Autobuso bilietą brangins solidarumo vardu

Au­to­bu­so bi­lie­tą bran­gins so­li­da­ru­mo var­du

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė ren­gia­si kel­ti „Bus­tu­ro“ au­to­bu­sų elekt­ro­ni­nio vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­ną. Ti­ki­na­ma, jog bi­lie­tą rei­kia bran­gin­ti so­li­da­ru­mo var­du – mat ir gy­ven­to­jai tu­rin­tys pri­si­dė­ti prie įmo­nės per­ka­mų nau­do­tų au­to­bu­sų. Pap­lo­ni­nus mies­tie­čių ki­še­nes bū­tų su­rink­ta pa­pil­do­mai per 300 tūks­tan­čių eu­rų.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Brang­tų 5 cen­tais

Mies­to Ta­ry­bos ko­mi­te­tuo­se pra­dė­tas svars­ty­ti spren­di­mo pro­jek­tas di­din­ti 5 cen­tais vie­nos ke­lio­nės au­to­bu­su kai­ną, kai at­si­skai­to­ma elekt­ro­ni­niu bi­lie­tu. Vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­na di­dė­tų nuo 0,49 eu­ro iki 0,54 eu­ro.

Ki­tų rū­šių bi­lie­tų kai­nų kol kas ne­siū­lo­ma di­din­ti. Prieš ge­rą pus­me­tį iki 1 eu­ro (bu­vo 80 cen­tų) pa­bran­go bi­lie­tas, per­ka­mas pas vai­ruo­to­ją au­to­bu­se. Ta­da ti­kin­ta, jog dėl „ap­va­lios“ kai­nos bus „pa­to­giau“ ir ke­lei­viams, ir vai­ruo­to­jui at­si­skai­ti­nė­ti. Be to, kai­nos kė­li­mas ga­li pa­ska­tin­ti dau­giau mies­tie­čių pe­rei­ti prie elekt­ro­ni­nio bi­lie­to.

Da­bar siū­lant di­din­ti elekt­ro­ni­nio bi­lie­to kai­ną, ar­gu­men­tuo­ja­ma, jog įmo­nei rei­kia at­nau­jin­ti au­to­bu­sų par­ką ir inf­rast­ruk­tū­rą.

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius An­ta­nas Bar­tu­lis per spau­dos kon­fe­ren­ci­ją yra aiš­ki­nęs apie „Bus­tu­ro“ in­ves­ti­ci­jų pla­nus.

Iš eu­ro­pi­nių ir sa­vo lė­šų šiais me­tais įmo­nė pla­nuo­ja įsi­gy­ti 12 nau­jų au­to­bu­sų (įmo­nė pri­si­dė­tų 407 tūks­tan­čiais eu­rų). Plius rei­kia įsi­gy­ti dar de­šimt nau­do­tų au­to­bu­sų, bet lė­šų stin­ga­ma, to­dėl gy­ven­to­jai ga­lė­tų pri­si­dė­ti.

Sa­vi­val­dy­bė pa­ti pri­si­de­dan­ti įmo­nės nuo­sto­lių kom­pen­sa­vi­mu. Be to, įmo­nei pa­liks vi­są per­nykš­tį pel­ną, ku­ris su­da­ręs 200 tūks­tan­čių eu­rų.

Pa­di­di­nus bi­lie­to kai­ną „Bus­tu­ras“ pa­pil­do­mai ga­lė­tų su­rink­ti apie 309 tūks­tan­čius eu­rų be PVM (su kom­pen­sa­ci­ja už leng­va­ti­nį ke­lei­vių ve­ži­mą). Skai­čiuo­ja­ma, jog už leng­va­ti­nį ke­lei­vių ve­ži­mą Sa­vi­val­dy­bė pa­ti at­sei­kės per 100 tūks­tan­čių eu­rų.

800 tūks­tan­čių eu­rų iš Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to pla­nuo­ja­ma at­riek­ti įmo­nės nuo­sto­liams, su­si­ju­siems su vie­šo­sios pa­slau­gos tei­ki­mu, kom­pen­suo­ti.

Da­bar kai­na ma­žiau­sia

Dar­bo gru­pė, nag­ri­nė­ju­si bi­lie­to kai­nos per­žiū­rė­ji­mą, po­li­ti­kams aiš­ki­na­ma­ja­me raš­te ak­cen­tuo­ja, jog „kai­na ne­keis­ta nuo 2011 me­tų, ta­čiau pa­slau­gos tei­ki­mas me­tai iš me­tų bran­go, t. y., palyginti 2011 m. su 2018 m.: di­dė­jo MMA – 72,6 pro­c., mė­ne­si­nis va­lan­di­nis at­ly­gis 75 pro­c., vi­du­ti­nis mė­ne­si­nis bru­to dar­bo už­mo­kes­tis – 38 pro­c., ke­lei­vių pa­to­gu­mui, įdieg­ta elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­ma.“

Ana­li­zė ro­dan­ti, kad au­gan­čios są­nau­dos, stab­dė pa­slau­gos tie­kė­jo in­ves­ti­ci­jas į mies­to ke­lei­vius ap­tar­nau­jan­tį au­to­bu­sų par­ką, o šis fi­ziš­kai bei mo­ra­liai nuo­lat sens­ta (ke­lei­viams vež­ti mies­to marš­ru­tais nau­do­ja­mi 108 au­to­bu­sai, iš jų: iki 5 me­tų se­nu­mo – 17 vnt., nuo 5 me­tų iki 10 me­tų – 3 vnt., nuo 10 me­tų iki 15 me­tų – 48 vnt., per 15 me­tų – 40 vnt.).

Be to, pa­se­nu­si ir pa­ti ga­my­bi­nė ba­zė, ku­rią su­da­ro 12 įvai­rios pa­skir­ties pa­sta­tų, iš ku­rių pa­grin­di­niai pa­sta­tai sta­ty­ti 1973 m. – 1975 m.

Taip pat pa­brė­žia­ma, jog pa­ly­gin­ti su ki­tais di­džiai­siais mies­tais, šiuo me­tu ga­lio­jan­ti vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­na Šiau­liuo­se yra ma­žiau­sia – 0,49 eu­ro.

Pa­ne­vė­žy­je – 0,52 eu­ro, Klai­pė­do­je (pla­ti­ni­mo vie­to­se) – 0,52 eu­ro, Kau­ne – 0,70 eu­ro, Vil­niu­je (30 min.) – 0,65 eu­ro.

Ką ma­no po­li­ti­kai?

So­cial­de­mok­ra­tas vi­ce­me­ras Jus­ti­nas Sar­taus­kas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, jog frak­ci­ja klau­si­mo dar ne­svars­tė.

„Ta­čiau frak­ci­ja tu­ri par­ti­jos sky­riaus ta­ry­bos įga­lio­ji­mą rei­ka­lau­ti, kad „Bus­tu­ras“ vie­šai vi­suo­me­nei pri­sta­ty­tų sa­vo si­tua­ci­ją ir ar­gu­men­tus – žmo­nėms rei­kia su­da­ry­ti ga­li­my­bę pa­klaus­ti, – sa­kė po­li­ti­kas. – Bus reak­ci­ja, ta­da ir sprę­si­me.“

Pats neat­me­ta, jog kai­ną rei­kia di­din­ti: „Es­mė, kad „Bus­tu­ras“ iš sa­vo vi­di­nių re­sur­sų ge­ri­na inf­rast­ruk­tū­rą, bet pa­ge­rin­ti au­to­bu­sų ne­ga­li – rei­kia pri­si­dė­ji­mo iš ke­lei­vių. Kas­met rei­kė­tų pirk­ti po 10 nau­do­tų au­to­bu­sų. Bū­tų di­di­na­mas ir elekt­ro­ni­nių bi­lie­tų įsi­gi­ji­mo taš­kų skai­čius.“

Sa­vi­val­dy­bė, kaip įmo­nės sa­vi­nin­kė, den­gia nuo­sto­lius. Jie di­dė­ja, nes pa­si­bai­gė pen­ke­rius me­tus tru­kęs nuo­sto­lių kom­pen­sa­vi­mas iš do­ta­ci­jos, gau­tos įsi­gy­jant eko­lo­giš­kus au­to­bu­sus. „Jei­gu juos per­kel­tu­me gy­ven­to­jams, tai bi­lie­to kai­na dar 5 cen­tais di­dė­tų“, – tvir­ti­no vi­ce­me­ras.

Opo­zi­ci­nės frak­ci­jos „Už Šiau­lius“ se­niū­nas De­nis Mi­cha­len­ko kol kas neįž­vel­gia ar­gu­men­tų, ko­dėl bi­lie­to kai­na tu­ri bū­ti di­di­na­ma.

„Leng­viau­sia pa­sa­ky­ti, jog rei­kia, – tei­gė „Šiau­lių kraš­tui“ po­li­ti­kas. – O kuo ši kai­na pa­grįs­ta? Iš ko su­si­de­da tas pa­di­dė­ji­mas? Anks­čiau bū­da­vo tei­kia­ma, kiek kai­na di­dė­ja dėl dar­bo už­mo­kes­čio di­di­ni­mo, kiek dėl ki­tų prie­žas­čių. Da­bar nie­ko pa­na­šaus ne­tei­kia­ma.“

Nuos­to­lių kom­pen­sa­vi­mo su­mos pa­grįs­tu­mas taip pat ke­lia klau­si­mų: „Ar tai ne­gau­tos pa­ja­mos? Ne­gau­tos pa­ja­mos bū­na už tam tik­rą marš­ru­tą, ku­riuo ke­lei­viai ve­ža­mi, nors jis nuo­sto­lin­gas, o ne šiaip, kad pla­nuo­ju ne­gau­ti pa­ja­mų ir man kom­pen­suo­ki­te.“

D. Mi­cha­len­ko pa­ste­bi, jog pa­gal gau­tus at­sa­ky­mus į opo­zi­ci­jos klau­si­mus, aiš­kė­ja, jog į nuo­sto­lių kom­pen­sa­vi­mo su­mą įskai­čiuo­ja­mas ir mi­ni­ma­lios mė­ne­si­nės al­gos ir bend­ras dar­bo už­mo­kes­čio di­di­ni­mas, ir pla­nuo­ja­mas ku­ro kai­nos di­dė­ji­mas.

„Ar ga­li bū­ti skai­čiuo­ja­mi to­kie bū­si­mi nuo­sto­liai? – ste­bi­si po­li­ti­kas. – Ne­ži­no­me, nė koks yra skir­tu­mas tarp ad­mi­nist­ra­ci­jos at­ly­gi­ni­mų ir ki­tų dar­buo­to­jų at­ly­gi­ni­mų?“

Sa­vi­val­dy­bės in­ter­ne­to tink­la­la­py­je bu­vo su­reng­ta ap­klau­sa, ar gy­ven­to­jai su­tik­tų su bi­lie­to kai­nos kė­li­mu, jei­gu ga­lė­tų ke­liau­ti ge­res­niais au­to­bu­sais? Po to Sa­vi­val­dy­bė gar­si­no, jog „dau­gu­ma mies­tie­čių“ su­tin­ka.

„Gy­ven­to­jų ap­klau­są jei­gu no­ri­me da­ry­ti, tai ji tu­ri bū­ti ren­gia­ma pa­gal Ta­ry­bos nu­sta­ty­tą pro­ce­dū­rą, o ne tink­la­la­py­je – ap­klau­siau drau­gus ir su­ti­ko,“ – sa­kė D. Mi­cha­len­ko.