Brangimo vajus įsisuka

Brangimo vajus įsisuka

Brangimo vajus įsisuka

Šiauliuose vežėjai skaičiuoja, kiek didinti miesto autobusų ir mikroautobusų kainas, kad nebankrutuotų dėl Vyriausybės antikrizinių veiksmų. Vandens tiekėjai taip pat neslepia prašysiantys didinti tarifus. Brangimo vajus kol kas nepalies tik šilumos kainos.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skratas.lt

Neturi kitos išeities

Vežėjų bendrovės preliminariai skaičiuoja, kad bilietai gali brangti 20— 25 centais. Dabar mikroautobuso bilietas kainuoja 1 litą 80 centų, autobuso vienkartinio bilieto kaina, perkant bilietą autobuse — 1 litas 60 centų, spaudos kioskuose — 1 litas 40 centų.

„Ne mes esame bilietų kainų didinimo iniciatoriai, o Vyriausybė, — sakė “Šiaulių kraštui“ mikroautobusų vežėjų bendrovės “Ridvija“ savininkas Vidmantas Šliažas. — Galutinio kainos skaičiavimo dar nesame Savivaldybei pateikę, bet siekiame, kad didėjimas būtų kuo mažesnis. jau dabar keleivių srautai mažėja.“

Pagal Vyriausybės antikrizinį planą keleivių vežimui yra panaikinta 5 procentų pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata, didėjo akcizas degalams. Negana to, nuo balndžio mėnesio mikroautobusų bendrovėms gresia automobilių apmokestinimas.

V. Šliažo teigimu, vežėjų bendrovė, kuri neužsiima jokia papildoma veikla, neturi jokių galimybių mokesčių didėjimo dengti savo sąskaitą. Jis skaičiuoja, kad vien automobilių apmokestinimas bendrovei kainuotų 120 tūkstančių litų: „Tam mokesčiui mums nė pelno neužtektų, nes daugiausiai jo uždirbame 60— 80 tūkstančių litų“.

Jau stabdytų elektroninį bilietą

„Busturo“ bendrovė nuo sausio 1 dienos jau pabrangino tolimojo ir vietinio priemiestinio susisiekimo maršrutų bilietus. Jų kainos didėjo 14 procentų — tiek, kiek didėjo PVM, panaikinus keleivių vežimui taikytą šio mokesčio lengvatą.

Maršrutai kol kas nemažinti. Tačiau bendrovės generalinis direktorius Vilius Laužikas neatmeta, kad taip gali atsitikti, jeigu paaiškės, kad keleivių srautai mažėja. Numatoma maršutus peržiūrėti po dviejų trijų mėnesių.

V. Laužikas „Šiaulių kraštui“ sakė, jog miesto autobusų vienkartinio bilieto kaina gali didėti 20 centų. Galutiniai skaičiavimai Savivaldybei bus pateikti, suvedus įmonės praėjusių metų veiklos balansą. Preliminariais duomenimis, pasak V. Laužiko, bendrovė dirbo “ant ribos“ — neturės nei didelio pelno, nei nuostolio.

Miesto autobusų bilietai gali brangti ne vien dėl PVM ar akcizo didėjimo, bet ir dėl planuojamų milijoninių investicijų elektroniniam bilietui įdiegti. Konkursas rangovui parinkti vyksta. Bendrovė projektui įgyvendinti yra paėmusi 5 milijonų litų paskolą. Tačiau dabar V. Laužikas neatmeta, jog projektas gali būti sustabdytas. Pasak direktoriaus, krizė koreguoja planus.

Klausimą dėl autobusų ir mikroautobusų bilietų kainų miesto Taryba turėtų svarstyti jau artimiausiame posėdyje, kuris vyks šį mėnesį.

Vanduo brangtų dėl investicijų

Bendrovė „Šiaulių vandenys“ dėl tarifų didinimo sausį į Tarybą dar nesikreips. Kol kas atliekami skaičiavimai, rengiama investicijų programa 2009— 2013 metams.

Bendrovės generalinio direktoriaus Jono Matkevičiaus teigimu, prašymas būtų teikiamas greičiausiai kovą— balandį. Tarifų didinimas pirmiausia siejamas su investicijų programa. Europos Sąjungos (ES) parama tinklams atnaujinti neskiriama, bendrovė tam lėšų nesukaupianti, o renovuoti reikia penktadalį visų trasų.

Be to, „Šiaulių vandenys“ apie 1,5 milijono litų savo lėšų turės pridėti prie ES remiamo projekto, pagal kurį šiais metais bus pradėtas tiesti centralizuotas vandentiekis Medelyne ir Kalniuke.

Pasak vadovo, dabartiniai tarifai, įsigalioję nuo 2008 metų sausio 1 dienos, yra per maži. Bendrovei iš nuostolių jie nepadėjo iškopti. Preliminariai skaičiuojama, jog praėjusiais metais patirta apie 4 milijonus litų nuostolių.

Kiek tarifai gali didėti? J. Matkevičiaus teigimu, tai priklausys nuo to, ar politikai patvirtins bendrovės investicijų programą, ir kokios apimties. Preliminariai skaičiuojama, jog per metus į tinklus reikėtų investuoti 8— 9 milijonus litų.

Energetikai laukia bazinės kainos

„Šiaulių energijos“ bendrovė nekalba apie šilumos kainos didinimą dar šį sezoną. Nors Šiaulių energetikus slegia milijoniniai nuostoliai ir paskolos. Preliminariai skaičiuojama, jog praėjusiais metais bendrovė patyrė 22 milijonų litų nuostolių. Paskolų turi paėmusi už 35 milijonus litų, nes stigo apyvartinių lėšų kurui pirkti.

„Šiaulių energijos“ bendrovės generalinio direktoriaus Česlovo Kaspučio teigimu, bendrovė į duobę pateko dėl laiku nedidintų šilumos tarifų. Dabartinė “Šiaulių energijos“ šilumos kaina įsigaliojo tik lapkričio mėnesį, o ankstesnė visiškai neatitiko bendrovės sąnaudų.

Pasak Č. Kaspučio, iki pat šildymo sezono pabaigos šilumos kainos bendrovė nesiūlys keisti — „ jeigu įstatymai nesikeis“. Pagal dabar galiojančius įstatymus patvirtinta šilumos kaina bent jau pusmetį neturėtų būti peržiūrima.

Be to, bendrovė yra pateikusi Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai tvirtinti naują bazinę šilumos kainą. Po derinimų Savivaldybėje ir nepriklausomo eksperto išvados skaičiuota, jog ji turėtų sudaryti 25,76 cento (be PVM) už vieną kilovatvalandę.

Pagal dabar galiojantį tarifą šiauliečiams šiluma kainuoja 25,73 cento be PVM už vieną kilovatvalandę arba 27,02 cento su šiam šildymo sezonui dar taikomu lengvatiniu 5 procentų PVM.

Kol kas iš komisijos, kuri savo ruožtu atlieka bazinės kainos skaičiavimus, „Šiaulių energija“ jokio atsakymo nėra sulaukusi. Ar ji išliks tokia, kaip Šiaulių miesto savivaldybė ir bendrovė skaičiavo, ar didėjimo link bus koreguojama, atsižvelgus į bendrovės praėjusių metų veiklos rezultatus, dar neaišku.

Nauja bazinė kaina turėtų būti patvirtinta iki vasario 1 dienos, o įsigaliotų nuo gegužės.

Citata

Ne mes esame bilietų kainų didinimo iniciatoriai, o Vyriausybė„

LAVINA: Šiauliečius pirmiausia užgrius autobusų bei mikroautobusų bilietų brangimo banga, planuojamos ir didesnės vandens bei šilumos kainos.

 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.