Naujausios
Bulvaras „žvyrkelis“ pabarstytas „korupcijos elementais“?
Šiaulių pėsčiųjų bulvaras viešųjų pirkimų procedūrų metu prilygintas žvyrkeliui. Todėl prestižinę ir pagrindinę miesto gatvę gali rekonstruoti kelininkai, kurie techninį projektą rengs vos už 34 tūkstančius eurų. Tokia keistai maža didelės apimties darbų kaina abejonių kelia miesto merui ir
europarlamentarui. Užsimenama apie galimos korupcijos požymius.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Sąlygos – kelininkams, pinigai – „kelio dangai“
„Šiaulių kraštas“ gavo pernai vasarą Šiaulių miesto savivaldybės parengtus Šiaulių pėsčiųjų bulvaro su prieigomis atvirojo konkurso sąlygų dokumentus.
Juodu ant balto nurodyta, kas turi teisę rengti bulvaro rekonstrukcijos techninį projektą:
„Tiekėjas per paskutinius 3 metus arba (...) turi būti įvykdęs bent vieną kelių (gatvių) naujos statybos ir (ar) rekonstravimo projektavimo sutartį, kurios suprojektuotų statybos darbų sąmatinė vertė ne mažesnė kaip 2 milijonai“.
Žurnalistai taip pat turi dokumentą, kuriame nurodoma, kaip išsidėstė konkurso laimėtojų eilė ir už kokias sumas laimėtojas ir pralaimėtojai pasiūlė.
Laimėtojo – vilniškės UAB „SRP projektas“, kurios specializacija – transporto infrastruktūros (kelių, gatvių ir jų sankryžų) projektų rengimas – pasiūlyta suma – 34 143,66 euro.
Konkurse dalyvavo 7 įmonės. Paskutinę vietą užėmusi šiauliečių bendrovė siūlė darbus atlikti vos ne už triskart didesnę sumą – beveik už 109 tūkstančius eurų.
„Šiaulių kraštas“ ("Unikalus pėsčiųjų bulvaras – tik paprastas kelias“, 2017 02 11) jau kėlė klausimų, kodėl bulvaro rekonstrukciją patikėta projektuoti ne architektams, o kelininkams, stebėtasi ir maža sandorio suma.
Rašėme, kad projektuotojai pasirinkti pagal mažiausią kainą – 34 143,66 euro, nors projektui realizuoti gaunama 4,7 milijono eurų europinė parama.
Tada žinomi miesto architektai ironiškai replikavo, kad bulvaro rekonstrukcija „bus F kategorijos kelio rekonstrukcija ir dangos keitimas.“
„Korupcinių elementų“ klausimas
Europarlamentaras architektas Valentinas Mazuronis buvo šios bulvaro dalies vienas architektūrinės dalies autorių (drauge su šviesaus atminimo architektu Rimantu Kačinsku, vėliau prisijungė architektas V. Kačinskas).
Ši bulvaro dalis su amfiteatru, arkomis, P. Višinskio aikšte ir kitais akcentais buvo sukurta 750-ajam Šiaulių gimtadieniui 1986 metais.
„Kelia rimtų abejonių pats procesas – kaip rengiama bulvaro rekonstrukcija. Mano manymu, šis procesas organizuojamas neprofesionaliai. Mano nuomone, galimai – nešvariai ir galimai su tam tikrais korupciniais elementais atrodantys kai kurie klausimai“, – „Šiaulių kraštui“ teigė V. Mazuronis.
Jo teigimu, rimtų abejonių kelia projektų užsakymų, projekto rengėjų pasirinkimas, kai konkursą laimėjo kelius projektuojanti įmonė. V. Mazuronį stebina, kad „gyvi dar esantys bulvaro autoriai net neinformuoti, kas bus daroma su jų kūriniu“.
Tai V. Mazuroniui kelia rimtų abejonių ir dėl etikos, ir dėl meninių sprendimų.
Europarlamentarui kyla klausimų ir dėl viešųjų pirkimų, nes kaina, pasak jo, akivaizdžiai dempinguojanti.
„Laimėtojo pasiūlyta kaina – 34 tūkstančiai, mano supratimu, – neabejotinai nereali, nes juk kalbama ne tik apie pėsčiųjų gatvę, bet ir apie, pavyzdžiui, fontanų rekonstrukciją, naujo amfiteatro projektavimą. Tai juk ir inžineriniai tinklai, ir visa kita“, – sakė V. Mazuronis.
Jam didelių abejonių kelia ir tai, kad nurodoma lygiuotis prie pirmosios, jau rekonstruotos bulvaro dalies, kurią suprojektavo architektė Rūta Stuopelienė, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojos Giedrės Mendozos Herreros mama.
Ir dar – bulvaro rekonstrukcijos projektas ir jo sprendiniai turi būti derinami su Lietuvos architektų sąjungos Šiaulių skyriaus valdyba, kurios valdybos pirmininkė yra ta pati Rūta Stuopelienė. Visa tai V. Mazuroniui atrodo, švelniai tariant, nelabai skaidru.
„Galbūt kelininkai subrangai pasisamdys architektus, o subrangovas jau gali būti bet kas. Galbūt darant projektus, susijusius su pastatais, statiniais bulvare, bus išmokėta ir likusi pinigų dalis, kurios, o ne 34 tūkstančių eurų, iš tikrųjų buvo vertas tas darbas“, – svarstė V. Mazuronis.
Kas supančiojo „rankas ir kojas“?
Kas rengė tokias projekto sąlygas, pagal kurias konkurse galėjo dalyvauti tik kelininkai?
Savivaldybės Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyriaus vedėja Rasa Budrytė tikino, kad Savivaldybės architektai „tame pirkime nedalyvavo“, „bendrojo pirkimo sąlygų nerengė“, nes rengė planavimo projekto, bet ne kvalifikacijos sąlygas.
Projektų valdymo skyriaus vyriausioji specialistė Dainora Dovidaitytė paaiškino, kas sugalvojo, kad bulvaro rekonstrukcijos projektą turi rengti kelininkai:
„To reikalavo Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA). Jie žiūri labai siaurai, matė, kad yra rekonstruojama gatvė, nėra tai kažkoks skveras ar aikštė. Vadinasi, jiems reikia kelininkų, o keliui rekonstruoti net nereikia architekto.“
Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Giedrė Mendoza Herrera viešoje diskusijoje faktą, kad projektą rengia kelininkai, yra įvardijusi ne trūkumu, o laimėjimu, nes leista įrašyti reikalavimą kelininkams turėti ir architektą.
Projekto vadovas B. Ubartas „Šiaulių kraštui“ sakė: „Aš pats esu šiaulietis, čia augau ir gerai suprantu, koks reikšmingas miestui yra bulvaras“.
„Situacija kelia pagrįstą nerimą“
Kaip šią situaciją su konkrečiais reikalavimais projektuotojams vertina meras Artūras Visockas?
„Situacija kelia pagrįstą nerimą,“ – „Šiaulių kraštui“ sakė miesto vadovas.
„Praeityje nebuvo sunku atspėti, kas bus su Menų inkubatoriumi, Viešuoju logistikos centru, Laisvąja ekonomine zona. "Lez'as" išgelbėtas milžiniškų pastangų dėka. Todėl turiu pagrindą manyti, jog inerciniai procesai nėra pasibaigę. Pats pirmasis projektas – Saulės laikrodžio aikštė, kur buvo vienas dalyvis, jau iškėlė klausimą, kas darosi?“ – redakcijai teigė A. Visockas.
Jis taip pat mano, kad bulvaro rekonstrukcijos konkurso sąlyga, jog galėtų dalyvauti kelininkai, bet ne architektai „iš pirmo žvilgsnio atrodo nelogiškai“.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Bulvaro laukia rekonstrukcija. Rekonstrukcijos projekto pirkimas kelia klausimų dėl „korupcinių elementų“.
Europarlamentaras architektas Valentinas Mazuronis yra ir vienas iš bulvaro architektūrinės dalies autorių. Jį stebina, kad dabartiniai bulvaro rekonstrukcijos projekto pirkėjai nediskutavo apie rekonstrukciją su jo autoriais.
Šiaulių meras Artūras Visockas sako, kad situacija, jog kelininkams, o ne architektams buvo sudarytos sąlygos laimėti bulvaro rekonstrukcijos projektavimo konkursą, kelia pagrįstą nerimą.