Naujausios
Autobuso bilietą brangins solidarumo vardu
Šiaulių miesto savivaldybė rengiasi kelti „Busturo“ autobusų elektroninio vienkartinio bilieto kainą. Tikinama, jog bilietą reikia branginti solidarumo vardu – mat ir gyventojai turintys prisidėti prie įmonės perkamų naudotų autobusų. Paploninus miestiečių kišenes būtų surinkta papildomai per 300 tūkstančių eurų.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Brangtų 5 centais
Miesto Tarybos komitetuose pradėtas svarstyti sprendimo projektas didinti 5 centais vienos kelionės autobusu kainą, kai atsiskaitoma elektroniniu bilietu. Vienkartinio bilieto kaina didėtų nuo 0,49 euro iki 0,54 euro.
Kitų rūšių bilietų kainų kol kas nesiūloma didinti. Prieš gerą pusmetį iki 1 euro (buvo 80 centų) pabrango bilietas, perkamas pas vairuotoją autobuse. Tada tikinta, jog dėl „apvalios“ kainos bus „patogiau“ ir keleiviams, ir vairuotojui atsiskaitinėti. Be to, kainos kėlimas gali paskatinti daugiau miestiečių pereiti prie elektroninio bilieto.
Dabar siūlant didinti elektroninio bilieto kainą, argumentuojama, jog įmonei reikia atnaujinti autobusų parką ir infrastruktūrą.
Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis per spaudos konferenciją yra aiškinęs apie „Busturo“ investicijų planus.
Iš europinių ir savo lėšų šiais metais įmonė planuoja įsigyti 12 naujų autobusų (įmonė prisidėtų 407 tūkstančiais eurų). Plius reikia įsigyti dar dešimt naudotų autobusų, bet lėšų stingama, todėl gyventojai galėtų prisidėti.
Savivaldybė pati prisidedanti įmonės nuostolių kompensavimu. Be to, įmonei paliks visą pernykštį pelną, kuris sudaręs 200 tūkstančių eurų.
Padidinus bilieto kainą „Busturas“ papildomai galėtų surinkti apie 309 tūkstančius eurų be PVM (su kompensacija už lengvatinį keleivių vežimą). Skaičiuojama, jog už lengvatinį keleivių vežimą Savivaldybė pati atseikės per 100 tūkstančių eurų.
800 tūkstančių eurų iš Savivaldybės biudžeto planuojama atriekti įmonės nuostoliams, susijusiems su viešosios paslaugos teikimu, kompensuoti.
Dabar kaina mažiausia
Darbo grupė, nagrinėjusi bilieto kainos peržiūrėjimą, politikams aiškinamajame rašte akcentuoja, jog „kaina nekeista nuo 2011 metų, tačiau paslaugos teikimas metai iš metų brango, t. y., palyginti 2011 m. su 2018 m.: didėjo MMA – 72,6 proc., mėnesinis valandinis atlygis 75 proc., vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis – 38 proc., keleivių patogumui, įdiegta elektroninio bilieto sistema.“
Analizė rodanti, kad augančios sąnaudos, stabdė paslaugos tiekėjo investicijas į miesto keleivius aptarnaujantį autobusų parką, o šis fiziškai bei moraliai nuolat sensta (keleiviams vežti miesto maršrutais naudojami 108 autobusai, iš jų: iki 5 metų senumo – 17 vnt., nuo 5 metų iki 10 metų – 3 vnt., nuo 10 metų iki 15 metų – 48 vnt., per 15 metų – 40 vnt.).
Be to, pasenusi ir pati gamybinė bazė, kurią sudaro 12 įvairios paskirties pastatų, iš kurių pagrindiniai pastatai statyti 1973 m. – 1975 m.
Taip pat pabrėžiama, jog palyginti su kitais didžiaisiais miestais, šiuo metu galiojanti vienkartinio bilieto kaina Šiauliuose yra mažiausia – 0,49 euro.
Panevėžyje – 0,52 euro, Klaipėdoje (platinimo vietose) – 0,52 euro, Kaune – 0,70 euro, Vilniuje (30 min.) – 0,65 euro.
Ką mano politikai?
Socialdemokratas vicemeras Justinas Sartauskas „Šiaulių kraštui“ sakė, jog frakcija klausimo dar nesvarstė.
„Tačiau frakcija turi partijos skyriaus tarybos įgaliojimą reikalauti, kad „Busturas“ viešai visuomenei pristatytų savo situaciją ir argumentus – žmonėms reikia sudaryti galimybę paklausti, – sakė politikas. – Bus reakcija, tada ir spręsime.“
Pats neatmeta, jog kainą reikia didinti: „Esmė, kad „Busturas“ iš savo vidinių resursų gerina infrastruktūrą, bet pagerinti autobusų negali – reikia prisidėjimo iš keleivių. Kasmet reikėtų pirkti po 10 naudotų autobusų. Būtų didinamas ir elektroninių bilietų įsigijimo taškų skaičius.“
Savivaldybė, kaip įmonės savininkė, dengia nuostolius. Jie didėja, nes pasibaigė penkerius metus trukęs nuostolių kompensavimas iš dotacijos, gautos įsigyjant ekologiškus autobusus. „Jeigu juos perkeltume gyventojams, tai bilieto kaina dar 5 centais didėtų“, – tvirtino vicemeras.
Opozicinės frakcijos „Už Šiaulius“ seniūnas Denis Michalenko kol kas neįžvelgia argumentų, kodėl bilieto kaina turi būti didinama.
„Lengviausia pasakyti, jog reikia, – teigė „Šiaulių kraštui“ politikas. – O kuo ši kaina pagrįsta? Iš ko susideda tas padidėjimas? Anksčiau būdavo teikiama, kiek kaina didėja dėl darbo užmokesčio didinimo, kiek dėl kitų priežasčių. Dabar nieko panašaus neteikiama.“
Nuostolių kompensavimo sumos pagrįstumas taip pat kelia klausimų: „Ar tai negautos pajamos? Negautos pajamos būna už tam tikrą maršrutą, kuriuo keleiviai vežami, nors jis nuostolingas, o ne šiaip, kad planuoju negauti pajamų ir man kompensuokite.“
D. Michalenko pastebi, jog pagal gautus atsakymus į opozicijos klausimus, aiškėja, jog į nuostolių kompensavimo sumą įskaičiuojamas ir minimalios mėnesinės algos ir bendras darbo užmokesčio didinimas, ir planuojamas kuro kainos didėjimas.
„Ar gali būti skaičiuojami tokie būsimi nuostoliai? – stebisi politikas. – Nežinome, nė koks yra skirtumas tarp administracijos atlyginimų ir kitų darbuotojų atlyginimų?“
Savivaldybės interneto tinklalapyje buvo surengta apklausa, ar gyventojai sutiktų su bilieto kainos kėlimu, jeigu galėtų keliauti geresniais autobusais? Po to Savivaldybė garsino, jog „dauguma miestiečių“ sutinka.
„Gyventojų apklausą jeigu norime daryti, tai ji turi būti rengiama pagal Tarybos nustatytą procedūrą, o ne tinklalapyje – apklausiau draugus ir sutiko,“ – sakė D. Michalenko.