Belaukiant Kalėdų Šiauliuose jau prasidėjo eglučių karštinė

Belaukiant Kalėdų Šiauliuose jau prasidėjo eglučių karštinė

Be­lau­kiant Ka­lė­dų Šiau­liuo­se jau pra­si­dė­jo eg­lu­čių karš­ti­nė

Ne­nu­mal­do­mai ar­tė­jant Ka­lė­dų šven­tėms, gy­ven­to­jai sku­ba pa­si­rū­pin­ti ne vien do­va­nė­lė­mis, ku­rias dės po eg­lu­tė­mis, bet ir pa­čio­mis eg­lu­tė­mis. Spe­cia­lis­tai pa­steb­i, kad bė­gant me­tams pa­dau­gė­jo in­for­ma­ci­jos apie jų įsi­gi­ji­mą, ir eg­lu­čių pa­siū­la pa­di­dė­jo. Gal­būt bū­tent to­dėl sa­va­va­liš­kas gy­ven­to­jų ke­lia­vi­mas į miš­ką kirs­tis eg­lu­tės jau tam­pa praei­ties nu­si­kal­ti­mu.

ELTA nuotr.

Par­da­vė­jų tik­rai ne­trūks­ta

Vals­ty­bi­nių miš­kų urė­di­jos Kur­šė­nų pa­da­li­nio va­do­vas Gied­rius Ta­mo­šiū­nas aiš­ki­na, kad vi­so­je Lie­tu­vo­je iš urė­di­jos pa­da­li­nių ga­li­ma įsi­gy­ti nu­kirs­tų eg­lių, pu­šų, de­ko­ra­ty­vių eg­lu­čių va­zo­nuo­se bei eg­lių ar pu­šų ša­kų.

„Šiau­lių gy­ven­to­jams pa­to­giau­sia nu­vyk­ti į To­lio­čių kai­mą, taip pat Šiau­lių re­gio­ni­nia­me pa­da­li­ny­je. Jų kai­na iden­tiš­ka vi­so­je Lie­tu­vo­je, o in­for­ma­ci­ją apie kiek­vie­ną par­da­vi­mo vie­tą ga­li­ma ras­ti in­ter­ne­te. Urė­di­ja par­duo­da sa­vai­me išau­gu­sius me­džius ka­na­luo­se, trans­por­to tra­so­se, ąžuo­ly­nuo­se ir ki­to­se vie­to­se, kur eg­lės nė­ra rei­ka­lin­gos ir ne­tu­rės ga­li­my­bės to­liau aug­ti, tad jų nu­kir­ti­mas ir par­da­vi­mas ne­tu­rės ža­los gam­tai. Iš­ren­ka­me tas eg­les, ku­rios nė­ra per­spek­ty­vios“, – aiš­ki­na pa­da­li­nio va­do­vas.

Vis­gi di­džio­ji da­lis žmo­nių mie­liau eg­lu­tes per­ka iš pri­va­čių par­da­vė­jų, ku­rie daž­nai bū­riuo­ja­si tur­ga­vie­tė­se bei ki­to­se po­pu­lia­rio­se vie­šo­sio­se vie­to­se, ar­ba iš di­džių­jų pre­ky­bos cent­rų, ku­rie, kon­ku­ruo­da­mi dėl ge­riau­sios kai­nos, ne­tgi siū­lo įvai­rias nuo­lai­das. Vi­sas šias al­ter­na­ty­vas G. Ta­mo­šiū­nas įvar­di­na kaip tei­gia­mas – svar­biau­sia, kad eg­lu­tės ne­bū­tų ker­ta­mos ne­le­ga­liai.

„Per­ka­mu­mas iš urė­di­jos nė­ra la­bai di­de­lis, nes tam žmo­gus tu­ri vyk­ti į spe­cia­lias vie­tas, ka­dan­gi mes ne­par­da­vi­nė­ja­me eg­lu­čių tur­ga­vie­tė­se ar prie par­duo­tu­vių. Dau­ge­lis gy­ven­to­jų vis dėlto ren­ka­si pirk­ti eg­lu­tes iš pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kų, ku­rie pa­pras­čiau­siai pre­kiau­ja žmo­nėms pa­to­ges­nė­je vie­to­je“, – aiš­ki­na jis.

Pa­tys pri­va­tūs eg­lu­čių par­da­vė­jai Šiau­liuo­se džiū­gau­ja, kad vers­las kas­met iš­lie­ka sta­bi­liai po­pu­lia­rus, o gy­ven­to­jai ieš­ko ir di­des­nių eg­lių, ir į va­zo­nus so­di­na­mų ma­žų me­de­lių, ir pa­vie­nių eg­lės ša­kų.

„Kas per Ka­lė­dos be eg­lu­tės? Aiš­ku, žmo­nės ge­rai per­ka, ypač gruo­džio vi­du­ry­je. Žmo­nės pa­žiū­ri, kur ras­ti ko­kią gra­žes­nę, bet pa­pras­tai ap­si­per­ka grei­tai“, – tei­gia vie­nas pri­va­čių eg­lu­čių par­da­vė­jų, pri­du­rian­tis, jog rek­la­mai jo­kių lė­šų ne­ski­ria, nes vie­ti­niai ir pa­tys pui­kiai ži­no, kur ga­li­ma ras­ti par­da­vė­jus.

Ra­gi­na į miš­ką žiū­rė­ti at­sa­kin­gai

„Ne­le­ga­lių eg­lių kir­ti­mo at­ve­jų Šiau­liuo­se šie­met už­fik­sa­vę dar ne­sa­me. Toks veiks­mas la­bai ža­lin­gas gam­tai, tad no­rė­tų­si ir to­liau su to­kiais at­ve­jais ne­su­si­dur­ti“, – sa­ko G. Ta­mo­šiū­nas.

Sa­vava­lia­vi­mas miš­ke ker­tant eg­lu­tes ar ki­tus me­de­lius itin ža­lin­gas, nes taip be­veik vi­suo­met iš­ker­ta­mi pa­tys gra­žiau­si ir ge­ne­tiš­kai stip­riau­si me­džiai. Iš jų vė­liau ga­lė­tų išaug­ti šim­ta­me­tės eg­lės ar pu­šys, ku­rios pa­dė­tų miš­kui to­liau stip­rė­ti bei aug­ti. Net ir pu­sant­ro met­ro eg­lu­tei užaug­ti miš­ke pri­rei­kia ma­žiau­siai sep­ty­ne­rių-de­vy­ne­rių me­tų. Tad dėl po­ros sa­vai­čių su gra­žiu au­ga­lu paau­ko­ja­mi la­bai il­gi me­džio gy­ve­ni­mo me­tai.

Vis dėlto ver­ta pa­si­džiaug­ti, kad ne­le­ga­lių kir­ti­mo at­ve­jų su­ma­žė­jo. Štai dar 2002-ai­siais Pa­sau­lio ban­kas pra­ne­šė, kad apie 15 pro­c. me­die­nos vi­sa­me pa­sau­ly­je gau­ta pa­žei­džiant įsta­ty­mus. Lie­tu­vo­je apie to­kius at­ve­jus gir­di­me vis re­čiau, ta­čiau Vals­ty­bi­nių miš­kų urė­di­jos at­sto­vai pa­brė­žia, jog pa­na­šūs nu­si­kal­ti­mai vis dar vyk­do­mi.

No­rin­tie­ji ga­li eg­lu­tes ne tik pa­si­sta­ty­ti na­muo­se, bet ir pa­si­so­din­ti sa­vo že­mė­je bei ten ku­rį lai­ką au­gin­ti.

„Kaip ir au­gi­nant bet ko­kį me­de­ly­ną, au­gi­nant eg­lu­tes eg­zis­tuo­ja tam tik­ros ofi­cia­lios tai­syk­lės. Ta­čiau ku­riam lai­kui žmo­gus ga­li nu­si­pirk­tą eg­lu­tę pa­si­so­din­ti sa­vo pa­ties so­de“, – ti­ki­na G. Ta­mo­šiū­nas.

Eg­lu­čių ša­kas da­lins ir ne­mo­ka­mai

Rei­kė­tų pa­brėž­ti, jog miš­kui ken­kia ne vien eg­lu­čių nu­kir­ti­mas, bet ir jų ša­kų pjo­vi­mas, stab­dan­tis me­de­lio au­gi­mą. Da­lis žmo­nių į miš­ką iš­si­ruo­šia ne Ka­lė­dų eg­lu­tės nu­si­kirs­ti, o tik ke­lių di­des­nių ša­kų nu­si­lauž­ti, nes ma­no, kad tai jo­kios ža­los gam­tai ne­da­ro.

Tiems, ku­rie šia ka­lė­di­ne puoš­me­na pa­si­rū­pin­ti pa­tys ne­ga­li ar­ba tie­siog ne­spė­ja, Vals­ty­bi­nių miš­kų urė­di­ja gruo­džio 20 die­ną 120 vie­tų vi­so­je Lie­tu­vo­je or­ga­ni­zuo­ja ak­ci­ją „Par­si­nešk Ka­lė­das į sa­vo na­mus“, ku­rios me­tu eg­lu­čių ša­kos bus da­li­na­mos ne­mo­ka­mai.

Šiau­lių gy­ven­to­jai eg­lės ša­ką pa­siim­ti ga­li prie­šais mies­to sa­vi­val­dy­bę ar­ba Rė­ky­vo­je nuo 12 val. Ak­ci­ja vyk­do­ma jau dau­giau kaip de­šimt­me­tį, prie jos pri­si­de­da ir pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kai bei sa­vi­val­dy­bių ad­mi­nist­ra­ci­jos. Per­nai miš­ki­nin­kai iš­da­li­no dau­giau kaip 100 tūkst. eg­li­ša­kių. Kiek­vie­nam į ak­ci­ją atė­ju­siam taip pas bus pa­do­va­no­tas „SOS vai­kų kai­mo“ vai­kų pieš­tas at­vi­ru­kas.

„Svar­biau­sia ap­sau­go­ti gam­tą, o vi­si ki­ti klau­si­mai apie tai, kaip ir iš kur žmo­gus per­ka eg­lu­tę, yra ne to­kie svar­būs“, – re­ziu­muo­ja Vals­ty­bi­nių miš­kų urė­di­jos Kur­šė­nų pa­da­li­nio va­do­vas, re­ko­men­duo­jan­tis ne­ban­dy­ti su­tau­py­ti ke­le­to eu­rų gam­tos są­skai­ta.

Užs. Nr. 403864