Biurokratų daug, bet vartotojas — vienas

Biurokratų daug, bet vartotojas —  vienas

Biurokratų daug, bet vartotojas — vienas

Šiauliuose spaudos konferencijoje pristatyta pirmoji šalyje vartotojų informavimo apie jų teises kampanija „Žinok savo teises ir laimėk“. Išvakarėse Valstybės kontrolė baigė auditą, kaip šalyje veikia vartotojų teisių apsaugos sistema. Paaiškėjo, kad ji brangi ir neveiksminga.

Petras BALČIŪNAS

petras@skrastas.lt

Reikia stiprių nervų

Pernykštis „Eurobarometro“ tyrimas rodo, kad net du iš trijų 21— 45 metų lietuvių mano, kad jie turi mažiau teisių nei kiti ES gyventojai.

Kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk“ organizatoriai, atlikę apklausas, sužinojo, jog net 66 procentai apklaustųjų mano, kad pardavėjai negerbia vartotojų teisių.

„Kova už vartotojo teises — nemalonus dalykas, reikalaujantis daug nervų ir laiko“, — rašo vienas apklaustasis.

Valstybės kontrolės tyrimas rodo, kad tik ketvirtadalis šalies gyventojų jaučiasi apsaugoti nuo nekokybiškų prekių ir paslaugų, nors vartotojų teisių apsauga rūpinasi 18 valstybės, 60 savivaldybių institucijų, 20 vartotojų teisių asociacijų. Jų veiklą pavesta koordinuoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai.

Išpūsta biurokratija

Vartotojai vis tiek nežino, kam skųstis dėl pažeistų jų teisių. Minėtos institucijos dubliuoja viena kitą, skundai siuntinėjami iš vienos įstaigos į kitą, tačiau aiškaus atsakymo vartotojai taip ir nesulaukia.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba priima rekomendacinio pobūdžio sprendimus, kokius jau buvo priėmusios žemesnės pakopos instancijos, pavyzdžiui, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba arba Ne maisto produktų inspekcija.

Tokia tvarka kainuoja brangiai, bet negarantuoja veiksmingo vartotojų gynimo. Net pusė rekomendacijų ir sprendimų nevykdomi. Vartotojas paliekamas vienas, jam tenka kreiptis į teismą.

Auditoriai išsiaiškino, kad Vartotojų teisių apsaugos tarnyba pastaraisiais metais nė karto pati nesikreipė į teismus dėl viešojo intereso gynimo. Paskutinis pavyzdys — „Fly LAL“ veiklos sustabdymas, dėl kurio nukentėjo didelis vartotojų skaičius.

Mokyti vartotojus reiklumo — vienas iš informacinės kampanijos tikslų. Vartotojų teisių informacinė kampanija tęsis iki rudens.

Skundų nemažėja

Paklaustas, kaip reaguoja į Valstybės kontrolės išvadas, Vartotojų teisių apsaugos tarnybos Šiauliuose vadovas Vaclovas Kardašius sakė, jog reikia įstatymu tiksliai nustatyti visų vartotojų teises ginančių įstaigų funkcijas, kad nekiltų vilkinimo ir painiavos. Dabar to yra.

V. Kardašius išvardino net dešimt sričių, dėl kurių labiausiai skundžiasi vartotojai. Pastaruoju metu ypač padaugėjo skundų dėl „Omnitel“ ir “VIASAT“ veiklos, dėl prekybos internete, turizmo organizavimo, vartojimo kreditų. Nemažėja skundų dėl atliekų tvarkymo ir išvežimo, autoservisų darbo, dėl sutartinių įpareigojimų nevykdymo, dėl nekokybiškų prekių.

ŠVIETIMAS: Informavimo kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk“ organizatoriai Justina Gineikienė, Mykolas Okulič-Kazarinas, bei Vartotojų teisių apsaugos tarnybos Šiauliuose vadovas Vaclovas Kardašius žurnalistams papasakojo, kaip bus šviečiami vartotojai.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

IŠNAŠA

Net 66 procentai apklaustų vartotojų teigia, kad labiausiai jų teisių nepaiso prekių ir paslaugų pardavėjai.