni­nių spren­di­mų.

Eu­ro­par­la­men­ta­rui ky­la klau­si­mų ir dėl vie­šų­jų pir­ki­mų, nes kai­na, pa­sak jo, aki­vaiz­džiai dem­pin­guo­jan­ti.

„Lai­mė­to­jo pa­siū­ly­ta kai­na – 34 tūks­tan­čiai, ma­no su­pra­ti­mu, – nea­be­jo­ti­nai ne­rea­li, nes juk kal­ba­ma ne tik apie pės­čių­jų gat­vę, bet ir apie, pa­vyz­džiui, fon­ta­nų re­konst­ruk­ci­ją, nau­jo am­fi­teat­ro pro­jek­ta­vi­mą. Tai juk ir in­ži­ne­ri­niai tink­lai, ir vi­sa ki­ta“, – sa­kė V. Ma­zu­ro­nis.

Jam di­de­lių abe­jo­nių ke­lia ir tai, kad nu­ro­do­ma ly­giuo­tis prie pir­mo­sios, jau re­konst­ruo­tos bul­va­ro da­lies, ku­rią su­pro­jek­ta­vo ar­chi­tek­tė Rū­ta Stuo­pe­lie­nė, Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jos Gied­rės Men­do­zos Her­re­ros ma­ma.

Ir dar – bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tas ir jo spren­di­niai tu­ri bū­ti de­ri­na­mi su Lie­tu­vos ar­chi­tek­tų są­jun­gos Šiau­lių sky­riaus val­dy­ba, ku­rios val­dy­bos pir­mi­nin­kė yra ta pa­ti Rū­ta Stuo­pe­lie­nė. Vi­sa tai V. Ma­zu­ro­niui at­ro­do, švel­niai ta­riant, ne­la­bai skaid­ru.

„Gal­būt ke­li­nin­kai su­bran­gai pa­si­sam­dys ar­chi­tek­tus, o su­bran­go­vas jau ga­li bū­ti bet kas. Gal­būt da­rant pro­jek­tus, su­si­ju­sius su pa­sta­tais, sta­ti­niais bul­va­re, bus iš­mo­kė­ta ir li­ku­si pi­ni­gų da­lis, ku­rios, o ne 34 tūks­tan­čių eu­rų, iš tik­rų­jų bu­vo ver­tas tas dar­bas“, – svars­tė V. Ma­zu­ro­nis.

Kas su­pan­čio­jo „ran­kas ir ko­jas“?

Kas ren­gė to­kias pro­jek­to są­ly­gas, pa­gal ku­rias kon­kur­se ga­lė­jo da­ly­vau­ti tik ke­li­nin­kai?

Sa­vi­val­dy­bės Ar­chi­tek­tū­ros, ur­ba­nis­ti­kos ir pa­vel­do­sau­gos sky­riaus ve­dė­ja Ra­sa Bud­ry­tė ti­ki­no, kad Sa­vi­val­dy­bės ar­chi­tek­tai „ta­me pir­ki­me ne­da­ly­va­vo“, „bend­ro­jo pir­ki­mo są­ly­gų ne­ren­gė“, nes ren­gė pla­na­vi­mo pro­jek­to, bet ne kva­li­fi­ka­ci­jos są­ly­gas.

Pro­jek­tų val­dy­mo sky­riaus vy­riau­sio­ji spe­cia­lis­tė Dai­no­ra Do­vi­dai­ty­tė paaiš­ki­no, kas su­gal­vo­jo, kad bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tą tu­ri reng­ti ke­li­nin­kai:

„To rei­ka­la­vo Cent­ri­nė pro­jek­tų val­dy­mo agen­tū­ra (CPVA). Jie žiū­ri la­bai siau­rai, ma­tė, kad yra re­konst­ruo­ja­ma gat­vė, nė­ra tai kaž­koks skve­ras ar aikš­tė. Va­di­na­si, jiems rei­kia ke­li­nin­kų, o ke­liui re­konst­ruo­ti net ne­rei­kia ar­chi­tek­to.“

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja Gied­rė Men­do­za Her­re­ra vie­šo­je dis­ku­si­jo­je fak­tą, kad pro­jek­tą ren­gia ke­li­nin­kai, yra įvar­di­ju­si ne trū­ku­mu, o lai­mė­ji­mu, nes leis­ta įra­šy­ti rei­ka­la­vi­mą ke­li­nin­kams tu­rė­ti ir ar­chi­tek­tą.

Pro­jek­to va­do­vas B. Ubar­tas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė: „Aš pa­ts esu šiau­lie­tis, čia au­gau ir ge­rai su­pran­tu, koks reikš­min­gas mies­tui yra bul­va­ras“.

„Si­tua­ci­ja ke­lia pa­grįs­tą ne­ri­mą“

Kaip šią si­tua­ci­ją su konk­re­čiais rei­ka­la­vi­mais pro­jek­tuo­to­jams ver­ti­na me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas?

„Si­tua­ci­ja ke­lia pa­grįs­tą ne­ri­mą,“ – „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė mies­to va­do­vas.

„Praei­ty­je ne­bu­vo sun­ku at­spė­ti, kas bus su Me­nų in­ku­ba­to­riu­mi, Vie­šuo­ju lo­gis­ti­kos cent­ru, Lais­vą­ja eko­no­mi­ne zo­na. "Lez'as" iš­gel­bė­tas mil­ži­niš­kų pa­stan­gų dė­ka. To­dėl tu­riu pa­grin­dą ma­ny­ti, jog iner­ci­niai pro­ce­sai nė­ra pa­si­bai­gę. Pats pir­ma­sis pro­jek­tas – Sau­lės laik­ro­džio aikš­tė, kur bu­vo vie­nas da­ly­vis, jau iš­kė­lė klau­si­mą, kas da­ro­si?“ – re­dak­ci­jai tei­gė A. Vi­soc­kas.

Jis taip pat ma­no, kad bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos kon­kur­so są­ly­ga, jog ga­lė­tų da­ly­vau­ti ke­li­nin­kai, bet ne ar­chi­tek­tai „iš pir­mo žvilgs­nio at­ro­do ne­lo­giš­kai“.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Bul­va­ro lau­kia re­konst­ruk­ci­ja. Re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­to pir­ki­mas ke­lia klau­si­mų dėl „ko­rup­ci­nių ele­men­tų“.

Eu­ro­par­la­men­ta­ras ar­chi­tek­tas Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis yra ir vie­nas iš bul­va­ro ar­chi­tek­tū­ri­nės da­lies au­to­rių. Jį ste­bi­na, kad da­bar­ti­niai bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­to pir­kė­jai ne­dis­ku­ta­vo apie re­konst­ruk­ci­ją su jo au­to­riais.

Šiau­lių me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas sa­ko, kad si­tua­ci­ja, jog ke­li­nin­kams, o ne ar­chi­tek­tams bu­vo su­da­ry­tos są­ly­gos lai­mė­ti bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ta­vi­mo kon­kur­są, ke­lia pa­grįs­tą ne­ri­mą.