Aptarė romų vaikų ugdymo problemas

Aptarė romų vaikų ugdymo problemas

Aptarė romų vaikų ugdymo problemas

Joniškio rajono savivaldybėje vykusiame susitikime su Vaiko teisių apsaugos tarnybos kontroliere Edita Žiobiene bei jos vadovaujamos įstaigos specialistėmis aptartos problemos lavinant romų tautybės vaikus Joniškio ir Akmenės rajonuose. Šie vaikai vis dar mažai lanko mokyklas, daugiau jų mokosi specialiosiose ugdymo įstaigose.

Loreta RIPSKYTĖ

loretar@skrastas.lt

Inicijavo kontrolieriaus tarnyba

Susitikimą inicijavo Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga. Jame dalyvavo atstovai iš Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro, Akmenės ir Joniškio rajonų Vaiko teisių apsaugos skyrių, Akmenės rajono savivaldybės pedagoginės psichologinės pagalbos tarnybos, Joniškio rajono švietimo centro, Akmenės rajono Dabikinės ir Žagarės specialiųjų mokyklų.

Tikslas buvo išklausyti specialistų, ugdančių ir teikiančių pagalbą romų tautybės vaikams ir šeimoms, nuomones bei įžvalgas.

Joniškio ir Akmenės rajono savivaldybių specialiosiose mokyklose besimokančių romų tautybės vaikų skaičius yra vienas didžiausių Lietuvoje.

Vertinama informacija dėl ribojamų teisių

Pasak Editos Žiobienės, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga renka duomenis apie Lietuvos specialiosiose mokyklose besimokančių romų vaikus, jų teisės į mokslą užtikrinimą ir problemas. Šiuo tyrimu siekiama įvertinti žiniasklaidoje pasirodžiusios informacijos pagrįstumą dėl romų tautybės vaikams galimai ribojamos teisės mokytis bendrojo lavinimo mokyklose ir dėl nepagrįsto jų paskirstymo prie didelių bei labai didelių specialiųjų poreikių turinčių asmenų.

Tyrimo metu jau paaiškėjo, kad Lietuvoje apie 9 procentus romų tautybės vaikų mokosi specialiosiose mokyklose. Tiesa, šis skaičius pastaraisiais metais sumažėjo, anksčiau jų mokėsi net 12 procentų.

Vaikai nepriimami dirbtinai

Žagarės specialiosios mokyklos direktorė Sniegutė Kukanauskienė „Šiaulių kraštui“ teigė, kad romų vaikų niekas nediskriminuoja, jiems yra galimybės mokytis ir bendrojo lavinimo mokyklose, tačiau visi vaikai, lankantys specialiąją mokyklą, priimami į ją ne dirbtinai, jie turi intelekto sutrikimų. Vaikus tikrina Pedagoginė ir psichologinė tarnyba.

Šiuo metu iš 42 mokinių Žagarės specialiąją mokyklą lanko 5 romų tautybės vaikai. Dar prieš pusmetį jų buvo 11, tačiau dvi šeimos išvyko į Angliją Kalėdoms, tačiau nesugrįžo ir buvo išbraukti iš mokinių sąrašų.

Žagarės gimnazijoje mokosi vienas romų tautybas vaikas.

Vaiko teisių kontrolierė Edita Žiobienė turėjo galimybę pabendrauti su keliomis Žagarės specialiojoje mokykloje besimokančių romų vaikų mamomis. Jos teigė, kad vaikams specialiojoje mokykloje patogu ir gera mokytis, kad jie bendrauja su lietuvių vaikais, kartu žaidžia, dalyvauja įvairiose veiklose.

Jos tvirtino, kad ne visi vaikai turi geras galveles, tad negali mokytis gimnazijoje.

Susidaro uždaras ratas

Susitikime kalbėta ir apie romų vaikų integravimosi problemas visuomenėje. Pastebėta, kad svarbus faktorius yra ir romų tautos tradicijos, jų nuomonė apie išsilavinimo būtinybę. Dažnas suaugęs romas teigia, kad vaikui pakanka išmokti rašyti, skaityti. Taip pat įtakos turi visuomenėje susiformavęs nepalankus požiūris į romų tautybės atstovus.

Taip susidaro uždaras ratas: romai nesimoko, neįgyja profesijos, tad jie negali įsitvirtinti darbo rinkoje, o kiti gyventojai į juos žiūri nepalankiai, kad nedirba ir, esą, gyvena tik iš pašalpų.

Savivaldybės archyvo nuotrauka

PASIKEITIMAS: Vaiko teisių kontrolierė Edita Žiobienė pastebėjo, kad šiuo metų šalies specialiosiose mokyklose romų tautybės vaikų yra sumažėję nuo 12 iki 8 procentų, tačiau tie vaikai beveik nesimoko bendrojo lavinimo mokyklose.

INICIATYVA: Akmenės ir Joniškio atsakingų darbuotojų, specialiųjų mokyklų atstovų susitikimą inicijavo Vaiko teisių kontrolieriaus tarnyba.