Ar duo­na ža­da brang­ti?

Ar duo­na ža­da brang­ti?

Ar duo­na ža­da brang­ti?

Že­mės ūkio mi­nist­ras Gied­rius Surp­lys ant­ra­die­nį pra­bi­lo apie ti­kė­ti­ną duo­nos bran­gi­mą, ku­rį esą nu­le­mia praė­ju­sių me­tų saus­ra ir dėl to bran­gę grū­dai, mil­tai.

„Šiau­lių kraš­to“ kal­bin­ti duo­nos ke­pė­jai iš tie­sų svars­to, ką da­ry­ti, nes bran­go ne vien mil­tai. „Jo­niš­kio duo­na“ kai ku­rią sa­vo pro­duk­ci­ją jau pa­bran­gi­no 2–3 pro­cen­tais.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Iš mi­nist­ro lū­pų

Že­mės ūkio mi­nist­ras G. Surp­lys, Sei­me pri­sta­ty­da­mas mais­to kai­nų ste­bė­se­nos re­zul­ta­tus ir ten­den­ci­jas, tei­gė, jog duo­me­nys ro­do, kad mais­to kai­nos praė­ju­sių me­tų pa­bai­go­je „stab­te­lė­jo“. Ta­čiau įžvel­gia­ma ten­den­ci­jų, kad kai ku­riuo­se sek­to­riuo­se kai­nos kils.

Apie ga­li­mas ten­den­ci­jas kal­bė­da­mas mi­nist­ras tei­gė, kad ar­ti­miau­sio­je atei­ty­je duo­nos kai­nos, ti­kė­ti­na, kils, o tai nu­lems dar 2018 me­tais iš­gy­ven­tas saus­ros pe­rio­das.

Tuo me­tu po­rta­le www.pro­duk­tu­kai­nos.lt skel­bia­mi ŽŪM in­for­ma­ci­niai pra­ne­ši­mai ro­do, kad kol kas duo­nos maž­me­ni­nės kai­nos ma­žė­jo, nors mil­tų, grū­dų kai­nos di­dė­jo.

Nu­ro­do­ma, jog tam­sios duo­nos (be prie­dų) maž­me­ni­nė kai­na 2018 m. spalio–2019 m. sau­sio mėn. su­ma­žė­jo 1,49 pro­c., nors did­me­ni­nė tam­sios duo­nos par­da­vi­mo kai­na pa­di­dė­jo 3,17 pro­c., o did­me­ni­nė ru­gi­nių mil­tų kai­na pa­di­dė­jo 8,87 pro­c. Pag­rin­di­nės tam­sios duo­nos (be prie­dų) ža­lia­vos, t. y. ru­gių, su­pir­ki­mo kai­na šiuo lai­ko­tar­piu pa­di­dė­jo 1,16 pro­c.

Ba­to­no (be prie­dų) maž­me­ni­nė kai­na 2018 m. spalio–2019 m. sau­sio mėn. ati­tin­ka­mai su­ma­žė­jo 1,69 pro­c., did­me­ni­nė aukš­čiau­sios rū­šies kvie­ti­nių mil­tų kai­na ana­li­zuo­ja­mu lai­ko­tar­piu bu­vo ma­žes­nė 0,95 pro­c. Ta­čiau did­me­ni­nė ba­to­no par­da­vi­mo kai­na pa­di­dė­jo 1,16 pro­c., o pa­grin­di­nės ba­to­no (be prie­dų) ža­lia­vos – kvie­čių – su­pir­ki­mo kai­na išau­go 4,76 pro­c.

Tam­sios duo­nos (be prie­dų) maž­me­ni­nė kai­na 2019 m. va­sa­rio mė­ne­sį su­da­rė 1,92 Eur už kg ir, pa­ly­gin­ti su sau­sio mė­nesio kai­na, bu­vo ma­žes­nė 3,52 pro­c.

Ba­to­no (be prie­dų) maž­me­ni­nė va­sa­rio mė­ne­sį kai­na bu­vo 1,64 Eur už kg ir, pa­ly­gin­ti su sau­sio mė­ne­sio kai­na, bu­vo ma­žes­nė 6,29 pro­c.

In­for­ma­ci­nia­me pra­ne­ši­me net da­ro­ma prie­lai­da, kad yra re­zer­vų duo­nos kai­noms ma­žė­ti.

„Įver­ti­nus tai, kad tam­sios duo­nos (be prie­dų) kai­nų gran­di­nė­je maž­me­ni­nin­ko da­lis yra san­ty­ki­nai di­de­lė, pvz., 2019 m. sau­sio mėn. su­da­rė be­veik 39 pro­c., o ba­to­no (be prie­dų) – 34 pro­c., šių pro­duk­tų maž­me­ni­nės kai­nos re­zer­vą ma­žė­ti dar tu­ri“, – tvir­ti­na­ma pra­ne­ši­me.

Skel­bia­mos vi­du­ti­nės ma­žiau­sios kai­nos di­džių­jų pre­ky­bos tink­lų par­duo­tu­vė­se per praė­ju­sią sa­vai­tę (2019-03-18 – 2019-03-24) dar ne­ro­do duo­nos kai­nos ki­li­mo.

„Ma­xi­ma“ tink­le tam­sios duo­nos ki­log­ra­mo vi­du­ti­nė kai­na ma­žė­jo 1,87 pro­c. ir su­da­rė 1,05 eu­ro, „Ri­mi“ ma­žė­jo 1,69 pro­c. ir su­da­rė 1,16 eu­ro. Ki­tuo­se tink­luo­se tam­sios duo­nos kai­nos po­ky­čio ne­fik­suo­ta, o ma­žiau­sia kai­na – 0,83 eu­ro – bu­vo „Nor­fos maž­me­na“ tink­lo par­duo­tu­vė­se.

Ba­to­nų vi­du­ti­nė kai­na per sa­vai­tę ne­si­kei­tė nė vie­na­me di­džia­ja­me pre­ky­bos tink­le. Ba­to­no ki­log­ra­mas vi­du­ti­niš­kai kai­na­vo nuo 0, 95 eu­ro ("Nor­fos maž­me­na") iki 1,23 eu­ro (RI­MI).

Ir svars­to, ir bran­gi­na

Ne vi­si duo­nos ga­min­to­jai yra nu­si­tei­kę sa­vo pro­duk­ci­ją bran­gin­ti, bet dau­gu­ma svars­to, jog sun­ku bus to iš­veng­ti.

„Kai ku­rią pro­duk­ci­ją jau pa­bran­gi­no­me ne­di­de­liu pro­cen­tu – 2–3 pro­cen­tais – tai tik­rai nė­ra dras­tiš­ka ir žmo­nių ne­rei­kia gąs­din­ti“, – sa­kė „Šiau­lių kraš­tui“ Edi­ta Čal­na­rie­nė, bend­ro­vės „Jo­niš­kio duo­na“ va­do­vė.

Jos žo­džiais, „duo­na ne­ga­li ne­brang­ti“, kai ky­la ža­lia­vų, du­jų, elekt­ros, de­ga­lų ir dar­bo jė­gos kai­nos. Mil­tai apie 20 pro­cen­tų bran­go jau nuo ru­dens. Bend­ro­vė juos per­ka iš Lat­vi­jos, nes iš Do­bi­lės ar­čiau par­si­vež­ti, nei pa­na­šiai kai­nuo­jan­čius lie­tu­viš­kus iš Kau­no ar Vie­vio.

„Nai­vu ti­kė­tis, kad di­dė­jant kaš­tams pro­duk­tas ga­li pig­ti, – sa­kė vers­li­nin­kė. – Ke­pyk­lo­se, ku­rios ne in­dust­ri­nės, yra daug ran­kų dar­bo, o in­dust­ri­nės ma­si­nės ga­my­bos ke­pyk­lų ša­ly­je yra tik ke­lios. Mū­sų ke­pyk­lo­se žmo­giš­ka­sis fak­to­rius daug le­mia, dar­bo na­šu­mas nė­ra toks di­de­lis, už­dar­biai ma­žes­ni, pel­no mar­žos ne­di­de­lės ir di­dė­jan­čių są­nau­dų nė­ra iš ko amor­ti­zuo­ti. Duo­nos, ba­to­nų kai­nas vi­si dar pa­lie­ka­me su­kan­dę dan­tis, bet py­ra­gų šiek tiek pa­si­ke­lia­me.“

Bend­ro­vės „Ver­bū­nų duo­na“ va­do­vas Bro­nis­lo­vas Zuo­kas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, jog dar svars­to, ar bran­gin­ti pro­duk­ci­ją. Ji tu­ri tau­ti­nio pa­vel­do sta­tu­są.

„Mes aš­tuo­ne­rius me­tus sa­vo duo­nos kai­nos ne­kė­lė­me, nors ji be jo­kių prie­dų, ant jos ne­ra­si­te jo­kios „e“ rai­dės. Bet da­bar rei­kės kaž­ką da­ry­ti, nes daug kas yra pa­bran­gę ir at­ly­gi­ni­mus dar­buo­to­jams rei­kė­jo di­din­ti,– da­li­jo­si įmo­nės va­do­vas. – Tiek me­tų ne­bran­gin­da­mi sa­vo duo­nos, mes jau po dug­ną vaikš­to­me. Jei­gu kel­si­me kai­ną, tai ko­kiais 5 cen­tais – pir­kė­jas nė ne­pa­jus, ar tas ke­pa­liu­kas kai­nuos 90 cen­tų ar 95 cen­tus. Tik kiek pre­ky­bos cent­rai dar už­si­dės, ne­ga­li ži­no­ti.“

Šau­kė­nuo­se (Kel­mės r.) duo­ną ke­pan­čios Liu­do Da­jo­ro įmo­nės di­rek­to­rius Gin­tau­tas Sau­no­rius pa­ti­ki­na, jog pro­duk­ci­jos ne­ke­ti­na brangin­ti: „Kol kas iš­si­ver­čia­me ne­kel­da­mi kai­nų. Ne­sa­me di­de­li ke­pė­jai, bet sa­vo pro­duk­ci­ją ve­ža­me ne tik į Šiau­lius, bet ir į Kau­ną, ir į Pa­ne­vė­žį“.

Jo žo­džiais, įta­ką duo­nos rin­kai da­ro mi­ty­bos nau­ji vė­jai: „Tik pra­de­da kal­bė­ti, kad ne­va bal­ta duo­na ne­ge­rai – ir krin­ta apy­var­ta.“

Ilo­na Ba­ris­tie­nė, UAB „Kal­nas“, ke­pan­čios „Ba­ris­tų duo­ną“, va­do­vė, pa­ti­ki­na, jog kol kas tik svars­to, ką da­ry­ti. Duo­ną ve­ža į ir Ak­me­nę, Ma­žei­kius, Kau­ną, pra­dė­jo pre­kiau­ti duo­na ir vie­na­me pre­ky­bos tink­le.

„Kol kas pre­kiau­ja­me to­mis pa­čio­mis kai­no­mis – iš sa­vo re­sur­sų den­gia­me mil­tų kai­nų di­dė­ji­mą, – sa­kė vers­li­nin­kė. – Vy­ro ūkis grū­dus au­gi­na, tad pra­dė­jo­me gal­vo­ti apie sa­vo ma­lū­ną. Bet tai – atei­ty­je.“

Įmo­nių va­do­vai pa­brė­žia, jog duo­nos rin­ka yra ypa­tin­ga. E. Čal­na­rie­nės žo­džiais, „duo­na – tra­di­ci­nis, pa­ma­ti­nis da­ly­kas, o kiek­vie­nas re­gio­nas tu­ri sa­vo sko­nį“, į ku­rį ga­min­to­jas tu­ri orien­tuo­tis.

Ki­ta ver­tus, jie vi­si pa­ste­bi, jog duo­nos rin­ka trau­kia­si. Duo­nos val­gy­to­jų ša­ly­je ma­žė­ja ne tik dėl mi­ty­bos po­ky­čių, pir­miau­sia – dėl ma­žė­jan­čio gy­ven­to­jų skai­čiaus.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Duo­nos ke­pė­jai ti­ki­na, jog duo­na ne­ga­li ne­brang­ti, kai ga­my­bos kaš­tai di­dė­ja.

EL­TA nuo­tr.

Gied­rius Surp­lys, že­mės ūkio mi­nist­ras, pa­gar­si­no kai­nų ten­den­ci­jų įžval­gas, pa­gal ku­rias ar­ti­miau­sio­je atei­ty­je, ti­kė­ti­na, kils duo­nos kai­nos.