Atgimė Šiaulių geležinkelių muziejus

Atgimė Šiaulių geležinkelių muziejus

Atgimė Šiaulių geležinkelių muziejus

Vakar Šiauliuose, Dubijos gatvėje, iškilmingai atidarytas Šiaulių geležinkelių muziejus. Išplėstose ir atnaujintose erdvėse geležinkelio istoriją pasakoja apie 6000 eksponatų. Maždaug 10 hektarų plotą apimančioje lauko ekspozicijoje stovi muziejaus pasididžiavimas – 1948 metais pagamintas siaurojo geležinkelio garvežiukas.

Lietuvoje veikia du geležinkelių muziejai – Vilniuje ir Šiauliuose.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Muziejų miestas

„Py-pypt!“ – turbūt taip turėčiau pasveikinti vietoje „laba diena“, – šmaikštavo geležinkelininko uniforma pasipuošęs Šiaulių dramos teatro aktorius Vladas Baranauskas. Jis priminė dieną prieš 144 metus, kai į Šiaulius atvyko pirmasis traukinys iš Liepojos.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ filialo „Šiaulių geležinkelių infrastruktūra“ direktorius Algirdas Karužis vakarykštę šventę pavadino muziejaus atgimimo data.

Šiaulių geležinkelių muziejaus istorijoje, pasak direktoriaus, skaičiuojami trys etapai. Muziejus buvo įkurtas 1971 metų rugsėjo 4 dieną, minint Šiaulių geležinkelio stoties 100-ąsias metines. Įkūrimo iniciatorius buvo tuometinis Šiaulių geležinkelio stoties viršininkas Aronas Petuchovskis.

2009 metais muziejus buvo prijungtas prie AB „Lietuvos geležinkeliai“ filialo „Šiaulių geležinkelių infrastruktūra“. A. Karužis prisimena pasibaisėjęs, kai pamatė, koks buvo tuometis muziejus. Jį nutarta atnaujinti, padaryti patrauklų jaunimui. „Todėl esame įsitikinę, kad šis muziejus yra naujas“, – sakė A. Karužis.

Šiaulių universiteto Humanitarinio fakulteto Istorijos katedros docentė Birutė Salatkienė prisiminė, kad anksčiau muziejaus ekspozicija buvo sutalpinta į koridoriuką.

„Aušros“ muziejaus direktorius, Lietuvos muziejų asociacijos vadovas Raimundas Balza apibendrino, kad su geležinkeliu siejama miesto istorija nuo XIX amžiaus iki šių dienų. Pasak R. Balzos, Šiauliai dėl muziejų gausos jau gali vadintis Lietuvos muziejų miestu.

Patraukli ekspozicija

Muziejaus vidaus ekspozicijoje – dvi salės. Jų dizainą sukūrė Zita Šulcienė. Trumpą ekskursiją po ekspoziciją surengė muziejaus metodininkė Ilona Simulienė.

Pirmojoje salėje pristatoma Šiaulių geležinkelio istorija nuo 1871 metų. Tai – dokumentai, telegramos, planai, knygos, tvarkaraščiai, asmeniniai geležinkelininkų daiktai, ryšio priemonės, įrankiai, prietaisai, geležinkelininkų uniformos. Ekspozicija pristato ir geležinkelininkų laisvalaikį, sportą, šventes, kultūros renginius.

Salėje įrengta laukiamoji salė, tarpukario bilietų kasa. Čia veikia XX amžiaus pirmosios pusės telefono aparatas „Siemens Halske“, stovi vertinga ąžuolinė kėdė su išdrožinėtomis raidėmis „LG“.

Tarpukario kėdėje įsitaisęs senas geležinkelininkas (aktorius V. Baranauskas) perpasakojo kelio sargo Jono Butkaus prisiminimus apie pirmąją karo dieną geležinkelyje.

Antroji salė skirta šių dienų „Šiaulių geležinkelių infrastruktūrai“, parodoms. Čia pristatomas ir vaikų džiaugsmas – vienintelis veikiantis geležinkelio maketas Šiaulių krašte. Jame rieda senovinis garvežys ir šių dienų traukinys.

2004 metais A. Karužio iniciatyva pradėta kurti lauko ekspozicija apima apie 10 hektarų. Joje nutiesta 1914 metų metalinių kelio pabėgių atkarpa, garvežio apsisukimo ratas, stovi drezinos, vikšrinis traktorius, vagonas, šviesoforas, įvairi geležinkelio technika bei muziejaus pasididžiavimas: 1948 metais Suomijoje pagamintas garvežiukas PT-4-153 ir galingas garvežys L-0106, pagamintas 1947 metais.

Pasak A. Karužio, pagrindiniai muziejaus lankytojai – vaikai, jiems pritaikytos edukacijos: galima įlipti į garvežį, komposteruoti bilietą, mokoma saugaus eismo.

Lauko ekspozicija yra tapusi populiaria fotosesijų vieta. Jaunųjų fotosesijos – įprastos, bet A. Karužis sakė net išsižiojo pamatęs, kaip prie garvežio Šimtadienio proga fotografavosi mokiniai.

Muziejus yra nemokamas. Didesnėms grupėms reikia registruotis iš anksto.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

MUZIEJUS: Į Šiaulių geležinkelio muziejaus pastatą įmūrytas keleivinis vagonas.

GARVEŽIUKAS: Geležinkelininkas ką tik įmetė malkų į 1948 metais Suomijoje pagamintą garvežiuką PT-4-153. Į Šiaulių geležinkelio stotį jis buvo atgabentas 1975 metais. Ilgą laiką buvo primirštas, iki 2009 metų stovėjo senojoje muziejaus teritorijoje prie geležinkelio stoties.

VAIDMUO: Geležinkelininką įkūnijo Šiaulių dramos teatro aktorius Vladas Baranauskas.

EKSKURSIJA: Muziejaus metodininkė Ilona Simulienė skambina XX amžiaus pirmosios pusės telefono aparatu „Siemens Halske“.

EKSOPOZICIJA: Muziejaus ekspozicija atspindi ir geležinkelio istoriją, ir geležinkelininkų buitį.

MAKETAS: Muziejuje besilankančius vaikus ypač nudžiugina maketas su dviem traukiniais.